Duplo's kunststof hoefbeslag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:50

Frank schreef:
Duplo's slijten niet sneller dan ijzers.
Gebeurt vaak zat dat ze verlegd kunnen worden!

Weet ik. Maar mijn Easy walkers waren steeds helemaal versleten met 6 weken. En de duplo's houden zich veel beter

Trip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:39

hoeveel verschilt dit nu in kosten vergeleken met gewone ijzers?

Anoniem

Re: Duplo's kunststof hoefbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:40

Slijten is afhankelijk van het gebruik. Rijd je veel in de bak en stap je op het harde buiten kan het makkelijk 8 weken mee! kosten is voor mij ong 20 euro duurder dan rondom op ijzers.

Trip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:59

ah oke. bij mij slijten de ijzers snel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:19

bij mij ook meestal is het met 8 weken wel gedaan. En dan had ik altijd 8mm ijzers (dus al extra dik). Maar met de duplo's gaat het tot nu toe erg goed!

Trip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 20:21

ik had de gewone ijzers waren na 4 weken versleten.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 17:17

Ik doe met gewone ijzers tussen de 10 en 13 weken...
Duplo's hebben er bij ons helaas maar 2 weken onder gezeten omdat het voor mijn paard niet werkte. Was wel benieuwd of die net zolang mee zouden gaan in mijn trainingsgebied, veel asfalt en harde stenige zandpaden...

kevje06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 23:56

zijn er smeden in nh die deze er onder zetten?
durf het mijn eigen smid niet te vragen, denk dat zij er niets van wil weten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 11:38

kevje06 schreef:
zijn er smeden in nh die deze er onder zetten?
durf het mijn eigen smid niet te vragen, denk dat zij er niets van wil weten...

Hier is een lijst van smeden die iig EW doen misschien is er daar 1 bij die in jou buurt zit? De meeste van hun zullen ook wel duplo's willen doen. En anders toch gewoon eens aan je eigen smid voorstellen. Er niets van willen weten is alleen maar lastig voor hem, Hij zal er een klant op verliezen waarschijnlijk

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 02:13

Dit is wel een oud topic, maar ik heb er een vraag over.
Mijn paard is heel gevoelig en super voorzichtig. Ik heb sinds 20 oktober de achterijzers eraf, omdat er hier vorige winter 6 weken sneeuw heeft gelegen en hij dan zonder achterijzers betere grip had dan met ijzers. Vòòr heeft hij sneeuwbeslag met ijzers dus. Hij verlies vòòr wel regelmatig een ijzer.
In het begin ging het prima en reed ik buiten met hoefschoenen achter
Toen het eenmaal begon met vriezen en de wei dus hard werd, liep hij heel gevoelig, alleen door de "blote" weidegang.
Van ellende heb ik hem nu al 2 weken binnen staan, op een uur los in de buitenbak en zijn gewone dagelijkse arbeid na.
Mijn paard loopt achter snel kort als hij de bodem niet vertrouwt, zowel zomers als 's winters. Is de bodem goed, dan loopt hij perfect. Als ik hem bijv. op vrijdag bij ons rijd en hij loopt voorzichtig en ik ga zaterdag met de trailer ergens anders heen, loopt hij daar perfect. Er is niets met zijn zadel, rug etc. dat is allemaal afgelopen jaar nagekeken!

Mijn vraag is:
Denken jullie dat Duplo beslag uitkomst zou kunnen bieden bij mijn paard i.v.m. voorzichtigheid, onzekerheid e.d.?
Ik zie op de site verschillende soorten? Kan iemand mij het verschil uitleggen? Hoe weet ik welke ik moet hebben?
Hoe worden deze bevestigd? Ik las dat iemand achter met lippen had?
Wat zijn de normale kosten? Ik zag op de site dat een Duplo beslag ongeveer € 10,00 per stuk kost, maar wat rekent een smid om het er onder te zetten? Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 07:29

Het kan zeker schelen. Duplo zal de zool meer beschermen, dat kan wel helpen bij het gevoelig lopen. De onzekerheid heb ik bij mijn paard ook, maar die doet dat als ze op gewone ijzers staan. Dan durft ze niet meer op harde ondergrond te draven. Doet die van jou het ook op zand/gras etc?
Er zijn inderdaad verschillende soorten, oranje of groen. Oranje is standaard. Mochten ze dan extreem snel aflsijten, dan kan je ervoor kiezen om groen te nemen. Mijne biljardeert achter, dus ik heb voor oranje en achter groen. Nu slijten ze gelijk af. Bevestiging is gewoon met nagels. Wel moet je voor de nagels vastgezet worden even heen en weer lopen. Er zitten puntjes op die dan in de hoef vast gaan zitten, zodat het ijzer beter blijft zitten. Ik heb inderdaad achter lippen, omdat ze dus biljardeert, doe ik zonder lippen, dan draait ze ze eraf. Mijn smid rekent 55 euro voor het eronder zetten, maar dat is smidafhankelijk.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:35

Mijn paard slijt zijn hoeven aan de voorkant scheef af, naar binnen toe.
Dit komt omdat hij als hij buiten staat. Aan het einde van de middag ziet hij dan iemand ziet lopen en wil hij naar binnen. Vroeger rende hij dan langs het draad heen en weer.
Nu ligt er een betonpad en staat hij voor het hek te weven. Op stal doet hij dit weer niet.
Zijn hoeven groeien niet snel genoeg aan, dus ik moet nu beslissen tussen kunstof en ijzer.
En ik heb vochtdoorlatende matten in mijn box liggen. Geeft dat ook een probleem?

