Veulen al ruim 3 weken op 3 benen. Update: ingeslapen, blz42

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 00:30

Wat een pechvogeltje heb je, TS. Maar ook een doorzettertje, dat hij verder zo vrolijk is ondanks alles.

Wat de tips voor ondersteunende middeltjes betreft: je hebt al veel tips gehad, mijn tip is om alles wat je wilt proberen wel in overleg met je dierenarts te doen, om te voorkomen dat je iets geeft wat slecht combineert met medicijnen die je paardje al gekregen heeft, of nog gaat krijgen. Sommige natuurlijke middeltjes kunnen soms onverwachte bijwerkingen geven, vooral in combinatie met andere medicijnen.
Dus ook het gebruik van traumeel zou ik even melden bij de dierenarts.

Beterschap voor de kleine!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 10:49

Melanie5 schreef:
@Puchje: kan je mij wat prijzen pb-en?
@Tendance: er is niets te zien op de foto. Nou is een röntgen ook niet 100% duidelijk.
@_chico_: ik ben geen fan van uitverdoven. We weten bijna 100% zeker dat het een spier trauma is.
@linda_arnold: heb jij meer info over die acupuncturist?

Wbt de droogzetters: daar zit ook anti biotica in en dat is nou juist wat ik wil gaan afbouwen. Er is al zoveel troep in dat kleine lijfje gegaan. Ik kan ze zo krijgen, zit zelf vaak zat tussen de koeien, maar ik wil niet teveel chemische troep gebruiken.

Mijn osteo/acupunturiste komt uit Duitsland (wij zitten zelf tegen de DE grens). Ik weet daarom niet hoever haar werkgebied rijdt, maar denk dat het gezien de afstand voor haar niet haalbaar is om naar omgeving A'dam af te reizen. Tot aan ons is 40 minuten, van ons naar A'dam 2,5 uur. Wellicht zit er eentje in je eigen regio :D

Rivendell

Re: Veulen al ruim 3 weken op 3 benen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 20:59

Vandaag Traumeel druppels gehaald, zalf hadden ze niet meer.
Hij wordt wel slechter vrees ik. Zijn linker (goede) been wordt ook helemaal stijf, waarschijnlijk omdat hij er de hele dag op staat. Hij ligt amper, omdat hij niet meer omhoog komt met die stijve beentjes.
Morgen komt de veearts een gewrichts punctie doen om te zien of de gewrichten toch aangetast zijn. Als dat zo is, dan is het einde verhaal.
Hij is zo vreselijk lief en braaf. Het doet me echt pijn om hem zo te zien. Ik hoop dat de punctie goed nieuws geeft, maar ik houd er heel erg rekening mee dat het slecht nieuws is.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:25

Heel veel sterkte morgen. Ik hoop dat je dappere vechtertje het redt... Ik kan me voorstellen dat dit vreselijk is om aan te zien..Soms moet je hele moeilijke beslissingen nemen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 21:30

Sterkte morgen! Hoop voor je dat er toch nog een lichtpuntje is.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:01

jeetje.....succes morgen...

maar vergeet niet dat je zeker je best hebt gedaan he?
Ik ga heel hard duimen hier voor je en hoop er echt het beste van.
Maar kan me er ook van alles bij voorstellen dat je die kleine er zo ook niet bij wilt zien staan...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 22:20

Nee het zo moeilijk om te zien hoe graag hij van alles wil doen, maar het niet kan. Ik hoop dat de punctie goed uitpakt. Ik weet niet of ik gelijk al een uitslag heb, ik denk dat het eerst op kweek moet of zo. Geen idee eigenlijk.
Vee arts komt rond half 6 morgen avond. Zodra ik wat weet, laat ik het horen.
Bedankt voor al jullie hulp.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 22:33

Wat ontzettend sneu dat je veulentje het zo slecht doet, het breekt je hart.. ik weet het...
zo'n klein lief onschuldig wezentje dat zo ziek is...

Is de pus uit het ontstoken gewricht ook gekweekt?
Om te kijken welke bacterie het is en of deze wel gevoelig is voor de antibiotica die je veulen nu krijgt?
Want als het een voor sulfatrim ongevoelige of niet erg gevoelige bacterie is, ben je het voor niets aan het geven.

Je schrijf dat je veulen sulfatrim krijgt, die bijna op is.
Bij veulen moet de sulfatrim zeker niet ondergedoseerd worden, maar neem aan dat je dierenarts de dosering met Utrecht heeft overlegd?

