Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gulpje

Berichten: 8094
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 10:45

Ik wacht even af hoe je scan gaat uitvallen voor ik enthousiast raak. Bij mijn paard was het been ook veel minder dik na het stappen en smeren met Traumeel, maar dat zegt nog niets over het er van binnen uitziet natuurlijk. En bij de laatste scan was zijn ringband zelfs weer íetsjes meer verdikt dan de laatste keer.

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 10:59

Ik denk dat ik helemaal geen nieuwe echo laat maken. Waarom? Het gaat goed en de zwelling is zoveel minder, ze staat zonder metacam.
Zelf heb ik al vele goede verhalen gelezen over de lasertherapie, en ik ben er zelf nu ook één. Wat heb je te verliezen?

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 11:01


Gulpje

Berichten: 8094
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:02

Het is de bedoeling dat je merrie lekker van haar pensioen mag genieten toch? Dan snap ik wel dat je geen echo laat maken. In mijn geval is het anders. Mijn paard is net 12 en volgens de veearts moeten we als doel stellen hem op Z niveau te kunnen laten lopen. (zijn op de helft van het M2) Dus in mijn geval kan ik niet anders dan hem regelmatig laten scannen om te kijken hoe ver we zijn :)

bente_

Berichten: 3066
Geregistreerd: 09-09-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:04

Ik kom ook even binnenvallen. Mijn pony heeft een verdikte ringband aan de voorbenen.
8 juli zijn we geweest voor scan aangezien de benen dik waren, maar ze liep vreemdgenoeg niet erg kreupel.
hieruit kwam dat de ringband verdikt was, 2 maanden stalrust maar wel wandelen. en dan moesten we na die 2 maanden terugkomen voor een tweede scan. Dus dat eerst afwachten.

Caballos, hoe vaak moet je laseren dan? :) klinkt heel interessant.

edit: lees net in je topic, hoeveel maanden moet je laseren? en hoe gaat dat dan?

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 11:06

Sja, wat is pensioen?
Mijn paard is niet goed in het niets doen, ze wordt er eigenlijk alleen maar slechter van zowel lichamelijk als geestelijk.
De laser heeft al zo veel resultaat gegeven dat ik toch weer rustig aan het rijden heb opgepakt. Ze loopt super met haar been. De zwelling is minder, geen pijn.
Ik denk juist door de lasertherapie dat jouw paard weer goed gaat lopen, zelfs op Z niveau.
Je kan toch ook laseren en scannen?

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 11:09

Je moet iedere dag laseren en je begint de 1e 10 dagen met 2x per dag, daarna 1x per dag.
Ik laser nu een kleine 1,5 maand en ik wil hier zeker nog een maand mee doorgaan.
Als je wilt gaan stoppen ga je om de dag laseren, daarna om de 2 dagen en gaat dit goed dan kan je stoppen.

Gulpje

Berichten: 8094
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 11:26

Bedoel het niet banketstaaf, maar ik vind het niet slim om zelf dokter te gaan spelen en te gaan rijden. Mijn ervaring is dat het been er van de buitenkant wel mooi uit kan zien maar je hebt geen idee hoe het van binnen reageert. Júist na het opbouwen naar het draven (na 6 maanden stappen!) bleek dat de ringband , ondanks dat mijn paard super liep tóch iets dikker geworden was. Dus hup, terug naar het stappen en een heel klein beetje draven.
Ik moet de veearts bellen hoe het gaat volgende week en zal in ieder geval vragen wat zij van het laseren vindt.

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 12:08

Ik ben ook geen dokter, maar ik ken mijn paard heel erg goed en heel erg lang.
Voorlopig heeft het "zelf dokteren" inmiddels wel veel meer resultaat dan het behandelen van DA's.
Ik zeg ook niet dat jij moet gaan rijden hoor, je moet vooral doen waar jij je prettig bij voelt.
Maar ik weet zeker dat lasertherapie een goede aanvulling is op jullie revalidatie.
Ik vind het jammer dat DA's eigenlijk helemaal niet bekend zijn met laseren. Eén DA waarvan ik wel weet dat deze lasertherapie ook toepast is http://www.dap-aaenhunze.nl/index.html in samenwerking met http://www.equinelaserservice.nl/

Gulpje

Berichten: 8094
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 12:25

Het punt blijft dat je pas weet of je laserbehandeling resultaat heeft als je de ringband up close hebt kunnen zien. Mijn paard loopt ook goed en zijn been ziet er ook mooi uit, maar uit de scan bleek toch dat hij nog niet klaar was voor 10 minuten draven. Snap je mijn punt? Dus hoe je het ook wendt of keert het laseren zal voor de zwelling vast heel effectief zijn maar verder kan je nooit 100% zeker weten of je er goed aan doet om te gaan rijden. Maar goed, ik denk dat we nu alles hebben gezegd en ik wens je verder heel veel succes met je paard. Het is en blijft een kloteblessure, dat kunnen we in ieder geval met elkaar eens zijn! :)

Ik ga zeker mijn (zeer goede )VA vragen wat haar mening is mbt het laseren, ik weet dat zij wel aan Shockwave behandelingen doen.

