Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
anneliesdj schreef:Ik heb nog NOOIT een paard gezien wat zichzelf helemaal in het zweet rende op een koude winterdag.
Niet bij anderen, niet bij mezelf en ik heb er hier al véél gehad.
Dus dat argument geloof ik niet.
Je gaat zelf ook niet met een natte jas buiten staan, bovendien wordt je van zweet door en door koud, dat is nog anders dan wanneer je 'gewoon' nat bent.
Ik vind dat niets te maken hebben met vermenselijken, dat is gewoon fatsoen, je zet een dier niet nat in de kou.
anneliesdj schreef:Ze willen hier weleens gek doen maar als ze wat klam beginnen te worden stoppen ze altijd, nat zijn ze nooit.
Ik neem liever het zekere voor het onzekere. Ik hou zeker niet van getut, dekens hebben ze hier vaak ook niet en in de winter blijven ze meestal ook gewoon 's nachts buiten. Maar er zijn ook grenzen, als ik naar mijn paarden kijk zijn ze echt wel blij als ze in de winter even binnen mogen staan na het rijden terwijl ze normaal graag zo snel mogelijk terug willen naar de groep.
Als de hond op een winterdag in een domme actie in de sloot is gesprongen heeft hij daar ook spijt van als we weer thuis zijn terwijl die ook altijd buiten is en de vacht ervoor zou moeten hebben.
Dus die droog ik dan ook even af, mocht ik ooit nog een paard krijgen wat zich in het zweet rent bij -5 dan wil ik ze ook wel even binnen halen.
Op het moment dat je bezig bent is het lekker, pas als je stilstaat kom je tot de ontdekking dat je wel erg heb gezweet.
anneliesdj schreef:Ik heb nog NOOIT een paard gezien wat zichzelf helemaal in het zweet rende op een koude winterdag.
Je gaat zelf ook niet met een natte jas buiten staan, bovendien wordt je van zweet door en door koud, dat is nog anders dan wanneer je 'gewoon' nat bent.
Ik vind dat niets te maken hebben met vermenselijken, dat is gewoon fatsoen, je zet een dier niet nat in de kou.
jamiroquai schreef:Ik durf mijn paard absoluut niet nat op de wei te zetten- veel nazweet. Moet eerst een uurtje onder een fleecedeken drogen, soms ook 2 dekens nodig, als de eerste doorgezweet is.
Suus_ schreef:Haha ik schrik ook een beetje van wat ik lees! Want ik snap al die mikmak met dekens niet. Die dingen vertragen het opdrogen en voor het warm houden wat nergens voor nodig is.... een paard krijgt dan een enorme klap als het buiten in de kou komt te staan vanuit onder een warme deken (die nog de temperatuur heeft van het trainen). Opdrogen is ook niet nodig, zolang de huid droog is is er niets aan de hand en wanneer je klaar bent met uitstappen is die allang droog.
Zorg gewoon dat als je klaar bent met rijden het zadel af doet en stap goed uit.
Zou alleen wel extra uitkijken dat zijn rug goed droog is gestapt, die is belangrijk en eigenlijk het gevoeligste deel betreft een nat paard (:
Brainless schreef:Daarnaast is een paard wat zweet juist op de huid droog. De haren voeren het zweet naar de toppen van de haren waar het kan verdampen. Als je met je hand op de huid voelt, zul je voelen dat ze droog en warm zijn.
Cowgirl schreef:anneliesdj schreef:Ik heb nog NOOIT een paard gezien wat zichzelf helemaal in het zweet rende op een koude winterdag.
Ik wel...en dat was op 31 december 2010 om 24.00 uur.
Paarden gingen behoorlijk aan de ren op het land en zullen zeker bezweet zijn geweest. Maar daarna echt niet ziek geworden.
TurdusMerula schreef:Lees hier eens, het is zo een goed stuk dat ik geen zin heb het zelf opnieuw te typen:
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/dekens.htm
Citaat:Ik wil niet dat mijn paard het koud krijgt en dus zet ik hem eerst in de wind zodat hij snel opdroogt. Is dit een goed idee?
Nee. Als je je paard snel laat opdrogen betekent dit dat het zweet snel verdampt, en snelle verdamping zorgt voor meer afkoeling. Hoe langzamer je paard opdroogt, hoe minder warmte hij verliest.
Cowgirl schreef:Wat dacht je ervan als die mensen gaan rijden met die geschoren beesten? Als eerste word er een uitrijdeken opgegooid en word er warm gestapt en gedraaft! Vervolgens word die uitrijdeken eraf getrokken en rijd men verder. Wat denk je dat dat met je paard doet als het vriest buiten? Gezien wij afgelopen jaar zelfs met een verwarmde waterleiding deze leidingen bevroren hadden mag ik aannemen dat het ver onder nul was in de stal.
Of soms rijd men gewoon het hele uur met een deken op....dan zie ik het nut van dat scheren helemaal niet.
anneliesdj schreef:Brainless schreef:Daarnaast is een paard wat zweet juist op de huid droog. De haren voeren het zweet naar de toppen van de haren waar het kan verdampen. Als je met je hand op de huid voelt, zul je voelen dat ze droog en warm zijn.
Dat is in de eerste fase zo, wanneer ze klam worden. Als een paard echt doorzweet wordt de hele vacht nat. Ik vraag me af hoe jij dat voor je ziet, voelen door een natte vacht heen?