Paard met klompvoeten...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 14:57

svdijk schreef:
TS bedoelt dus de vorm van een klomp: teen omhoog.
Vreemd dat het voornamelijk rechts is, meestal zijn het de voorvoeten.
Door hoefbevangenheid, welke niet op tijd is behandeld, veranderd de stand van het hoefbeen en daarmee de stand en de groei van de hoef.
Het is algemeen bekend dat de hoeven veel sneller groeien dan wanneer een paard niet hb is geweest.
Het enige wat je hieraan kunt doen, is zeer regelmatig de smid laten komen.

Helemaal mee eens. In dit geval spreek je van hoefbeenkanteling.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:22

De pony heeft het tegenovergestelde van een bok-hoef, een plat-voet eigenlijk. Dit komt omdat hij enige tijd geleden alweer bevangen is geweest. Maar door de hoefbevangenheid blijven de hoefjes ''vreemd" groeien.

Met ontzettend veel kostbare kunstgrepen is hier misschien nog iets aan te doen.

Maar als je de hoefsmid iets vaker laat komen en op de juiste wijze laat bekappen kan de pony nog gewoon en pijnvrij mee. (hij zal nooit meer zo ruim lopen als voor de bevangenheid.)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 07:33

In het centrale hb topic worden mensen afgemaakt? Mijn ervaring is juist dat iedereen daar eigenaars een hart onder de riem proberen te steken en goede tips te geven. Soms wordt er wel direct gesproken maar of dat zo verkeerd is?

Mijn shet heeft dit ook gehad, wel in mindere mate overigens, maar het is vooral het feit dat je sneller een smid moet laten komen. Mijn bevangen shet werd iedere 6 weken bekapt. Nu zijn we bijna een jaar verder en nu zien de hoeven er goed uit en wordt ze om de 8 a 10 weken bekapt.

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 20:54

Nogmaals; de shet is niet van mij. En ze kreeg medicijnen van de DA, maar dat hielp niks, en omdat ze het al zolang heeft en redelijk oud is weet ik niet of het nog we te krijgen is. En ze is heel snel hoefbevangen omdat ze er heel gevoelig voor is. Een half uur in de wei *boem* hoefbevangen. Dus ze komt al minder op de wei, maar om haar niet op de wei te laten si ook sneu?

Nee, ik rijd er niet op, ben natuurlijk veel te groot voor een shet. En we doen er ook niet veel mee. Maar ze is al zo gekocht, en stond dus al heel lang zo, hoe lang precies weet de eigenaar ook niet.

De hoefsmid probeert het wel elke keer weg te krijgen, en dan is het ook 3 weekjes weg, maar keert het weer terug.

capopjekop

Re: Paard met klompvoeten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 21:06

Als je pony bevangen raakt van gras dan is het simpel, niet meer op het gras. Het is sneu, maar iedere keer bevangen raken is nog veel sneuer. Vaak wennen ze er ook wel aan. Die van mij vonden het de eerste paar uur niet leuk op de kale wei (heb geen paddock helaas), maar met gezelschap en voldoende hooi vermaken ze zich prima. Hier mogen ze af en toe grazen, maar dan houd ik daar rekening mee met de rest van het eten. Dus grazen? Dan minder brokjes en minder hooi om te compenseren.

Wat zegt je smid en je dierenarts ervan? Op een gegeven moment moet je toch gaan kijken of het nog eerlijk is voor het dier om het zo te laten kwakelen.

xCODA

Re: Paard met klompvoeten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 21:09

Ze krijgt al geen brok. Alleen hooi en wat groente. Nou ze stond in de bak zegmaar, en toen is ze door 'n hek heen gegaan om in de wei te komen. Muilkorf gooit ze meteen af.