Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

)
Libera schreef:Gewoon goed voeren en goed bekappen.
Hoeven natmaken of in een modderpoel laten staan werkt juist averechts, door modder drogen hoeven juist verder uit! (Ooit opgedroogde modder op je arm ofzo gehad?)
Wat het beste werkt, is zorgen dat de hoeven niet steeds droog en weer nat en weer droog worden, hierdoor ontstaan namelijk de scheuren. Als de hoef nat word, zet hij iets uit, als hij opdroggt, krimpt hij weer wat. Gevolg is scheuren.
Dus zorg dat je paard niet in de dauw staat in een droge periode, en dat er geen modderplas bij de waterbak ligt (ook erg onhygienisch trouwens met oog op mok e.d.).
Libera schreef:Ik zei niet dat de hoef nooit nat mag worden...
Ik zei dat het herhaaldelijk nat en droog worden van de hoef voor scheuren kan zorgen. Zoals bijvoorbeeld wanneer er een dikke modderpoel bij de waterbak ligt waar het paard steeds doorheen moet om te drinken.
Modder droogt wel degelijk uit. Dat jij dat op je nagel niet kan voelen dat klopt. Kan een paard ook niet voelen op z'n hoef. Maar dat betekend niet dat het dan dus niet uitdrogend werkt
Libera schreef:Ja mijn handen drogen inderdaad uit van modder, en mijn nagelbed dus ook. En ja, ik denk niet alleen dat modder uitdroogt, dat is gewoon zo.
Dit zijn echte feiten, google het maar. Je hoeft mij niet te geloven hoor![]()
Mooi dat jouw pony geen last heeft van scheuren, het is namelijk deels genetisch. Plus het ligt eraan of je hoefijzers gebruikt of niet, en hoe de doorbloeding in de voet is.