hoefbevangen shet word niets aan gedaan!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:26

sharontucker schreef:
oke het ophalen zou dan geen probleem meer zijn.. maar het inslapen dan wel?

Hoezo zou inslapen een probleem zijn?

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 11:28

geld hebben ze niet. en ik mag niets betalen van me moeder.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:28

jeetje.....er is niet eens een DA bij geweest!!!
Wie zegt dat dit dier dood MOET?
Ik vind het nogal een verhaal hoor als ik eerlijk moet zijn.
Kussentjes laten niet los van bevangenheid!
Als het al bevangenheid is he?
iedereen hier is druk met het afvoeren van een shet die dood moet maar niemand vraagt zich af of de eigen bevindingen kloppen
Maar goed....wie ben ik

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:28

Hai
je kan haar ook op een dieet zetten van geen gras alleen wat hooi
en zorgen dat ze in nat zand komt te staan en lekker lang de der hoeven koud afspoelen :)
Kan je anders niet zelf de dierenarts betalen voor wat pijnstilling?

Elin_

Re: hoefbevangen shet word niets aan gedaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:31

Ja ,maar als TS haar moeder het niet eens goedvind om in een NOOD situatie waar paardje ontzettend lijd (hoefbevangen heid of niet ) iets anders mag betalen .. zou ik al helemaal niet zelf gaan aanproberen.

Al is het niet zo hefttig ,moet toch DA bij komen , moet toch behandeld worden.
Als niemand dit wilt of kan betalen kan het paardje beter ingeslapen worden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:31

quartel schreef:
iedereen hier is druk met het afvoeren van een shet die dood moet maar niemand vraagt zich af of de eigen bevindingen kloppen
Maar goed....wie ben ik

Ik ben het wel met je eens, maar in dit geval is de shet schijnbaar al een jaar bevangen. Wil je dat patroon doorbreken dan moet je een goede dierenarts hebben die pijnstillers en ontstekingsremmers geeft en een goede smid met eventueel een beslag eronder (nadat er foto's gemaakt zijn!) Met andere woorden, om een hoefbevangen pony op te knappen heb je wel geld nodig. Als de eigenaar het niet heeft, vind ik het voor het dier fairder om ingeslapen te worden dan nog tijden door te kwakkelen en pijn te hebben. Of de eigenaar moet het dier weggeven aan iemand die er wel tijd en geld in wil stoppen.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 11:33

quartel schreef:
Maar goed....wie ben ik

wil je niet zomaar iets zeggen?
teneerste het is niet mijn pony.
ten 2de die mensen luisteren gewoon helemaal niet!
en de hoefsmid heeft gezecht dat ze hoefbevangen is...
zo'n jaar geleden...
we hebben haar op een stukje hooi gezet toen gewoon 1 stap zoveel pijn voor haar deed.
maar de eigenaar heeft haar er gewoon weer domweg vanaf gehaald want het was zielig dat ze ''alleen'' stond...
Laatst bijgewerkt door sharontucker op 15-07-11 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:33

quartel schreef:
Maar goed....wie ben ik

Wel kunnen er hoefzweren ontwikkelen waardoor er ook gedeeltes van de straal ed. kunnen loslaten.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:34

Elin_ schreef:
Ja ,maar als TS haar moeder het niet eens goedvind om in een NOOD situatie waar paardje ontzettend lijd (hoefbevangen heid of niet ) iets anders mag betalen .. zou ik al helemaal niet zelf gaan aanproberen.

aan bevangenheid kan je zelf al heel veel doen voor nog geen 10 euro per maand hoor!!!!
Is niet meer dan een zaak van er goed voor zorgen, en dat zou de eigenaar gewoon moeten doen he?
waarom fotos maken als je nu al zelf in kan grijpen op een niet te moeilijke manier????
Foto`s gaan het dier niet helpen maar een dieet en een peodertje van nog geen tientje wel.
maar ja, misschien is het makkelijker het maar dood te maken :(

Het was trouwens niet naar TS bedoeld maar ik snap die eigenaar niet
Laatst bijgewerkt door quartel op 15-07-11 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 11:34

ik zal wel binnenkort foto's maken.

ik vraag hier tips..
en ze lijd gewoon echt heel erg dat zie je gewoon ..
maar de smid komt maar om de half jaar omdat ze het onzin vinden...
dan staat ze weer met zulke lange hoeven....

edit: o zag net dat je de eigenaar bedoelde.. :o
Laatst bijgewerkt door sharontucker op 15-07-11 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:36

quartel schreef:
Elin_ schreef:

aan bevangenheid kan je zelf al heel veel doen voor nog geen 10 euro per maand hoor!!!!
Is niet meer dan een zaak van er goed voor zorgen, en dat zou de eigenaar gewoon moeten doen he?
waarom fotos maken als je nu al zelf in kan grijpen op een niet te moeilijke manier????
Foto`s gaan het dier niet helpen maar een dieet en een peodertje van nog geen tientje wel.

