Wie heeft er al winterbeslag onder de hoeven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:14

ilse86 schreef:
mijn paard heeft 's winters alleen voor ijzers.als het echt glad is, strooi ik ff een pad tot de binnenbak en trek ik m gewoon sokken aan/lap om de voet met een touwtje erom die ik weer uit doe als ik bij de bak ben :D

Dat kan toch prima, daarvoor zou ik ook geen sneeuwbeslag voor nemen. Sneeuwbeslag koste me vorig jaar zo'n 60 euro extra.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:16

AronenLoutje schreef:
Die rubber ringen, heeft iemand een link naar een site waar je die zou kunnen bestellen? Heb ze hier in de buurt nog niet gezien in de winkel.

http://www.kraemer-pferdesport.de/Huf-F ... &ci=247519

Deze dingen heb ik afgelopen winter veel gebruikt. Vechtgenoot heeft zelf een bijbehorende tang gemaakt. Ze voldeden prima en ik kan ze komende winter als het nodig is zo weer pakken. Ben er geen verloren en paard had geen klonten onder de ijzers in de wei.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:16

Al mijn paarden hebben goede voeten en wordt er dus niets onder geslagen ;-) lekker op blote voeten in de sneeuw

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:20

Morris schreef:
ilse86 schreef:
mijn paard heeft 's winters alleen voor ijzers.als het echt glad is, strooi ik ff een pad tot de binnenbak en trek ik m gewoon sokken aan/lap om de voet met een touwtje erom die ik weer uit doe als ik bij de bak ben :D

Dat kan toch prima, daarvoor zou ik ook geen sneeuwbeslag voor nemen. Sneeuwbeslag koste me vorig jaar zo'n 60 euro extra.

daarom. zuunig wezen ;)
emmertje strooizout kost minder ;) en ja, ze heeft wel eens klonten onder de hoeven als ik haar van de wei haal, maar daar is een hoevenkrabber weer goed voor. gelukkig snapt ze zelf dat ze voorzichtig moet lopen als het glad is.

Sim

Re: Wie heeft er al winterbeslag onder de hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 18:34

Veel strooizout is ook een enorme aanslag op de hoeven.

Persoonlijk vind ik sneeuwbeslag onzin (als je het voor het rijden doet, want 9 van de 10 keer is de boel ook bevroren als er sneeuw ligt. Kun je nog niet rijden, ondanks je sneeuwbeslag.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:49

Tja, anders glijdt ie. Kiezen tussen twee kwaden. Lik vet erop en klaar is kees.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:53

Sim dat ben ik niet met je eens. Ik heb wel degelijk wat gehad aan het sneeuwbeslag. Je moet zorgen dat je de baan elke keer na het rijden even harkt, zodat het niet hobbelig opvriest. Ik moet zeggen dat bij ons de hoefslag altijd wel dooi was (gemaakt).

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:56

Morris schreef:
Sim dat ben ik niet met je eens. Ik heb wel degelijk wat gehad aan het sneeuwbeslag. Je moet zorgen dat je de baan elke keer na het rijden even harkt, zodat het niet hobbelig opvriest. Ik moet zeggen dat bij ons de hoefslag altijd wel dooi was (gemaakt).

Maar als je bak/hoefslag altijd dooi is, heb je toch geen sneeuwbeslag nodig? :?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 19:59

_Sim_ schreef:
Morris schreef:

Maar als je bak/hoefslag altijd dooi is, heb je toch geen sneeuwbeslag nodig? :?

Wel of niet dooi, heeft toch persee niets te maken met sneeuw :o . Sneeuw kan vallen als de ondergrond dooi is, maar ook als de ondergrond bevroren is. En dan heb je nog altijd het midden van de bak, waar je hoe dan ook een paar keer overheen gaat om van hand te veranderen ofzo.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 20:14

mijn smid gaat sneeuwringen bestellen, en die gaan er dan over 2/3 weken onder

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 11:06

Zoals ik al zei in mijn eerste post heeft Miro erg gevoelige zolen, als ik hem van de ijzers afhaal en ze toch in de winter in een hard bevroren land lopen en Miro dan dus pijn zal hebben heb ik voor winterbeslag gekozen.
Zo hoeven we niets aan zijn stand te veranderen en blijven zijn hoeven zo mooi als ze nu zijn.
Hij staat nu mooi recht op zijn hoeven en zonder ijzers heeft hij toch de neiging om rechtsvoor een platvoetje te krijgen en dan krijgt hij ook weer last van zijn pezen (dik/warm/kreupel).
Het is een test hoor...mocht het toch geen goede keus zijn dan gaan alsnog de ijzers eraf en haal ik 4 schoenen zodat ik in ieder geval kan blijven rijden.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 11:58

ja, altijd lastig, een paard dat slechte hoeven heeft. je moet gewoon doen wat je het best lijkt. proberen maar.