Exenel overwogen of Cobactan? door de dierenarts, dan wel door Utrecht.
(die moeten i.m. gespoten worden en zijn niet goedkoop, niet alle praktijken hebben die op voorraad)

Is er ook foto gemaakt van rest van het been?
Dat jullie je nu niet blindstaren op de knie en uiteindelijk elders een probleem zit, behalve eventueel spiertrauma.

Mijn Hepsi heeft gewr. onsteking gehad, niet als gevolg van trauma, heeft op de Cobactan gestaan en toen
ze het later terug kreeg langdurig op de sulfatrim.
(echter zij reageerde positief op de behandeling, ook door minder kreupel te worden.)
Mevr. is paar honderd euro duurder geworden dan gepland zeg maar... (je snapt hem wel)
Mijn grens lag bij het wel of niet moeten spoelen van het gewricht, grens gelukkig niet bereikt.
Echter geen idee of het gewricht langdurige schade heeft opgelopen, toekomst gaat het vertellen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 23:09

Sjolvir, bij mij ligt de grens ook bij gewrichts spoelen hoor. Qua kosten en vanwege het feit dat de uitkomst dan alsnog slecht is.
Er is geen test gedaan op de pus die uit de zwelling kwam. Hij heeft eerst op de Depocoline gestaan en nu dan Sulfatrim. Hij is zeker niet onder gedoseerd. Hij weegt 58 kilo en is gedoseerd voor 75 kilo.
Exenel heb ik vaak gebruikt voor luchtweg infecties zoals Rhodococcus equi. Je hebt Exenel RTU, dat is vloeistof, meestal voor koeien en je hebt Exenel voor paarden, dat is een emulsie van vloeistof en poeder dat je terplekke mixt. Ik weet eigenlijk niet of het hier ook werkt.
Cobactan gebruikte ik voor koeien met uier ontsteking.
Hoe kwam Hepsi aan de ontsteking? Hoe lang is zij kreupel geweest? Kwam de uitslag uit een punctie?
Qua kosten, de mijne is inmiddels 900 euro duurder geworden...
Maar het belangrijkste is dat hij het gaat redden.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 09:11

Vanmorgen ging ik voeren en veulen buiten zetten. En of het nou de traumeel is of iets anders, hij is ineens weer soepeler. Zijn linkerbeen kan weer buigen en hij kan weer tempo maken, zij het nog wel op 3 benen. Maar het lijkt een stuk beter dan gisteren.
Nu afwachten wat de punctie voor resultaat geeft.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:18

Ik weet niet of het al eens gezegd is, ik heb niet alles gelezen maar is zo'n zwemtherapie niks.
Aqautraining lijkt me goed om spieren weer wat te laten bewegen maar ze niet te overbelasten.
Het kan natuurlijk zijn dat door al die tijd niet bewegen het dier gewent is geraakt door zo te lopen en niet meer wil staan bang dat de pijn terug komt.
Geen idee of een paard zo denkt :o
Ik vind het heel goed wat je doet maar kan me voorstellen dat je ten einde raad bent.
Ik hoop dat je een oplossing vind.

simodi

Heel veel sterkte met hem!

Moet voor zo'n kleintje ook enorm vermoeiend zijn dat hij niet kan gaan liggen ....

jesito

Melanie5 schreef:
Vanmorgen ging ik voeren en veulen buiten zetten. En of het nou de traumeel is of iets anders, hij is ineens weer soepeler. Zijn linkerbeen kan weer buigen en hij kan weer tempo maken, zij het nog wel op 3 benen. Maar het lijkt een stuk beter dan gisteren.

Dat klinkt al goed, ik duim voor jullie.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:28

Het eerste wat er in mij opkwam...wellicht is de angst dat het pijn doet zo groot dat hij er niet op dúrft te staan?
Ik zou de VA ook even goed naar zijn linkerbeen + gewrichten laten kijken, stel dat het goedkomt maar dat er links door overbelasting zo'n grote schade is ontstaan dat, dat weer therapie(en dus kosten) met zich mee gaat brengen.....
Moeilijk dit zeg!

Ik wil je heel veel sterkte wensen!

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:30

ik wil jou en je kleine rakker ook sterkte wensen!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:33

Melanie5 schreef:

Dat klinkt toch een heel klein beetje positiever....Laten we hopen.....

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 09:40

@jesito: zwem therapie klinkt goed, heb er wel over gedacht, maar het is enorm duur. Zeker omdat ik veulen en moeder erheen moet brengen.
Ik wacht eerst de punctie even af vandaag.

