Geen dekens wel bezweet paard hoe doen julie dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceLa

Re: Geen dekens wel bezweet paard hoe doen julie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 10:34

Maar denk je niet dat je paard het erg warm krijgt als je hem intensief rijd in de winter? Omdat ze een dikke vacht hebben? Of is dat weer te menselijk gedacht? Dat vraag ik me namelijk nog wel af..

irisvtzant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:37

Over het algemeen leg ik altijd een dun fleece dekentje op,

Dan stappen we wat rondjes op de stallen tot hij droog is.

soms eventueel ook nog zonder fleece. Ligt er maar net aan wat de temperatuur is die dag.

dan heb je ook nog de geschoren paarden en ongeschoren..

jendemen25

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:42

m` n eerste pony die ik had hield ik ook vrij simpel en stond ook buiten. als we hadden gerden en hij was helemaal bezweet dan liet ik hem even staan met een fleece deken en gaf hem hooi en ondertussen deed ik z` n stal en water en voer ed. daarna liet ik hem rollen en dan ging ie of nog ff het land op of z` n buiten stalletje in... maar als je hem in het zand laat rollen als ie helemaal nat is van het zweet dan die ik dat als een soort dekentje van zand, ze kunnen best wel wat hebben hoor.... wij denken teveel denk ik :p

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:48

Die van mij heeft meer problemen met het rijden bij +25 graden dan bij -5 graden ondanks zijn dikke vacht in de winter.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:52

In zomer, voor- en najaar kun je wel nat terug op de weide zetten maar in de winter niet hoor.
Als je paard een dikke vacht heeft blijft dat heel lang nat, in de winter met temperaturen rond het vriespunt of daaronder en vaak ook flink wind erbij moet je dat niet doen, ook niet met een jong paard.

Als je haar binnen kunt zetten (uit de wind) dan is dat genoeg, anders lekker die wollen deken erop tot ze droog is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 11:00

En paarden met een dikke vacht die zelf helemaal los gaan in de wei, zichzelf nat rennen uit joligheid.... die staan daarna ook gewoon in de kou en stappen zichzelf ook niet uit.
Ik denk net als jendemen dat we iets teveel nadenken idd....

Ik scheer mijn paarden altijd trouwens dus heb dit probleem niet maar toch. Merk bij mezelf ook weleens dat ik veel te moeilijk denk en mn paarden bijna als kinderen behandel. Beschamend :o

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 11:03

Ik heb nog NOOIT een paard gezien wat zichzelf helemaal in het zweet rende op een koude winterdag.
Niet bij anderen, niet bij mezelf en ik heb er hier al véél gehad.
Dus dat argument geloof ik niet.
Je gaat zelf ook niet met een natte jas buiten staan, bovendien wordt je van zweet door en door koud, dat is nog anders dan wanneer je 'gewoon' nat bent.
Ik vind dat niets te maken hebben met vermenselijken, dat is gewoon fatsoen, je zet een dier niet nat in de kou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 11:06

Ik wel, sowieso al 2 keer. In een kudde waar mijn hengst toen stond (natuurgebied) gingen ze regelmatig wat hectares lopen :') en dan waren ze wel bezweet...
Ik zou het zelf ook niet doet hoor, een paard nat rijden en dan de wei op pleuren. Maar weet niet of het wel echt zó slecht is als wij denken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 11:16

