Al 8 maanden kreupel, oorzaak onbekend?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Re: Al 8 maanden kreupel, oorzaak onbekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:38

Idee om als laatste optie naar dierenhospitaal visdonk te gaan om de gebroeders Van Nassau aan het werk te zetten? www.hoofcare.nl

Zij behalen wonderen met paarden die eigenlijk afgeschreven zijn..

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:40

Allereerst, heel erg vervelend zo'n langdurige onduidelijke kreupelheid.

Hier mijn verhaal. Ik heb een ruin van inmiddels 21 jaar die 2 jaar geleden rechtsvoor onregelmatig was. Na wat heen en weer dokteren, kwam er een osteopaat bij die hem nagekeken heeft. Zij kwam tot de conclusie dat hij een spierverkleving zou kunnen hebben in de schouder. Mijn paard vertoonde een soort van "slag in het wiel". Ze heeft hem 2x behandeld en het werd een stuk beter. Hierna is er een sportmasseuse bij geweest en zij heeft naast dat ze het gehele paard heeft behandeld, extra aandacht besteed aan de rechterschouder. De sportmasseuse had na 1 behandeling al een bijzonder goed resultaat geboekt. Ivm goed onderhoud ouder paard, komt de masseuse iedere 3 maanden een bezoekje brengen en sinds ongeveer een half jaar is het "slag in het wiel" volledig verleden tijd.

Wellicht heb je er iets aan.

Memss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 11:59

Iedereen alvast bedankt voor alle adviezen (ook via PB!)
Zal ze vanavond eens even allemaal op een rijtje zetten en bespreken.! Ik krijg weer hoop ;)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:10

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:30

Ook ik heb deze ervaring gehad en na 8 jaar de oorzaak ondekt de hele procedure die jij gehad heb is voor mij zeer bekend.
Als je meer wil weten over het hoe e wat pb me maar.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:41

Heb zelf erg goede ervaringen met Utrecht en Bodegraven mbt beenproblemen.
Misschien zou je Utrecht kunnen bellen voor advies? ( en afhankelijk daarvan besluiten of je paard weer richting kliniek moet..)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:48

tja, vergelijkbare situatie...
mijn paard is al zo'n 4 jaar aan het tobben met een achterbeen, en nu na 4 klinieken en nog wat veeartsen aan huis is er spat geconstateerd.
4 jaar lang kliniek in, kliniek uit, medicijnen hier, medicijnen daar, therapie hier, therapie daar, rust, werken...
niets maar dan ook niets heeft langdurig geholpen, telkens ging het weer even goed en dan viel hij weer terug.
voor de spat is hij behandeld, maar het gaat slechter en slechter met hem.
inmiddels heb ik de knoop door gehakt en gaat hij binnenkort naar de eeuwige groene weides.
dus helaas geen goede afloop hier, en kan verder ook geen tips geven.
het enige dat ik je kan adviseren is je paard naar utrecht te brengen, maar of dat wat gaat oplossen weet ik uiteraard ook niet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:55

gohya schreef:
Is er ook al gekeken naar de 'schouder' van je paard?
Ik had een pony die kreupel was,we dachten ook toen dat het aan het onderbeen lag.Later bleek dat het aan zijn schouder lag.Vaak denken we dat de blessure ergens in het been is,maar soms moeten we ook hogerop zoeken.Succes,ik hoop dat je paard heel gauw weer beter is.

Bij mijn arabier is dat de schouder + chronisch ontstoken knie, een soort van tennisarm. maar dat van de knie kan goed komen alleen duurt wel heel lang, komt door overbelasting bij vorige eigenaar. Ik mag m gewoon lekker recreatief rijden, hij heeft er geen pijn meer aan.

Hij is onderzocht bij de vorige eigenaar door de Lingenhoeve, door een MRI-scan.

misschien een idee voor je? bah vervelend he, sterkte ermee.

Ulionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 14:54

Heeft jouw paard een dik been oid? Bij die van mij zie je namelijk al heel de tijd zolang als hij niet goed is helemaal niets aan het been. Niet warm, geen bulten, helemaal niets. Ze hebben tegen mij gezegd dat ik hem kan laten ontzenuwen, maar daar los je het probleem niet mee op, hij voelt alleen geen pijn. Met als gevolg dat als de zenuw weer aan zou groeien het helemaal einde verhaal van je paard is omdat de pijn dan ondraaglijk word. Dan heb ik hem liever nog heel veel jaren in de wei zonder op hem te kunnen rijden dan dat ik hem in zou moeten laten slapen!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 16:11

MD --> BEH

Memss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 16:51

Hij heeft geen dik been, warm been of dergelijke.

Nogmaals iedereen bedankt voor alle PB's en ideeën! Ga alles in overweging nemen!

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:37

Geen idee waar je in groningen zit, maar wij gaan met onze paarden altijd naar dr. Berger in Heede duitsland. Zit bij Boertange /Vlagtwedde de grens over {km of 7 daar vandaan}. Zeer kundige arts, en die kan ook een thermografie doen van je paard. Maar...thermografie is echt niet zaligmakend. Als een paard pijn in zijn voeten heeft, gaat ie scheef lopen waardoor er overal blokkades op gaan treden in zijn lijf. Al die blokkades zie je dan terug op de thermografie. Een thermografie kan makkelijk verkeerd geinterpreteerd worden als een veearts geen goed klinisch beeld heeft. Dr. Berger kan geen MRY maken helaas. Voor een goede hoefsmid, kan ik je Harry Langenburg aanraden. Die zit bij kliniek Klijndijk, vlakbij Emmen. Super smid!
Maar als ik jouw verhaal lees, zou ik voor de MRY gaan.

