rode ui i.p.v. laurier zalf voor brokkelhoefjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 14:59

het doet niets meer of minder dan de rode uit
Larierzalf kost geen vermogen maar als je het vergelijkt met de ui dan scheelt het best een berg

Natas_jaa

Re: rode ui i.p.v. laurier zalf voor brokkelhoefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:13

Ben benieuwd of het werkt! Verder bij mij in de omgeving en op stal heel veel goede ervaringen met textura creme!
Succes met je brokkelvoeten!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:14

Mijn fries heeft ook ontzettende brokkelhoeven gehad. liep op ijzers en zou volgens de smit niet zonder kunnen omdat hij geen hoeven meer over zou houden. regelmatig trapte hij er een ijzer af en hierbij ging vaak een stuk hoef mee. er zijn tijden geweest dat hij wel 3 rijen met oude nagelgaten in z'n hoeven had. biotine van pavo hielp hier niet. ik ben kerabol gaan geven en dit hielp super. je zag z'n hoeven veranderen maar hier gaat wel vaak een paar maanden over heen. op een gegeven moment waren z'n hoeven zo slecht dat er nauwelijks nog een ijzer onder kon. simpelweg omdat het bijna geen houvast meer had door de vele nagelgaten. dit maakt de hoeven ook zwak. hij heeft nog een tijd op ijzers met dubbele lip gestaan maar hier worden dit soort hoeven meestal alleen maar slechter van. het hoefmechanisme (wat er nog over is na ijzers) wordt helemaal om zeep geholpen.
ik heb toen besloten, tegen het advies van de smid in, hem van de ijzers af te halen. het zou volgens de smid stom zijn ,hij zou geen hoeven meer over houden enz.
ik heb hoefschoenen besteld en de smid heeft me geleerd hoe ik zelf de hoefwand rond moest vijlen om er zo voor te zorgen dat het minder snel/erg zou brokkelen. eerst leken z'n hoeven alleen maar erger te gaan brokkelen. maar dat was logisch, hoef is tot aan de nagelgaten super zwak. dus logisch dat ze i.i.g. tot aan de oude nagelgaten afbrokkelden. hij heeft een tijdje wat gevoelig gelopen maar niet kreupel. volgens de dierenarts was dit niet erg, hij moest er gewoon even door heen. na een tijd op ijzers was het normaal dat ze een tijdje gevoelig liepen omdat de hoeven niet uitgehard waren. dit kon weken tot wel maanden duren. vervolgens ben ik eerst een tijd gaan rijden met de schoenen. totdat hij minder gevoelig liep. hierna langszaam aan op de weg gegaan. blootvoets. smid had ervoor gezorgt dat de stralen de grond raakten. als de stralen de grond raken dan wordt de bloedsomloop in de hoef gestimuleerd en dit zorgt voor betere groei. als de stralen op de weg slijten dan krijgen de hersenen een seintje dat de hoef te kort dreigt te worden en dat ze moeten groeien. EN, de gewicht van het paard komt niet alleen op de hoefwand terecht maar wordt nu beter verdeeld over de hele voet. dus, minder kans op scheuren. en zo waar, het ging na een tijdje beter. zelfs zo goed dat hij de schoenen helemaal niet meer aan heeft. alleen als hij voor de wagen loopt of als ik weet dat ik over een grindpad heen moet.
ik zal eens zoeken of ik ergens nog voor en na foto's heb. tenminste, als je er wat aan hebt.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 15:20

Tieme dat klinkt best herkenbaar.
Mijn ruin trekt met zijn ijzer ook altijd een stuk hoef er af.
Als ik op het harde met hem loop dan zie je de scheuren er in springen rond de nagelgaten ;(
En dan ben ik alleen maar rustig aan het stappen........sja......
Ik zou hem maar wat graag van de ijzers af hebben maar hij schijnt al van 3 jarige af aan op ijzers te staan....hij is nu geloof ik 10.

Die Kerabol....is dat ook biotine?
Ik ken het n.l niet :o

Ik ben benieuwd naar de fotos inderdaad

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:22

is het een idee om ze op te vullen?
ik geloof dat er ook een soort va plamuur te koop is om de hoef te sluiten dat het iet verder scheurt,
weet alleen de naam zo niet

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 15:28

zo heb ik ook al iets gehoord over een soort cement wat wel eens gebruikt word???
Ik hoop een beetje op korte termijn antwoord te krijgen van hoofcare

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:30

ja dat bedoel ik ja,
dat hebben we ook wel eens op mij werk gebuikt oor grote scheuren,
en daar dan een tijdje ducttape omheen tot het goed hecht,
maar eerst met je smid oveleggen ja :P

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:31

Daar heb ik ook eens van gehoord, heb je daar ook een silicone vorm van?

