wanneer is een hoefsmid goed?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 11:36

unofficial79 schreef:
Weet niet of ik dit in dit topic mag vragen, maar hoe denken jullie over de stand waarin de voeten van je paard of pony worden bekapt?
Is dat zoals een paard/pony wil staan of zoals een paard/ pony zou moeten staan?
Een voorbeeld: paard/pony loopt scheef op de achterhoef, dus binenkant is korter dan buitenkant. Wordt dit dan terug gezet naar de rechte stand of wordt het iets gecorrigeerd en blijft je paard/pony eigenlijk scheef op de hoef staan?
De reden dat ik dat vraag is dat wij een hoefsmid hebben die een paard bekapt zoals het paard wil staan.
Zou graag willen weten hoe jullie hierover denken.

Is er een reden waarom het paard er volgens jou voor kiest/gedwongen wordt om zo te staan met het achterbeen? Een scheef bekken, ongelijke bespiering of iets anders? Als het een lichamelijk iets is wat op te lossen is zou ik daar voor kiezen en dan volgt vaak de voet daar in vanzelf, mits de smid daar naar kijkt natuurlijk.
Wat ik belangrijk vind is dat de smid kijkt naar het paard en hoe deze beweegt. Wat is de bouw van het paard en bij de voorbenen hoe is de lijn van de hals/schouder/voorbeen. Als de smid daar naar kijkt weet hij ook hoe de stand van de voet behoort te zijn.

unofficial79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:02

wat mij opvalt is dat bij de pony's die we hebben er zeker 2 zijn die dit hebben en waar verder niet veel aan wordt gedaan door de hoefsmid. Zelfs met beslaan worden de ijzers eronder gezet, zoals ze zelf staan. Bij navraag bij de hoefsmid, zegt die dat een paard zo moet staan als hij zelf wil en dat er daar niet veel aan gecorrigeerd, omdat je anders je paard/pony in een stand 'dwingt en dan been en spier/ pees problemen in de hand werkt.( behalve bij standen waarbij ingegrepen moet worden, zoals extreme bokhoef ofzo) Maar dan nog laat die het paard in die stand staan maar bekapt hem dan zo, dat het niet erger wordt.
Vandaar ook mijn vraag hoe jullie daar over denken: Paard/pony laten staan zoals die staat of corrigeren naar zoals die zou moeten staan. :)

meggiemeg

Re: wanneer is een hoefsmid goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:42

Als ze van nature een goede stand hebben hoeft er natuurlijk niets verandert te worden.
Wat het corrigeren betreft is dat iets wat niet zomaar in extreme mate moet worden uitgevoerd.
Een goede smid zal dit beetje bij beetje doen en aan je vragen hoe het in de tussentijd is gegaan.
Een goede smid zal ook weten wat hij doet.
Als je weinig vertrouwen hebt in je smid kan je natuurlijk altijd eens ergens anders een second opinion aavragen. Nu is het wel zo dat elke smid er weer anders tegen aan kijkt.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:47

afspraken nakomen/optijd komen, vriendelijk tegen mijn paarden zijn (bij 1tje van ons mag je wel eens brullen die vind het nogal leuk om alles uit te proberen en kijken tot hoever ze kan gaan) en ze goed op de benen zetten en het belangrijkste is:

MIJ vertellen als er iets niet goed of waar ik op moet letten...

heb namelijk al eens gehad dat de hoefsmid dat tegen de stalhouder zegt en die geeft dat niet door aan mij. Dus kreeg ik de volgende keer dat hij kwam op mijn donder omdat ik dat niet gedaan had...

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 16:48

Ik heb rond gevraagd in de buurt welke hoefsmeden zij hadden. Hoefsmid gebeld, afspraak gemaakt en gekeken hoe hij met m'n pony omging en het eindresultaat.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:06

Arabesk schreef:
Een smid of bekapper is goed als je paard net zo goed of liever zelfs beter loopt na zijn of haar bezoek :j

Er staan hier paarden die goed lopen maar waarvan ik me afvraag of ze dat over pakweg 5 jaar nog doen terwijl de eigenaar wegloopt met de smid.

