LindyH schreef:Ik juich dit onderzoek ook zeker toe, maar ik vind het niet terecht dat het 'tegen' het natuurlijk bekappen wordt gebruikt.
Misschien dat je het artikel een beetje gekleurd hebt gelezen door de titel van dit topic?
In de vakbladen die ik eerder gelezen heb, waarin dit onderzoek beschreven wordt, proef ik geen anti-NB sfeertje. Het wordt allemaal heel droog en 'onpartijdig' beschreven. Gewoon, een mooi onderzoek voor een ieder die geïnteresseerd is in hoeven.
Verder denk ik dat er mensen zijn die een aantal slechte ervaringen met hun hoefsmid hebben gehad en zodoende zijn gaan zoeken en zich meer in hoeven hebben verdiept, en zo bij NB terecht zijn gekomen. Je vertelt dat je afgeblaft bent, jammer dat je precies iemand tegenkwam die blijkbaar zijn dag niet had. Ik bekap zelf juist een aantal paarden die natuurlijk bekapt werden maar waarbij het om bepaalde redenen niet ging. Het is niet zo dat ik daarom brul dat NB niks is, ik vind het alleen zo'n heisa om niks
Het is voor mij niets meer of minder dan een naampje dat bedacht is voor een bepaalde manier van paarden houden.
Ook denk ik dat elke paardeneigenaar en hoefsmid/hoefverzorgingspersoon objectief naar elk paard moet kijken wat er voor dat paard nodig is. Daaraan vooraf gaan o.a. deze factoren:
SpikyBlue schreef:De manier waarop het paard gehouden wordt.
Staat het paard veel op stal, loopt hij een aantal uren per dag los of loopt hij constant los? Deze vragen zijn belangrijk om te bepalen of het paard voldoende doorbloeding door de benen krijgt, wat weer belangrijk is voor de hoornkwaliteit.
Het type paard.
Wat past bij het ras? Hoe is de beenstand? Koudbloeden hebben heel andere hoeven als warmbloeden. Hoe is het paard verder gebouwd?
De bodem waarop het paard leeft.
Wat voor strooisel ligt er in de stal? Of staat het paard 24/7 op het land? Of leeft het paard voornamelijk op een betonnen uitloop? Vaak passen onbeslagen hoeven zich prima aan op de ondergrond waarop ze de meeste tijd van de dag doorbrengen.
Het gebruik van het paard.
Waarvoor wordt het paard gebruikt? Wordt het paard in een bepaalde tak van paardensport uitgebracht of op een recreatieve manier? Op welke ondergrond werkt het paard? Dressuur in de bak, presteren op de drafbaan, buitenritten in het bos, endurance over verharde wegen of springen op gras? Komt het paard vaak op harde ondergrond?
Afwijkingen.
Zijn er afwijkingen te zien aan de beweging van het paard, zodat de hoeven verkeerd afslijten? Heeft het paard een grote of een kleine afwijking? Heeft het paard een ander probleem waardoor de beweging veroorzaakt wordt dan de stand?
Hoefziekten.
Heeft het paard een hoefziekte waarvoor het behandeld wordt? Wat voor ziekte is het, en heeft het paard er hoefbescherming voor nodig?
Waarom zou alles in hokjes gestopt moeten worden als er gewoon per paard bekeken kan worden wat nodig is, en naar het beste toegewerkt kan worden...
LindyH schreef:Ik denk dat dat de belangrijkste stap in de ontwikkeling is: Stoppen met het afzeiken van NB an sich, maar inhoudelijk je kennis delen zodat mensen zelf tot de conclusie kunnen komen dat de traditionele hoefsmederij zo gek nog niet is.
Er zijn in elke stroming figuren die heel zwart of heel wit denken, aan de ene kant bewonderenswaardig maar aan de andere kant missen ze zo ook een hoop denk ik.
Verder geloof ik niet echt dat EstherHegt dit topic heeft geopend om een NB/TB gedoe van te maken, dus ik kruip weer even in m'n hoekje 
EstherHegt schreef:Het is goed te zien dat er ook wetenschappelijk onderzoek gaande is naar hoeven zonder klakkeloos een methode na te praten, maar te kijken naar de paarden en de pootjes van de paarden en leefomstandigheden zoals bodem voeding etc.