Natuurlijk bekappen, doen of niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 00:09

Inderdaad... Maar wat is het beste, is nog best lastig. Ik zal mijn hoefsmit eens vragen. (Echt zo'n oude in het vak, dus die zal wel niks goeds te zeggen hebben over dat natuurlijke gedoe)

Ik las het op paardnatuurlijk en ik vind die site altijd heel goed en duidelijk met goede voorbeelden. vandaar dat ik het zo 'makkelijk' geloof.

Edit: Cassidy: Tsja dan heb ik pech hihi. Ik denk gewoon niet dat het nodig is.. Denk jij van wel?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:11

IK ken je paard niet, dus ik weet niet of het nodig is.
Ik val alleen over het woordje "ik wil"....ipv "ik zou graag zien dat"....
En er zijn andere sites dan paardnatuurlijk. Met minder mooie verhalen...

Kijk maar hier

http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... 0index.htm

Onder punt 2: de gevaren van het natuurlijk bekappen...
En punt 4 is misschien ook waard om eens door te lezen
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-03-11 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 00:14

Nouja, ik zei er ook liever niet bij.
En ik ken hem dan weer wel..
Ik heb ook nog niet besloten ofzo, vind het altijd fijn om zoveel meningen te horen zodat ik de mijne kan vormen. Zal ik gewoon nu mijn hoefsmid vragen?

Of het gewoon zo laten, biotine voeren (weet niet wat het is, zal even kijken) en gewoon niet over het grindachtige stukje lopen? Want dan moet ik wel over het asfalt... Ik merk daar geen gevoeligheid, gaat juist lekker maar ik weet het natuurlijk niet zeker. (Kon hij maar praten)
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 17-03-11 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:15

Je zou om te beginnen even op de site van de gebroeders van Nassau (www.hoofcare.nl) kunnen kijken.
En dan alsnog aan je smid vragen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 00:17

Oke ik klik, dankje! (Ik ben er nogsteeds niet uit wat ik moet doen maar het lijkt me wel een handig boek!)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:55

Natuurlijk bekappen valt of staat met hoe het paard gehuisvest wordt , getraind wordt , gevoerd wordt , en je paard de tijd geven om te wennen aan verschillende ondergronden.
Staat je paard op een manege waar hij/zij vele uren op stal moet doorbrengen , dan vraag ik mij serieus af of je het gaat redden met natuurlijk bekappen.
Ga je je er serieus in verdiepen , en houdt je rekening met het paard , dus trainen op verschillende ondergronden zonder tijdsdruk erachter , en als tussentijdse oplossing hoefschoenen , en zorgt voor voldoende beweging , dus niet op stal , dan zou ik niet weten waarom het niet zou lukken.
Het natuurlijk bekappen is niet alleen bekappen , maar een heel concept;voeding huisvesting beweging , alles draagt bij om NB te laten slagen.
Dan is een hoefsmid veel makkelijker...

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 01:26

heb je bp gestuurd

NeverGiveUp

Re: Natuurlijk bekappen, doen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 01:37

Ik heb gras/zand/asfalt om op te rijden, (bak berm weg) Hij staat nu 8 uur per dag buiten, word vanaf nu uitgebreid tot 24/7 buiten op grote wei en een grote paddock erbij.
Bedoel je met goed voer gewoon voldoende ruwvoer enzo? Hij krijgt nu 3x per dag kuil en muesli 1x per dag. Als ze dag en nacht de wei opgaan alleen gras.

Ik ga nu pbs kijken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 01:41

In het totaalplaatje gaat het niet alleen om de hoeveelheid ruwvoer maar ook om de kwaliteit en consistentie ervan. Als je bijvoorbeeld in de zomer je paard op gras zet en in de winter op hooi dan heeft dat consequenties voor zijn systeem en dus ook voor zijn hoeven. Dit geldt ook voor de kwaliteit van je voer.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 01:44

Dus meer consant voer zou beter zijn bedoel je... En als alle factoren goed zijn en eentje iets minder omdat je er simpelweg niet zoveel aan kunt veranderen...? Gaat hij dan onnodig pijn hebben of is dat niet erg..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 01:49

Kijk, hoe meer factoren er in orde zijn hoe beter voor je paard en voor zijn hele lichaam, inclusief de hoeven. Ik sta ook ergens waar ze 's zomers op het land staan en 's winters in een paddock met hooi. Niks aan te doen. Hij heeft wel verschillende ondergronden om op te lopen (zand, bestrating en 's zomers dus ook gras) en beweegt meer dan genoeg, staat het hele jaar dag en nacht buiten met twee andere ruinen. Over het hooi zijn wij redelijk tevreden. Het is best hooi, alleen iets te rijk naar mijn zin. En bemest.

