Tips voor Natuurlijk Bekappen en ervaringen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:31

Kijk nu wordt het interessant :-)

Hoeftniet schreef:
a.) In mijn belevingswereld bestaat er niets zoals orthopedisch beslag, iedere vorm beslag of bekappen is orthopedisch..zelfs jouw NB... Er wordt tenslotte iets aan de hoef veranderd wat er op dat moment niet is.

ben ik deels wel met je eens denk ik

Citaat:
b.) Helaas zijn de meeste hoef/been gebreken niet te genezen met, alleen, betere doorbloeding van de hoef. Balans, "steun", druk verdeling/verplaatsing, bescherming, zijn slechts enkele voorbeelden die in sommige gevallen nodig zijn.

Dan zou ik heel graag eens een onderbouwd beschrijving willen zien van een voorbeeld van een ijzer en hóe dat precies inwerkt op de hoef. Tot nu toe heb ik dat nergens kunnen vinden, zelfs niet in de boeken van de opleiding hoefsmederij, noch via een hoefsmid. Hoe zou bijv. een eggbar ijzer dat vaak wordt toegepast iets kunnen stimuleren in de hoef wat een blote hoef niet kan :?

Citaat:
c.) Hoefbeslag kan een deel van het hoefmechanisme belemmeren, over het algemeen kan dit gecompenseerd worden met een ander deel van het hoefmechanisme. Beslagen hoeven groeien net zo hard als onbeslagen hoeven bij hetzelfde gebruik, je kan dus concluderen dat beide hoeven evenveel doorbloeding genieten. Bij paarden die enkel op een voorijzer staan is dit heel goed herkenbaar.

Ben ik niet met je eens, in onze boeken maar ook 'jullie' boeken staat dat een ijzer altijd enigszins het hoefmechanisme beperkt en het is niet zo dat wat je aan de voorhelft van de hoef vastspijkert er dus achter in de hoef méér uitzetting plaatsvindt dan in vergelijking met een blote voet. En al zou dat zo zijn, dan krijg je over-hoefmechanisme in dat deel van de voet wat gaat compenseren. Je legt één deel stil en het andere deel zou nog meer gaan uitzetten, terwijl van nature dat deel van de hoef op zoveel of juist zo weinig hoefmechanisme niet de bedoeling kan zijn. Dat is ook zo met kunststofijzers bijv. die een stukje van de straal ondersteunen; dan krijgt een deel van de straal wel druk en een deel niet, dat geeft binnenin de hoef ook een zeer scheve drukverdeling met alle gevolgen van dien.

Citaat:
d.) belangrijkste veroorzaker van hoefkatrol is helaas erfelijkheid. Binnen het kwpn hebben ze dit de laatste jaren hard aangepakt, ervaring leert mij dat hoefkatrol ook steeds minder vaak voorkomt. Bij pony rassen komt het sporadisch voor en bij bepaalde rassen al helemaal niet, ondanks dat zij dezelfde behandeling genieten als de rijpaarden en hetzelfde gebruikt worden. De door jouw genoemde veroorzakers van hoefkatrol ontsteking zijn pertinent niet de veroorzakers!

Ben met je eens dat bepaalde afwijkingen erfelijk zijn en de gevoeligheid voor HKO wellicht ook, het KWPN is sowieso niet zo'n sterk ras omdat er gefokt wordt op huppeltjes die mensen mooi vinden en niet op hardheid en uithoudingsvermogen. Vanuit dat oogpunt zijn dravers en arabieren de gezondste rassen, al het andere is toch door de mens geselecteerd op vanuit de natuur bekeken nutteloze kenmerken. http://www.easpstamboek.nl/index2.php?p=de_Rijkunst

Wel is bekend dat ondanks het uitgebreide fokprogramma waarbij alles met HKO wordt uitgesloten, het kwpn nog niet geslaagd is in het uitbannen van HKO, dus moet er wat anders aan de hand zijn.

