Eeuwenoud hoefijzer gevonden.. Maar uit welke tijd?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:55

Dat klinkt wel als een logische verklaring voor die uitsteeksels :j

Misschien is het ijzer wel nooit gebruikt geweest, kregen ze het niet zoals ze wouden en hebben ze het van zich afgegooid zonder nog de moeite te doen om gaten voor nagels te maken :+

Arabesk

Re: Eeuwenoud hoefijzer gevonden.. Maar uit welke tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:47

zoiets heb ik ook in de grond gevonden die punt is waarschijnlijk een 'stol' voor een paard dat in een meelmolen liep oid

De nagelgaten zijn mogelijk dichtgeroest.

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:49

zoals ik het zie is het een hackney ijzer
maar er is een museum in utrecht, universiteit die weet vast meer
veel succes :D

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:52

Arabesk schreef:
zoiets heb ik ook in de grond gevonden die punt is waarschijnlijk een 'stol' voor een paard dat in een meelmolen liep oid

die stol zoals jij dat noemt is (voor hackneys) bedoeld om het torderen (draaien van een been)te voorkomen

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:28

Arabesk schreef:

Deze "stol" heet in het nederlands gewoon "vaste kalkoen". Is te vinden in het "groene boekje" welk je zo verafschuwd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 08:58

Hoeftniet, wil je aub geen ruzie gaan uitlokken in mijn topic? Als je iets persoonlijk tegen Arabesk wil zeggen dan kan dat ook via pb. Dank je :)

Hackney ijzer, dat zal ik eens opzoeken :) Zouden ze in die tijd dan al verschillende ijzers voor verschillende rassen hebben gehad?

Ik heb al een paar mailtjes verstuurd met de foto's, dus ik ben benieuwd of ik antwoord krijg :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:03

Ik ben benieuwd, wel gaaf dat je zoiets hebt gevonden!

Hoeftniet: zulke reacties lijken me hier niet helemaal nodig, beetje flauw.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 09:40

Ik heb nog eens op internet gezocht, en ik vond o.a. dit:

Citaat:
Earlier types of horse shoes were known in Europe. These were made of leather or iron held on by thongs and were evidently ineffective. They seem to have been used primarily by the rich on formal occasions.

http://scholar.chem.nyu.edu/tekpages/horseshoes.html

Citaat:
It is unknown who invented the first horseshoe. Early Asian horsemen used horse booties made from leather and plants. During the first century, the Romans made leather and metal shoes called "hipposandals". By the 6th and 7th centuries, European horsemen had begun nailing metal shoes to horses' hooves. Around 1000 AD, cast bronze horseshoes with nail holes had became common in Europe. The 13th and 14th centuries brought the widespread manufacturing of iron horseshoes. Hot-shoeing, the process of heating the horseshoe before shoeing the horse, became common in the 16th century.

All before the first horseshoe was ever patented.

http://inventors.about.com/library/inventors/blhorseshoe.htm

In de romeinse tijd werd er juist veel gewerkt met hoefschoenen las ik, wist ik helemaal niet :))
Later kwamen dus de ijzers, die in het begin gewoon werden vastgebonden met leren touwtjes, en nog later werden ze genageld.
Maar over de uitsteeksels heb ik niks kunnen vinden.

Kijk wat grappig :))
http://www.britishmuseum.org/explore/hi ... andal.aspx

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:31

is dit niet een versie van de slöppekram? :')

haha nee even serieus, lijkt mij inderdaad een heel oud ijzer.
Ik zou gewoon eens een mailtje sturen naar een archeoloog met een foto erbij en een verhaaltje van waar je het gevonden heb.
Die kan je vast een stuk verder helpen dan wij.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:37

Ik vind het erg interessant, maar ik ben bang dat het misschien toch geen super oud hoefijzer is. Nu ben ik geen archeoloog maar historicus dus ik kan daar verder geen uitleg over geven.
Maar ik weet dat hier op bokt wel enkele archeologen zitten en anders ken ik er nog wel een paar.
In principe zou je met koolstof datering uit kunnen vinden hoe oud het ijzer precies is, maar dat is volgens mij een aardig duur grapje.

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 13:42

Wat toevallig, ik ben van de week gaan zoeken met de metaaldetector en kwam ook zo'n oud hoefijzer tegen! Ook die van mij zit zo onder de roest, maar na lang schrobben toch twee gaten tevoorschijn zien te toveren!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 13:49

Dan moet ik toch nog maar eens flink schrobben! Ik durf er eigenlijk niet met een flinke harde borstel of staalborstel aan te komen, maar misschien helpt dat wel :)

Zo'n koolstof onderzoek wordt me inderdaad een beetje duur :P Maar ik hoop dat iemand aan de vorm/manier van smeden kan zien uit welke tijd die methode komt :) Het lijkt me sterk dat zo'n plat, breed, grillig ijzer in de vorige eeuw gemaakt werd, ik denk dat het wel wat ouder is dus :j

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:23

Gemeentelijk archeoloog Sittard-Geleen:
Sector MO
Afd. CSP
Mw. drs. M.E.N. Aarts
Postbus 18
6130 AA Sittard
046 - 477 77 77
e-mail: marion.aarts@sittard-geleen.nl

Attentie eventuele overijverige modjes (zou niet voor het eerst zijn :+): de hierboven gepubliceerde gegevens betreffen het KANTOORADRES van persoon in kwestie uit hoofde van haar functie. Dit is gewoon op internet op te zoeken, dus is hier nmm. GEEN sprake van het openbaar maken van (privé) NAW-gegevens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:28

Wat leuk dat je dit gevonden hebt, zeg! C14-datering (koolstofdatering) is niet alleen duur, maar in dit geval ook niet mogelijk als ik me niet vergis. Als ik de colleges goed begrepen heb kun je alleen organische materialen met de C14-methode dateren en hoefijzers zijn niet echt organisch ;) . Maar genoeg andere dateringsmethoden hoor. Ben benieuwd of je er achter kunt komen hoe oud ze zijn :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:53

Ikvindt het meer op een sierijzer lijken wat door de smid vaak gebruikt werdt als reclame bord.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 10:56

Als reclame bord? :)) Daar is het wat klein voor :D
Het is echt een D-pony maatje.

KripsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:08

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 11:12

Dat lijkt er inderdaad heel erg veel op! :D

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:20

Leuk hoor, ik ben zeer benieuwd als jullie wat meer weten of het ijzer..

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:35

Als amateur-archeoloog wil ik graag mijn licht erop laten schijnen:

Waarschijnlijk is het een hoefijzer uit de late middeleeuwen. Paarden waren toen kleiner, vandaar dat je geen soepschotel-hoefijzers vindt. Hoefijzers waren toen nog niet zozeer om de hoeven te beschermen, maar om het paard meer grip te geven. Meer grip is een sneller paard, dus meer oogsten / harder kunnen trekken. De nagelgaten zijn waarschijnlijk dicht geroest. Deze ijzers hadden namelijk inderdaad nagelgaten.

Niet zo'n kleintjes ook, want er werden nagels meteen dikke kop in gehamerd. Dit heeft heel veel weg van kalkoenen en inderdaad van hackney ijzers.

Mocht je geen nagelgaten kunnen vinden, dan zou het nog altijd zo kunnen zijn dat het een nog jonger ijzer is, dat door een leerling-smidse gemaakt is.

Ik ga er echter van uit dat het een ijzer uit de late middeleeuwen is, wat door een niet-leerling smid is gemaakt.

Overigens, ik weet niet wie het zei, maar romeinen maakten niet vaak gebruik van hoefschoenen. Het werd weleens geprobeerd, van plaatjes die met leertjes vastgezet werden tot ijzeren hoef omhulsels, maar dit was allemaal niet effectief. De met leertjes gebonden platen die onder de hoeven kwamen, waren dus een zeldzaamheid. De eerste hoefijzers die daadwerkelijk vastgenageld werden kwamen waarschijnlijk uit de 500 AD. De aziaten hadden al snel door dat de hoeven van paarden weldegelijk ook beschermd moesten worden; zij pakten de hoeven van hun paarden in in leer en stof. Wat minder slijt vast, maar waarschijnlijk beter dan de eerste vastgenagelde hoefijzers.

Hoefijzers hebben pas hun echte opkomst gemaakt sinds 1100, van toen af werden ze vaker en vaker gebruikt. Voor die tijd waren ze voornamelijk weggelegd voor de rijken. Het is dus niet zo dat romeinen veelvuldig gebruik maakten van ijzers. Wel dat ze er een poging toe gewaagd hebben, maar niet daadwerkelijk hebben gebruikt.

Misschien leuk om te weten: in 600 nog wat werd in de koran vermeld dat er oorlogspaarden waren die vuur konden maken als ze tegen stenen trapten. Dat is wel een teken dat er beslagen (al dan niet met leer vastgebonden) paarden waren in 600 AD, in islamitische landen.

Koolstof datering zal trouwens 99% niet zuiver uit komen wanneer je ijzer is gemaakt. Ijzer was een zeer kostbaar goed, wat keer op keer gerecycled werd. Het ijzer zelf is dus heel erg onzuiver geworden, en het is veel gemengd met vanalles uit een andere tijd dan het ijzer zelf.

Hopelijk hebben jullie er wat aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:40

Je zou Bandida hier op Bokt een pb kunnen sturen.
Wellicht dat zij een goede bijdrage kan leveren aan dit topic (naar mijn weten is zij archeologe).

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:42

Grappig, ik heb een keer een helft van zo'n ijzer gevonden :)
Zag er precíes zo uit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 11:44

_/-\o_ Geweldig! Bedankt voor de uitleg! Interessant zeg. En het klinkt allemaal heel logisch!

Dat van die hoefschoenen, dat was een stukje dat ik op internet tegen was gekomen. Vond t wel grappig, dat ze echt schoenen probeerden te maken toen :+

En die uitsteeksels aan de uiteindes van de takken, was dat dan echt voor de grip?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:52

mazzeltje schreef:
Volgens mij is het geen hoefijzer. Plakijzers hadden ze toen echt nog niet. En zo'n krul aan de takken lijkt me ook niet lekker lopen...
Maar wat het dan wel is..

Die "krul" zoals jij hem noemt werd er opzettelijk ingesmeed, vaak met een kern van gehard staal. Om de grip te verhogen, zelfde functie als kalkoenen. Heb er hier in ijsland veel van gezien, men smeedde hier tot voor (relatief) kort nog vaak zelf ijzers op de boerderij.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:52

Inderdaad, zoals ik het heb geleerd wel. Het niet uitschieten van het paard. Waarschijnlijk waren ze er redelijk snel achter dat je aan de achterkant geen nagels meer kon slaan, en zie je daarom vooral bij oudere ijzers ook dat ze meer vooraan de nagels sloegen. Als je de nagels erbij ziet, zie je dat die niet heel veel verschillen met de uitsteeksels.