Als het goed is verhuist mijn paard in de loop van het jaar naar een stalling waar hij continu op gras zal staan. Ook zo'n overgang heeft weer de weerslag op z'n lichaam. Ik heb hem ook liever op hooi... maar het voordeel van steeds hetzelfde ruwvoer vind ik groot. Evenals de kudde waar hij in zou komen te staan :D

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 01:53

Al onze werkpaarden worden natuurlijk -door ons- bekapt.
Soms, als het weer te bar en boos is, staan ze op stal, anders op de wei.
Ik raad je wel aan om het bekappen zelf onder de knie te krijgen.
Biotine geef je in principe alleen maar als je paard hoefproblemen heeft (groei) ongeveer 10 ml/dag. Het doet niet alleen de groei van de hoef versnellen, maar ook de haar groei. Dus als het niet nodig is, geen biotine bijvoeren. De hoeven passen zich vanzelf aan aan de omstandigheden bij een gezond paard.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 07:57

Ik vind het de grootste onzin die bestaat. Natuurlijk loopt je paard gevoelig als het van de ijzers afkomt. Als jij altijd met schoenen loopt en vervolgens altijd op blote voeten loop jij ook gevoelig.
Het enige 'natuurlijke' wat ik belangrijk vind is dat een smid de hoef 'vol' laat dus niet teveel wegsnijdt, maar dit kan een gewone hoefsmid ook.
Daarnaast helpt t niet echt dat ik enkele 'natuurlijke bekapte paarden' ken en toen zei ik' wanneer is die voor het laatst naar de smid geweest?! en het antwoord was 4dagen geleden......

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 11:56

Dus jij bedoelt dat dat vanzelf wel hersteld met een gewone smit, naarmate hij eraan went en het weer harder wordt?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:58

Sinds ik bezig ben met het boek hoofcare van de gebroeders van Nassau komt er geen enkel natuur bekapper of slechte smid aan de hoeven van mijn paard

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 12:00

Gewoon een goede hoefsmit dus.
Uit verhalen hoor ik dat hij goed is, maar ik zou het zelf niet echt weten. Wel een beetje natuurlijk maar niet in detail.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:03

NeverGiveUp schreef:
Inderdaad... Maar wat is het beste, is nog best lastig. Ik zal mijn hoefsmit eens vragen. (Echt zo'n oude in het vak, dus die zal wel niks goeds te zeggen hebben over dat natuurlijke gedoe)

Ik las het op paardnatuurlijk en ik vind die site altijd heel goed en duidelijk met goede voorbeelden. vandaar dat ik het zo 'makkelijk' geloof.

Edit: Cassidy: Tsja dan heb ik pech hihi. Ik denk gewoon niet dat het nodig is.. Denk jij van wel?

bullshit ik heb ook een oude smid en hij vind ijzers en speciaal beslag vreselijk.. in zijn ogen zijn die dingen enkel nodig voor sportpaarden of paarden met hoefproblemen...een echte smid kijkt naar het paard en de stand van hoeven en benen en dan trekt ie een conclusie...de mijne wel iig maar een NB die komt niet aan mijn paard ook al heeft ie een cursus gevolgd ik wil gewoon een erkende hoefsmid

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:04

Ja. Hij kan 1 hooguit 2 weken gevoelig zijn daarna moet het wel goed zijn. Echter op kiezels zijn er veel paarden die er gevoelig op blijven. Dat is normaal

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:05

NeverGiveUp schreef:
Gewoon een goede hoefsmit dus.
Uit verhalen hoor ik dat hij goed is, maar ik zou het zelf niet echt weten. Wel een beetje natuurlijk maar niet in detail.