Die van mij heeft precies wat die van jou aan de zijkant heeft maar dan aan de voorkant bij het lipje.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:32

daar had je ook siliconen van ja maar geen idee hoe dat spul heet

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 15:36

AaronYve schreef:
Daar heb ik ook eens van gehoord, heb je daar ook een silicone vorm van?

Die van mij heeft precies wat die van jou aan de zijkant heeft maar dan aan de voorkant bij het lipje.

die van mij heeft het aan alle 4 de voeten en dan rondom -O-
Moet ik een aannemer laten komen denk je? :')

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:45

quartel schreef:
Die Kerabol....is dat ook biotine?
Ik ken het n.l niet :o

Ik ben benieuwd naar de fotos inderdaad

kerabol is vloeibare biotine. vloeibare wordt beter opgenomen dan in brokjes/poedervorm. is wel vrij duur, dacht rond de 52 euro per fles. doe je wel een tijdje mee. maar het is wel goed spul omdat er een hoge waarde biotine in zit.

zal kijken of ik de foto's nog terug kan vinden.

oh, en die van mij stond ook vanaf 3 jaar tot z;n 10e op ijzers gestaan. hij is nu 13 .

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 15:51

ik heb het even opgezocht.
Je doet er 100 dagen mee en het kost rond de 45 euro(aanbieding)
Ik zal alleen wel dat er het een en ander aan suiker in zit.

De pavo doe je een maand mee en kost 36 euro.
Pavo is aanzienlijk duurder dus.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:54

Je kan misschien een kuur gelatinepoeder bijgeven. Kan je normaal halen in een winkel met bakkersbenodigdheden. 1 kg en dan 2x daags 2 koffielepeltjes bij het voer.
Is gewoon een natuurproduct. Eerst gaf ik het ook alleen met periodes wanneer mijn paard zijn hoeven scheurtjes hadden maar sinds er hoefkatrol geconstateerd is, geef ik het altijd. Kan geen kwaad.
de werkzame stoffen die er inzitten zijn wat gelijkaardig met de gelatinaat van primeval. :)

Sinds ik het permanent geef moet ik ook om de 6 weken de smid laten komen, zo snel groeien ze..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 15:55

maar de gelatinaat word gegeven bij artrose.
Mijn vorige merrie kreeg dat altijd door het voer van mij dus ik ken het spul.
Zit in gewone gelatine dan het zelfde als die dure gelatinaat van primeval????

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:56

Hier een foto van z'n brokkelhoef. Ik moet zeggen dat z'n hoef op deze foto aan de betere hand was. het is nog veeeeeeeel erger geweest. maar die foto kan ik zo gauw even niet vinden. z'n hoeven waren op een gegeven moment zo zwak dat ze uit gingen zakken. platvoeten dus. vandaar dat hij toen op ijzers met dubbele lip is gezet om de boel bij elkaar te houden.
Afbeelding

en dit was na een paar maanden blootvoets i.c.m. kerabol en hoefschoenen
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Tieme op 14-09-11 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:57

even een 2-tal kleine noten toevoegen die ik van mijn smid heb...

1. biotine helpt volgens hem idd wel MAAR dan moet je (bijna) zuivere biotine geven - dat is grijs-wit-crème kleurig en ruikt vind ik wel vrij zoet. Ik koop mijn potten nu bij hem, met van Kerkhaert hier in BE

2. als je wil gaan invetten gebruik dan iets gemaakt van dierlijke vetten zoals levertraan of manenkamvet. Had er nooit op gelet, maar heb er net voor een pot gekocht waar per ongeluk idd dierlijk vet in zat en moet zeggen dat het verschil echt wel te merken is

moet er eerlijkheidshalve wel bijzeggen dat de dames hun voeten wel vrij gemakkelijk zijn - op blote voeten, niet echt extreem droog en ook heel weinig last van barsten, ook bij veel op straat rijden. Ze krijgen nu ong een jaar biotine (eerst een pot van mindere kwaliteit en nu dus die van kerckhaert sinds ong 6 maand)

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 15:58

quartel schreef:
maar de gelatinaat word gegeven bij artrose.
Mijn vorige merrie kreeg dat altijd door het voer van mij dus ik ken het spul.
Zit in gewone gelatine dan het zelfde als die dure gelatinaat van primeval????