Uit onderzoeken is gebleken dat vooral huisvesting en voeding een belangrijke rol spelen bij OCD en HKO. En neem daar nog eens bij dat veel kwpn-ers dressuurpaarden zijn en veel in de krul gereden worden en ponies toch minder en andere paardenrassen. Ook rijstijl is van invloed. Hoe verzamelder een paard loopt hoe harder de voorvoeten tegen de grond komen, (ook uit onderzoek gebleken) en hoe meer dus de voorhand belast wordt!

Citaat:
e.) de voeten/paarden waar jij over praat waren bestudeerd in USA in het wild. Je zult zien dat ook de "gedomsticeerde" voeten van de USA paarden(rassen) zowiezo anders zijn als "onze" (ras)paarden

Erger nog, de mustangs die afgevangen worden en worden opgehokt krijgen binnen de kortste keren net zulke slechte hoeven als onze gedomesticeerde vrienden. En nogmaals mustangs zijn geen wilde paarden, maar vrij rondlopende, feral horses, die direct familie zijn van onze paardjes in de achtertuin. Het feit dat de hoeven NA vangst zo dramatisch veranderden was voor J Jackson ook een aanleiding om eens heel hard te gaan nadenken wat we als mens dan verkeerd doen. Hij kwam uit op huisvesting, voeding én bekapping/beslaan. Waarbij de laatste ironisch genoeg eigenlijk nog het minst van invloed is op de hoefkwaliteit.

Bij HKO is het net zo; ijzers eraf, buiten zetten, veel beweging en goede voeding geven meer resultaat dan op stal houden, verkeerd blijven rijden en wel zo af en toe een natuurlijk bekapper laten komen.

Citaat:
f.) en vooral gebruik van het paard moet gelijk blijven als de paarden waarop je NB gebaseerd is. Klimaat, luchtvochtigheid, bodemgesteldheid enz zijn minstens zo belangrijk

De hoef past zich aan aan de ondergrond waarop ie loopt. Dus zul je een Konikje uit Flevoland toch nog moeten helpen zich aan te passen aan rijden op asfalt en is de vijl een handige manier om dat te doen; met een vijl kan je de slijtage aanbrengen zoals die geweest zou zijn op hardere ondergrond. :)*
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 30-10-10 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 20:33

Hoeftniet schreef:
a.) een "natuurlijke vorm hoef" hebben is geen vooruitgang maar een achteruitgang, het bestond lang voor welke vorm van hoefonderhoud dan ook. Je moet het dus zo zien dat je nu een GSM telefoon hebt maar omdat je in de bossen slecht bereik hebt gooi je het ding weg en koop je in plaats ervan een paar postduiven. Als je je erin verdiept kun je zelfs een boek schrijven over het feit dat postduiven veel gezonder zijn voor mens en omgeving dan de gsm telefoon.

_O-

Mee eens als je het zo bekijkt heb je gelijk, 2x gelijk; over wat ik zei en dat postduiven misschien wel gezonder zijn :D

Ik heb twee grasmaaiers; een elektrische en een handmaaier die je gewoon ouderwets moet duwen. Ik gebruik de laatste, want anders moet ik naar de sportschool op zo'n raar dingen hangen elke avond, om al dat gebrek aan beweging door luxe grasmaaiers weer te compenseren. :Y)

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:10

Arabesk,

je ging toch niet meer op me reageren?

- over de werking van (bepaalde) hoefijzers is veel bekend, er worden zelfs hele bijscholingen over gegeven (binnenkort weer eentje). Als je er niet mee bekend bent wordt het misschien tijd dat je je tijd hieraan besteed ipv het op voorhand te bekritiseren.
- je begrip van hoefmechanisme is magertjes, het reikt verder dan je hierboven schrijft. Ook hier moet je je eerst maar eens in verdiepen. Stel je klemt de onderzijde van de hoefwand rondom in zijn geheel af, wat gebeurt er dan met de hoef denk je? Stel je zet de volledige hoef in bijv articast met een harde hoofpad eronder; hoe zou deze hoef dan functioneren ten opzichte van de voorgenoemde vraag?
- het aanbod om langs te komen staat nog steeds open, ik wil je graag uitleg geven over hetgeen hierboven staat en je andere opmerkingen. Ik weet zeker dat de gemiddelde bokter in slaap valt en het graag over laat aan zijn/haar smid

GaelleS

Re: Tips voor Natuurlijk Bekappen en ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:19

Vertel maar :P Ben ik blijkbaar geen gemiddelde bokker :P

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:53

Hoeftniet schreef:
Arabesk,

je ging toch niet meer op me reageren?

