[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy15

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:06

Jeetje jp, wat een pech weer :(:) Alles wel weer goedgekomen inmiddels?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 08:45

Ik kan niet meteen beweren dat ik vandaag weer fris en fruitig achter de computer zit - voel me meer een gerimpeld oud appeltje! Moest er vannacht nog wel een keer uit om half drie - altijd fijn een echtgenoot die een soort radar oren heeft en mij bij ieder stommeltje uit stal aanpoort om mee te delen dat het paard bonkt! :D
Gelukkig was er niets aan de hand - ze staat niet graag in stal en had waarschijnlijk gewoon honger ( we hadden de stal leeggehaald vanwege het vasten, ze stond alleen op de rubber tegels dus was er niks te snaaien) want ze ging zéér nadrukkelijk met haar snuit tegen de tralies van het hooihok aangedrukt staan. We hebben haar een piepklein handje hooi gegeven en de dames maar weer buiten in de bak gezet in de hoop dat ze door wat beweging zou gaan mesten. Toen maar weer snel bedwaarts, poes was zo lief geweest om mijn plekje warm te houden! Vanmorgen had ze keurig gemest dus heeft ze een kleine portie hooi gekregen. Ik denk dat het met een sisser afgelopen is.

Terug naar ons HB-klantje: het gaat nog niet veel beter - ze kreupelt nog steeds. Gisteravond in overleg met de arts besloten dat we de ProDynam iets gaan verhogen: ze krijgt nu even 2 x dd twee zakjes, ik geef een half streepje extra Tranquigel ( 1,5 nu ipv 1). Heb nog wel gevraagd of we toch iets met 't ijzer moeten doen maar hij raadt dat vooralsnog af. Ze heeft een 'namaak' breakover ijzer, kan dus goed afrollen. Hij zei dat als we nu zouden gaan veranderen, met bv een pad ertussen, we toch kans lopen om meer te belasten en de stand opnieuw te veranderen. Ik hou haar wel vrij veel op stal - de dikke houtmotlaag vormt een soort van natuurlijke pad onder de hoef en zorgt voor wat steun en tegendruk. Nog even aanzien dus alhoewel ik toch in m'n achterhoofd hou richting Roosendaal te gaan als het te lang gaat duren. Voor het overige is ze echt in goede doen, toont geen ziektebeeld of matheid.

Oei LC, da's schrikken met Hittie! Maar is nu alles weer goed?
Volgens mij klopt er geen barst van dat eerste deel van 't spreekwoord "Mensen met paarden hebben een hemel op aarde.." - we gaan hier toch regelmatig door de hel met die beesies! De rest van het gezegde klopt wel: bij mij valt weinig te erven als het zo doorgaat!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 08:52

Jannepauli: super intro van dit topic!
Wat mij alleen opviel is de typische hoefbevangen stand. Heel vaak kom ik nog tegen dat mensen denken dat hun paard niet HB is omdat ze de typische HB-stand niet aannemen, terwijl genoeg HB-paarden (waaronder die van mij) nooit in die stand hebben gestaan.

Jeetje wat een pech met je Fries, gelukkig lijkt het vanochtend weer iets beter.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 09:24

Ja, daar heb je gelijk in Romeorowan.. ik zal toch nog even een klein tekstje maken om erop te wijzen dat het paard ons soms voor de gek kan houden en nauwelijks symptonen toont. De mod is vast wel zo aardig om dat er nog even tussen te plaatsen! Dank voor de tip!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:31

meestal als paarden de typische stand aannemen,is het of accuut of al een tijdje aan de gang.
Bij de ex bevangers zijn er andere syptomen die wijzen op een aankomende bevangenheid.
Pulsatie,benen beurtelings ontlasten,stijf draaien met de achterbenen wat op 1 plek laten staan enzo.
Als je die signalen negeert of niet in de gaten hebt loopt het uit op de typische hoefbevangen stand.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 09:34

Tjee, wat een werk JP, top! Hopen dat het heel lang duurt voordat dit topic vol is.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:58

@KootMiraDrum

je had aan het eind van het vorige topic een post geplaatst waarin je aangaf dat er nu weer een heel gevaarlijke periode aankwam wat betreft gras.