Smickey2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 23:39

loopt ze op alle soorten ondergrond zo kreupel?
laatst was hier een paard die niet tegen onze bodem kon en nu op nieuwe locatie weer goed gaat (had 3 maanden kreupel gestaan en elke keer na eerste keer in de bak weer opnieuw kreupel)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:23

Ik heb met mijn ene paard een jaar lang gedokterd. Ik heb allerlei verschillende klinieken bezocht omdat alle diagnoses niet juist leken te zijn.
Ik ben begonnen in Wolvega, daarna ging ik naar van Unen in Vinkega en als laatste ben ik naar Emmeloord gegaan. Ze konden het allemaal niet vinden. In Emmeloord hebben ze nog een dure operatie aan z'n beide knieen uitgevoerd maar ook dat hielp niet.
Ook osteopaten heb ik er bij gehad.
Ik heb een aantal x gevraagd of het niet uit de rug kon komen. Er werd telkens nee gezegd. Uiteindelijk toch foto's van de rug genomen en hij bleek flink last te hebben van Kissing Spines, met sclerosering.
Het hele traject heeft dus onnodig lang geduurd maar ja het was ook een vage kreupelheid waardoor het dus minder makkelijk te zien is waar het aan ligt.
Ik zou niet te lang bij 1 kliniek blijven hangen als je het gevoel hebt dat er iets anders aan de hand is.
Volg je gevoel, dat is het belangijkste dat je kan doen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:03

In hoeverre is de rug onderzocht?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:42

Sliert, thermografie is idd niet zaligmakend maar je haalt wel de hotspots/gevoelige delen naar voren toe en als je echt niet weet waar je het moet zoeken dan kan een thermografie een goede richtingwijzer zijn, bij een goede thermografie word overal rekening mee gehouden, omgevingstemperatuur, opnames van het paard koud en na het longeren. Hieruit komen duidelijke warmteplekken in beeld, op plekken waar ze horen te zitten maar belangrijker, ook de plekken waar ze niet horen en daar kun je soms verder mee.
Vooral als je een thermografist/da/hoefsmid hebt die een thermografie kan lezen en een totale thermografie is net zo duur/goedkoop als een paar foto's.

Memss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 15:14

Ze loopt zowel op de harde longeercirkel als op de zachte (zand) bij de kliniek kreupel.

In onze hoefsmid heb ik alle vertrouwen. Die heeft overal een zeer kundige kijk op en weet alles van standen, hulpmiddelen, etc.

Of het aan de rechtgerichtheid ligt blijf ik toch een klein beetje twijfelen. Paard heeft altijd goed gelopen en is van de een op de andere dag kreupel gaan lopen. Vanaf toen tot nu is er zo goed als niet op gereden. Ik sta er best voor open dat ik met mijn rijstijl dingen zou kunnen veranderen, maar ik mijn ogen past het gewoon niet helemaal in het plaatje.

Feit blijft ook dat na verdovingen in het hoefgewricht het paard een stukje beter liep. Echter heeft een flinke behandeling hieraan niets geholpen. Vandaar mijn twijfels.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:21

M.i. is de juiste diagnose toch heel belangrijk en de eerste stap om te beslissen wat de juiste therapie moet zijn. Als je begint met allerlei behandelingen zonder dat je weet waarvoor wordt het uiteindelijk ook heel duur en de kans van slagen is klein, omdat je niet weet wat je aan het behandelen bent.

Bovendien kan het herstel gewoon heel lang duren. Mijn fjord is al ruim 2,5 jaar kreupel aan het linker voorbeen. Uiteindelijk toch naar Emmeloord gegaan voor een MRI-scan. Daaruit bleek een ernstige beschadiging van de diepe buigpees in de hoef en beschadiging van de collaterale banden van het hoefgewricht. Ze is daarvoor ca 8 maanden behandeld met speciaal beslag, zonder succes. In mei vorig jaar ben ik gestopt met de behandeling. Een paar weken geleden zag ik haar voor het eerst in die 2,5 jaar rad draven en ze is nog steeds rad! Dus wie weet...

Ik wens je veel succes en wijsheid.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 14:33

zijn er foto's van de hoeven gemaakt?

Mijne heeft een hele tijd kreupel gelopen, zonder duidelijke oorzaak, als je wilt pb ik je het verhaal ;)

Memss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 15:39

Er zijn foto's gemaakt van het gehele onderbeen + hoef. Ook een echo is er gemaakt.

Er is dus ook een diagnose gemaakt maar na een paar behandelingen, speciaal beslag en rust is er dus helemaal niks verbeterd. Vandaar dat ik dus ook twijfel aan de diagnose. Omdat wij zelf altijd het gevoel hadden dat het meer uit de schouder kwam.

Is het bij die van jou weer goed gekomen splinter?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:45

heb je die foto's digitaal?

ja bij de mijne is het weer goedgekomen ;)

Memss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 15:49

Nee, ik heb de foto's zelf niet.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:51

je kan ze opvragen bij je DA, heb ik ook gedaan, wellicht komt het overeen met mijn 'verhaal' het is makkelijk aan de foto's te zien :j

Of maak eens foto's van de zijkanten/voorkant en onderzijde hoef. Zijn de hoeven trouwens gelijk qua hoogte? Of heb je bv 1 steilere en 1 plattere?

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:52

Wat dacht je van thermografie??

Doen ze ook in Duitsland, Heede, bij Drs. Berger. Ben daar erg tevreden over...
Ligt bij Bourtange over de grens, ik zag dat je uit groningen komt. Dus kan ook bij nwe schans over de grens naar beneden gaan.

Pb me maar voor gegevens.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:57

Heb je ook zijn gebit na laten kijken, paarden kunnen ook kreupel gaan lopen als er iets mis is met het gebit..