breakover beslag, ervaringen slecht of goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Re: breakover beslag, ervaringen slecht of goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:02

Ik lees hier gewoon even mee, heb een paardje met ernstig HKO en ben niet zo voor beslagen, al zijn ijzers wel een optie, en hier is er enkel bewondering voor :)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:29

Heb vandaag met 2 verschillende hoefsmeden overlegd over break over beslag voor mijn paard, de meningen zijn zo verschillend. Hij staat nu op ijzers met zooltje en foam.
Hoefsmid 1 geeft aan dat het mijn paard wel kan helpen om het afrollen te verbeteren en daardoor kan ie beter gaat lopen.\

hoefsmid 2 is minder hoopvol, als hetgeen totnutoe is gedaan niet helpt ziet het er somber uit, tevens blijft het symptoom bestrijding en verlicht je de situatie alleen maar wat voor het paard maar hij blijft natuurlijk HKO hebben alleen de pijngraad gaat iets naar beneden.

Ik vind het lastig, wil niet egoistisch zijn door op mjn paard te blijven rijden met allerlei kunstgrepen terwijl het stiekem dus nog steeds wel pijn doet alleen hij het wat minder toont.

fijne dillema's zijn dit!

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 17:14

Bel eens naar de bedenkers van het breakover beslag misschien kunnen zij je helpen
www.hoofcare.nl.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 17:27

classic_life schreef:
Naar mijn mening en ervaring kan je niet zomaar ieder paard op breakover beslag zetten

Ik zou juist hier graag meer over willen weten. Graag reactie!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:42

Adin schreef:
Heb vandaag met 2 verschillende hoefsmeden overlegd over break over beslag voor mijn paard, de meningen zijn zo verschillend. Hij staat nu op ijzers met zooltje en foam.
Hoefsmid 1 geeft aan dat het mijn paard wel kan helpen om het afrollen te verbeteren en daardoor kan ie beter gaat lopen.\

hoefsmid 2 is minder hoopvol, als hetgeen totnutoe is gedaan niet helpt ziet het er somber uit, tevens blijft het symptoom bestrijding en verlicht je de situatie alleen maar wat voor het paard maar hij blijft natuurlijk HKO hebben alleen de pijngraad gaat iets naar beneden.

Ik vind het lastig, wil niet egoistisch zijn door op mjn paard te blijven rijden met allerlei kunstgrepen terwijl het stiekem dus nog steeds wel pijn doet alleen hij het wat minder toont.

fijne dillema's zijn dit!

Als je de pijn al alleen kan verlichten heb je je doel toch bereikt? ;)
Overigens als een paard echt pijn heeft zie je dit met breakover beslag ook.
Kreupel is kreupel en dan maakt het soort schoenen niet uit.

Hoefsmeden zijn het nooit met elkaar eens en dat is zo lastig.
Ik weet dat van nassau niet echt een voorstander is van zolen bij een HKO paard. Die is juist van het breakover beslag (zie beven genoemde site)

Ik zou ze gewoon eens opbellen en je verhaal/probleem voorleggen bij hun. En dan kijken wat hun visie er op is. Als iemand je veel info over deze ijzers kan geven dan zijn hun het wel ;)

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:06

bij mij staan er ook 2 op het break over ijzer.

echt super doen ze het erop!

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 20:37

De tinker waar ik het de vorige pagina over had, dat ze het zo goed deed is nu van de ijzers af.. Nadat ik een opmerking kreeg dat het slecht beslag is(heel erg bedankt daarvoor!!) Heb ik informatie opgezocht en werd ik absoluut niet blij.. We hebben de ijzers door een andere smid eraf laten halen(de smid van wie we de ijzers hadden zat in Engeland, en deze hoeft ook niet meer te komen..) Haar voeten zagen er echt niett uit! Ook kwamen we er na het bekappenachter dat ze kneuzingen in haar achterhoeven heeft.. Al met al zijn wij erg blij dat Saar van die ijzers af is en dat we er op tijd bij waren. We vinden het wel ontzettend sneu dat ze 7 weken op dit beslag heeft gestaan.. We konden onszelf wel voor ons hoofd slaan!! :(:)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 20:59

Hopelijk valt het mee en zijn de kneuzingen snel genezen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:10

Balen van die kneuzingen zeg, hopelijk is het snel weer allemaal goed. Maar waarom sneu als ze er gewoon goed op liep? Of kwamen die kneuzingen door het ijzer.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:28

Kwamen die kneuzingen van het soort ijzer?
Of door een smid die niet kan beslaan??

Mijn paard z'n hoeven zien er super netjes uit en heeft nergens last van.
Het blijft per paard verschillend natuurlijk maar in jou verhaal klinkt het als een smid die niet zo kundig was.
Niet elke hoefsmid kan dit beslag goed eronder zetten is mij verteld.

De ijzers zijn kant en klaar te bestellen maar mijn smid smeed ze helemaal zelf. (team hoofcare)

miesie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:59

De ijzers zaten er onder zoals het moest(ze had Cytek beslag, is op http://www.hoofcare.nl niet veel goeds over te lezen!) De kneuzingen kwamen inderdaad door het ijzer. Volgens de smid die haar bekapt heeft heeft ze dus wel wat pijn gehad.. De ijzers waren aan de voorkant(waar het dus OP de zool zit) heel erg scherp, als je er iets te hard met je vinger langs zou gaan zou je open liggen! Ook waren bij haar voor hoeven de voorkant zo erg afgesleten dat er een rood randje te zien was. Ook reageerde ze gevoelig op de hamer van de smid, dit is natuurlijk logisch maar het geeft dus wel aan dat ze pijn had.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 22:04