- over de werking van (bepaalde) hoefijzers is veel bekend, er worden zelfs hele bijscholingen over gegeven (binnenkort weer eentje). Als je er niet mee bekend bent wordt het misschien tijd dat je je tijd hieraan besteed ipv het op voorhand te bekritiseren.
- je begrip van hoefmechanisme is magertjes, het reikt verder dan je hierboven schrijft. Ook hier moet je je eerst maar eens in verdiepen. Stel je klemt de onderzijde van de hoefwand rondom in zijn geheel af, wat gebeurt er dan met de hoef denk je? Stel je zet de volledige hoef in bijv articast met een harde hoofpad eronder; hoe zou deze hoef dan functioneren ten opzichte van de voorgenoemde vraag?

Ben het volledig met je eens.

Ik denk dat het erg moeilijk met jou discusieren is Arabesk. Dat hadden we al eens meen ik me te herinneren.
Ik denk dat het verloren tijd is. ;)

Maar ik heb me zeker wel verdiept in natuurlijk bekappen en een hoop van deze ellende langs zien komen op klinieken en ook menig mening van smeden mogen horen en dat zegt mij genoeg.

Ik ben super tevreden met mijn paard die geniet in de wei van haar pensioen met breakover beslag.
(Wat ze zonder niet kan want dan loopt ze geen pas meer)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 21:54

Moderatoropmerking:
Graag met inhoud op een post reageren en niet op de persoon. Bedankt alvast.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 00:57

Volgens mij is het alemaal niet zo ingewikkeld hoor...
Wat de oorzaak ook is van hoefkatrolontsteking,als je nog een tijd plezier van je paard wilt hebben is actie geboden.
Kritisch kijken naar de bewegingsafloop is een eerste vereiste,in mijn optiek de bron van alle ellende als deze niet correct is.
Als het dier niet optimaal in balans loopt zal het een chronisch proces van degeneratie doormaken.
Je kunt met beslag prikkeling van buitenaf dempen met hoofpads fullsupport en doormiddel van een correcte opzet het afrollen vergemakelijken....theoretisch.
Anderzins bevestig je een pond materiaal aan een doorgaans gedeformeerde voet waarvan de inwendige structuren ernstig beschadigd zijn.Het gewicht hiervan zorgt ervoor dat het beoogde effect hiervan voor een groot deel verloren gaat door de verzwaarde landing en de extra belasting op de pezen door het heffen en neer komen.
Tel uit je winst op de langere termijn....
Terug naar blote voeten zorgt ook voor de nodige strubbelingen ivm met de aanwezige pijn en het niet onmiddelijk oplossen daarvan.
Mijn oplossing hierin is weide rust zonder ijzers,de ontstekings reactie proberen stop te zetten,het dier zodanig in balans op zijn voeten proberen te krijgen dat er geen extreme belasting plaatsvind op de kwetsbare structuren in de hoef.
Zorgen dat het paard de werkzaamheden die hij aankan verricht onder voor hem aangepaste omstandigheden. Wat doorgaans inhoud dat je je verwachtingen van zijn prestaties in het werk zult moeten bijstellen.
En daar wringt hem nu net de schoen.
Een ander feit is dat ik in mijn ruim 30 jarige ervaring veel minder paarden ben tegen gekomen zonder ijzer met HKO als beslagen paarden.
Rest mij de vraag ligt dat aan het gebruik van die paarden omdat er minder eisen aan het gebruik worden gesteld of is er toch structureel iets mis met beslag onder paarden.
Ik denk dat U mijn mening daarin wel kunt raden....
Mocht U daarin een andere menig zijn toegedaan verneem ik die ook graag.
Wel onderbouwd graag en niet van horen zeggen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 11:56

sappolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 13:26

bedankt voor alle reacties!

