Peesblessure, ook 'positieve' ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 20:53

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 20:56

MarisftRoos schreef:
Mijn pony had een peesblessure aan haar diepe buigpees linker voor.
Er zat echt een flink gat in de pees, de paardenarts was heel negatief, als we geluk hadden was ze nog goed als grasmaaier.
Ons was geadviseerd om haar op een klein weilandje te zetten. En na 3 maanden moesten we terug komen. Ze heeft niet op een klein weilandje gestaan omdat ze elke keer door het draad heen ging en dan alsnog bij de kudde stond.

Na 3 maanden kwamen we terug en bleek ze weer zo goed te zijn dat we een schema mee kregen om het rijden weer op te bouwen.
De eerste paar weken was het alleen maar stappen en aan de hand stappen over asfalt.

Dit is nu 3 jaar geleden en elke keer dat we rijden geniet ik, net zoals xtostarlight, er zo van om op haar te zitten en haar zo blij en enthousiast te zien.
Want bij mijn pony had het veel erger kunnen aflopen.
Coolingsbandages zijn inderdaad echt een aanrader!

Wat goed! Geduld is dus iig erg belangrijk. Als er wat met je maatje gebeurt besef je wel weer des te meer hoe fijn het is als het goed met ze gaat (hoe cliche dat ook klinkt)

MarissaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:05

Cliché maar waar. Heel veel succes morgen.
Ik hoop dat het ook met jou paardje goed komt.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 21:07

MarisftRoos schreef:
Cliché maar waar. Heel veel succes morgen.
Ik hoop dat het ook met jou paardje goed komt.

Dank je!

Kimberly001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:11

Nou ik heb wel positieve ervaringe met het herstel van peesblessure's maar meestal komen ze vaak terug. Bij ons op stal staat een paard die ook een peesblessure heeft gehad, en als ze hem losgooid hij 2 dagen een dik been heeft en ze dan toch 3 of 4 dagen rutig aan moet doen. ook staat er een ponytje waarbij inmiddels de blessure al meer dan 5 keer is terug gekomen.

Mijn eigen paard had er ook een en die is in drenthe bij het paardenzwembad in therapie maar die heb ik 2 weken op kunnen bouwen en heb toen afscheid moeten nemen omdat hij een cyste had in zijn kniegewricht.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:14

Mijn paard had bij de vorige eigenaresse een peesblessure opgelopen, die was genezen verklaard maar na 6 weken was hij weer kreupel. Er werd geadviseerd hem uit de sport te halen en alleen maar recreatief te rijden. Ze heeft hem toen aan mij verkocht, maar na 6 weken was hij weer kreupel. Inmiddels was hij toen 15 jaar. Ik heb hem toen ruim 10 maanden op de wei gehad, dus niets mee gedaan, behalve in de winter 's nachts op stal zetten. Hij is nu 18 jaar en gedraagt zich als een 3-jarige :D Alle oefeningen uit het Z2 voert ie feilloos uit (ook als ze niet gevraagd worden :D ). Het been is altijd wel wat dik gebleven en ik heb tijdens de herstelperiode extra magnesium gevoerd. Voordat ik hem weer oppakte heb ik wel een scan laten maken zodat ik zeker wist dat het goed genezen was. Het zal vast wel goed komen met je paard, maar het heeft tijd, veel tijd nodig! Succes ermee!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:17

Mijn (inmiddels overleden) paard kreeg in zes jaar tijd tot 3 keer toe een peesblessure (2 x een peesklap en 1 keer een blessure aan de oppervlakkige buiger).
Het is alle drie de keren goedgekomen, en de tweede keer zat er toch echt een flink gat in de pees. Hij heeft toen 3 maanden stil gestaan (op het land) en iedere dag tot 3 keer toe afspuiten of een coldpack (icepack) erop. Dat heeft hem toen erg goed gedaan. In de laatste maand mocht hij ook regelmatig stappen op het harde.

Je moet er alleen wel rekening mee houden dat het altijd een gevoelige plek blijft. Mijn paard liep de laatste keer overigens helemaal niet kreupel, maar zijn been is ook nooit meer helemaal droog geworden. Het is altijd wat opgezwollen gebleven, ook al was hij volgens de DA genezen.

Het kan dus wel, maar hou altijd rekening met zwakte. (Mijn paard mocht dus absoluut niet meer springen, maar dat mocht hij sowieso al niet ivm artrose.)

joozz

Re: Peesblessure, ook 'positieve' ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 21:38

zou al blij zijn als ze geen pijn meer heeft en weer gewoon naar het land kan lopen. Rijd haar niet intensief, al vind ik het idee dat ik haar niet meer zou kunnen rijden niet leuk, het is voor mij niet het belangrijkste (al zou ik het wel erg missen) Als ze maar pijnvrij is en gewoon haar dagelijkse loopje naar het land kan maken, dan zou ik al erg blij zijn

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:44

Zou zeggen meldt je aan bij het pezen topic.
[HK] Nummer 9, op hoop van zegen!

