Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
cherie78 schreef:Ik denk, dat natuurlijk bekappen niet kan.
Het idee over natuurlijk bekappen komt uit Amerika, waar de wilde paarden bestudeerd zijn geweest.
En het "stomme" is, dat er geen natuurlijk bekapper aan die wilde paarden kwam![]()
Die gingen natuurlijk niet naar de smid![]()
Wij hebben afgelopen winter ook een "natuurlijk bekapper" op het erf gehad. Het eerste wat eraf ging, waren de steunsels![]()
Was de eerste en laatste keer, dat er een natuurlijk bekapper aan mijn paarden/pony's gekapt heeft.
Hoefijzers is handig voor wedstrijdruiters. Het "uitglijden" op gras wordt daarmee voorkomen.
Maar als een ruiter het paard echt "onder zich" heeft, is ook dat niet nodig, dat wordt er bijna nooit gegleden door paarden.
Bij ons dus een gewone smid!!
countrygirl schreef:piepenfiets schreef:Mijn paarden staan blootvoets simpelweg omdat ze geen ijzer nodig hebben.
Ze worden altijd bekapt door een gediplomeerde hoefsmid."natuurlijk bekappen"vind ik een ontzettend vage term die ruimte geeft aan kwakzalverij.Zelf rommelen aan de hoeven van mijn paarden laat ik wel uit mijn hoofd,dat staat voor mij gelijk aan bijv.het zelf castreren van een paard,ieder zijn vak!
Je vijlt toch ook je eigen nagels? En je knipt toch ook je teennagels zelf?
Waarom zou je dan bij een paard, die een hoefwand kan hebben van 1 cm dikte... en een zooldikte van 2 cm.... die rand niet netjes kunnen vijlen? Meer is er niet aan..... en 'rommelen' aan paardenvoeten is het al helemaal niet.
countrygirl schreef:cherie78 schreef:Ik denk, dat natuurlijk bekappen niet kan.
Het idee over natuurlijk bekappen komt uit Amerika, waar de wilde paarden bestudeerd zijn geweest.
En het "stomme" is, dat er geen natuurlijk bekapper aan die wilde paarden kwam![]()
Die gingen natuurlijk niet naar de smid![]()
Wij hebben afgelopen winter ook een "natuurlijk bekapper" op het erf gehad. Het eerste wat eraf ging, waren de steunsels![]()
Was de eerste en laatste keer, dat er een natuurlijk bekapper aan mijn paarden/pony's gekapt heeft.
Hoefijzers is handig voor wedstrijdruiters. Het "uitglijden" op gras wordt daarmee voorkomen.
Maar als een ruiter het paard echt "onder zich" heeft, is ook dat niet nodig, dat wordt er bijna nooit gegleden door paarden.
Bij ons dus een gewone smid!!
Wilde paarden hebben ook geen hoefsmid nodig he? Of 'n bekapper.
De ondergrond waar ze over lopen zorgt ervoor dat de wanden mooi afgerond werden, natuurlijke slijtage dus.
Steunsels, zodra de boven de hoefwand uitsteken, worden door rotsige ondergronden op natuurlijke wijze afgebroken.
Hele steunsels verwijderen is niet nodig, die dingen zitten er niet voor niets!
Maar nét niet dragend maken, indien nodig, is wél belangrijk. Paarden kunnen nl. wel gevoelig gaan lopen als die dingen te hoog zijn.
Nu, zolang mensen met paarden geen hectares met harde ondergronden hebben waarover hun paarden kilometers mogen maken.... zullen die hoefwanden doorgroeien. En is er dus altijd iemand nodig die die voeten weer netjes in model trimt.
en als ze te lang zijn dan vangen ze hem en bekappen ze hem of haar

Ik doe de hoeven van mijn paard zelf vijlen, en ter controle van mijn werk komen zowel een klassiek geschoolde smid als een bekapper mijn werk controleren. Werkt als een trein, want wat de één niet ziet ziet de ander wel, ik krijg van beide steen goede tips en tricks en paard loopt als een kievit.
dat vind ik ook een enorme opluchting, want die 90 euro per anderhalve maand als ik veel rijd tel ik niet zo snel neer.