Mijn rekeningen waren wel wat duurder...
Pijnstillers/ bloedverdunners / AB en de eerste dagen elke dag de DA (voor het in de aders spuiten van de medicijnen), foto's ...

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:38

Ts lees mijn reactie nog is
daar staan tips in
heb zelf ook een bevangen pony gehad ;)

quartel

zonder de AB en foto`s kan je het ook redden hoor.
Zoals gezegd....de foto`s zullen het dier niet gaan helpen.
Als er dan niet veel geld is dan is de asetylzuur tenminste nog iets he?

capopjekop

quartel schreef:

Beetje kort door de bocht deze reactie :) Wil je het goed doen dan kost het nu eenmaal geld. Het is van levensbelang dat de voetas van de pony weer goed wordt gezet en daar zijn foto's nu eenmaal onmisbaar voor. Pijnstillers en onstekingsremmers kosten ook geld. Daarnaast is een goed dieet belangrijk en beweging. Maar beweging kan alleen als het dier pijnvrij kan bewegen. Mijn shet is ook een jaar bevangen geweest, ondanks begeleiding van de dierenarts en smid. Toch konden we de pijncircel niet doorbreken, daar is achteraf gezien een hoefijzertje voor nodig geweest (bezoek kliniek, foto's, ijzers a 370 euro). Daarna is de pony helemaal opgeleefd en kon weer lopen. Toen ging het erg snel opwaarts. Dus als het een beetje een ernstig gevalletje is kom je er niet enkel met van het gras af en een poedertje ;) Als je bij voorbaat al geen geld heb voor de dierenarts dan is weggeven of inslapen imo de vriendelijkste oplossing, terwijl ik juist iemand ben die alles wil redden :)

Asperines heb ik ook gebruikt, werkte onvoldoende...

@Ts: de pony zal nooit beter wordne als de eigenaar maar 2x per jaar de smid erbij halen. Juist bij hb is het belangrijk om vaak te bekappen, omdat de hoeven als een gek groeien. Mijn smid kwam om de 5 a 6 weken. Ik snap die eigenaren ook niet. Wel goed dat jij je voor de pony inzet.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 15-07-11 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:40

Ik heb TS aangeboden om morgen even te gaan kijken, eventueel kan ik daarna contact opnemen met de Dierenbescherming. Het is helaas nu eenmaal zo dat een vrouw van bijna 40 serieuzer overkomt dan een meisje van 13 .

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:41

capopjekop schreef:
quartel schreef:

Beetje kort door de bocht deze reactie :) Wil je het goed doen dan kost het nu eenmaal geld. Het is van levensbelang dat de voetas van de pony weer goed wordt gezet en daar zijn foto's nu eenmaal onmisbaar voor. Pijnstillers en onstekingsremmers kosten ook geld. Daarnaast is een goed dieet belangrijk en beweging. Maar beweging kan alleen als het dier pijnvrij kan bewegen. Mijn shet is ook een jaar bevangen geweest, ondanks begeleiding van de dierenarts en smid. Toch konden we de pijncircel niet doorbreken, daar is achteraf gezien een hoefijzertje voor nodig geweest (bezoek kliniek, foto's, ijzers a 370 euro). Daarna is de pony helemaal opgeleefd en kon weer lopen. Toen ging het erg snel opwaarts. Dus als het een beetje een ernstig gevalletje is kom je er niet enkel met van het gras af en een poedertje ;) Als je bij voorbaat al geen geld heb voor de dierenarts dan is weggeven of inslapen imo de vriendelijkste oplossing, terwijl ik juist iemand ben die alles wil redden :)

Asperines heb ik ook gebruikt, werkte onvoldoende...

ja, ik heb ook ervaring met gekantelde hoefbenen en riep er ook altijd gelijk een DA bij.....
dat kost ook veel maar......als je dat niet hebt moet je dan maar en jaar lang niets doen????
Dan kan je op zijn minst toch even de goedkopere dingen proberen???
En inderdaad, voor het dier zal het beter zijn ingeslapen te worden dan bij deze eigenaar te blijven, dat is waar.
Maar jeetje........wat een idioot gedrag van de eigenaar zeg!!!

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:42

wat een raar verhaal, als jij de hoefsmid de dierenbescherming laat bellen met de mededeling dat er een paard pijn ligt te lijden dan komen ze echt wel hoor. Anders wil ik wel even voor je bellen dan is het zo opgelost. Je laat dat dier toch niet zomaar liggen met pijn. Iplv op bokt te zitten moet je achter de dierenarts aangaan. Als jij de situatie uitlegt komen ze heus wel en anders bellen die maar de dierenbescherming.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:42

Nee maar je kan wel zorgen dat je de voetjes wat koelte geeft omdat die op het moment van bevangenheid heel warm zijn en pijnlijk.

