Na jaren weer zonder ijzers lopen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Re: Na jaren weer zonder ijzers lopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:31

Een paard kan prima zonder ijzers, maar het is wel zo dat een paard dat al jaren op ijzers staat zich mogelijk minder gemakkelijk aanpast aan blootsvoets, omdat er meer 'schade' is opgelopen aan de voet.
Daarbij zul je de tijd moeten nemen, dat ook willen en geduld hebben. Dat is waarom het vaak niet lukt, omdat mensen daar geen tijd voor uittrekken, voor dat 'gewenningsproces'.
De overgangsperiode naar blootsvoets kun je hoefschoenen overwegen. :)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:34

Even 'for the record' ik heb het ruim een half jaar geprobeerd. En Pauline stond al minstens 12 jaar op ijzers. Er zijn altijd mensen die zeggen dat elk paard het moet kunnen. Na ruim een half jaar dacht ik: wie wil er nou zonder ijzers, zij of ik?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:44

Ik wilde op niemand zijn situatie persoonlijk ingaan, om ontopic te blijven, niemand zich aangevallen te laten voelen, enz.
Maar het is wat ik vaak zie, vandaar. :)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:49

Nee hoor, ik voelde me ook niet aangevallen :) wilde alleen mijn situatie even verduidelijken. Ik zie nu dat mijn bericht er misschien uitzag alsof ik me aangevallen voelde, maar dat was ook niet de bedoeling :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 11:25

mijn volbloed loopt na 1,5jr nog gevoelig daarom hoefschoenen
Krips schreef:
Even 'for the record' ik heb het ruim een half jaar geprobeerd. En Pauline stond al minstens 12 jaar op ijzers. Er zijn altijd mensen die zeggen dat elk paard het moet kunnen. Na ruim een half jaar dacht ik: wie wil er nou zonder ijzers, zij of ik?

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:26

keona schreef:
mijn volbloed loopt na 1,5jr nog gevoelig daarom hoefschoenen
Krips schreef:

dat is een mooi alternatief! :D

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 01:14

Ik ben geen voorstander van ijzers. Mijn nieuwe paardje is 3 maanden geleden ook van zijn ijzers verlost, nadat hij ze 9 jaar had. De eerste 2 maanden liep hij supergevoelig( op eieren) nu de derde maand is hij niet gevoelig meer voor steentjes en merk ik een verbetering in zijn hoeven. Per paard verschilt de tijd dat de hoef zich moet aanpassen. En ik geloof wel degelijk dat het voor sommige paarden niet weggelegd is. Als je dat geprobeert hebt en het werkt niet voor je paard of jou houdt het op. Denk wel dat je het ruim een jaar moet proberen. Ik heb 3 merries verzorgd die ook geen ijzers hadden, 2 hadden er nooit problemen mee en die andere heeft nooit ijzers gekregen, maar is wel altijd gevoelig voor steentjes gebleven.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-11 08:50

Wat een fijn forum dit !
Ben nog nieuw maar zal zeker veel rondkijken hier.
Ik zal het paard zeker niet laten staan door zijn ijzers,ik ben er nu van
overtuigd dat ik de gok kan nemen en ze er later onderuit kan halen.
Mits ik nou net een paard met overgevoelige voetjes koop.
En ook dan is er geen drama,blijft hij gewoon op zijn ijzertjes staan maar
hebben we het in elk geval geprobeerd.

chantkyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 11:50

je kan het proberen om ff zonder ijzers te doen en als jij vind dat hij niet goed loopt dan zou iik er weer ijzers onder doen en iniedergeval vragen aan je hoefsmid. ;) succes

huppeltje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:08

Ik zou het zeker proberen.
Ik heb zowel ervaring met een paard waarbij het zonder problemen ging en nu dus blootsvoets rond rent.
Maar ik ken ook een paard waarbij het echt niet ging..
Gewoon uitproberen dus ;-)

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:15

Ik heb vorig jaar besloten mijn pony na 10 jaar ijzers(voor) eens zonder te zetten, heeft ruim 8 maanden geduurd voordat hij goed liep,eerste maanden liep hij op elke harde ondergrond onregelmatig, daarna alleen nog op ongelijke grond en momenteel gaat het echt prima. Nog geen moment spijt van gehad...
Maar je moet wel effe geduld hebben en niet te snel opgeven, die hoeven zijn zo gewend(verpest) door al die jaren ijzers dat ze zich weer moeten aanpassen...

dlientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:15

Je kunt het altijd proberen :j

Mijn haflinger heeft tot zijn 11e altijd viekant op ijzers gelopen. Mijn hoefsmid heeft altijd gezegt dat hij niet zonder kan. Zomers gingen ze eraf vanwege het weide seizoen en dan liep hij voor erg gevoelig. Toen hij een peesblessure kreeg en ik veel moest stappen ben ik het toch gaan proberen. Eerst heb ik zijn achter ijzers eraf laten halen en dat ging super. Na een hoefzweertje moesten zijn voorijzers er ook af. Hij loopt nu bijna vier maanden zonder ijzers en dat gaat super. Nergens meer gevoelig

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:20

Mijn oude ruin(die niet meer van mij is) heeft ook een jaar of 10 met rondom ijzers gelopen en zijn er sinds een jaar af en kan je zeggen dat het ook een jaar heeft geduurd voordat hij echt goed gewend was ook op het harde en voordat zijn voeten helemaal gaaf zijn het heeft verschrikkelijk gebrokkelt..
Ook zelfs nu loopt hij nog weleens wat gevoelig met de overgang zacht/hard.
Dus als je het probeert wel de tijd geven.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:21

Mijn paard had ook jaren ijzers onder zijn hoeven. Een paar maanden geleden eraf gehaald, maar voor zover ik het zag had hij er totaal geen last van. De eerste paar weken komen er wel wat scheuren in de hoeven. Ik zou het gewoon proberen als ik jou was, moet geen probleem zijn denk ik zo.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:28

Goh best interessant al deze antwoorden.

