Hoeftniet schreef:a.) In mijn belevingswereld bestaat er niets zoals orthopedisch beslag, iedere vorm beslag of bekappen is orthopedisch..zelfs jouw NB... Er wordt tenslotte iets aan de hoef veranderd wat er op dat moment niet is.
ben ik deels wel met je eens denk ik
Citaat:b.) Helaas zijn de meeste hoef/been gebreken niet te genezen met, alleen, betere doorbloeding van de hoef. Balans, "steun", druk verdeling/verplaatsing, bescherming, zijn slechts enkele voorbeelden die in sommige gevallen nodig zijn.
Dan zou ik heel graag eens een onderbouwd beschrijving willen zien van een voorbeeld van een ijzer en hóe dat precies inwerkt op de hoef. Tot nu toe heb ik dat nergens kunnen vinden, zelfs niet in de boeken van de opleiding hoefsmederij, noch via een hoefsmid. Hoe zou bijv. een eggbar ijzer dat vaak wordt toegepast iets kunnen stimuleren in de hoef wat een blote hoef niet kan

Citaat:c.) Hoefbeslag kan een deel van het hoefmechanisme belemmeren, over het algemeen kan dit gecompenseerd worden met een ander deel van het hoefmechanisme. Beslagen hoeven groeien net zo hard als onbeslagen hoeven bij hetzelfde gebruik, je kan dus concluderen dat beide hoeven evenveel doorbloeding genieten. Bij paarden die enkel op een voorijzer staan is dit heel goed herkenbaar.
Ben ik niet met je eens, in onze boeken maar ook 'jullie' boeken staat dat een ijzer altijd enigszins het hoefmechanisme beperkt en het is niet zo dat wat je aan de voorhelft van de hoef vastspijkert er dus achter in de hoef méér uitzetting plaatsvindt dan in vergelijking met een blote voet. En al zou dat zo zijn, dan krijg je over-hoefmechanisme in dat deel van de voet wat gaat compenseren. Je legt één deel stil en het andere deel zou nog meer gaan uitzetten, terwijl van nature dat deel van de hoef op zoveel of juist zo weinig hoefmechanisme niet de bedoeling kan zijn. Dat is ook zo met kunststofijzers bijv. die een stukje van de straal ondersteunen; dan krijgt een deel van de straal wel druk en een deel niet, dat geeft binnenin de hoef ook een zeer scheve drukverdeling met alle gevolgen van dien.
Citaat:d.) belangrijkste veroorzaker van hoefkatrol is helaas erfelijkheid. Binnen het kwpn hebben ze dit de laatste jaren hard aangepakt, ervaring leert mij dat hoefkatrol ook steeds minder vaak voorkomt. Bij pony rassen komt het sporadisch voor en bij bepaalde rassen al helemaal niet, ondanks dat zij dezelfde behandeling genieten als de rijpaarden en hetzelfde gebruikt worden. De door jouw genoemde veroorzakers van hoefkatrol ontsteking zijn pertinent niet de veroorzakers!
Ben met je eens dat bepaalde afwijkingen erfelijk zijn en de gevoeligheid voor HKO wellicht ook, het KWPN is sowieso niet zo'n sterk ras omdat er gefokt wordt op huppeltjes die mensen mooi vinden en niet op hardheid en uithoudingsvermogen. Vanuit dat oogpunt zijn dravers en arabieren de gezondste rassen, al het andere is toch door de mens geselecteerd op vanuit de natuur bekeken nutteloze kenmerken. http://www.easpstamboek.nl/index2.php?p=de_Rijkunst
Wel is bekend dat ondanks het uitgebreide fokprogramma waarbij alles met HKO wordt uitgesloten, het kwpn nog niet geslaagd is in het uitbannen van HKO, dus moet er wat anders aan de hand zijn.
Uit onderzoeken is gebleken dat vooral huisvesting en voeding een belangrijke rol spelen bij OCD en HKO. En neem daar nog eens bij dat veel kwpn-ers dressuurpaarden zijn en veel in de krul gereden worden en ponies toch minder en andere paardenrassen. Ook rijstijl is van invloed. Hoe verzamelder een paard loopt hoe harder de voorvoeten tegen de grond komen, (ook uit onderzoek gebleken) en hoe meer dus de voorhand belast wordt!
Citaat:e.) de voeten/paarden waar jij over praat waren bestudeerd in USA in het wild. Je zult zien dat ook de "gedomsticeerde" voeten van de USA paarden(rassen) zowiezo anders zijn als "onze" (ras)paarden
Erger nog, de mustangs die afgevangen worden en worden opgehokt krijgen binnen de kortste keren net zulke slechte hoeven als onze gedomesticeerde vrienden. En nogmaals mustangs zijn geen wilde paarden, maar vrij rondlopende, feral horses, die direct familie zijn van onze paardjes in de achtertuin. Het feit dat de hoeven NA vangst zo dramatisch veranderden was voor J Jackson ook een aanleiding om eens heel hard te gaan nadenken wat we als mens dan verkeerd doen. Hij kwam uit op huisvesting, voeding én bekapping/beslaan. Waarbij de laatste ironisch genoeg eigenlijk nog het minst van invloed is op de hoefkwaliteit.
Bij HKO is het net zo; ijzers eraf, buiten zetten, veel beweging en goede voeding geven meer resultaat dan op stal houden, verkeerd blijven rijden en wel zo af en toe een natuurlijk bekapper laten komen.
Citaat:f.) en vooral gebruik van het paard moet gelijk blijven als de paarden waarop je NB gebaseerd is. Klimaat, luchtvochtigheid, bodemgesteldheid enz zijn minstens zo belangrijk
De hoef past zich aan aan de ondergrond waarop ie loopt. Dus zul je een Konikje uit Flevoland toch nog moeten helpen zich aan te passen aan rijden op asfalt en is de vijl een handige manier om dat te doen; met een vijl kan je de slijtage aanbrengen zoals die geweest zou zijn op hardere ondergrond.