Hoever zal ik komen als ik hem van zijn ijzers haal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: Hoever zal ik komen als ik hem van zijn ijzers haal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 13:32

Ik ga ze eraf laten halen en het een tijd proberen, al ben ik echt bang voor een rit van 10 km over asvalt. Dat zit er de komende maanden dan misschien niet in, maar gelukkig ga ik over twee weken voor mijn E rijbewijs afrijden, zodat ik als ik buiten wil rijden en het niet kan, hem in kan laden en lekker naar het strand kan :D

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:39

maar je kan af en toe toch ook de berm pakken of kan dat niet bij jou?
Trouwens mijn paard moest vroeger op beslag van mijn oude DA. Vanwege haar achtervoeten die extreem sleten en uiteindelijk widia puntjes nodig had (atactisch) Ze slijt nu recht af, heel bizar. Een voorhoef groeide ook met ijzer snel stijl. elke 2 weken was deze na het bekappen weer op oude niveau. Eerst laten bijwerken telkens maar dan ging ze niet 100% lopen (niet kreupel maar anders) en nu zo gelaten en gewoon bekapt en de voet groeid niet verder stijl en blijft op dit niveau. Dus daar gaan we ook niet meer aan prutsen. Weten we dat ook weer.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 13:51

Het is dus eigenlijk gewoon een kwestie van uitproberen :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:52

ja, het verschilt van dier tot dier zoals je ziet. (kan je straks een lekkere sneeuwrit maken in het bos)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:56

ik vraag me af hoelang je door moet gaan zonder ijzers als je paard nu merkbaar moeilijk loopt op de weg?

er word gezegd dat ze er aan wennen dat de hoef hard word, maar wanneer is dat?
en zoals bij mijn paard nooit ijzers gehad ,laatste jaar bij mij op ijzers gestaan en nu kan hij niet meer lopen op de weg zonder met goede hoeven!
ik vind het zielig om te laten strompelen alleen maar in de hoop dat de hoeven harder gaan worden,hadden ze dat niet nog moeten zijn na 9 jr zonder ijzers?
of worden hoeven zo snel slecht als ze 4x ijzers gehad hebben?

ik vind het moeilijk ;)

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:59

mijn paardje staat haar hele leventje al blootvoets, en dat blijft ook zo :) Ik zou zeggen gewoon proberen, een paard is immers zonder ijzers geboren en heeft deze in zekere mate ook niet echt nodig.. Je hoefsmid kan inderdaad het beste bepalen of ze goede hoeven heeft om zonder ijzers te lopen.
succes ermee :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:03

cYn schreef:
mijn paardje staat haar hele leventje al blootvoets, en dat blijft ook zo :) Ik zou zeggen gewoon proberen, een paard is immers zonder ijzers geboren en heeft deze in zekere mate ook niet echt nodig.. Je hoefsmid kan inderdaad het beste bepalen of ze goede hoeven heeft om zonder ijzers te lopen.

dit slaat nergens op, ik ben ook zonder schoenen/kleren geboren maar kan ook echt niet zonder lopen hoor.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:04

Mijn verzorgfjord die nog nooit op straat gelopen had heeft het het eerste jaar wat moeilijk gehad (2 of 3x een blijn, snel kort, héél gevoelig op steentjes ... mr op vlakke ondergrond nooit echt slecht lopend) maar daarna nooit meer enig probleem gehad (tenzij ze na heel lang weer op steentjes liep of als ze heel kort stond weer wat gevoelig op steentjes)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:05

mirgino schreef:
cYn schreef:

dit slaat nergens op, ik ben ook zonder schoenen/kleren geboren maar kan ook echt niet zonder lopen hoor.

