Onregelmatig lopen bij losrijden *help*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 15:13

apart dat ze met buitenritten wel goed loopt dan.....?

Ja, je kan je geld er wel in kwijt, praat me er niet van ;) . Maar bij een vage kreupelheid heb ik liever een goede fysio of osteopaat erbij dan de dierenarts.
Ik heb gelukkig een osteopaat die ook dierenarts is dus dat is helemaal geweldig. Helaas is ze verhuisd maar goed, osteopaten komen vaak toch van verder weg.
En er zit echt verschil tussen de osteopaten dus dan toch liever wat meer (km)vergoeding betalen dan osteopaat die niet goed is.

Wat een prachtig paardje heb je trouwens, heb even in je profiel gespiekt :D

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 15:38

De onregelmatigheid komt pas naar boven als we 'echt' gaan trainen. Daarmee bedoel ik 3 à 4 keer rijden in de week, waaronder minstens 1 les en veel bakwerk. Een 'simpel' buitenritje heeft nog nooit problemen gegeven eigenlijk. Ik vraag dan ook stelling en nageeflijkheid, maar rijd geen cirkels ofzo.
Kan goed zijn dat het gewoon een spierprobleem is hoor en dat het tussen mijn oren zit, maak me namelijk nogal snel zorgen :o Maar toch, ik heb graag zekerheid...

Heb trouwens net ontdekt dat er een paardenthermograaf (of hoe je het ook noemen wilt) in de buurt van mijn stalling zit (nou ja ongeveer toch). Wil graag zo een thermografisch onderzoek laten doen, dus heb eens een mailtje gestuurd voor meer info en dergelijke. Hopelijk levert dat wat op.

Dank je wel :o Ik ben erg blij met mijn paardje hoor :D. <3 zegt genoeg ;)

somokkele

Re: Onregelmatig lopen bij losrijden *help*

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:15

Thermografie heb ik bij mijn paard ook laten doen. Ze kunnen er werkelijkwaar alles op zien, elke spier pees ligamentje, wel bijzonder hoor!
Is het geen kwestie van een scheef paard die zich scheef belast dan? Succes met hem!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:22

Ik vind het wel raar dat je paard bij meer belasting slechter wordt. Dan zit er imo echt iets niet goed.
En als je DA een probleempje in de sprong verwacht zou ik zelf daar toch graag een foto van willen hebben.
Mocht het spat zijn kan je paard enorm gebaat zijn bij een Tildren infuus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:25

Thermografie is zeker aan te raden, het kan niet met deze lage temperaturen maar je ziet elke hotspot in het lichaam van je paard, zeker aan te raden en helemaal als je niet weet waar het zit.
Als je via de thermografie de plek lokaliseert dan kun je bij een dierenarts veel gerichter foto's, echo enz laten maken i.p.v eerst dit stukje en dan dat stukje, scheelt je gewoon ook veel geld.
Als we een keer een wat duurder paard gaan kopen dan wil ik eerst volledige thermografie.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 17:10

@ somokkele, mijn paard is een zij, geen hem :o hihi. Maar bedankt alvast.
Zou goed kunnen hoor dat ze scheef is, we nemen les voor een reden hè ;)

@ Needje, ik denk dat als de DA spat vermoedde, hij dit ook wel zou zeggen en meteen foto van zou laten maken. Ik ga me dus niet nodeloos zorgen maken, DA weet heus wel wat ie zegt en doet, lijkt me. Het is trouwens ook niet altijd als we trainen hoor. Het is een combinatie van omstandigheden meestal. Ik kan dagen achtereen urenlang een intensieve buitenrit maken zonder dat er ook maar iets te merken is. Als het spat of iets dergelijks zou zijn, denk ik dat er dan altijd wel iets niet lekker zit. En dan zou er bij de buigproef wel een een heel ander resultaat geweest zijn. DA zag echt bijna niks. Hij kon me zelfs niet eens zeggen waar het eventueel zou kunnen zitten, ZO miniem was het. Het was ik die er op doorvroeg waar hij dacht dat het zou zitten. En toen zij hij in het spronggewricht, maar hij was dus absoluut niet zeker. Uitverdoven en foto's maken leek hem weinig zin te hebben. Dus moet ik aan de slag met haar, alleen gaat dit niet echt met dit weer hè ;) Als het dan idd telkens terugkomt bij intensief rijden, dan moest ik hem weer contacteren.
Bedankt voor de tip voor als het spat mocht zijn.

@ bigone, thermografische onderzoek zou ik graag in het voorjaar laten uitvoeren. Als er dan echt iets niet lekker zit in dat linkerachterbeen, dan zal dat hopelijk met dit onderzoek duidelijk worden. Zo'n onderzoek wil ik idd laten uitvoeren om een eventueel probleem te lokaliseren en dan gericht te behandelen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:18

Ik heb zelf gemerkt dat een kreupelheid in het achterbeen bijna niet te voelen is onder het zadel.
Mijne loopt op dit moment ook niet goed. Alleen mijn instructrice ziet het. (heeft een getraind oog als DA)
Verder niemand en ik voel het ook niet. (merk het hooguit in het rijden omdat ie nu wat minder fijn is)
Mijn paard heeft spat. En volgens haar geeft hij ook echt een "spat-beeld".
Citaat:
Hij kon me dus niet vertellen waar het precies zou kunnen zitten, maar hij vermoed in de sprong. Het is mogelijk dat mijn paard eens is uitgegleden in de wei en zich zo bezeerd heeft waardoor er een ontsteking is ontstaan die maar niet wegtrekt. Ofwel is het het begin van artrose.

Dit kan wel degelijk spat worden trouwens!
Hoe loopt je paard verder met dat been? Heb je bv het idee dat ie met dat been meer "sleept"? (toon over de grond)

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 17:59

@ Needje, mijn paard liep vooraan 'kreupel' en achteraan was er niks te merken, althans mij is het nog nooit opgevallen, ook niet bij het longeren. DA kon bij onderzoek vooraan niks vinden, enkel heel miniem in dat linkerachterbeen dus en alleen bij de buigproef.
Ik merk wel, als ik rijd, dat ze precies door haar been 'zakt'... Allé, kan het niet uitleggen, het is niet echt slepen, eerder alsof ze er even mee 'trekt'. Dit komt echter pas voor op het einde van een les of rit, nooit in het begin en het komt enkel voor in stap. Bij longeren is het me ook nog nooit opgevallen dat ze met dit been sleept ofzo.

Wat moet ik me voorstellen bij een "spat-beeld"?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:10

Ik ben bij mijn paard ook achter de spat gekomen nav een lichte onregelmatigheid RV. Op de kliniek bleek het probleem echter LA te zitten.

Wat ze precies bedoeld met het spat-beeld weet ik niet. :) Maar ik denk het licht onregelmatige/stijve met slepend been.

Ik zou het wel goed in de gaten houden iig. En bij verslechtering even wat verder laten kijken.
Sterkte ermee!

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-10 23:01

Dank je wel Needje :)
Uiteraard blijf ik het goed opvolgen! DA zei ook dat, als ze terug onregelmatig wordt, ik meteen moest bellen voor verder onderzoek. Dat ga ik natuurlijk doen ook! Ik hou het nauwlettend in de gaten.
Jij alvast veel succes met je paardje!

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 10:10

Ik heb gisteren ook een thermografie van mijn paard laten maken.Ook een beetje onduidelijk niet goed lopen.Was toch heel duidelijk op te zien dat er iets mankeerd aan haar rechter achterbeen.Waarschijnlijk de pees.Ik kan het je zeker aanraden!Je weet tenminste wààr je moet zoeken.