:= zijn geen gewone hoefsmeden hoor deze mannen zijn ook geridderd en hebben een eigen soort groep waar ze probleem gevallen bespreken ze geven lezingen overal.. Ze hebben ook een flinke medische wetenschap en werken samen met de klinieken

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:07

Cassidy schreef:
Ik vraag me af hoe lang je een paard pijn wilt laten lijden omdat anderen roepen dat ELK paard natuurlijk bekapt kan worden?

Precies, paard staat niet voor niets op ijzers...je geeft aan dat het al gevoelig loopt, waarom zou je m van ijzers afhalen?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:12

Esther28 schreef:
Cassidy schreef:
Ik vraag me af hoe lang je een paard pijn wilt laten lijden omdat anderen roepen dat ELK paard natuurlijk bekapt kan worden?

Precies, paard staat niet voor niets op ijzers...je geeft aan dat het al gevoelig loopt, waarom zou je m van ijzers afhalen?

Das natuurlijk ook niet waar hoor ik ken paarden die 3 jaar zijn en op ijzers staan en ze komen niet eens de weg op in dit geval heb ik zoiets van WHY? ze zijn gezond hebben geen hoef problemen komen niet buiten niet op wedstrijd opzouten met die ijzers...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:16

Ik snap het wel, ik heb liever ook geen ijzers, dus ik vind het niet gek dat je als eigenaar probeert om je paard ijzervrij te krijgen. Zelf loop ik met mijn shet bij Rob van Nassau wegens hoefbevangenheid. De eerste keer kreeg ze een ijzertje onder, de 2e keer zijn we het zonder ijzer gaan proberen. Als het even niet hoeft dan liever niet, er gaat niks boven blote voeten vind ik. Het gaat nu redelijk zonder ijzers, dus ik moet nog even gaan bespreken of ze de volgende keer alleen bekapt wordt of ook beslagen. Liever niet, maar als het moet dan moet het.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:19

Ik zou het gewoon eerst met een gediplomeerd en erkende smid overleggen of het mogelijk is.
Ooh een 3 jarige met ijzers lijkt me, indien het paard geen afwijkingen aan de hoeven of benen heeft, behoorlijk overdreven.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:21

Ik geloof dat je natuurlijk bekappen een beetje verward met enkel zonder ijzers lopen. Mijn pony's staan niet op ijzers maar worden gewoon traditioneel bekapt hoor. En nooit problemen of pijnlijke voeten. Je zou eventueel als je geen ijzers wilt je paard buiten met hoefschoenen aan kunnen laten lopen. En dan een paar keer per week oefenen op het harde (gewoon een stukje stappen over het asfalt) als je dit langzaam opbouwt wordt de hoef vanzelf minder gevoelig. Het moet gewoon wennen dat het nu weer blootsvoets loopt. Maar daarvoor hoef je echt niet speciaal een natuurlijk bekapper uit de kast te trekken. Gewoon zorgen dat de hoef netjes onderhouden wordt en heel rustig je paard laten wennen weer op blote voeten te lopen op hardere ondergronden. En als het echt niet gaat, gewoon je smid om advies vragen

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 12:31

Ik laat mijn paard nu zo'n 4 of 5 jaar natuurlijk bekappen, en ben heel positief erover. Mijn paard heeft mooie harde, en op en top gezonde hoeven. Mijn bekapper is tevens een goede vriendin van me, en ik vind haar super. Ik laat mijn paard inderdaad tussen de 6 en 8 weken bekappen, en af en toe tussendoor even zelf vijlen. Verder stap ik geregeld over asvalt.

Vriendin van mij is niet zo iemand die alleen "een cursusje" gedaan heeft. Zij is enorm geinteresseerd in hoeven, anatomie, en alles wat erbij komt kijken, daar verdiept zij zich helemaal in! Ook is zij lid van de Vereniging van Natuurlijk Bekappers. Misschien dat je haar eens een mailtje kunt sturen met de vragen die je hebt? Dit is haar site: http://www.hoef-verzorging.nl