wil je even uitleggen waarom dit is alsjeblieft ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:00

Jannepauli schreef:
Ja, daar heb je gelijk in Romeorowan.. ik zal toch nog even een klein tekstje maken om erop te wijzen dat het paard ons soms voor de gek kan houden en nauwelijks symptonen toont. De mod is vast wel zo aardig om dat er nog even tussen te plaatsen! Dank voor de tip!

zal ik anders de Engelse tekst van Safergrass even door de vertaalmachine halen ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:13

Jannepauli schreef:
Oei LC, da's schrikken met Hittie! Maar is nu alles weer goed?
Volgens mij klopt er geen barst van dat eerste deel van 't spreekwoord "Mensen met paarden hebben een hemel op aarde.." - we gaan hier toch regelmatig door de hel met die beesies! De rest van het gezegde klopt wel: bij mij valt weinig te erven als het zo doorgaat!

pffff, paarden.... een hel op aarde, en je kunt nog beter eerder sterven zodat iemand anders ze kan erven :D :D

Hittie had gistermiddag geen pulsatie meer, en gisteravond meende ik weer iets te zien (maar weinig te voelen).
Heb haar toch maar in de molen gezet, op de slenterstand ;) , en daarna was de pulsatie weg.
ik heb al eerder gemerkt dat als er heel lichte pulsatie is, dat het weg is na rustige beweging, de doorbloeding wordt dan toch even verbeterd.
Vanmorgen was de pulsatie in ieder geval helemaal weg en het been weer keihard en droog.
dus we hebben goede hoop.

Fijn dat je Fries weer opgeknapt is, had ze verstoppingskoliek of gaskoliek ?
wel klote dat Pauli niet opknapt... zou ze toch niet (ook) een zweertje hebben ?
wat je zou kunnen proberen is haar hoef 2x daags 10 minuten in de biotex zetten, zit er een zweertje, dan trekt het er misschien wel uit bij de kroonrand.
als ze niet beter wordt van de pro-dynam kan het natuurlijk best een zweer zijn, die reageren nauwelijks op bute.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:18

lolclub schreef:
@KootMiraDrum
je had aan het eind van het vorige topic een post geplaatst waarin je aangaf dat er nu weer een heel gevaarlijke periode aankwam wat betreft gras.

In september krijgt het gras nog een laatste groeispurt voordat het in winterrust gaat. Ik weet alleen niet meer waar ik het gelezen heb :o

Mijn Fjordenman reageerde donderdag weer overgevoelig op minimaal bekappen (steunsels en hoefwand gelijk met de zool gemaakt, toon afgerond). Op zijn betonstuk staat hij nu weer tijdelijk met zijn hoefschoenen aan, in het landje met graaskorf om (maximaal 1 uurtje) doe ik ze uit, dan kunnen voeten en hoeven lekker luchten. In het landje loopt hij in stap goed, begint in draf kort en krabbelig, maar eergisteren heb ik aan de longeerlijn wat doorgevraagd en werd hij binnen 10 minuten een stuk soepelder. Gisteren begon hij duidelijk beter, een vriendin is langsgeweest en die heeft wat met hem gelangeteugeld, zag er goed uit. Ik heb haar het verschil laten zien tussen weilandondergrond en ongelijk erf en mooi glad betonpad. We denken dat hij ook precies weet hoe welke ondergrond voelt, ik heb em nu 17 jaar en al die tijd al bij dezelfde boer.
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 03-08-10 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 11:24

@ LC: Oh, je bent een schat! Graag! Ik ben weliswaar zelf van oorsprong engelstalig maar ben het geschrijf even een beetje zat en moet een kleine inhaalslag maken voor het werk dat gisteren is blijven liggen!
Stuur je me de vertaling per pb? Dan kan ik die, samen met wat andere kleine correcties ( typfoutjes die bleven hangen) in één keer aan de mod doorgeven om er tussen te plaatsen.
Fijn dat het met Hittie goed lijkt te gaan, houen zo!!
Geen idee wat voor koliek Jilske nu eigenlijk had - ze liet wel minutenlange scheten, had nogal wat darmgeluiden. Maar de arts vond bij opvoelen toch dat de darm wat te hoog tegen de milt aanlag en op dat stukje darm zat ook vrij veel 'pasteuze' mest. Dat wilde hij voor de zekerheid weghebben, vandaar de sondering en de paraffine.