Moest jij nooit kleren gehad hebben, je zou ook wel zonder kunnen lopen ^^ en ik kan nog steeds wel zonder schoenen lopen :P (loop in de zomer ook vaak zonder)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:05

Ik kan doen wat ik wil, rij ongeveer iedere dag. Paard staat op blote voeten, en wanneer ik naar buiten wil kan dat prima. Hij heeft volgens de hoefsmid wel hele sterke hoeven.. :)

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:08

vinurr schreef:
Ik kan doen wat ik wil, rij ongeveer iedere dag. Paard staat op blote voeten, en wanneer ik naar buiten wil kan dat prima. Hij heeft volgens de hoefsmid wel hele sterke hoeven.. :)

Zegt de mijne ook steeds :P mr die zien gewoon bijna nooit paarden die ijzerloos op straat lopen ...

'maar in zweden he (geloof ik :') ) daar lopen ze allemaal zonder, en die hebben NOOIT problemen, enkel af en toe een blijn, das echt!' :')

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:10

Ik heb ze er ook afgehaald. Hij was vierkant beslaan toen ik hem kocht, en dit was al meermaals gebeurd bij hem. Hij liep er niet gevoelig op, maar had wel brokkelende hoeven. Dit heeft hij na een jaar nog steeds. Hij had ook een hoefzweer een maand terug, maar dit dan weer door op een steentje te trappen volgens mij. Verder had hij in dit jaar nooit eerder iets gehad op zijn benen. Het is vooral vooraan waar hij zo'n zachte hoeven heeft, die plooien altijd om aan de voorkant.. Hij krijgt nochtans altijd biotine door het voer. Wel is het zo dat ik hem veel beter vind zonder ijzers, op de weg durft hij namelijk nogal eens schrikken en dat is werkelijk heel glad met hoefijzers op. Ook is het een paard die zijn achterbenen zeer ver naar voor zet, hij "schaatst" als het ware over de weg waar hij op loopt. Hij schuift altijd wat naar voor, ik weet niet hoe dat komt eigenlijk, ligt dat aan de achterhand?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:13

denice schreef:
Ik ga ze eraf laten halen en het een tijd proberen, al ben ik echt bang voor een rit van 10 km over asvalt. Dat zit er de komende maanden dan misschien niet in, maar gelukkig ga ik over twee weken voor mijn E rijbewijs afrijden, zodat ik als ik buiten wil rijden en het niet kan, hem in kan laden en lekker naar het strand kan :D

Rustig opbouwen met je afstanden is inderdaad aan te raden.
Je kan ook overwegen om in eerste instantie alleen de achterijzers eraf te laten en de volgende keer pas geheel op blote voeten. Achter slijt vaak wat minder snel nl.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 14:14

wat is blijn?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:17

Voor jullie een hoefzweer geloof ik :+

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 14:23

Okeey, komt dat vaak voor bij ijzerloze paarden dan?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 14:24

Zijn er ook geen voedinssuplementen die ik hem kan geven speciaal voor zijn hoeven, als ik ze eraf haal? Of special spul om ze mee in te smeren of weet ik veel :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:27

denice schreef:
Zijn er ook geen voedinssuplementen die ik hem kan geven speciaal voor zijn hoeven, als ik ze eraf haal?

Kerabol, dure fles, maar gaat paar maandjes mee. Langere manen en staart krijg je er gratis bij.

Correctie zelfde verhoudingen en ingrediënten, maar 40,- voor zelfde hoeveelheid en dosering : Kerafortin :
http://www.bakkersqualityproducts.nl/sh ... 0en%20pony
Laatst bijgewerkt door tamary op 20-09-10 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:28

ik zou het gewoon is proberen.
Vooral nu de winter er aan komt....
Rijd je verhoudingsgeweis toch iets minder dan in de zomer (bij de mesten dan)
Daarnaast eens goed gaan verdiepen in hoefschoenen, heb er zelf geen ervaring mee maar wel goede verhalen over gelezen.
Mijn eigen paard heeft mede door medische problemen jaren lang op ijzers gestaan.
Om de 8 weken opnieuw beslaan en in die tussentijd was het eerder regel dan uitzondering dat de smid 2 a 3 keer tussendoor kwam op voorijzers terug te plaatsen.
Op een gegevenmoment rubber matten in de stal gelegd zodat in de stal de hoeven niet meer zo zouden slijten en de ijzers er af gehaald.
Hij heeft even een paar weken lichtelijk gevoelig gelopen op de stoep of kiezels en daarna ging het gauw beter.

