vuile motorolie op hoeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Re: vuile motorolie op hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:22

Ik zou het niet doen. Ik vind tegen droge hoeven het beste werken om ze goed nat te maken en schoon te borstelen, en daarna een laagje hoevenvet erop te smeren. Als de hoeven heel droog zijn een lekkere dikke laag. Volgens mijn hoefsmid werkt zonnebloemolie ook goed, dat trekt sneller in zegt hij. Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd. Ik vind hoefolie geen succes, dat loopt er te snel weer af en trekt niet goed genoeg in vind ik.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:26

@Pollewoppy:

http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... st/101215/

Nee klinkt misschien zo, is het niet. Ik heb het product in bovenstaande link. Is een product op waterbasis dat de hoef hydrateerd en verzorgd. Maar de hoef niet afsluit van water zoals hoefvet en olie. Mocht je hoefvet of olie erop willen smeren moet je de hoeven eerst goed natmaken met water, wachten tot dit is ingetrokken en daarna het goedje. Zo sluit je het water in. Maar er kan ook geen verdere hydratatie meer plaats vinden.

edit: Maar naast alle smeerseltjes die er bestaan is water gewoon nog het allerbeste voor de hoef. Gewoon iedere dag even natspuiten of zoals eerder genoemd is poelen maken bij de drinkbak. Zelfs de dauw in de ochtend is al genoeg.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:35

Gewoon goed voeren en goed bekappen.
Hoeven natmaken of in een modderpoel laten staan werkt juist averechts, door modder drogen hoeven juist verder uit! (Ooit opgedroogde modder op je arm ofzo gehad? ;) )

Wat het beste werkt, is zorgen dat de hoeven niet steeds droog en weer nat en weer droog worden, hierdoor ontstaan namelijk de scheuren. Als de hoef nat word, zet hij iets uit, als hij opdroggt, krimpt hij weer wat. Gevolg is scheuren.

Dus zorg dat je paard niet in de dauw staat in een droge periode, en dat er geen modderplas bij de waterbak ligt (ook erg onhygienisch trouwens met oog op mok e.d.).
:)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:41

ik heb er erg erg slechte ervaring mee,
de olie vreet hele groeven in de voeten droogt uit deze mensen die ik kende gebruikte het tegen mok, en meerde heel de kootholte en voorkant voet in dit droop over de hoeven en zag er erg verschrikkelijk uit

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:42

Libera schreef:
Gewoon goed voeren en goed bekappen.
Hoeven natmaken of in een modderpoel laten staan werkt juist averechts, door modder drogen hoeven juist verder uit! (Ooit opgedroogde modder op je arm ofzo gehad? ;) )

Wat het beste werkt, is zorgen dat de hoeven niet steeds droog en weer nat en weer droog worden, hierdoor ontstaan namelijk de scheuren. Als de hoef nat word, zet hij iets uit, als hij opdroggt, krimpt hij weer wat. Gevolg is scheuren.

Dus zorg dat je paard niet in de dauw staat in een droge periode, en dat er geen modderplas bij de waterbak ligt (ook erg onhygienisch trouwens met oog op mok e.d.).
:)

Wel eens modder op je nagel gehad? En voelde je daar iets van? Nee, lijkt me van niet.

edit: En je paard ook zeker niet op de wei zetten als het regent. Want dan droogt de hoef daarna ook weer op...

Nee ben het absoluut niet met je eens.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:13

Ik zei niet dat de hoef nooit nat mag worden...

Ik zei dat het herhaaldelijk nat en droog worden van de hoef voor scheuren kan zorgen. Zoals bijvoorbeeld wanneer er een dikke modderpoel bij de waterbak ligt waar het paard steeds doorheen moet om te drinken.

Modder droogt wel degelijk uit. Dat jij dat op je nagel niet kan voelen dat klopt. Kan een paard ook niet voelen op z'n hoef. Maar dat betekend niet dat het dan dus niet uitdrogend werkt ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:28

Libera schreef:
Ik zei niet dat de hoef nooit nat mag worden...

Ik zei dat het herhaaldelijk nat en droog worden van de hoef voor scheuren kan zorgen. Zoals bijvoorbeeld wanneer er een dikke modderpoel bij de waterbak ligt waar het paard steeds doorheen moet om te drinken.

Modder droogt wel degelijk uit. Dat jij dat op je nagel niet kan voelen dat klopt. Kan een paard ook niet voelen op z'n hoef. Maar dat betekend niet dat het dan dus niet uitdrogend werkt ;)

Heb je droge nagels gehad na modder? Ik nog nooit. Denk je nu echt dat dat kleine laag je modder uitdroogt? Mijn pony staat ook de hele tijd op het droge en dan het natte en modder en hij heeft prima hoeven. Het is droogte die zorgt dat de hoef uitdroog, niet het herhaaldelijk nat en droog worden. En hoe kan iets scheuren als het van opgezette toestand weer krimpt? Mag ik vragen of je dit standpunt met echte feiten kunt onderbouwen want zo geloof ik er geen bal van.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:38

Ja mijn handen drogen inderdaad uit van modder, en mijn nagelbed dus ook. En ja, ik denk niet alleen dat modder uitdroogt, dat is gewoon zo.

Dit zijn echte feiten, google het maar. Je hoeft mij niet te geloven hoor :)

Mooi dat jouw pony geen last heeft van scheuren, het is namelijk deels genetisch. Plus het ligt eraan of je hoefijzers gebruikt of niet, en hoe de doorbloeding in de voet is.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:47

Libera schreef:
Ja mijn handen drogen inderdaad uit van modder, en mijn nagelbed dus ook. En ja, ik denk niet alleen dat modder uitdroogt, dat is gewoon zo.

Dit zijn echte feiten, google het maar. Je hoeft mij niet te geloven hoor :)

Mooi dat jouw pony geen last heeft van scheuren, het is namelijk deels genetisch. Plus het ligt eraan of je hoefijzers gebruikt of niet, en hoe de doorbloeding in de voet is.

Modder droog ik zulke weinige mate uit (ik gebruik kleimaskers voor mijn gezicht dus ik kan het weten) dat het geen scheuren zou kunnen veroorzaken. Het enige feit dat ik ken van krimpen en uitzetten, is dat iets kan scheuren, als het uit verkrimpte staat weer úitzet. Zoals wegdek dat scheurt door ijsvorming. (water zet uit als het bevriest) En niet dat iets scheurt als het weer krimpt. Genetisch, is allemaal heel mooi en aardig maar dat betekend niet dat die hoeven gedoemd zijn te blijven scheuren.