het punt is dat ze eigenlijk prima loopt op zachte bodems. op het harde loopt ze zeer gevoelig. licht kreupelig. na het beslaan loopt ze een paar dagen stijf. dat vind ik "normaal" omdat ik dacht dat het goed is. "het hoort erbij". als ze door een andere methode, wat dan ook, beter loopt is dat toch geweldig! maar de angst om dat uit te proberen.... is wel erg groot.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:31

Vriendin van mij is een NB. Ze is lid van de vereniging natuurlijk bekappers, heeft zich verder ook verdiept in allerlei hoefproblemen. En ze is goed (vind ik). Ze bekapt mijn paard nu al een aantal jaren, en ben ontzettend tevreden over haar. Je kan haar altijd vragen hoe of wat natuurlijk. Ze komt uit Epe (bij Apeldoorn in de buurt).

Dit is haar site: http://www.hoef-verzorging.nl

sappolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 16:07

@ Angeliekje. Dank je!

sappolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 16:09

Heb ik nog een ander idee, ijzers eraf en kijken of het goed gaat of niet? Smid komt vanmiddag! Mocht het absoluut niet gaan kunnen ze er altijd weer onder. Wie niet probeert zal ook nooit goed/slecht resultaat zien. :) Al blijft het een zeer grote gok.

doske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:13

sappolz schreef:
Heb ik nog een ander idee, ijzers eraf en kijken of het goed gaat of niet? Smid komt vanmiddag! Mocht het absoluut niet gaan kunnen ze er altijd weer onder. Wie niet probeert zal ook nooit goed/slecht resultaat zien. :) Al blijft het een zeer grote gok.

Dat is op het moment ook mijn gedachte, binnenkort gaan de ijzers eraf en ga ik kijken hoe het gaat, zal wel even tijd nodig hebben denk ik. Maar idd als je het niet probeert zal je het nooit weten.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 16:26

En dat hebben wij met de onze wel geprobeerd en dat was een ramp. Ze was blij dat de ijzers er weer onder zaten en het heeft weer een hele tijd geduurt voor ze weer normaal liep.

sappolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-10 16:33

Ja dat inderdaad het risico ja. Het kan slecht uitpakken of goed. Misschien heeft je paardje er een hoop baat bij, misschien het slechtste wat je had kunnen doen! Ik ga ff overleggen met de smid straks. Gelukkig is het geen hardhandige, boerse smid. Maar een rustige vrouw, met wel genoeg pit :) en levert keurig werk!

Edit: belast ik de voorbenen niet extra zonder ijzers of met ijzers? maakt dat uit?

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:19

ik zou als ik jou was meteen die ijzers eraf halen. De doorbloeding is dan veel beter. Maar aan alleen de ijzers eraf halen heb je niks dus je paard moet ook goed bekapt worden.

Vaak staan bij een traditioneel bekapt paard (dus door een gewone hoefsmid) de hielen een stuk hoger en zo zijn er nog meer dingen anders, dus als je de overstap maakt zou ik niet meteen de hielen een stuk lager zetten, maar dat stap voor stap doen. Zeker bij een paard met hoefkatrolontsteking. Zorg er wel voor dat ze een goede mustangrol krijgt, dat zorgt ervoor dat ze goed kan afwikkelen als ze loopt.

Op het moment dat je ervoor kiest om de ijzers eronderuit te halen, geef haar dan ook tijd om te herstellen.

Het heeft geen zin om haar van de ijzers af te halen en vervolgens weer in haar stalletje te zetten. Dan kan ik je bijna garanderen dat je niks oplost. Het een hangt met het ander samen. Zorg er dus voor dat ze wel beweging krijgt door haar lekker buiten te laten staan met andere paarden. Zo weinig mogelijk suikers geven, dus ook geen brok o.i.d., zodat haar systeem niet overbelast wordt.

In het ergste geval als ze heeel gevoelig blijft lopen op het harde laat je hoefschoenen aanmeten.