Ze willen hier weleens gek doen maar als ze wat klam beginnen te worden stoppen ze altijd, nat zijn ze nooit.
Ik neem liever het zekere voor het onzekere. Ik hou zeker niet van getut, dekens hebben ze hier vaak ook niet en in de winter blijven ze meestal ook gewoon 's nachts buiten. Maar er zijn ook grenzen, als ik naar mijn paarden kijk zijn ze echt wel blij als ze in de winter even binnen mogen staan na het rijden terwijl ze normaal graag zo snel mogelijk terug willen naar de groep.
Als de hond op een winterdag in een domme actie in de sloot is gesprongen heeft hij daar ook spijt van als we weer thuis zijn terwijl die ook altijd buiten is en de vacht ervoor zou moeten hebben.
Dus die droog ik dan ook even af, mocht ik ooit nog een paard krijgen wat zich in het zweet rent bij -5 dan wil ik ze ook wel even binnen halen.
Op het moment dat je bezig bent is het lekker, pas als je stilstaat kom je tot de ontdekking dat je wel erg heb gezweet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 12:10

anneliesdj schreef:
Ik heb nog NOOIT een paard gezien wat zichzelf helemaal in het zweet rende op een koude winterdag.
Je gaat zelf ook niet met een natte jas buiten staan, bovendien wordt je van zweet door en door koud, dat is nog anders dan wanneer je 'gewoon' nat bent.
Ik vind dat niets te maken hebben met vermenselijken, dat is gewoon fatsoen, je zet een dier niet nat in de kou.

In de opfok (hengsten en ruinen) vaak zat gezien.
Daarnaast is een paard wat zweet juist op de huid droog. De haren voeren het zweet naar de toppen van de haren waar het kan verdampen. Als je met je hand op de huid voelt, zul je voelen dat ze droog en warm zijn. Daarnaast zal een paard (als ze het koud hebben) in eerste instantie gaan bewegen om warm te worden, wat op stal juist niet kan.

Het is absoluut niet te vergelijken met dat wij een natte jas aan hebben, want dan zijn wij nat tot op de huid en dat koelt sneller af.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:28

Ik schrik van wat ik hier lees... De vergelijkingen gaan gewoon niet op...
Een vacht van een paard zit gewoon prachtig in elkaar. :)

Lees hier eens, het is zo een goed stuk dat ik geen zin heb het zelf opnieuw te typen:
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens.htm

En ja, ik gebruik geen zweetdekens, zet mijn paard zo terug de paddock in, ook met slecht weer.
Ik zorg wel dat ik goed uitgestapt heb zodat hij op adem is en niet meer helemaal warm.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:45

anneliesdj schreef:
Ze willen hier weleens gek doen maar als ze wat klam beginnen te worden stoppen ze altijd, nat zijn ze nooit.
Ik neem liever het zekere voor het onzekere. Ik hou zeker niet van getut, dekens hebben ze hier vaak ook niet en in de winter blijven ze meestal ook gewoon 's nachts buiten. Maar er zijn ook grenzen, als ik naar mijn paarden kijk zijn ze echt wel blij als ze in de winter even binnen mogen staan na het rijden terwijl ze normaal graag zo snel mogelijk terug willen naar de groep.
Als de hond op een winterdag in een domme actie in de sloot is gesprongen heeft hij daar ook spijt van als we weer thuis zijn terwijl die ook altijd buiten is en de vacht ervoor zou moeten hebben.
Dus die droog ik dan ook even af, mocht ik ooit nog een paard krijgen wat zich in het zweet rent bij -5 dan wil ik ze ook wel even binnen halen.
Op het moment dat je bezig bent is het lekker, pas als je stilstaat kom je tot de ontdekking dat je wel erg heb gezweet.

Je kunt een hond toch helemaal niet met een paard vergelijken. Een paard zweet via de huid, een hond via zijn voetzolen en zijn tong. Die heeft nooit een natte vacht door zweten en kan dit dus, in tegenstelling tot een paard, absoluut niet zelf reguleren.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:13

Haha ik schrik ook een beetje van wat ik lees! Want ik snap al die mikmak met dekens niet. Die dingen vertragen het opdrogen en voor het warm houden wat nergens voor nodig is.... een paard krijgt dan een enorme klap als het buiten in de kou komt te staan vanuit onder een warme deken (die nog de temperatuur heeft van het trainen). Opdrogen is ook niet nodig, zolang de huid droog is is er niets aan de hand en wanneer je klaar bent met uitstappen is die allang droog :D.
Zorg gewoon dat als je klaar bent met rijden het zadel af doet en stap goed uit.
Zou alleen wel extra uitkijken dat zijn rug goed droog is gestapt, die is belangrijk en eigenlijk het gevoeligste deel betreft een nat paard (:

