Blote voeten trainen naar sterke hoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Re: Blote voeten trainen naar sterke hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 17:10

Ondertussen loopt hij helaas gevoelig op grind, dus ik ga niet meer met hem naar buiten tot hij weer normaal op het grind kan lopen... Einde van de maand gaan we naar het weiland maar dat is een anderhalf uur stappen verderop, dus ze moeten echt even groeien voor die tijd :(

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 23:42

Millanka schreef:
Ondertussen loopt hij helaas gevoelig op grind, dus ik ga niet meer met hem naar buiten tot hij weer normaal op het grind kan lopen... Einde van de maand gaan we naar het weiland maar dat is een anderhalf uur stappen verderop, dus ze moeten echt even groeien voor die tijd :(

Heb je buiten alleen grind dan?
Heb je niet ergens een 'strakkere' asfaltweg oid?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:24

Ik kan je ook de cursus aanraden van natuurlijk bekappen
Een goed bekapt paard kan veel beter over steentjes en dergelijke lopen doordat er niet in de zool gesneden word
en de steunsel kort worden gehouden
De theorie is leuk en interessant en er is een exame test om je kennis (vooraf) te toetsen
Een leuke manier om je kennis te vergroten
Voordat ik mijn paard zelf ging vijlen was mijn kennis over hoeven ver te zoeken }:0
Het oefenen op (dode) hoeven was wel ff slikken maar omdat het zo leuk is stap je daar snel overheen :+

Ooit is er gezegd dat mijn paard nooit zonder ijzers zou kunnen omdat ze te platte voeten had
Niets was minder waar en ondanks een moeilijke start heeft ze 4 jaar lang zonder problemen op blote voeten gelopen
Zelf hield ik ze bij met vijlen maar liet ik ze af en toe checken/bekappen door een (traditionele) smid
en die vond ze er telkens goed uit zien
Omdat het zo goed ging ben ik de hoeven helemaal zelf gaan doen (overigens zonder eerst een cursus te doen)
Gisteren heb ik de cursus zelf gedaan dat had ik achteraf veel eerder moeten doen 8-)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 15:48

Nee maar het eerste stukje is over grindpad, daar lopen we met een boog omheen aan de zijkant, nu geeft hij zelf al aan dat hij er om heen wilt lopen als ik het is vergeet dus het doet hem dus wel echt pijn. Maar het is meer dat ik niet wil dat zijn hoeven nog meer slijten dan ze doen... Mijn bijrijdster gaat wel met hem naar buiten en dat vind ik ook helemaal niet erg, hij mag wel nog naar buiten maar dan ga ik gewoon zelf niet op hem naar buiten om zijn hoeven te sparen, zodat zij wel kan. Als ik ook zou gaan zou het gewoon te veel worden denk ik, dat heeft zijn hoeven ook naar deze staat gebracht. En ik wil het haar niet ontzeggen omdat het gewoon leuk en goed voor hun allebei is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 16:49

Millanka schreef:
Nee maar het eerste stukje is over grindpad, daar lopen we met een boog omheen aan de zijkant, nu geeft hij zelf al aan dat hij er om heen wilt lopen als ik het is vergeet dus het doet hem dus wel echt pijn. Maar het is meer dat ik niet wil dat zijn hoeven nog meer slijten dan ze doen... Mijn bijrijdster gaat wel met hem naar buiten en dat vind ik ook helemaal niet erg, hij mag wel nog naar buiten maar dan ga ik gewoon zelf niet op hem naar buiten om zijn hoeven te sparen, zodat zij wel kan. Als ik ook zou gaan zou het gewoon te veel worden denk ik, dat heeft zijn hoeven ook naar deze staat gebracht. En ik wil het haar niet ontzeggen omdat het gewoon leuk en goed voor hun allebei is.

Als je om het grind heen kunt (of zo ongeveer) dan is dat toch prima? Zoals je zegt, hij geeft het zelf aan. :)
Als 'ie dan buiten is dan geeft ie het vermoedelijk ook wel aan als het hem daar gevoelig zou worden. Voorlopig kun je dus prima rijden zonder zorgen. Ga vooral lekker buitenrijden!