Maar het gaat nu toch om het breakover ijzer.
Jij had een heel ander soort beslag ;)

EDIT: zit weer 2 mensen door elkaar te halen }:0
Jij was niet degene die had gezegd dat je mening en ervaring was dat het niet bij elk paard kon :D
Haha

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 23:27

Sorry voor geen uitleg te geven.
Wij hadden ooit een paard net overgekregen van een andere trainer en dit paard was altijd ongelijk tot op sommige dagen echt stok kreupel, uiteindelijk hij bleek dus behoorlijke kneuzingen in de tenen te hebben. Na de hs en vet hadden overlegt wat voor soort beslag het slimste zou zijn hebben ze besloten het breakover beslag. De eerste paar dagen na het onderslaan van het beslag was hij kreupeler dan ooit, maar na 2 dagen liep hij als de sterren van de hemel. Vrienden van ons hebben een soort gelijk paard in de stal slechts paar weken geleden, ook hun vet & s rade breakover ijzers aan, echter dit paard werd zo ernstig kreupel dat het dus nauwelijks wilde lopen zelfs na een paar dagen en moesten ze als ander beslag gaan zoeken, dit een is uiteindelijk een ijzer met een 'hieltje' en hij loopt nu super.
Nu kan dit ook een one off zijn wat ik heb meegemaakt en natuurlijk ieder paard niet hetzelfde in zijn of haar problemen. Ik heb er ook misschien nog niet genoeg van gezien maar so far down the line, denk ik dat je niet van het een op andere moment je paard op totaal ander beslag kan zetten.
Maar zijn er ook niet heel wat topic's geweest over het cytek beslag, hoeveel paarden er wel niet ergstig kreupel van zijn geworden? (dit is niet om mn argumenten te ondersteunen :) ) En toch werkt het super voor andere, zoals een aantal hier in het topic.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 11:35

Ja ik heb nu hetzelfde probleem. Paard is nu door de standsverandering veroorzaakt door het breakover beslag kreupel op beide voeten.
Sinds januari heeft ze dit beslag en na de tweede keer werd ze kreupel op beide voorbenen. Ben nu weken verder (en diverse onderzoeken achter de rug) en pas nadat ik Jan Mertens heb in geschakeld weet ik nu dat beide hoefbeengewrichten zijn opgezet. Ze is er vandaag voor behandeld en het advies is om gewoon haar oude (normale) ijzers er weer onder te zetten en niets meer te veranderen aan haar stand.
Over drie weken komt hij terug voor controle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:43

Wat raar dat er een standsverandering heeft plaatsgevonden met de breakover ijzers!? Toen mijn paard ze kreeg, veranderde er echt niets aan de stand, het enige verschil was het makkelijker afrollen, dat was bij de HKO heel fijn. Inmiddels kan ik zeggen dat mijn merrie al ruim 5 jaar 100% rad is, de hoefkatrol ONTSTEKING is weg. Natuurlijk blijft het straalbeentje aangestast, maar het veroorzaakt geen pijn meer door een ontsteking.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 14:57

Bij mijn paard is zijn stand wel door deze ijzers anders geworden (veel steiler).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 15:42

Zijn ze door een hoofcaresmid eronder gelegd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 16:19

Ik vraag me werkelijk af of die verandering komt door de ijzers of door de smid. ;)

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:11

De stand hoort bij breakovers niet te veranderen. Het maakt de afrol alleen makkelijker.
Hoe ervaren is je smid met zulk soort beslag?
Want hij hoort er niet stijl op te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:13

Precies! Helemaal mee eens Don_Z!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 21:08

Beide zijn lid van het hoofcare team.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:17

Dan vind ik het nog raar want een paard hoort niet steil te staan op breakover beslag.
Dus dan is er toch iets niet goed gegaan.
Mijn paard heeft dezelfde vorm voetjes alleen zit er nu een ijzer onder maar qua stand is er vrijwel niks veranderd.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:49

Ijzers veranderen de stand van het paard niet,het voorafgaande bekappen wel.
Je kunt er nog zo'n wonderijzer onderleggen,als het bekapwerk niet deugt evenals het beslaan,lees aanpassen van het ijzer aan de voet tot het nagelen aantoe niet deugt,gaat het ijzer niet werken.
Ik vind het sowiso nogal bedenkelijk....Een smeedvaardige smid maakt van een fabrieksijzer in een paar minuten een breakover.
Breakoverijzers zijn dus voor luie of niet smeedvaardige smeden,of minder creatieve geesten.
De echte vakidioot vind het juist een uitdaging om een oplossing te vinden op het paard toegespitst.
De gbr Nassau verrichten prima werk en hebben een prachtige site. Ik hou alleen niet zo van dat sekte achtige belerende gedoe.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 14:48

Ik kom net bij de paardenkliniek vandaan en mijn paard heeft in beide voorbenen een ontstoken hoefgewricht. Vorig jaar had hij dit in 1 been, toen heeft hij ijzers met zooltjes en demping gekregen.
Nu is mij break-over beslag aangeraden dus daar komt hij volgende week op te staan.
Ben benieuwd of dat gaat helpen dat de ontsteking niet meer terug komt!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-11 15:04

Pebblesther schreef:
Ik kom net bij de paardenkliniek vandaan en mijn paard heeft in beide voorbenen een ontstoken hoefgewricht. Vorig jaar had hij dit in 1 been, toen heeft hij ijzers met zooltjes en demping gekregen.
Nu is mij break-over beslag aangeraden dus daar komt hij volgende week op te staan.
Ben benieuwd of dat gaat helpen dat de ontsteking niet meer terug komt!

Mijn paard is vandaag weer op gewoon beslag gezet met zooltjes voor de demping.
Geen breakover meer voor mijn paard op dit moment.