Mijn paard heeft in 2008 een peesblessure gehad, links achter aan de diepe buigpees. 3 maanden heeft ze stil gestaan met weide gang. Na 3 maanden weer laten scannen en toen mocht ik weer gaan opbouwen.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:46

Mijn paard heeft ook een peesblessure gehad in haar kootholte. Heeft ook een jaar geduurt. (was ook de voorspelling) Mocht in de molen stappen omdat het aan de hand niet te doen was maar verder boxrust. Doet nu weer alles maar ben wel voorzichtig met springen (HAHA kan ze toch niet)
Wel zou ik, mocht het nog een keer voorkomen, niet meer zo vaak naar de DA gaan voor controle. Hij zegt dan toch alleen maar "je het is al iets beter maar nog niet helemaal" Ja, logisch na 2 maanden wanneer er een jaar voor staat. maar wel steeds afrekenen :(

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 21:56

Ik had een E-pony van 18 jaar met peesklap,pezen waren afgescheurd,was duidelijk te zien op de scan.Ze liep ook echt op 3 benen en had pijn.Volgens veearts zou het minstens 1 jaar duren [miss. nog wel langer] voor ze weer bereden kon worden,áls ze ooit nog bereden kon worden.Na een behandeling van 3mnd,kon ze alles weer.Bereden worden,dressuur,springen.Ze heeft ook mee gelopen in de lessen en nooit meer kreupel geweest.De veearts stond versteld!

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:12

Hier een lang verhaal met een positief einde! :)

Mijn haflinger stond op een gegeven moment met een dikke pees (voor), na veel gedoe belandden we ruim 3 maanden later bij de kliniek waar me aan de hand van een echoscopie verteld dat het een zware blessure was aan oppervlakkige buigpees en het herstel langzaam en toch misschien minimaal zou zijn. Na totaal in paniek, radeloosheid en verdriet uitgebarsten te zijn (dat hadden we dus echt niet zien aankomen) vroeg ik naar de toekomst perspectieven. 'Als je het rustig opbouwt mag je denk ik blij zijn met een recreatie paard...' Dan stort je wereldje toch wel in ;( . Na veel moeite reden we M1 tussen de paarden (met succes) en begonnen we daar lekker onze draai te vinden.
We werden voor de keuze gesteld óf een jaar op de wei en helemaal niets doen óf op 3 maanden volledige boxrust en wandelen (+ speciaal beslag) aan de hand op het harde. Omdat mijn haflinger een lekker rustig typetje is wat geen problemen zal ondervinden van de boxrust (ookal staat ze zomers 24/7 buiten en 's winters van 8:00 tot 20:00 buiten), haar vriendinnetje altijd op stal kon komen staan en ze altijd bij elkaar konden over de deur heb ik gekozen voor de boxrust zodat ik zelf ook beter het herstel in de gaten kon houden. (ik voelde me verantwoordelijk voor de blessure, dus ik wilde ook bovenop het herstel zitten denk ik) We zouden het aankijken, als het paard aangaf het echt niet prettig te vinden zou ze toch de wei op gaan. Boven verwachting vond ze het allemaal prima en erg gezellig om te wandelen in weer en wind 2x per dag. Na de 3 maanden boxrust zijn we weer richting kliniek gereden voor een tweede echoscopie. Die zag er boven verwachting goed uit. Het littekenweefsel wat ingekapseld met gezond weefsel en ik kreeg groen licht. Zoals het er op de echoscopie uitzag mocht ik eigenlijk alles weer! Uiteraard waren we dolgelukkig dat al de moeite die we erin gestoken hadden ook geholpen had. Het paard heeft overigens nooit kreupel gelopen, ze werd alleen kort in draf, maar zodra de zwelling weg was liep ze ook weer rad ['dit paard is erg hard voor zichzelf' aldus de arts in de kliniek bij de eerste echoscopie].

Na lang opbouwen heb ik het weer aangedurfd een wedstrijdje te starten. Ze liep inmiddels weer op M2 niveau. En ondanks dat ze officieel nooit M2 heeft gestart heb ik haar uiteindelijk meegenomen naar een onderlinge (haflinger) wedstrijd waar ze me toch mooi een puntje in het M2 binnen sleepte (en de eerste prijs).

De blessure is nog steeds zichtbaar en zal ook altijd zichtbaar blijven.