Bedenk dat beweging de doorbloeding stimuleert en je dat nodig hebt voor groei. ;)
Daarbij moet je het paard 'de kans geven' te wennen aan verschillende ondergronden.

Ik zou zelf absoluut minder gaan denken in termen van 'sparen' van de hoeven. Je hebt juist beweging nodig!
Mocht ie een keer iets teveel gedaan hebben (gevoeliger lopen op het harde) dan merk je dat wel, en kun je dan iets minder naar buiten gaan. Het is niet meteen dat er een ramp is, als zoiets gebeurd.
Je merkt dat echt wel.

'Vroeger' was ik ook bezorgd over gevoelig lopen of niet. Nu lach ik daar hard om, als ik zie hoe kort mijn paard staat maar hoe hij kilometers blootsvoets over het harde gaat - zonder problemen.
Het is een stuk vertrouwen, van en naar jezelf en paard. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:19

unamie schreef:
Ik kan je ook de cursus aanraden van natuurlijk bekappen
Een goed bekapt paard kan veel beter over steentjes en dergelijke lopen doordat er niet in de zool gesneden word
en de steunsel kort worden gehouden
De theorie is leuk en interessant en er is een exame test om je kennis (vooraf) te toetsen
Een leuke manier om je kennis te vergroten
Voordat ik mijn paard zelf ging vijlen was mijn kennis over hoeven ver te zoeken }:0
Het oefenen op (dode) hoeven was wel ff slikken maar omdat het zo leuk is stap je daar snel overheen :+

en neem je zelfs zo'n dooie poot mee naar huis :D

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:44

Arabesk schreef:

Inmiddel hebben we em plechtig begraven :+

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:16

unamie schreef:
Arabesk schreef:

Ik heb ook zo'n geval hier naast de bloembak liggen. :+
Mega interessant hoor. Maargoed, dat is offtopic.

Overigens kun je ook aan de hand hoeven trainen TS.
Mijn paard kan 'belast' echt nog niet over grind, maar door dagelijks wandelen over verschillende ondergronden is het onbelast geen probleem meer.
Kwestie van opbouwen en volhouden. :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 11:58

Ik zit er zelf niet op als we over het grind gaan, en op zich vind ik het uiteraard geen probleem om te wandelen (ik weet dat hij dat zelf fijner vind omdat hij dan meer steun heeft aan me in plaats van dat ik erop zit) maar als ik door blijf gaan omdat ik denk dat er niks aan de hand is, wat ik dus eerder heb gedaan, ben ik bang dat ie straks overal gevoelig loopt. Iedereen vertelde me eerst ook dat de hoeven helemaal niet kort waren en toen ben ik door gegaan, en nu loopt ie gevoelig op grind. De volgende stap is ben ik bang gevoelig op stenen. En hij moet straks nog een anderhalf uur grotendeels over steen wandelen... Dat word dan een wandeling from hell voor hem als ie gevoelig loopt. Ik ga hopelijk eind deze maand of anders eind volgende maand hoefschoenen kopen, dan kunnen we het afwisselen en het wat langzamer opbouwen dan nu.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:30

mijn paard bekap ik ook op NB manier en de vorige eigenaar deed dit ook al, dus ze wordt al zo'n 3 jaar natuurlijk bekapt. staat ook 24/7 buiten. ik heb een cursus gedaan maar de eerste 2x toch een bekapper laten komen en zij liet ook nog eens zien wat belangrijk is bij de hoeven van mijn paard en af en toe controleert ze nog wat ik doe.
ik had de bekapster via deze site gevonden: http://www.natuurlijkbekapper.nl

