Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 10:57

[MD] Verdikt achterbeen maar niet kreupel..
Bovenstaand mijn topic. Zelfde idee. Dikke plek, niet kreupel..

Inmiddels is het nogsteeds niet over. Maar de plek lijkt door zijn lijf te worden opgeruimd. Heb van de dierenarts groen licht om met beleid gewoon weer te werken. Dat betekent dat hij voor de wagen loopt weer, onder het zadel ook. Maar dat we de bak (nog) niet in gaan op stal en er rekening mee houden door eenvoudige bospaden te zoeken. ook nog niet echt gegaloppeerd behalve 5 stappen voor de wagen op gras.

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:55

Horseware schreef:
Citaat:
De DA adviseerde rust, koelen en als de zwelling goed was afgenomen weer rustig opbouwen

Oei, gevaarlijk advies (zoals je inmiddels helaas zelf ook hebt ervaren)!
De zwelling kan namelijk allang verdwenen zijn en de kreupelheid (als die er al was) ook, maar dat zegt nog niets over de staat van de pees. Dat is juist zo gevaarlijk aan peesblessures: het lijkt op een gegeven moment alsof je er bent en weer kunt beginnen terwijl de pees nog lang niet hersteld is.

Dat klopt ja... Ik baal er ook ontzettend van dat er bij mij toen geen belletjes zijn gaan rinkelen maar ik was totaal onervaren met het fenomeen peesblessure.
Die van mij heeft nog altijd littekenweefsel op de plaats van de blessure zitten en dat zal er ook altijd blijven zitten (voelt ook hard). Met laseren zou dat deels verwijderd kunnen worden maar aangezien ze er geen last van heeft zie ik het als een schoonheidsfoutje.

Zoals iedereen al aangeeft zou ik kijken hoe je je paard het beste rustig kan houden zodat hij/zij de pees zo min mogelijk belast. Die van mij stond binnen maar kon neuzen met de andere twee paarden die de stal in en uit konden lopen. Zo hield ze het prima 3 maanden vol. Maar ik weet dat het erg verschilt (ik heb dan ook een koele kikker van een haflinger).
Over twee weken een echoscopie laten maken en je weet wat er aan de hand is.

Sterkte de komende tijd!

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:56

Tjuppie schreef:
Nee hoor melaniepk, TS kent haar paard het beste, dus als hij gewoon rustig is binnen, is dat nog altijd het slimste. Paddock moet wel echt 3,5 bij 3,5 zijn, anders kunnen ze nog prima maf doen (dwz bokken op de plek of toch proberen te draven).
Maar of we hier nou over moeten gaan discussieren?

hier ben ik het helemaal niet mee eens. ik ben het juist eens met melaniepk. het verschilt per paard wat het beste is. die van mij moet je echt niet op boxrust zetten. dan gaat ze staan steigeren en bokken in de stal. tegen de wanden trappen en rondjes draaien wat allemaal echt niet bevorderlijk is voor de pezen. en dat dan tegenover als ik haar apart in de wei zet. ik kan de wei zo groot maken als ik wil maar een sprintje trekken doet ze niet. zolang ze maar zonder andere paarden staat. en helemaal als ze kan eten. dan is ze veel rustiger (en gelukkiger). ik denk gewoon dat TS inderdaad moet uitvinden wat het beste gaat bij haar paard en uiteraard wat de mogelijkheden zijn voor haar.

en over de peesscan. je kan wel meteen scannen maar dan heb je geen duidelijk beeld. het is dan namelijk nog troebel. dat heeft verder niet veel met de zwelling te maken maar meer met dat het nog maar net kapot is en het lichaam nog e.e.a. moet afvoeren. je kunt wel vaststellen of er een PB zit maar niet hoe ernstig deze is. mijn inziens kun je dan net zo goed even een weekje of 2 wachten en dan kijken hoe het ervoor staat.

dinky100

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 18:16

ja dit herken ik,
die van mij had ook een bult,
was niet keupel en was ook niet warm,
na 1,5 week een peesscan thuis laten maken 160 eurie!!!

doordat ik te veel had gestapt die 1,5 week werd het zelfs wat dikker.
na de scan mocht ik 2x 10 minuten stappen op het harde en per week mocht er 3 minuten bij.
ik ben een half jaar zoet geweest met opbouwen(wat ze niet leuk vond)

het is nu een jaar na de peesblessure en ben blij dat ik de stipte tijden van de dierenarts heb aangehouden,
ze loopt weer als voorheen, is die tijd van der peesblessure niet los geweest want dat kon gewoon niet,
we hebben totaal 4 peesscans gehad, en er zit nog steeds bindweefsel op der been,
meestal trekt dat bij maar bij die van mij niet,succes en hopen dat het meevalt

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 23:37

Iedereen ontzettend bedankt voor jullie reacties. Ben vandaag naar de kliniek geweest maar ben geen steek verder. Hij wist t niet. Volgende week vrijdag, dag 10 een peesscan.

