Ontsteking zat linksachter (waar ze in ingespoten is). Misschien heeft ieder een ander perspectief van kreupel. Een kreupel paard is bij mij een paard wat mankt, en dat zie ik haar niet doen. Aan de andere kant is het voor mij lastig om objectief te kijken, zoals ik ook aangeef. Ik zie van alles en tegelijkertijd ook niks
Morris
Geplaatst: 17-01-11 14:55
Ik vraag me af of ze stofzuigen wel aankan, sorry dat ik het raar verwoord, maar ze loopt alsof ze in de broek heeft gepoept. Naar mijn idee, maar goed ik ben een leek, zit er duidelijk iets niet goed. Als je al het mogelijke al gedaan hebt, en dat heb je vwb DA onderzoeken, moet je je afvragen waar je haar het meeste plezier mee doet. En met welk doel heb je haar toen aangeschaft? (dressuur/recreatief etc.).
Het filmpje waar ze een beetje opgefokt loopt, daar loopt ze goed. Dus dan denk ik, er is zeker nog wat te trainen. Lastig hoor, kan me voorstellen dat jezelf ook telkens in dubio zit.
ZIJ ( ) stond euh, even terug rekenen.... maart 2009 ineens rechtsachter met een dik been en manken. DA gaf aan een peesblessure (verstapt, klap er tegen gehad oid) en schreef rust en metacam voor. De ONTSTEKING die haar rug vernaggeld heeft zat linksachter, in de aanhechtingspezen van de sprong. De blessure rechtsachter staat dus los van het hele verhaal mbt het probleem waarvoor we in de kliniek zijn geweest (5x).
Morris: Ik heb haar 10 jaar geleden aangeschaft voor de recreatie, lekker buitenrijden etc. Dat bleek echter niet te gaan (mevr wordt een beetje heet buiten ) dus hebben we ons beperkt tot bakwerk. Eerst dressuur, toen western, toen weer dressuur, en nu gewoon (op dagen dat ze redelijk is) een beetje stappen en draven aan een los teugeltje
LadyMadonna
Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-11 17:30
supersambo schreef:
In je vorige topic zie ik op het eerste filmpje idd linksachter, maar je zegt dat hij rechtsachter een peesblessure heeft gehad.
Ik zie nu wat je bedoelt, is een fout van mij, heb een mod gevraagt het aan te passen
fransje23
Geplaatst: 17-01-11 18:02
Filpmjes kan ik hier niet kijken dus basseer mij even op wat er gepost is. Ik heb destijds wel een tijdje je topic gevolgd en gepost. Maar weet niet meer of je paard ooit behandeld is door een osteopaat? Door haar blessures heeft ze haar lichaam natuurlijk totaal verkeerd belast en mogelijk kan er nog wat losgemaakt worden?
Overigens heb ik mij paard m.b.v een osteopaat en traning aan de hand a la Bent Branderup weer helemaal rad en soepel gerkegen. De oefeningen hoeven niet op een kleine volte gedaan te worden maar kunnen bijvoorbeeld ook langs de lange zijde. Iedere dag een paar minuten zodat je niets overbelast.
Ik heb je oude topic niet gelezen, bewust niet, ik kijk naar de filmpjes van je paard zoals ze nu is.
Ik zie een scheef paard dat geen idee heeft hoe ze haar lichaam optimaal kan gebruiken. Ik vind haar eigenlijk niet eens zo slecht lopen. Er zijn er hier geweest die er veel erger aan toe waren. Trainen is het sleutelwoord.
En dan wel opbouwende training. Dus vanaf rechte lijnen via werken aan de hand het paard losmaken in bespiering, ondersteunen met lichaamswerk a la Tellington, eenvoudige oefeningen aan de kaptoom (beginnen met enkele passen achterwaarts en stil zetten waarbij ze vierkant moet staan, zachtjes been voor been toucheren, zeer langzame gecontroleerde stap waarbij concentratie pas voor pas gevraagd wordt etc. etc.). Dit paard heeft door het gedokter weinig lichaamsbesef en daar moet je niet gelijk veel aan trekken of arbeid aan vragen, maar trainen kan wel.
fransje: Maart 2010 is er nog een osteo bij geweest. Zij kon niet zo heel veel uitrichten. Ze gaf aan dat het bekken/de heup van James ten opzichte van de ruggegraat te steil staat (lastig uit te leggen zonder dat ik met mn handen aan kan geven wat ik bedoel ). Hier kon ze niks aan veranderen.
Monya: Een stalgenoot van me houdt zich bezig met ttouch. Ik ken de naam, maar meer niet. Ze heeft al aangeboden dat ze een keer e.a. wilde laten zien waar James wellicht wat aan zou hebben, alleen we lopen elkaar steeds mis.