mijn paard kan heel goed op asfalt lopen, hoeven hielden het vorige zomer goed terwijl ze per week toch zo'n 3x 45 min op asfalt liep. maar steenpuin of echt scherp grind blijft ze toch iets gevoelig op, ik heb ook niet meer zo de hoop dat dat overgaat. gelukkig kom ik het niet zo veel meer tegen waar ik nu rijd maar anders had ik wel hoefschoenen gehaald. dus of het haalbaar is dat ieder paard over elke ondergrond goed gaat, ik weet het niet. nu heb ik geen grind of steenpuin in de wei, maar da's het enige wat ik nog kon bedenken wat niet ideaal is nu :)
bij mijn paard houdt gevoeligheid op grind/steenpuin niet direct verband met de lengte van de hoeven, of ze nou iets langer of korter zijn maakt niet uit. als het bij jou veranderd is dat hij eerst wel goed liep en nu niet meer, dan zal het er toch wel mee te maken hebben. ik zou dan ook eerder voor hoefschoenen gaan dan er maar vanuit gaan dat het binnenkort vanzelf weer overgaat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:33

unamie schreef:
Arabesk schreef:

Let op; pas uitgraven als het volle maan is en natuurlijk met een zilveren lepel :+

Vandaag ook maar weer eens de voorhoefjes van Arabeskje bekapt. Tegenwoordig moet ik het zelf ook in etappes doen, omdat ik niet meer veel bekap voor anderen (kon 5 paarden per dag!!). Nu heb ik al lamme vlerkjes na twee hoeven %)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 22:37

Arabesk je wordt een mietje! :D

Ik denk nog steeds hetzelfde over de sitautie als mijn vorige post.
Maar hoefschoenen zijn nooit een slecht idee mits past. :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 23:04

Het was inderdaad in eerste instantie geen probleem, nu loopt ie er niet lekker op. Waarschijnlijk heb ik 2 hoefschoenen voor zijn voorhoeven gevonden, zijn achterhoeven slijten niet zo snel. Dan krijgen de hoeven ook weer de kans om te groeien en wisselen we gewoon af, dan wel hoefschoenen en dan niet, dan blijven ze ook wel gewoon slijten, maar dan wat minder snel :)

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 23:17

O mijn paard heeft ook hele sterke hoeven (en pezen) maar over grind loopt ze wel gevoelig.
Maar kan hele buitenritten over het asfalt maken :D.

Een ander belangrijk punt wat ik nog niet heb gelezen hier. Zorg dat je zo min mogelijk suikers voert, is echt paasei, bijvoorbeeld biks, slobber, paardensnoepjes of appels. Heel slecht ook voor de hoeven. Als je de mogelijkheid hebt iets van Rozenbottel bijvoeren, is erg gezond en ook goed voor de hoeven.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 08:02

Slobber krijgt hij inderdaad ja, een speciaal soort voer voor zijn longen. Dat gaat er einde deze maand wel uit als hij het land op gaat.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 12:57

Even een update, ik heb laatst een rit van een paar uur gemaakt, zijn hoeven groeien nu een stuk sneller dan in het begin. Maar ze zijn door die rit nu wel weer erg kort geworden en heb het idee dat hij er nu wel echt last van heb.... Maar ze groeien dus wel nu wel vlot!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-11 14:44

Geeft niets, dan weet je dat dat een beetje veel was en kun je je daaraan aanpassen, als je dat zou willen. En dan kijk je of je nu ietje meer berm kunt opzoeken bv.
Goed bezig!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-11 16:43

Ik wil straks een training gaan starten om uiteindelijk over wat maanden mee te kunnen doen met endurance wedstrijden (gewoon voor de lol hoor!) klasse I dus niet al te veel...

zou dit allemaal blootvoets gedaan kunnen worden? Het worden uiteindelijk toch flink wat ritten.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 00:00

Ik denk dat het wel kan, maar je zult moeten kijken naar jouw situatie en wellicht wat geduld nodig hebben.

Ik rijd nu probleemloos 25 km met veel stukken over het harde. :)

Hoefschoenen zijn ook nog een optie. :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 17:29

Heb ik ook naar zitten kijken inderdaad.

Ben druk op zoek naar een hoefsmid om de hoeven bij te vijlen, ze gaan altijd in een enorm breedde platvoeten groeien als ze niet bijgevijld worden...

Ik stuurde een berichtje naar een hoefsmid of hij bekapt kon worden ondanks dat hij gevoelig op grind en steentjes liep, en ik kreeg als reactie terug dat als het paard gevoelig liep, er ijzers onder geslagen moesten worden. Overigens kwam hij ook niet meer op locatie, waarschijnlijk al druk genoeg :)

Heb vriendelijk bedankt en ben nu verder aan het zoeken.