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:19

Ik durf mijn paard absoluut niet nat op de wei te zetten- veel nazweet. Moet eerst een uurtje onder een fleecedeken drogen, soms ook 2 dekens nodig, als de eerste doorgezweet is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:26

anneliesdj schreef:

Ik wel...en dat was op 31 december 2010 om 24.00 uur.
Paarden gingen behoorlijk aan de ren op het land en zullen zeker bezweet zijn geweest. Maar daarna echt niet ziek geworden.

En weet je wat het verschil is tussen een mens en een paard?
Nou ....de ene heeft een vacht en de andere heeft geen vacht.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:31

jamiroquai schreef:
Ik durf mijn paard absoluut niet nat op de wei te zetten- veel nazweet. Moet eerst een uurtje onder een fleecedeken drogen, soms ook 2 dekens nodig, als de eerste doorgezweet is.

Wat een vooroordeel - een paard heeft GEEN dekens nodig. :)

Lees eens mijn link die ik hierboven heb gepost. Een paard heeft een vacht en weet het heel prima zelf te regelen.
Ik meen het serieus, lees het eens en probeer het te begrijpen, en probeer mij daarna nog eens te overtuigen. :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 19:32

Suus_ schreef:
Haha ik schrik ook een beetje van wat ik lees! Want ik snap al die mikmak met dekens niet. Die dingen vertragen het opdrogen en voor het warm houden wat nergens voor nodig is.... een paard krijgt dan een enorme klap als het buiten in de kou komt te staan vanuit onder een warme deken (die nog de temperatuur heeft van het trainen). Opdrogen is ook niet nodig, zolang de huid droog is is er niets aan de hand en wanneer je klaar bent met uitstappen is die allang droog :D.
Zorg gewoon dat als je klaar bent met rijden het zadel af doet en stap goed uit.
Zou alleen wel extra uitkijken dat zijn rug goed droog is gestapt, die is belangrijk en eigenlijk het gevoeligste deel betreft een nat paard (:

Wat dacht je ervan als die mensen gaan rijden met die geschoren beesten? Als eerste word er een uitrijdeken opgegooid en word er warm gestapt en gedraaft! Vervolgens word die uitrijdeken eraf getrokken en rijd men verder. Wat denk je dat dat met je paard doet als het vriest buiten? Gezien wij afgelopen jaar zelfs met een verwarmde waterleiding deze leidingen bevroren hadden mag ik aannemen dat het ver onder nul was in de stal.
Of soms rijd men gewoon het hele uur met een deken op....dan zie ik het nut van dat scheren helemaal niet.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:09

Brainless schreef:
Daarnaast is een paard wat zweet juist op de huid droog. De haren voeren het zweet naar de toppen van de haren waar het kan verdampen. Als je met je hand op de huid voelt, zul je voelen dat ze droog en warm zijn.

Dat is in de eerste fase zo, wanneer ze klam worden. Als een paard echt doorzweet wordt de hele vacht nat. Ik vraag me af hoe jij dat voor je ziet, voelen door een natte vacht heen?

Cowgirl schreef:
anneliesdj schreef:

Ik wel...en dat was op 31 december 2010 om 24.00 uur.
Paarden gingen behoorlijk aan de ren op het land en zullen zeker bezweet zijn geweest. Maar daarna echt niet ziek geworden.