@KootMiraDrum: even heel erg off-topic maar..... jakkes!!! Wat een gruwelijk mooie Tinkerhengst heb jij! <3 Ik ben helemaal niet van de Tinkies maar deze... en dan die Bintie!! (Ja heb je site doorgespit, prachtige foto's en dat Drumsolo-filmpje!). Dekt jouw Drum ook wel eens niet-tinker merries? Ik zie hem al helemaal als echtgenoot voor m'n friesje !

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:26

Dank Jannepauli, Drum heeft dit jaar een Friesche merrie gedekt ;) (en mijn eigen TinkerDikkeDame).

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:35

KootMiraDrum schreef:
lolclub schreef:
@KootMiraDrum

In september krijgt het gras nog een laatste groeispurt voordat het in winterrust gaat. Ik weet alleen niet meer waar ik het gelezen heb :o

Oké, dank je wel,
ik dacht dat je een periode bedoelde die korter bij lag als september.
misschien omdat ze nog een tweede hittegolf of droogte periode verwachten ofzo.

het najaar is inderdaad gevaarlijk, niet alleen door de groei die het gras nog doormaakt onder invloed van een lager staande zon en de regen,
maar vooral omdat de nachten weer kouder worden.
Het eiwitgehalte wordt in het najaar minder maar het suikergehalte wordt weer hoger in het gras.

Vooral als september mooie zonnige dagen kent en koude nachten is het haast nog gevaarlijker als het voorjaar .

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:35

KootMiraDrum schreef:
Dank Jannepauli, Drum heeft dit jaar een Friesche merrie gedekt ;) (en mijn eigen TinkerDikkeDame).

staat Drum in Oosterstreek ?
dat is 2 kilometer bij mij vandaan.... waar staat hij ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:38

Jannepauli schreef:
@ LC: Oh, je bent een schat! Graag! Ik ben weliswaar zelf van oorsprong engelstalig maar ben het geschrijf even een beetje zat en moet een kleine inhaalslag maken voor het werk dat gisteren is blijven liggen!
Stuur je me de vertaling per pb? Dan kan ik die, samen met wat andere kleine correcties ( typfoutjes die bleven hangen) in één keer aan de mod doorgeven om er tussen te plaatsen.
Fijn dat het met Hittie goed lijkt te gaan, houen zo!!
Geen idee wat voor koliek Jilske nu eigenlijk had - ze liet wel minutenlange scheten, had nogal wat darmgeluiden. Maar de arts vond bij opvoelen toch dat de darm wat te hoog tegen de milt aanlag en op dat stukje darm zat ook vrij veel 'pasteuze' mest. Dat wilde hij voor de zekerheid weghebben, vandaar de sondering en de paraffine.

ik ga even mijn best doen ;)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:38

Hoe is het risico momenteel eigenlijk? :)
Zit nog steeds een beetje te twijfelen of ik mijn pony 's ochtends even een half uurtje met graasmasker op wat grasjes laat knabbelen (hij is nog niet zo handig dus krijgt er nog niet zoveel door) om er heel voorzichtig weer een klein beetje aan te wennen of dat dat nog een te groot risico is nu?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:41

lolclub schreef:
KootMiraDrum schreef:

staat Drum in Oosterstreek ?

Hij staat bij 't Balingehof, John en Monya Erb.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:44

Wendy15 schreef:
Zit nog steeds een beetje te twijfelen of ik mijn pony 's ochtends even een half uurtje met graasmasker op wat grasjes laat knabbelen (hij is nog niet zo handig dus krijgt er nog niet zoveel door) om er heel voorzichtig weer een klein beetje aan te wennen of dat dat nog een te groot risico is nu?

Als je het doet dan zou ik met korter beginnen. 10 minuutjes ofzo.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:46

KootMiraDrum schreef:

Hij staat bij 't Balingehof, John en Monya Erb.

Dat is inderdaad haast bij mij om de hoek :D,
voordat de Balingehof de manege kocht reden wij er met onze club.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:55

Wendy15 schreef:

zoals KootMiraDrum al zegt, beginnen met 10 minuten en dat een week lang.
gaat het goed en zie je geen dikkere hals, stijf lopen enz., dan iedere week een 10 minuten langer, vooral niet te snel opbouwen.