Zelfkennis opdoen zal ook een hoop helpen het kaf van het koren te scheiden.
Vroeger was het not done dat paard op de straal liep...nu weet ik wel anders.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:14

Ik heb ook rond gevraagd aan stalgenoten e.d. Daarnaast zijn er bij ons in de buurt een aantal hoefsmeden met een goede reputatie. Helaas had geen van hen tijd voor nieuwe klanten, maar zij raadden me wel mijn huidige hoefsmid aan. Hij is heel rustig, neemt alle tijd en loopt nog steeds 1 dag per week mee met een andere hoefsmid om bij te leren. Dat is voor mij wel heel positief.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:18

Ik heb mijn hoefsmid via andere mensen op stal. Waarom ik zo tevreden over hem ben:
- Hij heeft dezelfde ideeën over een juiste hoefstand als ik
- Neemt de tijd voor je paard
- Hij vraagt altijd of er bijzonderheden zijn
- Alles is bespreekbaar

Hij heeft maar 1 nadeel, en dat is dat hij vaak wat laat is. Daarin tegen is hij altijd super snel als mijn paard een ijzer is verloren.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 18:02

Toen ik Memuska pas had, stond ze nog op de manège en werd ze beslagen door de smid die daar altijd kwam. Mushy's vorige eigenaresse liet die man altijd komen dus ben ik dat stomweg blijven doen. Echter, mij viel het na twee keer op dat ik als de smid geweest was niet meer aan haar hoofd mocht komen - de smid kwam daar altijd overdag en dan zat ik op school, dus ik was er niet bij. Bizar. De volgende keer was ik de dag dat de smid kwam toevallig ziek :+ en ben ik er bij gaan zitten. Dat vond hij vervelend - nou ja, 't is toch MIJN paard! Bleek dat hij héél bruut met haar was en dat ze voor het minste een tik kreeg. Moet je dus niét doen met een Arabje wat al nerveus is. Bovendien stond ze in de gang met haar achterste naar de wagen van de hoefsmid, waardoor achter haar alle ijzers werden geklopt en op maat gemaakt. Daar werd ze nog meer nerveus van, dus vroeg ik of hij haar aub kon omdraaien zodat ze kon zien wat er gebeurde. Hij had "geen tijd voor die onzin" en ging gewoon door. Aangezien ze altijd met een paar hoefsmeden tegelijk kwamen, heb ik die man vriendelijk verzocht mijn paard aan zijn collega over te laten.

Dat was dan ook de laatste keer dat ze door die smid werd gedaan. Op zoek naar een andere stootte ik op iemand die mij op het eerste zicht wel ok leek. Vriendelijke man, ik had zijn mening gevraagd over paarden met artrose op ijzers (relevant in mijn geval) en hij zei dat het altijd beter was om zonder ijzer, blablabla, indien mogelijk. Goed, afspraak gemaakt en hij kwam netjes op tijd (al belangrijk). IJzertjes gingen er vanonder, even aanpassen voor Mush maar al snel ging het weer goed. Echter, na een tijdje begon mijn nerveuze Arab in de stal te schrapen, waardoor ze haar hele hoef wegschraapte en dus op haar straal kwam te staan. In overleg met de smid besloot ik toen (aan de telefoon) dat ze vooraan terug een ijzer zou krijgen. Helaas kon ik door school er toen niet bij zijn en wat bleek? Mijn paard had weer vier ijzers. Nee, dat was niet de afspraak, twéé! Dus ik weer gebeld en "hij vond het beter om ze op vier te zetten". Nu wil ik best luisteren naar zijn verhaal - 't is immers zijn vak en niet het mijne - maar hij kon geen plausibele uitleg geven. Na veel gediscussieer (over MIJN paard !!!!) kwam hij de achterste er dan toch weer vanonder halen. Exit hoefsmid twee.

Rond die periode verhuisde mijn paard. Ik vroeg aan de eigenaars van de pony waar ze bij kwam te staan welke smid ze hadden en of die goed was, zij waren er heel tevreden over, en toevallig zou hij een paar dagen later komen. Ideaal, kon ik meteen kennismaken. Deze wat oudere man werkte samen met zijn zoon. Een heel leuk duo, heel rustig en de manier waarop ze met de pony omgingen sprak mij wel aan. Zo gezegd zo gedaan, volgende keer zou hij Memuska ook meenemen. Deze mannen bevielen mij heel erg. Memuska heeft artrose en heeft soms moeite als ze lang op één been moet staan. Voor deze heren geen probleem: ze lieten haar dan gewoon even rusten en deden even met de andere pony verder. Bovendien gaven ze een degelijke uitleg hoe de hoef van een ouder paard gekapt zou moeten worden etc, en inderdaad, na enkele "behandelingen" ging ze beter lopen (minder stijf in het begin). Prima dus!!!