Het paard vond het prachtig toen ze weer mee mocht op buitenrit en na een tijdje zelfs voor het eerst in haar leven over het strand heeft gescheurd met haar vriendinnetje. Er zijn wat traantjes gevloeid dat weekend :P echt een machtig gevoel om haar weer zo'n plezier te zien hebben (en pijnvrij!).

Dus alles bij elkaar een succesverhaal!

Maar het is een kwestie van veel geduld en heeeeeeel voorzichtig zijn.

Het paard staat nu weer lekker buiten, nog steeds op speciaal beslag, en loopt weer mee op niveau. Vanwege mijn studie ben ik niet opnieuw de wedstrijden in gegaan, maar ik heb de stille hoop dat mijn bijrijdstertje met haar de wedstrijden in wil komend jaar!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 22:30

wauw, mooi verhaal Mait!

Ik maak me vooral zorgen omdat de mijne wel echt kreupel loopt.

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:31

Tja dat is wel een beetje eng natuurlijk. Mensen hebben verschillende pijngrenzen en dieren ook. Dus dat die van mij niet kreupel liep zegt niet dat ze geen pijn heeft gehad. Haflinger staan bekend als een 'hard' ras, die tonen niet snel hun pijn!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:40

TS je zou de Broei behandeling eens moeten doen.
Kost weinig,kost je alleen tijd en disipline.
Je hebt nodig:
een rol zig-zag watten.
een rol pedaalemmerzakken.[de kleine maat].
een rekbandage.
een tuinslang en koud water.
en je eigen 2 handen.

Je laat eerst 15min.koud water stromen over het been.
Dan doe je het volgende:
Je maakt een stuk watten goed vochtig en wikkel dat om het been.Hieroverheen wikkel je de plastic zakken tot de watten goed ingepakt zitten.En dan de bandage er omheen,alles moet bedekt zijn.
Dit laat je een half uur tot 3 kwartier zitten,dit gaat broeien.
Daarna haal je alles eraf en laat je weer 15min koud water stromen.
Dan een minuut of 5 met je beide handen het been zachtjes maseren/strijken,van boven naar beneden.
Dit is de behandeling,veel D.A. kennen deze ook.
Doe dit het liefst 3x per dag.
Het heeft mijn pony toen genezen!
Heel veel succes als je deze behandeling gaat proberen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:43

Hm...lijkt mij juist erg slecht om een beschadigde pees op te warmen...
Mijn DA heeft er iig met geen woord over gerept!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:45

dorothea schreef:
Hm...lijkt mij juist erg slecht om een beschadigde pees op te warmen...
Mijn DA heeft er iig met geen woord over gerept!

Nee veel D.A. bieden dit niet aan,het kost immers niets en zij verdienen hier niets aan.
Maar ook jou D.A. zal deze behandeling vast wel kennen.

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:49

Nou het is wel een behandeling die afhankelijk is van het paard, de blessure en de duur van de blessure denk ik.
Je 'speelt' met het vernauwen en verwijden van de (spaarzaam aanwezige) bloedvaten rondom de pezen om de doorbloeding te stimuleren en daarmee de afvoer van afvalstoffen en overtollig vocht en de aanvoer van bouwstoffen.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:51

@gohya: en daarbij is het voor velen denk ik niet op te brengen om dit drie keer per dag te doen...:n

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:53

dorothea schreef:
@gohya: en daarbij is het voor velen denk ik niet op te brengen om dit drie keer per dag te doen...:n

Daar heb je gelijk in,het kost je idd. veel tijd en niet iedereen heeft die tijd.
Maar het is echt niet slecht!
Baat het niet,het schaad ook niet.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:56

Mijn paard kreeg op 20 jarige leeftijd zijn tweede peesblessure. De eerstepeesblessure heeft hij gehad bij zijn vorige eigenaar. Toen ik hem kocht heb ik hem gewoon in de sport gereden en dit ging goed. Toen hij 20 was denk ik dat hij of zich verstapt heeft toen we gingen uitstrekken in de draf (ik reed hem toen nog in de sport). Toen was er opzich niets te zien aan hem dat hij onregelmatig liep, maar ik voelde hem toch tegen het been worden: iets wat hij nooit deed. Een paar dagen rust gegeven en toen ik hem weer ging rijden was hij daadwerkelijk kreupel. Na enige weken veearts erbij gehaald en deze vermoedde dat het zijn pees was. Gescant en inderdaad, de oude blessure ging weer opspelen.