Vaak word er ook zand in de box vd pony gedaan en dat goed nat maken dan staan de voetjes constant in lekker koud zand :) Maar het dieet van alleen wat hooi is ook belangrijk

Het geneest niet op die manier maar het neemt een klein beetje pijn weg .

Als het mijn verzorgpony was kon het geld me even niet schelen het dier lijd en als jij geld hebt maar je doet er niks aan ben je in mijn ogen ook schuldig aan dierenleed ! En idd het poedertje was helemaal niet duur ;)
Laatst bijgewerkt door shilady op 15-07-11 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:43

quartel schreef:
zonder de AB en foto`s kan je het ook redden hoor.
Zoals gezegd....de foto`s zullen het dier niet gaan helpen.
Als er dan niet veel geld is dan is de asetylzuur tenminste nog iets he?

Daarvoor zal toch de DA moeten komen en deze zal (vooral als het zo heftig is) niet alleen Acetylsalicylzuur voorschrijven. Daarnaast zal de hoefsmid wat vaker moeten komen omdat de hoeven extra hard groeien en de stand gecorrigeerd zal moeten worden.
Een goede hoefsmid wil graag foto's zien, zodat hij weet in hoeverre het hoefbeen gekanteld/gezakt is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:43

Helaas worden paardenmeisjes van 13 niet zo serieus genomen, omdat er uiteraard heel veel gebeld wordt over zielige pony's in de sneeuw, regen ,modder, mager etc etc ... Zo werkt het nu eenmaal.
Ik ga morgen wel even kijken

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:44

shilady schreef:
Nee maar je kan wel zorgen dat je de voetjes wat koelte geeft omdat die op het moment van bevangenheid heel warm zijn en pijnlijk.

Vaak word er ook zand in de box vd pony gedaan en dat goed nat maken dan staan de voetjes constant in lekker koud zand :) Maar het dieet van alleen wat hooi is ook belangrijk

Als het mijn verzorgpony was kon het geld me even niet schelen het dier lijd en als jij geld hebt maar je doet er niks aan ben je in mijn ogen ook schuldig aan dierenleed !

Dit vind ik echt niet eerlijk....sorry...
Je weet niet wat TS als verzorger wel en niet van de eigenaar mag he?

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 11:45

shilady schreef:

Als het mijn verzorgpony was kon het geld me even niet schelen het dier lijd en als jij geld hebt maar je doet er niks aan ben je in mijn ogen ook schuldig aan dierenleed ! En idd het poedertje was helemaal niet duur ;)

tjaa... sorry kan er oook niet aan doen he..
ik kan wel gaan overleggen maar ze denken dat ze het zelf beter weten..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:45

quartel schreef:
ja, ik heb ook ervaring met gekantelde hoefbenen en riep er ook altijd gelijk een DA bij.....
dat kost ook veel maar......als je dat niet hebt moet je dan maar en jaar lang niets doen????
Dan kan je op zijn minst toch even de goedkopere dingen proberen???
En inderdaad, voor het dier zal het beter zijn ingeslapen te worden dan bij deze eigenaar te blijven, dat is waar.
Maar jeetje........wat een idioot gedrag van de eigenaar zeg!!!

Ze hadden een jaar geleden al hun verantwoordelijkheid moeten nemen en het dier weg moeten doen of laten inslapen. Klinkt heel crue, maar dat is beter dan een jaar lang lijden zonder dat er iets aangedaan wordt zodat er verbetering kan optreden. Ik snap zulke mensen ook niet.

Goed van je MariekeB! Hopelijk gaat de db dan toch een bezoek brengen. Want dit valt zo te lezen toch wel onder dierenmishandeling.

Edit: Ik vind het wel erg ver gaan om de ts van medeplichtigheid te beschuldigen. Zo te lezen heeft ze regelmatig tegen de eigenaar gezegd wat te doen en de dierenbescherming gebeld. Ik vind niet dat je van een 13 jarig meisje kunt verlangen dat ze haar zakgeld opmaakt aan het verzorgpony. De enige schuldige in dit verhaal vind ik de eigenaar. Die heeft de verantwoordelijkheid om goed voor haar dieren te zorgen.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 15-07-11 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 11:46

shilady schreef:

Wat een onzin, de TS is 13, waar moet ze dat van betalen. Meer dan zakgeld zal ze niet krijgen.

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 11:48

@capopjekop db is vorige week nog geweest alleen toen liep ze goed zijden ze }:0
Laatst bijgewerkt door sharontucker op 15-07-11 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt