gescheurde hoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esgaroth

Re: gescheurde hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:27

Oh, nou zie ik het inderdaad nu ik je andere foto's gezien heb.
Die van mij is toch echt veel kleiner ja :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:28

haha, gezichtsbedrog! Ik vind het niet erg dat ze niet zo groot is, voor mij is het meer dan genoeg zo! Ze zal nog wel iets groeien, maar boven de 1.65 zal het niet uitkomen denk ik!

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:32

suzanne533 schreef:
Hallo,

Mijn paard staat heel de zomer op de weide, alleen heeft door het warme weer erg gescheurde hoeven gekregen,
wat kan ik er het beste aan doen?
ik heb al een tijdje hoefolie gebruikt (eerst de hoeven natgemaakt en dan olie erover)
nu heb ik een soort oranje gel, speciaal voor in de zomer, maar die producten werken allemaal niet..

Bij mij werkt nog steeds het allerbeste een modderpoeltje bij de drinkbak. Ze staan meerdere keren per dag bij de waterbak en op deze manier blijven de hoeven vochtig genoeg. Mijn ervaring is: hoe meer je smeert met allerlei smeersels, hoe erger de kwaal wordt.
Ik heb het nu natuurlijk niet over wld, maar daar ging het in eerste instantie ook niet over.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:10

Dit was wld

Afbeelding

Afbeelding

Er loopt en zwart lijntje (schimmel) in de hoefwand. Ik heb mij later laten vertellen dat wld stinkt, als je met een wattenstaafje eroverheen gaat moet je het kunnen ruiken.
Of dit klopt weet ik niet.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:12

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:12

Nee, het stinkt niet, dat is rotstraal en zit niet in de hoefwand. De inkepingen die je op de foto's ziet, worden idd gemaakt bij wld. Die bacterie houdt niet van lucht en licht. Daar de honing insmeren helpt echt!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:13

Ervaring! Ik doe het zomers altijd een poos afspuiten zodat het vochtig blijft.
Door de hoefsmid bepaalt soort bekappen, en insperen met hoef teer.
Suc6 er verder mee!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:14

DAt doe je alleen weer niet bij WLD!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 15:13

Goed bekapte hoeven horen niet te scheuren. Smeren met middeltjes e.d. helpt maar even, maar je pakt de oorzaak niet aan. 1 of 2 x daags de hoeven vochtig maken is prima, maar in principe zouden hoeven uitstekend tegen langdurige extreme droogte bestand moeten zijn. Als er scheurtjes in de hoefwand ontstaan is deze ALTIJD te lang, waardoor er te veel druk op komt te staan en dientengevolge scheurt in de kwartieren of de teen.

Houdt de hoefwand kort (gelijk met de zool) en goed afgerond. Gezonde hoeven zijn daarnaast afhankelijk van veel beweging over verschillende ondergronden en goede (natuurlijke) voeding. Dan komt er geen smeerseltje, zelfs geen water, aan te pas!

orange11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 18:24

Halloo :D

ik heb laatst een topic gelzen over honing smeren en ehb het geprobeerd en het helpt echt

heel goed ! moet je maar een proberen !

liefs ,

loraine ;)

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 09:25

Dat helpt dus alleen als je paard ook last heeft van WLD.

Redseven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:55

Heb echte honing gekocht, gisteren erop gedaan, ben nieuwsgierig of het gaat helpen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:13

AnitaOneill schreef:
Heb echte honing gekocht, gisteren erop gedaan, ben nieuwsgierig of het gaat helpen.

Heeft je paard White Line Disease? Zo niet, dan weet ik het antwoord al!

sabien70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:51

Hoi,

Gezonde hoeven hebben geen scheuren, ook niet bij droogte... is het niet iets anders? Bij mijn paard is door mijn nieuwe hoefsmid witte lijn ziekte geconstateerd!
Volgende week gaan we naar de kliniek om het te behandelen.... ik neem het mezelf nog het meest kwalijk omdat de hoeven van mijn paard de laatste jaren zijn bekapt door een kennis die een cursus natuurlijk bekappen had gedaan van 1 dag..... zo zie je maar weer.... hoefsmid word je niet door slechts 1 dag cursus....

Je kunt bijvoorbeeld bij de waterbakken een modderpoeltje te maken, dan staat het paard ook regelmatig met de voeten in een vochtige omgeving.

Succes
Sabien