Blijf gewoon koelen. Klei erop en idd gewoon in de wei. Op stal is ie heel onrustig en draait continue. In de wei staat ie rustig te grazen.

Ik heb foto.s maar heb een virus op mn pc en weet niet hoe ik via deze telefoon die foto moet plaatsen ;-). Doe ik dit weekend even als ik ergens een pc ter beschikking heb.

De bult is sinds vanochtend gelukkig al een stukje kleiner.
Het leek eerst op een bloeduitstorting maar toen ie beter voelde leek het toch de pees... Dus balen... Nog een week wachten. Hij had deze bult aan de buitenkant nog niet vaker gezien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 23:47

misschien is het ouderwets en achterhaald,maar ik bandageerde altijd vroeger als er een paard een peesblessure had...ik smeerde er creme op met but erin.Een creme die eigelijk bedoelt was voor koeien met uierontsteking.Niet meer te koop dat spul,jammer want dat werkte echt heel goed.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 07:45

Ik hoor meer middelen die goed waren en er nu niet meer zijn. Dolobene zalf ook bijv. Maar heb daar de variant Heparin voor gevonden in Duitsland. Zelfde werking.
Weet alleen niet hoe het zit met doping op wedstrijden. Zal eens kijken. Volgens mij had ik er op de KNHS site wat over gezien.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 07:56

Ik snap er geen bal van hoor, een peesblessure kun je gewoon meteen zien op een echo.
Ik ga altijd naar Bodegraven en Sander doet echo's en die kan echt wel beoordelen wat daar gaande is.

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:36

Ik denk dat het er wel een beetje aan ligt hoeveel schade er in het been is maar in principe moeten ze kunnen zien of er bindweefselvorming in de pees zit. Ze kunnen namelijk de structuur van de pees prima zien, ook als deze is opgezet, en als daar onregelmatigheden in zitten weet je voorlopig genoeg.

Zelf ben ik naar de kliniek geweest en had een peesscan voor 80 euro.
Dolobene gel is nog steeds verkrijgbaar, dat heb ik via de kliniek toen direct meegekregen. Het is in principe voor mensen en stimuleert de bloedsdoorloop van de pezen.

Wij kregen overigens de keuze: of een jaar op de wei en volledige rust, of 3 maanden op stal (wandelen aan de hand, koelen en dolobene gel smeren) en terugkomen om te kijken in hoeverre het genezen was. Ik heb toen voor de boxrust gekozen omdat ik een paard heb waarmee dat kan. Als ze na een week aangegeven had dat dat niet ging was ze op de wei gegaan maar ze vond het wel gezellig, al die aandacht op stal.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 11:52

Ja als het kan en zoveel tijd scheelt zou ik het ook doen. Maar de mijne kwijnt helemaal weg, schreeuwt alles bij elkaar en blijft maar rondjes draaien en steigeren dan...

Maar ik heb besloten een second opinion te doen bij de kliniek in Zeddam. Kijken wat hij zegt. Want die van gisteren daar heb ik geen hoge pet van op. Hij wist ook niet eens waar klei smeren goed voor was.
En ik wil nu gewoon weten wat ie heeft. Dan wil ik gewoon de scan maar doe t dan bij die ander. Daar heb ik meer vertrouwen in. Baalde enorm. Ging extra naar die kliniek voor jan of arie en dan krijg je er 1 die nergens antwoord op heeft. Spijt dat ik gegaan ben. Ben benieuwd nd rekening voor 4 minuten kijken.

Het voelde gewoon niet goed. Wil graag dat er iemand anders nogmaals naar kijkt. Bel maandag voor een afspraak.
Dit is veel te belangrijk om op zn beloop te laten.

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:14

Ze kunnen ook gewoon zien of de pees kapot is hoor, hoeft er helemaal nog geen bindweefsel te zitten.
Je kan je antwoord binnen een dag hebben, maar ga dan naar een goede paardenkliniek.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:18

Ik herken het deels. Echt zekerheid krijg je pas met een scan, bij mij bleek het zijn griffelbeen te zijn die een tik had gekregen. Was ook niet warm, liep geen pas kreupel, wel een bult......

Anika_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:32

Ik meld me ook even. Trok gister mijn paard uit het land met een plekje wat net onder de voorknie gevuld was.
Had gehoopt dat het vandaag minder was, maar helaas het is zelfs stuk erger! Hij loopt ook niet kreupel is niet warm.
Heb zelf geen ervaring met peesproblemen bij mijn eigen paard, wel vanuit mijn opleiding.
Als de zwelling maandag nog niet is afgenomen sleep ik hem mee naar de da. En voor nu is het stappen, en veel koelen.