Waarom mensen ijzers onder leggen....:
Verschillende redenen maar als ik mij zelf na ga is dat er met de paplepel ingegoten onm het zo maar te zeggen.
Ik ging wedstrijden rijden en om stiften met springen in te kunnen draaien voor meer grip had je ijzers nodig.
Dit is altijd zo door gegaan, tot die pony al lang niet meer op de weg of op wedstrijd kwam. toen zijn gewoon de ijzers er af gegaan.

Bij een van mijn huidige paarden was het een medisch probleem, maar vanaf zijn 2 1/2 jaar tot 9 jaar op ijzers gestaan.

Ik denk dat ook een hoop mensen dus de gok niet aan durven gaan om zonder ijzers te gaan en uit gewoonte door gaan.

Ik zou zeggen, probeer het gewoon en verdiep je eens in de hoefschoen.
Met het geld dat je aan de smit uitspaart kun je (als je het bij elkaar opteld) best een paar goede schoenen kopen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:28

Biotine zou de hoeven versterken geloof ik, en wat hoefvet juist om de kroonrand zou de groei stimuleren. (Heb dit allemaal nooit geprobeerd)

Blijnen komen veel vaker voor bij ijzerloze paarden omdat ze met hun straal op de grond stappen en dus veel sneller 'verkeerd' op een steentje terecht komen. In het begin heeft mijn vzfjordmerrie daar wel wat last van gehad, maar de laatste twee jaar niet meer.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:31

denice schreef:
Okeey, komt dat vaak voor bij ijzerloze paarden dan?

Ik heb er hier op stal (bij 5 paarden) (en afkloppen) nog nooit een gehad in 26 jaar tijd.... zowel bij ijzer als ijzerloze paarden niet

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 14:36

En een hoefzweer is toch een soort abces in de hoef? je moet hiervoor een dierenarts laten komen toch?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:46

mirgino schreef:
cYn schreef:

Jawel hoor, alleen de maatschapij bepaalt dat jij kleding en schoenen draagt. Zou dat niet zo zijn had je er geen problemen mee.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:48

denice schreef:
Nu krijg ik wel de volgende vraag in mijn hoofd; waarom hebben zoveel ruiters dan ijzers onder hun paarden als ze weinig buiten rijden? Ieder paard zou dan toch in principe zonder kunnen?

Ja. Ieder paard kan zonder. Als ik, in 1 geval met een nu 20-jarig dier, wat 12 jaar op ijzers heeft gestaan, over dit soort terrein kan rijden, zonder problemen... moet iedereen het kunnen.
Tsja... ijzers worden je vaak aangepraat. Mensen 'denken' dat paarden niet zonder ijzers kunnen.
Ik vind dat nonsens. Het is wél zo dat je paard de voeten krijgt zoals de ondergrond is waarop die loopt.
M.a.w.: een dier wat grotendeels in een zacht weiland gehouden wordt, zal nooit zulke bikkelharde voeten kunnen ontwikkelen als een paard wat op een harde ondergrond gehouden wordt.
Maar, zou de ruiter vrij vaak op harde ondergrond rijden.... komt het ook goed.

Een half jaar is krap. Een hoefwand groeit 1 cm. per maand, in het voorjaar kan dit wel 2 cm. zijn...
Je kunt dus zelf uitrekenen hoe lang het duurt voordat de nieuwe wand beneden beland is en steviger is geworden.

Je smid kan je er best meer over vertellen. As je de hoefwand mooi afrond en vooral het toongedeelte zodat je paardje goed kan afrollen.... gaat het helemaal goedkomen met jullie ;-))

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:51

je kan evt een hoefvijl aanschaffen (al dan niet 2de hands) om evt flares weg te vijlen.