Paard onregelmatig, maar geen dik of warm been.. help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

Re: Paard onregelmatig, maar geen dik of warm been.. help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 21:22

Succes met revalideren! Dat is niet leuk maar zeker niet onoverkomelijk.
Gaat vast helemaal goed komen! Sterkte!

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:58

Nou de afspraak is gemaakt volgende week vrijdag om 14.00 uur ben zo benieuwd kan eigenlijk niet wachten. Ik moest haar niet stil zetten zei de assistent want dan zou je net zien dat het over een week niks meer te zien is en dan kom je over een paar weken als je weer aan de gang gaat weer op het zelfde uit.
Dus nu maar hopen dat ze volgende week nog niet goed is anders is het wel heel poedersuiker om een afspraak je maken.
Dan is ze 2 en halve week niet goed.

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 18:03

ok super dat je een afspraak gemaakt hebt! ben erg benieuwd en hopelijk valt het bij jou ook allemaal een beetje mee.

mijn merrie moest vandaag en morgen hele dag op stal blijven maar dan wordt het zo'n mega druk ding... echt niks aan. Dus heb haar nu stiekem even op een klein stukje land gezet.. is ze veel rustiger dan in de box :P

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:57

Lafayette schreef:
Nou de afspraak is gemaakt volgende week vrijdag om 14.00 uur ben zo benieuwd kan eigenlijk niet wachten. Ik moest haar niet stil zetten zei de assistent want dan zou je net zien dat het over een week niks meer te zien is en dan kom je over een paar weken als je weer aan de gang gaat weer op het zelfde uit.
Dus nu maar hopen dat ze volgende week nog niet goed is anders is het wel heel poedersuiker om een afspraak je maken.
Dan is ze 2 en halve week niet goed.

Moeilijk hoor, ik moest de mijne ook onregelmatig houden tot we naar utrecht konden, dat is echt vreselijk om te doen.
Ze had ,bleek later, nog maar 20% kans op herstel.
Gelukkig is het goed gekomen maar ik vond het een hele moeilijke tijd.
sterkte, ik hoop dat het mee gaat vallen voor jou en je paard :(:)

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 20:11

Ja dan ben ik achteraf blij dat ik op donderdag belde en gelijk de maandag erna al terecht kon.. dat was nog goed te doen.

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:04

Ik heb vannacht ook zo slecht geslapen, met het idee dat ik nog een week moet wachten duurt me allemaal veelste lang.
Maarja nog heel even geduld dan maar. Dat heb ik er wel voor
over als ze daarna maar beter is.

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:03

Hee Charlot2000,

We zijn nu bijna een weekje verder en ik ben een beetje nieuwschierig geworden :o
Merk je al verbetering bij je paard of is er nog weinig veranderd? Hoop dat het
goed met haar gaat :j en ben je wel consequent aan het stappen?

Groetjes Claudia

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 19:56

Uhm... nou op zich zag je voor de behandeling ook niet echt aan haar dat er wat was he... dus ik kan nog geen verschil zien. Ik moet haar eigenlijk volledig op rust hebben maar dat trekt ze echt niet. Dus ik heb haar wel gewoon in de wei, waar ze dus de hele dag wat omhangt. Het is op stal namelijk een wever en dan raakt ze helemaal in een soort trans en haalt ze zichzelf ook open. Drie weken volledige rust kan dus echt niet helaas. Wat me wel opvalt is dat als je aan haar 'zere' been komt trok ze hem voorheen altijd gelijk op zo van: auw en dat doet ze nu dus niet meer. Verder is ze topfit, eet prima en zit lekker in haar vel volgens mij. Gelukkig!

Lafayette jij moet vrijdag heen toch? Alvast heeeel veel succes!

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:41

Nou ik ben ook terug uit de kliniek. Hier is het minder goed nieuws. Rechtsachterbeen kreupel. De arts denk dat ze een paar jaar geleden een ongeluk gehad heeft met dat been dat ze zelf heeft weten op te vangen waar ze nu last van heeft. Het gevolg, vergroeide sesambeentjes, scheurtjes in de pezen, verdikking van 3 keer zo dik als normaal van de ligalementen. En de banden hebben toen ook een flinke klap gehad. Dit is een oud ongeluk waar ze nu pas klachten van krijgt wat betekend dat het wel een sterk paard is. Ik heb de opdracht gekregen een maand te stappen iedere dag een uur en dan terug te komen. Het heeft een lange weg te gaan met de vraag of het ooit goed komt.

