unofficial79 schreef:Weet niet of ik dit in dit topic mag vragen, maar hoe denken jullie over de stand waarin de voeten van je paard of pony worden bekapt?
Is dat zoals een paard/pony wil staan of zoals een paard/ pony zou moeten staan?
Een voorbeeld: paard/pony loopt scheef op de achterhoef, dus binenkant is korter dan buitenkant. Wordt dit dan terug gezet naar de rechte stand of wordt het iets gecorrigeerd en blijft je paard/pony eigenlijk scheef op de hoef staan?
De reden dat ik dat vraag is dat wij een hoefsmid hebben die een paard bekapt zoals het paard wil staan.
Zou graag willen weten hoe jullie hierover denken.
Is er een reden waarom het paard er volgens jou voor kiest/gedwongen wordt om zo te staan met het achterbeen? Een scheef bekken, ongelijke bespiering of iets anders? Als het een lichamelijk iets is wat op te lossen is zou ik daar voor kiezen en dan volgt vaak de voet daar in vanzelf, mits de smid daar naar kijkt natuurlijk.
Wat ik belangrijk vind is dat de smid kijkt naar het paard en hoe deze beweegt. Wat is de bouw van het paard en bij de voorbenen hoe is de lijn van de hals/schouder/voorbeen. Als de smid daar naar kijkt weet hij ook hoe de stand van de voet behoort te zijn.