James is met vroeg pensioen, ik wil haar niet gaan trainen zodat ik weer kan gaan rijden, dat zou hooguit een leuke bijkomstigheid zijn, maar rijden komt over 3 jaar wel weer als James haar opvolger oud genoeg is (die ook letterlijk als opvolger is aangeschaft). Het enige wat ik wil is zien of ik james dmv training beter in haar lijf kan krijgen
Waar ze allemaal op nagekeken is is allemaal in het vorige topic te lezen. Ze is niet specifiek op de SI gecontroleerd in de zin van in de bunker bij liende, inspuiten met contrastvloeistof etc.
CherokeeChum
Geplaatst: 18-01-11 14:54
Ik vind het allemaal nogal meevallen,soir,het is geen bewegings wonder, en ik denk dat het gezien de conformatie van het dier dat ook niet gaat worden. Ik vind het dier vnml erg stijf. Maar ik denk dat je hier met goede training nog veel kunt halen. Kortom,ik zou hem gewoon licht aan het werk zetten, veel rechte lijnen,voorwaarts neerwaarts,ik zie nml een duidelijke verbetering als de hals ontspannen omlaag gaat. Longeren kan prima,mits je niet constant op het cirkeltje blijft maar bijvoorbeeld een stuk rechtuit op de hoefslag en dan er weer vanaf en zo varieren.
heleen06
Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam
Geplaatst: 18-01-11 15:49
Ook ik zie niet echt een kreupel paard. Wel een heel stijf paard. En wat ik wel vreemd vind: een paard dat linksom een stuk stijver lijkt dan rechtsom. Krijg je haar linksom niet voorwaartser dan dit of ben je zelf heel terughoudend? (dat laatste kan ik me ook zeker voorstellen). Ik hoor je wel steeds aanmoedigen, maar dat is rechtsom ook zo. Heeft je paard altijd zo gereageerd op de stemhulpen of ging ze eerder wel met meer plezier lopen?
Wat ik probeer te zeggen: ik denk op zich wel dat dit paard gebaat zou zijn bij training. Bij mensen is het normaal dat als je een tijd je been niet hebt kunnen gebruiken dat je eerst gaat revalideren d.m.v. fysio, revalidatie of evt. sportleraar, zeker als je sporter (al dan niet beroepsmatig) bent. Bij paarden (beroepsmatige sporters, of i.i.g. bewegers) ligt dit vaak heel anders. De kreupelheid is voorbij, dus met behulp van instructie wordt de conditie weer opgebouwd. Maar wat te denken van alle scheve belasting die dat paard al die tijd heeft gehad omdat hij z'n ene been niet goed kon gebruiken? De scheve bespiering ook niet te vergeten. Ik denk niet dat dat vanzelf over gaat. Als je zo'n paard in de wei zet dan wordt dat echt niet vanzelf weer recht. Stel het paard kan de waterbak (even bij wijze van spreke) linksom en rechtsom benaderen. Rechtsom gaat makkelijker voor het paard doordat z'n spieren op die manier zijn gaan 'groeien' door de blessure. Dat paard gaat dan echt rechtsom naar de waterbak en niet linksom, wat het verschil alleen maar groter maakt.
Ik denk dus dat je dit paard nu het niet meer kreupel is, best kunt gaan trainen om hem te helpen (en dan dus niet zo zeer conditioneel, al is dat voor z'n buik ook mooi meegenomen, maar vooral om weer soepel te worden). Waar ik me wel zorgen over maak is de wel erg slome indruk die het paard geeft met name linksom. Maar ik kan vanaf hier niet goed beoordelen waardoor dat komt, maar daar zou ik voor jezelf wel even goed naar kijken.
Casanova, paard is al helemaal uitgelicht/doorgelicht hoe je het wilt noemen en er wordt niet verder mee gedoktert zoals ik eerder in het topic al aangeef.
heleen: Met zweep loopt ze gewoon netjes (zweep wijst naar kont als drijffactor) maar ik kan niet filmen met een zweep in mijn handen Zonder zweep zakt ze vrij makkelijk terug
Ik zou haar toch nog eens door een (andere) ostheopaat laten nakijken/behandelen en dan rustig aan opbouwen. Niet aan de longe (ik weet niet of er een reden is dat je er niet op kan, dan heb ik er overheen gelezen), maar lekker rechtuit over de hoefslag. 20 minuten instappen, 3x3 minuten draven met 4 minuten stappen tussendoor, 20 minuten uitstappen en dit na een week of 3 steeds verder uitbreiden. Ik heb mijn paardje laten behandelen door Sandra van Leeuwen, nadat ze niet voorwaarts te krijgen was en met 1 achterbeen buiten de massa liep. Hier hebben we heel erg veel baat bij gehad.