Advies gevraagd: veulen kreupelt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Re: Advies gevraagd: veulen kreupelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 22:09

Ik blijf dit ook volgen :)
duimen meiden!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 19:56

Bedankt voor de steun iedereen! :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-11 13:59

Ben net gebeld door de eigenaar, we zouden vanmiddag gaan maar uiteraard heeft hij vanmorgen pas gebeld voor een afspraak en kunnen we vandaag niet meer terecht. :( ''Heeft geen haast toch, kan volgende week ook nog wel of die week daarop''
Maar dat heeft het wel en ik heb doorgedrukt dat het maandag wordt.
Afgelopen nacht voor niets de halve nacht wakker gelegen en de arme beeb staat er ook nog eens een extra 3 dagen zo bij :(

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 18:09

Pfoeh...dat had mij niet moeten overkomen, maar ik zou bij zou iemand geeneens de paarden willen verzorgen..Vind het erg sneu voor het veulen, wat nu met zoveel pijn en al zolang, weer de dupe is...

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:35

ik weer er niet zoveel van maar ik wil dit wel volgen en veel sterkte.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 10:30

Sterkte morgen!

Houd er bij een eventuele operatie ook wel rekening mee dat het dier daarna vaak enige tijd boxrust moet en gecontroleerd moet revalideren. Is dat iets dat je een veulen aan wilt doen? En heb je die mogelijkheid op stal?

Ik vermoed op basis van jouw verhaal dat de eigenaar een wat oudere boer is? Of niet?
Die hebben vaak een hele andere gedachtengang in dit soort dingen, maar uiteindelijk is de gedachtengang vaak zakelijk veel verstandiger ;) Alleen emotioneel ligt het heel anders natuurlijk.
Ik heb dat ook meegemaakt hier en ja ik had er moeite mee, maar achteraf... Het was wel de goede beslissing om te stoppen met het betreffende paard ipv de medische molen in te gaan.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 13:46

Richtje schreef:
Sterkte morgen!

Houd er bij een eventuele operatie ook wel rekening mee dat het dier daarna vaak enige tijd boxrust moet en gecontroleerd moet revalideren. Is dat iets dat je een veulen aan wilt doen? En heb je die mogelijkheid op stal?

Ik vermoed op basis van jouw verhaal dat de eigenaar een wat oudere boer is? Of niet?
Die hebben vaak een hele andere gedachtengang in dit soort dingen, maar uiteindelijk is de gedachtengang vaak zakelijk veel verstandiger ;) Alleen emotioneel ligt het heel anders natuurlijk.
Ik heb dat ook meegemaakt hier en ja ik had er moeite mee, maar achteraf... Het was wel de goede beslissing om te stoppen met het betreffende paard ipv de medische molen in te gaan.

Dankje, en ja daar hou ik zeker rekening mee. De mogelijkheid is er zeker, hij heeft 2 hele ruime boxen en een stukje afgezet land waar ze eventueel kan lopen. (Wel zo klein dat ze niet kan rennen.) Of ik het een veulen aan zou willen doen, tja..dat is inderdaad lastig. Ik moet zeggen, ze is nooit een druk veulen geweest. Waar het andere veulen van dit jaar (nu verkocht) altijd liep te rennen en wilde spelen, stond zij liever te kroelen met ons of met een ander paard. De beslissing om te opereren zou ik ook echt niet licht nemen, vooral ook omdat ikzelf zoals ik in de beginpost zei eigenlijk nog helemaal niet zit te wachten op een eigen paard en ook andere dingen op mijn verlanglijstje heb staan om met dat geld te doen (eigen auto, reizen enz.). Maar stel dat het iets is dat volledig verholpen zou kunnen worden: Ja, dan zou ik die tijd en dat geld erin willen steken en ja, dan zou ik het haar aandoen dat ze dan maar een paar weken boxrust moet hebben om vervolgens een hopelijk lang en gezond leven te hebben.

De eigenaar is inderdaad een oud hobbyboertje, en hij is inderdaad wat meer van de oude stempel. ''Het is maar een beest'' en dat soort dingen. ;)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:51

Ja maar waarom was ze geen druk veulen? Had ze niet altijd al pijn?

Moeilijk hoor! Succes met het nemen van de juiste beslissing, welke dat dan ook mag zijn :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 13:52

Poeh kan me voorstellen hoe je er mee zit,ik heb veel van dit soort dingen van dicht bij mee gemaakt.Hopen dat het meevalt, qua geld en zo.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 17:21

Hoe bedoel je of ze altijd pijn had? Ze is pas later kreupel gaan lopen en voor de rest is er dat ik weet niets mis met haar. Ze rende ook wel eens ofzo, maar knuffelt gewoon liever.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 23:31

Wij hadden hier ook een heel erg kreupel hengstveulen maar die groeide zo hard dat ie gewoon zijn eigen benen niet goed kon neerzetten gelukkig kwam dat later goed.
Veel succes morgen hopelijk valt het mee!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 11:59