@wildgirl, dat is ook deels zo, dat hij bang is. Hij weet ook dat als hij niet loopt, ik hem optil en draag (gaat nog net met dat gewicht). Vanmorgen leek links wel weer helemaal soepel te zijn, maar we houden dat been ook in de gaten.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:44

hier ook al een aantal keer bijzonder goede resultaten met traumeel. Ik hoop echt voor jullie beiden dat hij snel opknapt.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:47

@Melanie, wat gebeurt er als je moeder en kind op een wat groter stuk zet zodat hij wel mee moet lopen?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:47

Mijn ruin had vroeger een deel van zijn heup afgebroken met spierletsel en na het herstel bleef hij manken. DA heeft mij toen heel bewust verplicht om te gaan rijden. Ze denken soms dat het pijn gaat doen en het niet kan en daarom ontlasten ze. Binnen heel korte tijd liep hij weer rad.

Tja rijden met een veulen gaat natuurlijk niet. Ik zou misschien wel de merrie een deeltje van de dag op een groter stuk zetten, kan hij met een ander veulen samen gezet worden? Ik zou hem ook niet meer dragen. Als ik die optie heb zou ik zelf ook niet willen belasten met de nodige risico op pijn.

Juist omdat het zo een jong ding is, zou ik iets verder gaan dan met een volwassener dier. Daar zit veel meer herstelvermogen op! Succes met alle beslissingen en goed blijven kijken naar je veulen en je DA. (soms zeggen ze non-verbaal meer).

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:48

Melanie5 schreef:
@jesito: zwem therapie klinkt goed, heb er wel over gedacht, maar het is enorm duur. Zeker omdat ik veulen en moeder erheen moet brengen.
Ik wacht eerst de punctie even af vandaag.

@wildgirl, dat is ook deels zo, dat hij bang is. Hij weet ook dat als hij niet loopt, ik hem optil en draag (gaat nog net met dat gewicht). Vanmorgen leek links wel weer helemaal soepel te zijn, maar we houden dat been ook in de gaten.

Ik zou zowiezo de punctie even afwachten, anders moet het veulen zwemmen terwijl die dat misschien helemaal niet kan doordat het gewricht toch aangetast is.
Hopelijk is het positief.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 09:55

Melanie5 schreef:

Misschien kun je hem met voer wat in beweging krijgen/houden? Dat je hem lokt met wat lekkers zodat hij een paar stapjes naar je toe moet doen?
Of als hij alleen nog bij de moeder drinkt, deze wat op afstand vasthouden zodat hij zelf naar haar toe moet gaan?

En hem dan vooral niet meer optillen maar zelf laten lopen. Dan doorbreek je dat patroon dat hij zelf denkt dat hij niet kan lopen. Ik denk dat als hij het beentje van de DA gewoon mag belasten, je hem juist moet stimuleren om zelf te gaan bewegen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 10:02

Het probleem met een groter stuk land, is dat hij dus echt niet achter de merrie aanloopt. Merrie is een hork en die interesseert het geen bal of hij wel of niet mee loopt. Andere probleem is, dat in mijn grote land, de hele koppel loopt en daar wil ik hem nog niet tussen hebben. Ik heb nog 1 ander veulen, mar die moeder en de moeder van kneus hebben een bloed hekel aan elkaar, dus die wil ik niet samen op een klein stukje hebben. Ik kan misschien wel mijn mini shet erbij zetten.

Voer heeft hij geen interesse in. Hij eet alleen gras, geen brokjes. Heb het geprobeerd, maar hij wil het niet.
Maar goed, vanmorgen ging hij op hoog tempo het land in, dat is wel positief.

Wat ik doe naast de fysio, is als de spieren goed los zijn, zijn goede been optillen, zodat hij op de andere moet gaan staan. Dit houdt hij een paar seconden vol en dan zakt hij er doorheen.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:11

Daarom juist zou ik hem daar op een groter stuk zetten (misschien met pripaaltjes om af te zonderen van de rest als je dat echt niet wilt?). Slimme moeder! Wil je drinken, kom maar halen. Om te komen halen, moet je lopen. Kun je niet lopen, is het gevaarlijk voor je en overleef je het niet in de wildernis (waarom dan nog extra energie in je stoppen? Slimme mams en Natuur is hard!). Ik zou hem dat ook niet direct een hele dag aandoen, maar wel een paar uur dat hij dorst krijgt en hij ook wel wilt gaan drinken. Maar overleg eens met de DA wat hij daarover denkt.

Wat gebeurt er als hij uit balans is? Valt hij of zet hij zijn been?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 10:16

Hij gaat echt niet drinken. Merrie loopt met een overvol uier en hij drinkt pas als ze op stal staa. Al laat ik hem de hele nacht buiten, hij drinkt niet.
Maar goed, dat is niet het grootste probleem. Hij is 3 maanden, dus zo'n drinker is het niet meer.
Ik ga denk ik zijn shet vriendje erbij doen, misschien kan die hem motiveren.