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 13:57

Nou er ligt sneeuw, straks maar eens even testen of Miro's beslag een succes is..

Irissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 23:30

Mijn smid heeft nog niet die rubberen ringen dus heb gewoon zooltjes zonder kit eronder laten slaan. Heb mn paard vanavond buiten gehad en er blijft hooguit ietsje sneeuw aan de zijkant van het ijzer zitten. Dit valt er wel met 5 stappen weer onderuit. Meningen zijn wel verdeeld wat betreft de ringen of zooltjes. Volgens mij maakt het geen klont uit, mn paard komt buiten en dat zonder 10 cm sneeuwklompen eronder! :D

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:05

Morris schreef:
ilse86 schreef:

wow, wat gebruikte jouw smid dan? Das een beste prijs!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 00:26

Abeltje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 17:07

Wij halen in de winter de ijzers eraf. Blote voeten is veiliger, en in de winter rijden we minder buiten, dus dan zijn ijzers minder nodig

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-10 00:30

bij mij zit het er vandaag ook onder bij de drie en terwijl smidje bezig was begon t weer te sneeuwen,toepasselijk :D

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 10:50

De zooltjes werken erg goed, ik heb gewoon kunnen rijden in de sneeuw en met die widiapuntjes eronder glijden we niet :D
Het kostte me maar €15,- extra voor de zooltjes dus voor dat bedrag hoef ik het niet te laten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 11:04

ik heb er zaterdag super mee kunnen rijden en ze hebben vrijdag en zaterdag buiten gestaan zonder klompen in de voeten..ik ben om en heb smidje alvast gewaarschuwd dat ik ze er elke winter onder wil :D

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 20:20

Ik zit ook aan winterbeslag te denken, mijn smid komt volgende week..

Op het moment staat ze wel buiten, in de sneeuw, met ijzers.. En ze loopt het meeste van alle paarden op stal..
Ze glijdt soms weg met d'r achterbenen, wanneer ze een sliding stop maakt (ze vindt het leuk om naar het draadje te rennen en vlak daar voor op de rem te gaan, zucht...)..
Ze heeft eigenlijk geen klompen onder haar voeten, hebben ze dan wel nut?

Vanwege mijn eigen ziekte kan ik in de winter niet rijden, dus daar zou het niet voor zijn, ik ga niet longeren in de sneeuw..

Wat vinden jullie?

En hoeveel betalen jullie voor het winterbeslag?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:24

Het paard van mijn dochter komt morgen op nw ijzers met sneeuwzolen. Er zullen ook kalkoengaten in komen.
Mijn eigen paard staat inmiddels 3 wk op ijzers met daaronder leren zooltjes, dit was een experiment.

"Klompen komen er niet onder" maar zolang we de hoeven niet uitkrabben voordat ze naar buiten gaan ontstaat er ook geen sneeuwophoping.

Eergisteren nog in de wei proberen te rijden, kwam alleen niet verder dan stappen.
De volgende keer zullen we proberen de kalkoenen in te draaien en dan moét het volgens de smid goed komen.

Voor de sneeuwzolen die er morgen onder komen betaal ik 15 euro extra (af Kerkhaert).

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 18:16

Blote voeten werkt nog altijd het best. Mijn paard en ik gaan gewoon aan de wandel met dit weer, gaat prima, geen last van klonten of enge glibberpartijen :)

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 18:18

Dani_ schreef:
Blote voeten werkt nog altijd het best. Mijn paard en ik gaan gewoon aan de wandel met dit weer, gaat prima, geen last van klonten of enge glibberpartijen :)

Het gaat hier om winterbeslag ;) .

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:29

Dani_ Dat wil ik ook het liefste, maar dat gaat gewoonweg niet bij mijn paard..Helaas!