Aanvankelijk had ik hem in de stal gezet en moest ik hem dagelijks 2 x 10 minuten stappen. We hadden toen nog geen stapmolen, dus gingen over de weg. De eerste tijd ging het nog wel, maar na een aantal weken veranderde hij in een draak en werd het gewoon gevaarlijk. Ik heb toen besloten dat zowel hij als ik er niet gelukkiger van werd. Ik mocht hem toen elders (bij huidige stal waren er geen mogelijkheden toe) 24/7 in het land zetten. Bij huidige stal kon in het land zetten alleen overdag, en 's nachts binnen, maar dit was voor hem te onrustig, hij stoof als een idioot zijn stal uit, deed gek in het land en zijn kreupelheid werd steeds erger. Het 24/7 in het land is een goede keuze geweest. Ik denk niet dat hij erg gelukkig in die tijd geweest is met terror-shets om hem heen :Y) . Ik heb hem na enige tijd weer opgepakt om te rijden. Veel gestapt in die tijd en af en toe een drafje.

Na een maand of 4 moest hij vanwege het weer zijn stal in. Hij liep toen weer voor de volle 100% zuiver. Ik heb hem toen dressuurmatig weer een beetje opgepakt en hij kon nog echt heel fijn lopen. Ik heb hem toen wel uit de sport gehaald, en we reden daarna voornamelijk buiten. Nu is hij bijna 24 en de veearts is er bij geweest omdat zijn atrose weer wat op begon te spelen. Hij heeft zijn pees ook bekeken en hij zei dat deze helemaal okay was en dat ik me daar geen zorgen meer over hoefde te maken!

Misschien niet een grandioos succesverhaal, maar ik ben erg blij dat het zo is afgelopen! Ik hoop dat jij je eigen gevoel kunt volgen. Ik was in die tijd ook bang dat ik ook bij die mensen hoorde die al jaren met hun paard aan het tobben waren. Ik ben blij dat ik het zo heb aangepakt met 24/7 op het land gooien en ook beweging blijven geven!!

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:38

Hier ook een peesblessure die wel weer goed gekomen is. Heb wel dik een half jaar niet kunnen rijden. Dus ja geduld is een schone zaak. Maar hij deed het daarna weer prima. Wel bleef het een gevoelige plek en is de verdikking nooit meer helemaal weggegaan. (Niet extreem zichtbaar, maar wel verschil te voelen met het andere been.)
En dingen zoals hoog springen en hem even een stukkie laten gaan op een lang mooi pad voor een rengalopje durfde ik ook niet meer..
Een aantal keren was ie af en toe nog wat onregelmatig maar na een weekje rust was dat vaak weer weg.

Ik heb in die tijd ook veel afgespoten met koud water en vooral rust is belangrijk. Die van mij bleef wel gewoon in de wei lopen 24/7.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 20:12

Even een update, lijkt mee te vallen, een blessure aan de diepe buiger, maar geen gescheurde pees gelukkig.

Moet nu 2 keer per dag in smeren met witte olie (een ouderwets middeltje) en daarover heen verbandje om het te laten broeien. Nu stalrust en als het beter gaat hopelijk van het weekend klein stukje stappen op harde ondergrond.

Verder dus geduld hebben, maar dat las ik al in alle posts.

Ik had nooit eerder een peesblessure gezien, en met alle info die ik op internet had gevonden, was ik erg ongerust, vooral omdat ze echt ontzettende kreupelt (heb haar dus nog nooit kreupel gezien op een hoefzweertje na in al die jaren, dus dat ziet er meteen erg verontrustend uit) Als het goed gaat moet ik rond donderdag verbetering kunnen zien, dus hoop dat het goed gaat!

Allemaal bedankt voor jullie positieve reacties! Je leest normaliter voornamelijk erge ervaringen, en daar kan je toch behoorlijk van in de stress raken... (al zijn die natuurlijk ook niet verkeerd om ervaringen op te doen, soms moet je ook gewoon realistisch zijn, maar als je nog niets weet en je gaat zoeken op internet wordt je toch wel behoorlijk ongerust.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 20:26

Gelukkig! Lijkt dus een positieve diagnose te zijn :) Fijn. Nu maar veel geduld hebben idd.

Ik bedenk me net dat ik ook nog een of ander middeltje had om erop te smeren. Een middel wat hier niet verkocht mag worden schijnbaar en wat je met handschoenen erop moet smeren. edit: ff opgezocht, ekyflogyl heet het.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 20:37

Daar had mijn hoefsmid het volgens mij ook over, of in ieder geval iets soortgelijks, hij vertelde over bliester (weet niet hoe je het schrijft), maar was iig iets erg sterks wat je met handschoenen aan moest brengen en nu verboden is.

Wat ik nu gebruik is lichter, er zit kamfer in. Zit tussen massageolie en dat bliester in. De zwelling is wel al afgenomen, dus het helpt wel