Echter, Caro besloot toen te gaan samenwonen 25 km verderop en dus moest arme Mushy mee verhuizen :+ Bij Mushy zou dan het paard van mijn vriend komen te staan, onze Brabander Margrietje. Een smid vinden die Brabanders beslaat met hoefstal en warm beslag is trouwens niet zo eenvoudig. Tom had een goeie hoefsmid die dat nog wél deed, ik kende die man ook al van bij Margriet en dat leek me ook een bekwame smid. Aangezien mijn duo hoefsmeden niet zo ver reisde moest ik op zoek naar een andere en is de smid van Margriet ook Mush beginnen beslaan - en sinds ik Willow heb ook Willow.
Ook van deze smid ben ik zeer tevreden. Hij heeft inzicht in hoe een paardenhoef werkt en hoe het zou moeten gaan en hij blijft altijd rustig (heel belangrijk voor mijn stel...). Als hij komt moet ik telkens eerst een aantal meter met mijn paard aan de hand stappen zodat hij kan kijken hoe hij/zij zijn/haar voeten neerzet zodat hij kan beoordelen of er ergens iets moet worden aangepast. Ook hij is heel geduldig met Memuska en haar stijve spieren. Hij geeft vele goeie tips en heeft op elke van mijn (belachelijk vele) vragen een goed antwoord. Hij komt altijd netjes op tijd, en als hij er door omstandigheden niet kan geraken belt hij me even op - ook wel zo beleefd vind ik. Oh, en als Margrietje gedaan moet worden en Tom is niet thuis helpt hij mee om die wildebras in de hoefstal te krijgen :D Daarnaast is het ook gewoon een aangename man waar je een degelijk babbeltje mee kan slaan (ok, daar heb ik hem niet voor maar 't is natuurlijk wel meegenomen).

Qua tarief:
- Memuska: kappen en 2 ijzers voor = 45 euro
- Margriet: enkel kappen in hoefstal = 40 euro ; kappen en vierkant warm beslag in hoefstal = 90 euro (ze staat nu niet meer op ijzers)
- Willow: kappen en 4 ijzers met kalkoengaten = 65 euro

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:25

Een goede hoefsmid is voor mij als hij kijkt naar de stand van de benen en de hoeven.
Hij moet als het nodig een paard kunnen corrigeren in etappes.
Ook moet hij niet te bruut zijn met mijn paarden maar als ze niet stil staan dan mag de smid daar wel iets van zeggen.
Ik had een hele goede smid die de paarden altijd correct op de hoeven zette maar hij had helaas 1 nadeel.
Als ik hem belde voor een afspraak dan kwam hij of niet opdagen of hij kwam 2 weken later aanzetten.
Nu heb ik 3 jonkies staan die nodig bekapt moeten worden.
Ik heb hem 2 maanden geleden al gebeld en hij zou de week erop komen.
Die week erop geen smid,ikke weer gebeld en hij zou de volgende dag komen.
Zoals jullie het al raden is hij niet geweest.
Nu zit ik te twijfelen of ik een andere smid zal laten komen want de jonkies moeten echt heel erg nodig bekapt worden.
Maar de smid die ik had was gewoon supergoed met het bekappen en beslaan.

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:11

Ik denk dat een hoefsmid zeker papieren moet hebben, een vrij beroep is leuk....maar niet aan mijn paard!
Een hoefsmid is gewoon heel belangrijk, als hij iets verkeerd doet kan dat grote gevolgen hebben.
Ik heb al meerdere smeden gehad en heb nu de perfecte gevonden.
Heel veel mensen (die er verstand van hebben) navragen over hun hoefsmid en waarom
ze hem hebben. Het is zeker belangrijk dat hij goed met je paard omgaat, ze afspraken na komt
en hij niet pas na 2 weken tijd heeft als je bijv een ijzer mist. En niet belachelijk duur zijn.
De natuurlijke stand van de hoeven van je paard moet een smid niet in 1 keer
proberen recht te zetten.... Dat moet in meerdere keren en zelfs dan blijven ze toch groeien
zoals ze groeien. Daarnaast slijten veel paarden de hoeven toch scheef af...niks aan te doen,
de natuurlijk stand kan je niet veranderen.

stephaniev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:16

Als mijn paard een ijzer mist (en dat is vaak!) dan bel ik mijn smid
en hij komt altijd binnen 3 dagen, meestal zelfs de volgende dag.
Hij komt zelfs in het weekend als het moet of als hij anders geen tijd heeft.
Ik kan niks met een paard wat een ijzer mist en ik vindt het dus heel belangrijk dat hij snel komt.

Mijn smid mag ook zeker wel iets zeggen als mijn paard gaat hangen of steeds
zijn been terug trekt...maar hij mag hem niet hard corrigeren, dan heeft hij een probleem
(met mij :) )
Ik heb het wel eens gezien, een smid die een paard een schop onder zijn buik gaf...
dat moeten ze bij mij echt niet proberen, kunnen ze meteen inpakken en wegwezen!!