Dit wordt een erg langlopend topic zo. Volgende week maandag om 3 uur staat pas een afspraak.
#@&^%(!^*#!!! :( |( :? _-:( ^) -O- := #) :\ :(

shalinitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 19:27

Heb even veel zenuwen als jij denk ik wat de uitlag gaat zijn. Ik hoop voor jou en het veulen dat het op te lossen is ;)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 17:14

We zijn net bij de DA geweest en ik moet zeggen, ik ben erg opgelucht. Ze zei dat ze behoorlijk scheef stond en ook vond dat de spiermassa's bij beide billen erg verschilden. Isa liep nu wel redelijk goed op het been, alleen zet ze de hoef enorm naar buiten. Ze hebben een foto gemaakt van haar knie, daar was niets op te zien. De DA dacht zelf dat het in haar heup zit, maar daar kunnen ze geen foto van maken ivm de spiermassa die daarvoor zit. Bovendien kunnen ze er toch niet echt wat aan doen als het in haar heup zit. Dus, conclusie: We moeten de komende tijd stukjes met haar gaan wandelen of andere oefeningetjes doen waardoor ze op het slechte been gaat staan en het meer gaat gebruiken. Ook gaf ze ons als tip dat als het hoefje van het slechte been aan de buitenkant wat afgeveild wordt, ze meer op de binnenkant moet gaan staan en dan gaat ze hopelijk dat hoefje wat minder draaien met lopen..

Hopen maar dat het goedkomt!

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:29

Gelukkig valt het mee! Ik hoop dat de oefeningen enz gaan werken. Succes!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:04

Wel fijn dat er nu meer duidelijkheid is en er geen dramatische diagnose gesteld is. Hopelijk trekt dit allemaal bij als ze wat beter op de voeten staat en ze dat been weer beter gaat belasten. Ik zal duimen voor jullie...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 01:05

Wij hebben een keer een veulen gehad wat kreupel was.
Ik weet er het fijne niet meer van, maar waar het dacht ik op neer kwam was een stoornis in de groei. Hij moest toen een tijdje klein staan en het is allemaal wel weer goed gekomen.

benthe3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:19

Ik heb dit topic gevolgd en ik ben benieuwd hoe het nu met het veulentje gaat! Kun je al verschil zien of is het nog te vroeg om daar iets over te zeggen?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 09:43

Hee, wat leuk dat je haar niet bent vergeten! ;)
De eerste verbetering is al dat ze inderdaad wat rechter loopt nu, ze draait het been niet zo meer naar buiten. Waarschijnlijk door het afgeveilde hoefje. En ja, misschien wil ik wel heel graag wat zien maar het lijkt er ook op of ze een klein beetje meer bespiering krijgt op haar bil. De tweede grote verbetering is dat ze nu met haar moeder in het land staat, eerst stond ze op een afgeschermd stukje bij de stal. Hier kon ze bijna niet rondlopen en zodra ze het land in mocht begon ze te springen en te rennen, dus dat was wel heel fijn om te zien! :D

Ik hoop dat het in deze lijn doorzet en ja, wat er op de lange termijn nog van te zien is moeten we maar afwachten natuurlijk.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 09:48

Wat fijn dat er zo'n grote verbetering in zit :)

Goed gedaan Martine_R!

benthe3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 14:12

Wat fijn om te horen dat het al wel iest beter gaat. Het geeft de mens moed om door te gaan, hopelijk zit er een stijgende lijn in, je hebt het hart in ieder geval op de juiste plaats :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-11 14:16

Haha nou bedankt allebei, hoewel ik van mening ben dat de meeste dierenliefhebbers hetzelfde zouden reageren :+

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 18:27

Even een update: De eigenaar wil het veulen nu gratis gaan weggeven, hij denkt niet dat het ooit nog goed gaat komen. :=
Ze gebruikt het been wel maar loopt nog steeds niet goed. :\

Misschien kan ik even een filmpje maken donderdagmiddag..

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:33

Kan jij het veulen niet overnemen?
Ik weet verder niet hij jij ervoor staat natuurlijk, en of je tijd en het geld er in wil steken, maar anders is dat misschien te overwegen?

En hoe is verder de verwachting voor 't veulen? Nog eens de DA gesproken? Ik hoop iig op een pijnvrij leven voor het diertje :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 18:42

Nouja, in principe kan ik het op het moment financieel wel doen zolang er geen torenhoge dierenartskosten bij komen. En ik zou het haar ook echt gunnen om op een goed plekje te komen, maar wil ik liever (nog) niet vast zitten aan een paard en aan de kosten en verantwoordelijkheid die het met zich meebrengt. Vooral ook omdat ik misschien nog een studie wil doen. En ook omdat we niet weten of er ooit iets met haar gedaan kan worden of ze alleen als weidemaatje kan fungeren.. :\

Nee, we hebben niet meer met de DA gesproken maar ik moet ook zeggen dat ze ons toen met de foto's niet echt oplossingen hebben gegeven. Ze hebben alleen gezegd dat het ''waarschijnlijk'' in de heup zit en dat we het hoefje bij moeten vijlen zodat ze haar beentje recht neerzet. Niets over wat er nu moet gebeuren of wat de opties zijn verder..
Ik geloof dat ze niet echt pijn eraan heeft, ze is gewoon vrolijk en ik zie haar ook wel eens rennen..