Ik wil me er graag even mee bemoeien door mijn paard voor te leggen. Mijn paard heeft tot zijn 14de zonder ijzers gestaan maar is op z'n 14de bevangen geweest aan zijn voorbenen. Hiervoor heeft hij een periode speciaal beslag gehad. Nu heeft ie alleen voor nog ijzers. Eigenlijk zou ik hem graag weer zonder ijzers willen hebben maar... Zou dat kunnen gezien zijn bevangenheid en... ik start endurance met hem. Hierbij draven we geregeld stukjes over een harde ondergrond.Hij was vroeger altijd wel wat gevoelig na de smid maar met een dag of 2 was dat over. Zou ik voor die wedstrijden hoefschoenen kunnen gebruiken? Wat kosten die ongeveer en blijft dat goed zitten tijdens zo'n wedstrijd? (oh ja mijn paard is nu bijna 19)

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:52

Ik weet eerlijk gezegd niet of ik dat zou proberen bij een paard wat speciaal beslag heeft ivm bevangenheid. Dan zou ik denk ik toch op safe gaan en het zo laten als het nu goed gaat, wie weet wat je dan weer overhoop haalt?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 14:55

Muga, zeker eerst raad vragen aan je DA of smid, eventueel gecombineerd met RX foto's van de voeten. Dat lijkt mij het veiligste.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:01

Onze paarden lopen normaal zomer en winter op ijzers, maar ik heb ze nu met die sneeuw e.d. er van af laten halen. volgende dag het harde onregelmatige land in, geen stap verkeerd gezet. Bij een goede smid hoeft dat ook helemaal niet.
Schade aan de hoeven doordat ze op ijzers hebben gestaan? :?

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:03

mijn nieuwe paard stond altijd op ijzers omdat hij gevoelige zolen heeft.
in overleg met mijn smid hebben we eerst de achterijzers eraf gehaald. Dit ging supergoed.
2 weken geleden voorijzers eraf, hier heeft hij meer moeite mee. Loopt erg kort op harde ondergrond. Bakbodem gaat weer goed.

Ik kijk het nog een maandje aan , maar als hij verslechtert gaat hij voor weer op ijzers.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:11

Dat is ook een van de redenen dat ik het nog steeds niet gedaan heb. Ik wil niks overhoop halen wat nu al jaren goed gaat. Maar zo met de sneeuw heeft het me aan het twijfelen gebracht. Nu is het buiten laten lopen wel een stukje moeilijker met zijn ijzers.
Gelukkig hebben we nu een nieuwe stal met meer mogelijkheden voor hem dus dat scheelt wel. Denk dat ik het voorlopig maar lekker zo laat en als ik hem pensioen zet of in ieder geval minder intensief aan het werk ga. Gaan we wel kijken wat er mogelijk is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:19

Muga in jou geval zou ik het niet meer proberen. Je paard is al wat ouder dus kan het goed zijn dat de klap enorm hard is. Als je ze er nu afhaalt.

Hoefschoenen heb ik altijd gemengde gevoelens bij. Ik ken een paard waarbij ze met de goede maat niet blijven zitten, wanneer er wat harder gereden word. Alleen met een maat kleiner blijven ze wel zitten. Maar ik zou dan weer bang zijn dat het gaat knellen..

Verder vraagt endurance ook veel van de hoeve. Omdat je zoals je al zei, ook veel over stenen draaft. En ook heb je weleens te maken met kiezels enz. Dus in jou geval zou ik het persoonlijk niet doen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:19

Misschien is sneeuwbeslag dan iets voor jouw paard Muga?

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:23

Wat houdt dat precies in? sneeuwbeslag? (hoop er deze winter geen gebruik meer van te hoeven maken maar voor volgend jaar (zeg ik heeeeeel hoopvol))

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:28

Nee dat hoop ik ook niet maar ben bang dat de winter toch niet voorbij is!
Dat zijn een soort rubber ringen die ze tussen het ijzer en de hoef doen bij het beslaan. door de beweging van die ring valt de sneeuw weer uit de hoef. Anders moet je even kijken bij de zoekfunctie hier.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 15:36

Klinkt wel goed, net ook even snel gegoogled. Hoefsmid komt over 2 weken weer. Zal eens bellen of dat evt een mogelijkheid is als het tegen die tijd toch nog is gaan sneeuwen of het echt voorspeld wordt! (nu is het eindelijk net weg in de paddock en buitenbak! zo blij met de dooi!