Overigens begin ik wel telkens meer overtuigd te raken dat het inderdaad niet zo heel erg is als hij gevoelig loopt of de hoeven wat kort zijn. Wat groeien die als kool zeg :D Iedereen bedankt voor de adviezen en hulp :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 00:06

Bedenk dat de hoeven sowieso breder gaan zullen worden, de vorm veranderd ook iets als je gaat nb'en (of veranderd van strategie, of hoe je het wilt noemen).

En veilen? Leer het zelf! :D
Maak je in de tussentijd niet al te druk, er gaat niet iets heel snel mis ofzo als dat niet direct gebeurd. :)
Rustig verderzoeken, wie weet kan een van ons je helpen aan een betrouwbare bekapper.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:22

Het paard van mijn vriend liep eerst ook ontzettend gevoelig toen ze van haar ijzers was verlost. Op grind, asfalt waar steentjes liggen en eigenlijk overal.
We hebben hier gelukkig wel een goede natuurlijk bekapper die ook hoefschoenen had aangemeten. We hebben eigenlijk de hoefschoenen niet zo veel gebruikt.

Nog geen jaar later liep ze overal overheen. Geen gevoeligheid te zien :)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:27

Ik lees tussendoor een stukje dat je denkt aan hoefschoenen, deze kun je natuurlijk ook gebruiken om je paard naar het weiland te brengen en ze daar af te doen zolang je de hoeven nog wilt sparen. Het gebruik van hoefschoenen kun je natuurlijk afbouwen om zo de hoeven sterker te laten worden en uiteindelijk wel alles op blote voeten te kunnen doen.

Succes en mocht je info willen over de Cavallo hoefschoen, PB of zie onderschrift.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-11 20:22

Er is vandaag een hoefsmid bij geweest. Was er zelf niet bij maar heb een verslag gehoord hoe het is gegaan.

Er is geadviseerd er voorijzers onder te doen voor de gevoeligheid, en er is gezegd dat ik dat liever niet heb en de reactie erop was dat het een eigen keuze was maar als hij zwellig bij zijn zool had, dat we dan verder van huis waren...

Hij heeft er bijna niks afgehaald, alleen een beetje de vorm aangepast. Dat zegt misschien wel iets over de lengte :) dan moet ie goed zijn toch. Zeker niet te lang tenminste!

Ik sta nu met 90% procent aan de ene kant van geen ijzers, maar een ervaren man heeft nu wel gezegd dat ik misschien beter ijzers kan nemen... En dat zou me niet overtuigen, maar hoe groot is de kans dat ik mijn paard een zool zwelling zou 'lopen' ?

Ik heb gehoord dat dit een hele kundige man is die goed weet wat ie doet. En daar kan ik dan eigenlijk weinig tegenin brengen.

Maar wel nogmaals, zijn hoeven groeien nu sterker en lijken steviger te worden, dus daar ben ik wel heel blij mee! Het verhaal boven is even kort samengevat van de belangrijkste punten.

Wie doet hier aan natuurlijk bekappen en heeft hier goede ervaringen mee? wat kost zo'n bekapping en hoe vaak moet ie ? hetgene wat me voornamelijk daarvoor tegenhoud is deze site:

http://www.hoofcare.nl/website%20nat.%20bek/index.html

Gaat mijn paard niet nog gevoeliger lopen als ik hiermee begin? Vooral omdat ik dat wel een paar keer gelezen heb, dat dit een 'wen' proces is, maar andere zeggen dat de bekapper zijn werk niet goed doet in zo'n geval. Ik doe dat hem liever niet aan, alleen als het hem echt beter laat lopen en ik zeker weet dat ik een kundige bekapper in de arm neem...

Pff wat kunnen die hoeven toch een punt zijn zeg! :+ We lopen er nou al best lang mee te sukkelen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:01

Lees het hele verhaal van Hoofcare eens van de andere kant op de site van Hoef Natuurlijk/ Paard Natuurlijk, dan zie je het verhaal van twee kanten.