Ik gebruik zelf geen graasmasker, Hittie mag gewoon niet langer als een uur op het gras momenteel.
ze krijgt wel de vrijheid om in dat uur te eten wat ze wil en ik compenseer dat met 1 plak hooi minder per dag.

ik heb wel opgebouwd en ben begonnen met aan de hand een 10 minuten te grazen en zo verder.
Ik heb niks tegen graasmaskers hoor, maar ik vind het fijn als ze ook even tussendoor kunnen krabben met elkaar of van zich af kan bijten als de ruin vervelend doet }>

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:59

Ghi, hij is al minstens een kwartier bezig om uit te vinden hoe hij ook alweer die grasjes er doorheen moest frummelen :D :)) In 10 minuten krijgt hij denk ik nog niet eens 2 handjes gras binnen :n Misschien later als ie er handiger mee is, maar nu nog niet.
Vind dat ding ook niet heel ideaal hoor, maar hij staat nou op zo'n klein stukje zand. Als zijn land straks gemaaid is en het gras weer wat bijgetrokken zou ik hem graag een paar uurtjes per dag wat meer bewegingsvrijheid willen geven :) Wil dan een pad afzetten, en als ie daar dan met graasmasker een poosje op kan en even lekker de benen strekken als ie dat wil zou wel fijn zijn :j Maar wil het dus idd opbouwen :) Uiteindelijk hoop ik ook dat ie weer langer op gras kan zonder masker en we weer met strookbegrazing kunnen gaan werken, maar dat zal nog wel een hele poos duren..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:04

Heb je een masker of een korf? Als hij na 1 of 2 x weet hoe het werkt dan is hij natuurlijk niet meer een kwartier lang bezig om uit te vinden hoe het werkt ;) :D

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:10

Verdorie, heel bericht getypt, ben ik opeens uitgelogd?

Deze heb ik:
Afbeelding
Zit maar een klein gat in, dus echt veel krijgt ie er niet door hoor, is meer dat ie bezig is en wat kan knabbelen. Het gras op het land is zowiezo te hoog ervoor, das kniehoog. Maar is een klein stukje wat nog wat korter is omdat ik hem daar af en toe een paar hapjes laat nemen voor het idee. En dat lukt op zich wel redelijk, gaat alleen niet snel :D
Van wat ik heb gelezen op bokt kunnen ze met zo'n greenguard toch sneller eten dan met die ik nu heb. Die greenguard ziet er verder wel prettiger uit, maar die is er alleen voor kleine pony's en grote paarden. Er is geen tussenmaatje voor pony/cob :\

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 12:14

Als meelezer even een compliment voor Jannepauli voor het intro. Super compleet verhaal +:)+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 12:34

lolclub schreef:
wel klote dat Pauli niet opknapt... zou ze toch niet (ook) een zweertje hebben ?
wat je zou kunnen proberen is haar hoef 2x daags 10 minuten in de biotex zetten, zit er een zweertje, dan trekt het er misschien wel uit bij de kroonrand.
als ze niet beter wordt van de pro-dynam kan het natuurlijk best een zweer zijn, die reageren nauwelijks op bute.

Hmm.... toch even teruggelezen.. het zou natuurlijk kunnen dat het een zweer is..
Is het inderdaad zo dat ze dan niet of nauwelijks op ProDynam reageren? Bij de échte bevangenheid reageerde ze er juist zo goed op en nu ben ik al in de richting van 4 zakjes per dag maar het lijkt geen zier te helpen?
Gek genoeg heeft Maarten Boswinkel van de kliniek het wél genoemd, die mogelijkheid van een zweertje. Het ijzer is er immers vanaf gerukt ( dat zal best met wat kracht gegaan zijn), het kan dan natuurlijk zijn dat de nagel de witte lijn geraakt heeft en dat daardoor een wondje is ontstaan waardoor de bacteriën naar binnen gekropen zijn? Ik ga Pau straks toch maar 's even met een pootje in een bak lauw water zetten ( zal me een feest worden, doe een regenpak aan!) - je weet maar nooit!