Mijn instructrice is dierenartsassistente en assisteert in gent mee bij een onderzoek naar de werking hiervan en inderdaad, de werkzame stoffen in deze producten zijn zo goed als hetzelfde. Onderzoek loopt nu nog dus is nog niet gepubliceerd. :)
De gelatinaat wordt ook gegeven bij hoefkatrol.
Ik geef de gelatinepoeder gewoon bij om zijn hoeven stevig te houden en dat de smid een reden heeft om snel terug te komen om hem op een correcte stand te houden :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 16:04

tso.......wat een verschil zeg!!!!
Die brokkelvoet lijkt inderdaad wel erg op wat mijn ruin ook heeft.
Scheuren doet hij niet, hij brokkelt echt.

en draagt je paard op de 2de foto nog steeds de hoefschoenen?

Mijn ruin zijn voetje word direct warm als hij een ijzer kwijt is.
Na 1 dag loopt hij gevoelig en na 2 dagen gaat hij kreupelen.
Ik heb hem uit de weide moeten halen en in de paddock gezet nu overdag.
De natte kleigrond trekt nu veel te makkelijk zijn ijzers los en daarbij verliest hij gelijk weer stukken van zijn hoeven.
Uit angst dat zijn voeten echt te kort gaan worden heb ik hem maar in het zand gezet.

Die gelatine.......geef je dat bij de biotine er bij???
Ik kan het altijd een poging geven toch?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:06

kerabol is komt ver in de richting van zuiver. :j
ter vergelijking:
in kerabol zit 1.500.000 mcg biotine per kg en in het spul van pavo maar 20.000 mcg.

op de 2e foto had hij inderdaad nog z'n hoefschoenen aan. maar, alleen als ik buiten ging rijden. in de wei of bak had hij ze niet aan. na een paar maanden dus alleen aan als ik hele lange ritten ging maken. maar dit was meer voo'r m;n eigen gevoel. denk dat z'n hoeven het makkelijk aan hadden gekund. en wanneer hij voor de wagen loopt. soms alleen voorschoenen aan en achter blootvoets voor de wagen.
Laatst bijgewerkt door Tieme op 14-09-11 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:07

Mijne heeft daarbij nog een biotine liksteen permanent in zijn voerbak liggen.. Maar dat is natuurlijk niet vergelijkbaar met een biotinesupplement..

Je moet wel minstens een maandje wachten voor je resultaat ziet :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-11 16:09

Tieme schreef:
kerabol is komt ver in de richting van zuiver. :j
ter vergelijking:
in kerabol zit 1.500.000 mcg biotine per kg en in het spul van pavo maar 20.000 mcg.

:oo zo had ik het nog niet vergeleken :o
Nou, dan maak ik die 2 zakken even op en dan stap ik gelijk even over.
Dan zal ik van de pavo ook iets meer gaan geven dan op de verpakking staat

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:13

Ik geef Equistro kerabol Biotine Forte dat is in poedervorm en ook 1.500.000 mcg (=niet zo duur als de vloeibare versie)

RaichuHollow

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:15

Ff een vraagje buiten de te voeren spullen, staat je paard op stro of vlas?
Vlas is namelijk echt killing voor hoeven..
Stro is het beste tegen droge hoeven, 1 keer per week de natte plek eruit halen.
De andere dagen de poep. Met een paar weken zie je al flink verschil.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:17

oh, en mijn hoefsmid (nieuwe) vertelde dat brokkelhoeven ook vaak kwamen door teveel afvalstoffen in het lichaam?? ik moest m'n paard elke week een bruin biertje geven, dit zou afvalstoffen verwijderen. had hij goede ervaringen mee. heb het nog niet geprobeerd.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:17

Mijn haf had ook verschrikkelijke brokkelhoeven (kraakte soms gewoon). Jaar biotine gevoerd zonder resultaat, ook ongeveer alles er op gesmeerd wat ik kon vinden tegen brokkelhoeven en ook zonder resultaat. Totdat ik ongeveer twee maanden lang op aanraden van mijn smit Equilin basic heb gevoerd. Het is prijzig, maar nu geen brokkelhoeven meer! En dat voor een paard wat jarenlang brokkelhoeven heeft gehad. Brokkelhoeven worden soms veroorzaakt door droogte (maar daar kan na afgelopen zomer geen sprake van zijn :') ) of door een slechte hoornkwaliteit doordat voedingsstoffen niet goed worden opgenomen.

Ik voer nu zomers nog wat zwavel bij en meer niet. Paard staat nog steeds op ijzers en in dezelfde omgeving als toen ik twee jaar geleden Equilin bijvoerde.