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-10 17:48

Oh jee dat is inderdaad niet zo mooi. Och jee wat een schrik maar aan de andere kant ben je wel blij dat je heen gegaan bent denk ik. Wat is de voorspelling zeg maar? En heb je het paard nog niet zo lang dan, dus zou het 'ongeluk' dan bij de vorige eigenaar gebeurt kunnen zijn?
Nou jeetje.. zo zie je maar weer zo heb je niks en zo ben je zomaar in een heel medisch circuit belandt. Ik wens je heel veel sterkte en hou ons maar weer even op de hoogte als je meer weet.

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:01

Ik ben super blij dat ik geweest ben nu weet je wel waar je aan toe bent. En ja de waarheid komt echt als een klap in je gezicht. Ik heb dit paard al 3 en half jaar en is gekeurd. Dus ze moet dat ongeluk bij mij hebben gehad. Maar ik kan het niet plaatsen het kan natuurlijk ook op de wei gebeurd zijn. En niet kreupel erop gelopen hebben. En een verdikkende kogel is er langzaam in geslopen maar zolang ze er niet last van had heb ik me daar geen zorgen over gemaakt. Die dikke kogel had ze al zeker 2 jaar dus de dierenarts zei dat dat een teken is dat ze wel zo sterk is dat ze nu pas kreupel is en er wel een kans bestaat dat het goed gaat komen als ze weer sterk kan opbouwen. En anders mag ik van mijn ouders een veulen fokken en bij ons op de wei zetten.

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 21:17

Hoi Lafayette hoe gaat het nu met je paardje, lukt het wat met het stappen? Mijn merrie heeft er nu 2 weken rust op zitten en ik stap haar nog trouw elke dag 20 minuten. Heb dr ook alweer een paar keer opgezeten en dat voelde heerlijk aan. Erg irritant is het dan dat je alleen mag stappen.. maar goed. Eind volgende week ga ik weer met haar naar de kliniek en dan zullen ze wel weer foto's willen maken etc. Ben echt heel erg benieuwd hoe het afloopt en of ik de training weer op kan pakken. Dat hoop ik natuurlijk!
Ben ook erg benieuwd wat ze van die van jou vinden over een paar weken.. er is echt niks aan als er wat met je paard is. Maar wel super lief van je ouders dat je er anders een veulen bij mag fokken!!!

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 17:44

Update: mijn paard moest vandaag weer voor de controle na 3 weken stappen.. en wat denk je? nog kreupeler dan eerst.
Nu bleek het linksvoor ook niet goed te zitten en zat er ook flinke vergroeiing in het linker hoefbeen. Wat een ellende zeg. Ze staat nu weer op de kliniek om morgen weer ingespoten te worden. Ik word er helemaal niet goed van.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:49

wat balen zeg :(:) veel sterkte ermee

kidforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:36

mijn friese merrie van 16 loopt ook onregelmatig
linksom zakt ze telkens door haar achterbenen.
rechts om minder.
toen ik ging uitstappen afgelopen dinsdag in de kleine bak op de manege
ging ze door haar achterbeen en begon ze hels te bokken..

maar het zelfde als TS.
ik zie niks aan de benen..

groetjes

Tikara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:54

Heb het hele topic even doorgelezen en zie dat je erg "positief" dacht bij de diagnose verbening (vergroeiing) van het hoefkraakbeen. Hoewel ik het vervelend vind om te zeggen maar als je zoekt op Bokt of op Google zul je heel veel verschillende verhalen tegenkomen waarvan vele ook met een slechte afloop! Het is overigens een kwaal die redelijk vaak bij friezen voorkomt maar niet alle paarden krijgen er ook daadwerkelijk last van. De verbening zorgt ervoor dat de elasticiteit in de hoef afneemt.

Nu weer even een positievere noot. Mijn Friese ruin van 12 jaar heeft ook (ernstige) verbening van het hoefkraakbeen in zijn linker voorhoef (zit meestal in de voorbenen) Na veel omzwervingen en het bijna opgeven van alle hoop is mijn paard uiteindelijk behandeld met shockwave therapie en medicijnen. Na deze behandeling is hij voor op ijzers gezet en loopt op dit moment (inmiddels al weer een aantal maanden) als een kievit!