Ik heb al best wel wat paarden beter zien worden met hoefkatrolontsteking door over te gaan op een zo natuurlijk mogelijke manier van paardenhouden. Maar dit kun je niet maar voor de helft doen, verdiep je erin. Vraag er een goede Natuurlijk Bekapper bij die je er mee wilt helpen, hier moet je niet helemaal alleen mee gaan klooien. Het is natuurlijk wel al een goed begin om de cursus te gaan volgen, daar krijg je gewoon heeel veel basisinformatie mee en weet je wat Natuurlijk Bekappen precies inhoud.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 18:34

sappolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 09:49

thnx Heavon en Gaelle!

Gisteren is ze van haar ijzers afgehaald. Ze liep wat moeilijk op het harde LOGISCH! na 10 jaar en dan op de blote voetjes. dat is wennen. en dat zal zeker ook nog wel even duren. in de bak had ze nergens last van, heb even met haar gewandeld. :D overdag gaat ze van 8 - 17 in de wei en 's avonds nog een uur eruit. zal zeker ff rustig aan doen.

ben erg benieuwd hoe het uitpakt. voor de mensen die het leuk vinden zal ik hier af en toe een updatje zetten :)

nu zit mij nog wel een vraag dwars, belast ik de voorbenen niet extra met rijden zonder ijzers?? (ben geen zwaargewicht hoor :))

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:54

Nou daarom zou ik als ik jou was aan de slag gaan met rechtrichten. Je vind veel informatie op de site van paardenbegrijpen.nl

Vaak komt o.a. hoefkatrolontsteking e.d. ook door "verkeerd" te rijden. Dus als je bijvoorbeeld een rechtsgebogen paard hebt die aan een lange teugel laat lopen krijg je dat heel veel gewicht op dat linkervoorbeen komt. Met rechtrichten ga je er dus voor zorgen dat een rechtsgebogen (of linksgebogen natuurlijk) recht wordt en dat gewicht gelijk verdeeld. Tegelijkertijd ga je ook dat gewicht naar achteren verplaatsen.

Het rechtrichten is echt heel interessant en kan veel betekenen voor je paard.

doske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:04

oh dat vind ik ook wel interessant, ik zal ns gaan kijken op paardenbegrijpen! Bedankt voor de tip.

en sappolz zou leuk zijn als je het up to date houdt, kan ik ook evt doen als de ijzers ervanonder gegaan zijn...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:21

Fijn dat de ijzers eraf zijn :). Wat ga je verder nog doen?
Ik ga met Heaven mee en denk dat het hoogstwaarschijnlijk niet gaat werken als alles verder op oude voet verder gaat...

sappolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 10:33

Thnx Heavon :D heb iemand van paardenbegrijpen gemaild! (die in mijn regio zit) paardvisie.com. Even reactie afwachten! want inderdaad, rechtrichten is dan zo belangrijk! bedankt voor je tips!! ben echt heel blij. :D merk ook dat ik zelf vaak scheef zit.. waarsch probeer ik dus onbewust mijn paard te "corrigeren" met m'n gewicht.

@ Doske. Zal ik doen! ben ook benieuwd naar jouw paardje.. :)

Zit ook in volle spanning om vanaaf naar stal te gaan. heb stalhouder al gevraagd het in de gaten te houden hoe ze reageert. niet dat ze straks lens geschopt wordt in de wei doordat ze niet op tijd weg kan komen ofzo. is ook weer niet de bedoeling. wou vanavond ff op d'r stappen. even kijken hoe het gaat en waar de grenzen liggen.. in ieder geval niet te gek!

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:25

Fijn dat je er iets aan hebt. Succes ermee! Het is zooo interessant he! :D

sappolz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 09:58

inderdaad! heb helaas nog geen reactie... even geduld hebben :) weet nou ook bijna niet meer hoe ik moet rijden. bang dat ik haar belast. maar goed, gewoon rustig aan. stapje, drafje, kijken wat gaat. en hopen dat ik gauw kan lessen :D