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 14:51

Ik snap je punt en dat je nog niet gaat rijden snap ik ook.
Het laseren is niet alleen om de zwelling te verminderen maar ook om de banden/spieren/pezen te genezen.
Het is ook niet zo dat ik jouw manier niet respecteer, alleen ben ik heel blij dat ik lasertherapie heb ontdekt. Dit omdat het er anders niet goed had uitgezien voor m'n paardje.
Ik rijd nu om de dag een kwartiertje, om te gymen.
Shockwavetherapie heb ik ook over gelezen en gehoord, maar schijnt lang niet zo effectief te zijn als laseren.

bente_

Berichten: 3066
Geregistreerd: 09-09-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:45

klikt goed dat laseren, eerst natuurlijk de volgende scan afwachten.
Maar mijn ambities met mijn pony is ook nog Z. en dan laser je zelf met het apparaat?
moet je dan naar de kliniek of het je dat laser ding zelf thuis? of hoe gaat dat?

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 21:45

Ik heb de laser gehuurd, dit is wel het verstandigste omdat je het iedere dag moet doen.

Albert

Berichten: 5742
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:15

Vraag je Da eens naar Ekyflogyl, hebben we op stal goede ervaringen mee.

bente_

Berichten: 3066
Geregistreerd: 09-09-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:03

Ekyflogyl hebben wij inderdaad ook meegekregen. :)

Gulpje: Lees dat jou paard ook een verdikte ringband heeft.
Moet die van jou ook alleen op stal of mag het paard ook de wei in?

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 10:38

En Ekyflogyl is?????????????

Albert

Berichten: 5742
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:14


Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 13:58

Als ik het goed lees is het iets om aan de buitenkant te smeren?
Met cortico's en lidocaine.......... Zou mijn vorkeur niet naar uitgaan. Het inspuiten aan de binnen kant met cortico's heeft al niet geholpen................

Ik blijf bij laseren. Van 't weekend weet gemeten en weer een halve cm eraf, dus nu al 3 cm in totaal aan beenomvang kwijt!

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 18:04

Ik heb voor eind van de week een afspraak bij de kliniek om opnieuw in te spuiten. Bij mijn pony heeft het vorig jaar goed geholpen, dus ik hoop dat het nu ook weer goed helpt. Ben net nog even langs de DA geweest om ontstekingsremmers, en heb gevraagd naar dat zalfje. Maar mij is gezegd dat je altijd maar moet afvragen in hoeverre het door de huid trekt om bij het te "probleem" komen.

Ik heb nog een mailtje gedaan naar het bedrijf van de laser apparaten, met een aantal vragen. Ben benieuwd, ik zal er vrijdag nog wel eens naar informeren bij de arts.

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-11 14:00

je kan haar ook altijd bellen www.magnacare.eu ze is heel vriendelijk en kan je alles uitleggen, kan je uiteraard ook alles vragen!

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 10:58

update, van 't weekend weer opgemeten, weer een halve cm dunner! Dus nu al 3 cm in totaal kwijt!

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:08

Heb de andere reacties niet gelezen, heb zelf een grote KWPN-er met deze ontsteking in linker achterbeen gehad. Been bleef te lang dik naar mijn mening en DA had zoiets van tja hij is nu eenmaal 10 jaar. Been was ingespoten net als bij paard van TS.

Heb veel gekoeld met stromend water en ben MSM poeder gaan geven. Het been was toen al 10 dagen echt dikker dan normaal en er zat geen vooruitgang in. Na het geven van de MSM werd het been binnen 5 dagen dun en weer de normale maat. Het geven van MSM helpt op celniveau een ontsteking te voorkomen of te herstellen op o.a. pezen en spieren. Het heeft mijn paard veel goed gedaan en ik geloof heilig in de werking ervan om pees/peesgerelateerde problemen aan te pakken en te ondersteunen met MSM.

bente_

Berichten: 3066
Geregistreerd: 09-09-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:11

Klinkt ook heel interessant fargo, en je paard loopt nu weer helemaal goed?

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:13

bente_ schreef:
Klinkt ook heel interessant fargo, en je paard loopt nu weer helemaal goed?


Ja die is helemaal hersteld. Inmiddels wel overleden maar dat is totaal ongerelateerd aan deze blessure..

Overigens gebruik ik ook heel graag arnicagel van Biofarm ter ondersteuning
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... el/110708/
Laatst bijgewerkt door fargo op 03-08-11 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:18

Mijn paard heeft mogelijk ook een peesschede ontsteking, a.s. vrijdag wordt een scan gemaakt.

Die verdikking waarvan sommige van jullie spreken, is dat een verdikking over het hele onderbeen of plaatselijk? Mijn paard heeft net boven de kogel aan de buitenkant een flinke bult van ongeveer 3x5cm, verder is het been niet dik.