Het is wel zo dat het voor paarden met deze aandoening niet goed is om veel te stil staan en dat het helpt om de belasting gelijkmatig te houden. Lekker op de wei is dus alleen maar goed voor een paard met deze aandoening!

Ik wens je veel sterkte en laat even weten hoe het met je paardje gaat!

Charlot2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 17:22

nou hierbij zal ik even laten weten hoe het afgelopen is.. gister was ik inderdaad nog redelijk positief. op de nieuwe foto's van gister was de verbening linksvoor dus nu ook duidelijk te zien en vanmorgen zouden ze kijken of ingespoten zou kunnen worden en dan moest ik met drie weken weer komen. Echter... belden ze me om 2 uur vanmiddag dat er op de foto's nog iets ontdekt is wat zeer verontrustend was. De verbening was echt heeeel erg en daarnaast heeft ze ook nog een flinke breuk in haar hoefbeen. kortom: niks meer aan te doen. Dit is me letterlijk zo gezegd. Nou dan zakt de grond wel even onder je schoenen vandaan hoor. Dus ik heb haar net weer opgehaald met het advies om haar minimaal een half jaar in het land te zetten met de hoop of die breuk weer goed komt en daarna kunnen we inderdaad kijken of er nog wat aan de verbening te doen is. Maar het hele team dierenartsen van kliniek Wolvega was zeer negatief. Eigenlijk best rot allemaal en ik ben dr echt erg verdrietig van. Ook omdat wij thuis plek hebben voor 2 paarden en ik had al een merrie waar ik niks mee kon (behalve fokken) dus nu heb ik er 2. 2 relatief jonge merries die allebei niet meer gebruikt kunnen worden, maar ook geen pijn hebben als ze niet gebruikt worden.
Op dit moment weet ik dus ook even niet zo goed wat ik er allemaal mee aan moet. De dierenarts vertelde inderdaad dat het erg veel voorkomt bij Friezen, dat wist ik niet.
Kortom: mijn paard wordt niet weer beter (in ieder geval voorlopig niet en dan denk ik wel aan een periode van een jaar) en het is voor haar te hopen dat ze de komende jaren pijnvrij van haar rust kan genieten.

Toch?
(pff doe nu net alsof het allemaal heel makkelijk is maar o wat ben ik er diep vanbinnen verdrietig om!)

Lafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:31

Hee, ik lees je tegenslag nu pas, is wel flink balen zeg! echt heel veel sterkte ermee ik moet volgende week ook terug en stap ook trouw iedere dag een uurtje. ik zal ook wel laten weten hoe het is gegaan

xx

OlympicStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 01:10

hoefzweer ?
het kan zo ontzettend veel zijn !
mijn gouden tip : laat een DA komen

OlympicStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 01:11

edit : ik lees het nu pas :o
Wat balen zeg !
sterkte voor jou en je paardje !

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 02:43

Jeetje zeg het zal je maar overkomen...moet er niet aan denken ;(

Heel , heel veel succes ermee, hou je taai en vertroetel je paard maar lekker veel! :D

Succes! :(:)

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:56

Ik kwam je topic tegen in de zoekfunctie. Mijn paard loopt ook onregelmatig zonder dat hij een dik of warm been heeft. Of er sprake is van zoiets vreselijks als wat jou is overkomen is nog niet te zeggen. Uiteraard hoop ik van niet. Wat een nachtmerrie zeg... Ik schrok me rot toen ik verder las in je topic. Enorm veel sterkte toegewenst.

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:03

ik zou ook een da laten komen, mijn paard was laatst ook kreupel, dachten een hoefzeer, dus weken,
geen resultaat, da kijken en dacht ook hoefzweer, nog week aangekeken en weken, geen resultaat, na 4 weken nog geen verbetering, op foto en blijkt een cyste in het kroonbeen te hebben, nu speciaal beslag en loopt weer goed.

robin5896

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 23:15

Gods dat is ehct niet fijn!

vervelend voor je!
succes ermee!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 08:40

jeetje balen TS.......
en dan te weten dat een jaar rust ook niet zaligmakend is....... ;(
Wat ga je doen?
Ga je dat jaar rust pakken in de hoop dat je daarna nog de verbening op kan gaan lossen??
Of ga je kiezen met deze merrie te stoppen?
Misschien kan je anders een ander paard gaan rijden zolang???

Hoe dan ook.........sterkte hier mee