TS succes ermee en hoop dat je snel uitsluitsel krijgt!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 12:43

mazzeltje schreef:
Ik snap er geen bal van hoor, een peesblessure kun je gewoon meteen zien op een echo.
Ik ga altijd naar Bodegraven en Sander doet echo's en die kan echt wel beoordelen wat daar gaande is.

Sander is echt top.. Ts als je de mogelijkheid hebt zou ik afreizen naar Bodegraven voor een controle door Sander de Blaauw.

mazzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:36

Ik moet tegenwoordig ook meer dan uur rijden naar Bodegraven, maar ik rij er trouw naar toe!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:46

Splash_ schreef:
Ik herken het deels. Echt zekerheid krijg je pas met een scan, bij mij bleek het zijn griffelbeen te zijn die een tik had gekregen. Was ook niet warm, liep geen pas kreupel, wel een bult......

Jep, een paard bij ons op stal onlangs ook, precies hetzelfde verhaal! Een bult, niet warm, geen pas kreupel...Oorzaak: Gebroken griffelbeen.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 14:33

Oke... En wat kunnen ze daaraan doen?
Ook gewoon rust houden?

Ik was bij een goede kliniek. Jan Greve en Arie Hoogendoorn heb je daar normaal altijd. Die zijn veterinairen van het Nederlans Team. Helaas had ik gewoon de pech dat ik een ander kreeg. Ik wist niet beter dan dat alleen die 2 daar werkten. Heb ik ook om gevraagd trouwens maar helaas...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:35

Qizz schreef:
Oke... En wat kunnen ze daaraan doen?
Ook gewoon rust houden?

helemaal niks. Het griffelbeen heeft geen dragende functie, daarom gaat het paard ook niet kreupel. Het paard staat gewoon op de wei (24/7) en mag van de DA ook gewoon gereden worden zolang hij niet kreupelt.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 14:56

Oke... Fijn!
Las net dat ze het ook vaak weghalen.. Operatief. Als t mooi gebroken is en hij niet kreupel is en je gewoon mag rijden is dat toch een geluk bij een ongeluk. Liever niet opereren uiteraad.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:03

Qizz schreef:
Oke... Fijn!
Las net dat ze het ook vaak weghalen.. Operatief. Als t mooi gebroken is en hij niet kreupel is en je gewoon mag rijden is dat toch een geluk bij een ongeluk. Liever niet opereren uiteraad.

OP gebeurt vaak wanneer een botfragment compleet afgebroken is en gaat "wandelen" en dan gaat storen. Dat is hier niet het geval.

Hier staat nog een merrie die een griffelbeenbreuk in zowel voor- als achterbeen heeft gehad, nooit geopereerd is en desondanks nog hoog mee heeft gelopen op wedstrijden. Ze is nu hoofdzakelijk fokmerrie maar wordt nog vaak gereden en je ziet niks aan d'r. De bulten heeft ze trouwens wel behouden. Ze zijn minder geworden, maar zichtbaar.
Laatst bijgewerkt door Adil op 18-06-11 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 15:14

Mogen ze daarmee ook nog gewoon springen?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:30

Qizz schreef:
Mogen ze daarmee ook nog gewoon springen?

De merrie heeft na de eerste breuk gewoon nog klasse L gesprongen (Hier in Dld, vergelijkbaar met klasse M in Nederland).

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 15:55

geerke schreef:
misschien is het ouderwets en achterhaald,maar ik bandageerde altijd vroeger als er een paard een peesblessure had...ik smeerde er creme op met but erin.Een creme die eigelijk bedoelt was voor koeien met uierontsteking.Niet meer te koop dat spul,jammer want dat werkte echt heel goed.

ik weet niet of ik zou bandageren. lijkt me juist dat onder de bandage de temperatuur ook oploopt wat niet goed is voor de pees. of merkte je daar geen verschil in?

DeesLis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:28

Mijn paard had begin dit jaar een peesblessure.

Ik haalde haar van de een op de andere dag uit de wei met een duidelijke verdikking op de pees. Het was ook warm en dik en het paard was in draf duidelijk onregelmatig.

Meteen gebeld naar de dierenarts, kon 3 dagen later voor een scan, tot die tijd een klein stukje in de wei afgezet, zodat ze niet kon rennen, 2x daags afspuiten.

Uit de scan bleek dat de elastinen in haar pees opgerekt waren, gelukkig was dit niet zo ernstig, 3 weken volledige rust, daarna langzaam opbouwen, waarna na 3 weken weer volledig belasten.

De pees was trouwens na 3 dagen weer een stuk dunner en minder warm.

De kosten voor de scan waren 97 euro.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 18:58

Ik hoop toch zo dat het bij mij ook zoiets is.... Vooral ook omdat ie er geen last van heeft en het niet warm is. Alhoewel ik me heel goed besef dat het ook heel ernstig kan zijn zonder kreupelheid.

Moest jij daarna nogmaals een scan of hie wist je dat het goed was?