Afbeelding

Afbeelding

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:46

Zijn duplo's ook te bestellen in een mini maat?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:51

Volgens mij wel :j Ik heb ze eens bij een hoefijzerfabriek zien liggen in shetmaat :j Moet je even contact opnemen met Lei via www.smartfeeder.eu . Hij is de importeur en hij weet wel wat er mogelijk is :)

ikkeniet schreef:
Geeft dat ook een probleem?

Ik zou niet weten waarom dat problemen zou geven. Je zou ook eerst de oranje kunnen proberen, en als die te snel aflsijt, de groene.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:05

Er staat niks op de site klopt dat?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:10

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:18

wat ik mij toch afvraag is of de straal wel echt goed blijft? Gaat er geen vuil onder/tussen zitten wat je er niet meer tussen uit krijgt? Want er zit en een gat in het midden, waar je de straal dan ziet en dat je dat stukje dan uit kan krabben, maar hoe zit het dan met de rest van de straal? Ik heb het idee dat dan al het vuil eronder/tussen blijft zitten en dat je dan uiteindelijk rotstraal als gevolg heb. of zie ik dit nu helemaal verkeer?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 12:22

De straal blijft goed :j maar ik krab eigenlijk ook nooit uit, omdat er nooit wat tussen blijft zitten. Er komt dus ook geen rotzooi onder. Die van mij staat nu al zo'n 3 -4 jaar op dicht beslag en heeft nooit rotstraal gehad.

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 00:50

Is er iemand die ook de nadelen er van kan noemen?
Neem aan dat die er ook zijn :P ?

Groetjes,
Yvonne

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 08:33

Wij hebben 2 maal in de Ardennen enduranceritten gereden op paarden die op dat beslag stonden.
Daar werden ze met grote regelmaat verwisseld. Zo`n iedere 4 weken geloof ik. Dat deden ze wel zelf dus dat scheelt.
Bij die paarden slijten ze dus erg snel maar ook niet verwonderlijk als je ziet hoe en waar er op gereden werd.
Volle galop op gewoon verharde ondergrond dus ook kiezelpaadjes de heuvels op.Ritten van uren werden er gemaakt.
Dus dat beslag had een hoop te lijden. Maar dat zal in Nederland wellicht anders zijn.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 08:36

Maar dat is met normaal beslag niet anders, lijkt mij.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 08:38

Ik heb geen idee maar dat zou best kunnen hoor maar daar gebruikte ze bewust dat beslag zodat de paarden meer grip hadden als met ijzers.

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:51

mooney1 schreef:
Wij hebben 2 maal in de Ardennen enduranceritten gereden op paarden die op dat beslag stonden.
Daar werden ze met grote regelmaat verwisseld. Zo`n iedere 4 weken geloof ik. Dat deden ze wel zelf dus dat scheelt.
Bij die paarden slijten ze dus erg snel maar ook niet verwonderlijk als je ziet hoe en waar er op gereden werd.
Volle galop op gewoon verharde ondergrond dus ook kiezelpaadjes de heuvels op.Ritten van uren werden er gemaakt.
Dus dat beslag had een hoop te lijden. Maar dat zal in Nederland wellicht anders zijn.

Ik woon in Vaals en rijd zowel in België als in Duitsland regelmatig ritten van 30 km.
Op asfalt e.d. rijd ik alleen stapvoets, kiezelpaden e.d. hebben we helaas ook veel.
Als ik bijv. naar midden-limburg ga met de trailer loopt mijn paard perfect!
Hij is heel gevoelig op zijn voeten en vroeg mij daarom af of kunststof beslag beter zou zijn?

Groetjes,
Yvonne

kevje06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:22

mooney1 schreef:

dat is zeker anders
ben eens weekje wezen rijden met onze eigen paarden in ardennen
hoeven zagen er naar een week niet uit (eentje blootsvoet mee die echt moeilijk mee had) en de ijzers waren ook aan vervanging toe

Ywa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:43

Vandaag mijn hoefsmid gebeld, omdat mijn paard nog steeds heel gevoelig is op z'n achterbenen.
Gesproken over kunststof hoefbeslag. Zijn reaktie was meteen, dat het niet geschikt zou zijn voor mijn paard.
Daar de voorijzers er pas 2 weken onder zitten en ik nu heb moeten besluiten om achter ook ijzers er onder te laten zetten, heb ik in ieder geval nog een week of 6 de tijd om alle argumenten aan te horen, van mijn smid en anderen.
mijn bedoeling was om dan eventueel kunststof beslag te nemen.

Groetjes,
Yvonne