Dat is dus geen normale situatie maar gewoon angst, zo nat zullen ze onder normale omstandigheden niet worden, met rijden is het net zo.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:11

Heb ooit een dure wollen zweetdeken aangeschaft, omdat mij was verteld dat ik dat toch echt nodig had in de koudere periode. Zorro is mijn eerste eigen paard, daarvoor was ik 1 uur in de week een lesklant in de manege :o Ik braaf geluisterd, deken gekocht... nooit gebruikt >;)

Als ik heb gereden, lekker uitstappen, zadel eraf, nog even stappen, hoeven uitkrabben, appeltje/worteltje of iets anders lekkers erin, paneren in de bak en weer terug tussen zijn vrienden. Zo is ons ritueel meestal.

Maar de commercie maakt er prima gebruik van, iedereen aan de zweetdeken, goed voor de omzet :$ Evenals die dekjes voor honden die ook nog eens in een handtasje overal naartoe gaan :') Sorry, misschien beetje off topic.

Idem met regendekens, wie kan mij daar het nut van uitleggen?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:17

Het wordt tijd dat meneer Bleker de dekens bij paarden gaat verbieden.
Een deken belemmert het paard in zijn temperatuur regeling.
Heeft een paard het koud, de vacht gaat omhoog.
Een deken houdt dit juist tegen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:26

mooi voorbeeldje van de werking van de vacht:

gister had ik gereden, met afzadelen was ze haast helemaal droog alleen tussen de voorbenen en op de hals wat zweet. Na ong 5 min was ze op veel meer plaatsen nat na 10 min had ik een op het oog flink nat paard. Ik zeg op het oog, want wat te zien was was de werking van de vacht die het zweet van de huid aftrok naar de uiteinden van de vacht. Beest heeft lekker gerold en was toen zo goed als droog ook in de vacht

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:31

TurdusMerula schreef:
Lees hier eens, het is zo een goed stuk dat ik geen zin heb het zelf opnieuw te typen:
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens.htm

Citaat:
Ik wil niet dat mijn paard het koud krijgt en dus zet ik hem eerst in de wind zodat hij snel opdroogt. Is dit een goed idee?
Nee. Als je je paard snel laat opdrogen betekent dit dat het zweet snel verdampt, en snelle verdamping zorgt voor meer afkoeling. Hoe langzamer je paard opdroogt, hoe minder warmte hij verliest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 20:36

Cowgirl schreef:
Wat dacht je ervan als die mensen gaan rijden met die geschoren beesten? Als eerste word er een uitrijdeken opgegooid en word er warm gestapt en gedraaft! Vervolgens word die uitrijdeken eraf getrokken en rijd men verder. Wat denk je dat dat met je paard doet als het vriest buiten? Gezien wij afgelopen jaar zelfs met een verwarmde waterleiding deze leidingen bevroren hadden mag ik aannemen dat het ver onder nul was in de stal.
Of soms rijd men gewoon het hele uur met een deken op....dan zie ik het nut van dat scheren helemaal niet.

doe ik bij mezelf ook. trui aan, rijden, dan krijg ik het warm en gaat hij uit. Als ik ga uitstappen doe ik hem weer aan :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:04

anneliesdj schreef:
Brainless schreef:
Daarnaast is een paard wat zweet juist op de huid droog. De haren voeren het zweet naar de toppen van de haren waar het kan verdampen. Als je met je hand op de huid voelt, zul je voelen dat ze droog en warm zijn.

Dat is in de eerste fase zo, wanneer ze klam worden. Als een paard echt doorzweet wordt de hele vacht nat. Ik vraag me af hoe jij dat voor je ziet, voelen door een natte vacht heen?

Mijn paardjes zijn echt wel drijfnat na een ritje door het bos. (het zweet loopt dan rustig van de benen af).
Maar ik zorg altijd dat ze koud en op adem zijn als ik terug ben.
Als je (een stukje) tegen de haren inwrijft (je tilt de haren daardoor iets op), dan kun je zien dat de onderlaag gewoon droog is.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 11:09

jamiroquai schreef:

arm paard, is helemaal niet nodig. krijg het al benauwd als ik het lees.