Wat doen tegen droge brokkelhoeven?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

isioma

Re: Wat doen tegen droge brokkelhoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 21:07

mijn paard zet ik elke dag 20 minuten met zijn voeten in emmers water, om de hoeven lekker te laten weken. heb ik hem langzaamaan aan gewend. Maar dat is niet voor elk paard weggelegd.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:26

Amanda schreef:
Mijn haf heeft hetzelfde.
Ik kreeg vandaag van mijn smid de tip om de hoeven goed nat te maken en daarna in te smeren met olie of vet. Dat houdt het vocht in de hoef. En dan elke dag herhalen.
Een stalgenootje heeft dit een aantal jaar terug moeten doen en bij haar hielp het heel goed.

hier ook precies het zelfde, ze is er vandaag zelfs kreupel van! :oo
inderdaad, nat maken en invetten, niet met teer ofzo!
:)

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:32

Ik spuit de hoeven een keer per dag een paar minuten af en laat het voorste deel van de wei onder water lopen. Invetten doe ik niet, bij die van mij is dit voldoende om zijn hoeven netjes te houden.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:09

Water is bij ond best wel duur (ongeveer 5 a 6 euro per kub).

Ik ben er dus ook niet blij mee als de eigenaar van het paard met brokkelhoeven hier het paddock steeds nat gaat houden.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 01:57

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 02:03

Ik ben bezig met de hoeven elke dag 2x nat te maken en daarna met uierzalf in te smeren. Werkt erg goed! Na 1 week brokkelen haar achterhoeven al niet meer.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 03:04

Mijn Haf had hier ook last van voor hij op ijzers stond, toen hij op ijzers stond was het over. Je kunt idd de hoeven nat maken en dan invetten met hoefvet of gewoon een beetje zonnebloemolie (trekt sneller in), je kunt ook laurierzalf kopen (heeft de paardenwinkel als 't goed is wel), daar zit dus veel laurier in wat de hoefgroei bevordert. Dat smeer je na het nat maken alleen op de kroonrand, hoeft niet op de hele hoef. Biotine geven door het voer schijnt ook heeel goed te werken voor de groei en sterker maken van de hoeven, ik denk dat dit de beste (maar ook veruit de duurste !) oplossing is. Je kunt dit ook tijdelijk geven, bijv. dat je 1 pot op maakt en dat je als de hoeven dan weer goed zijn, probeert ze zo te houden door nat maken en vetten. Uiteraard scheelt zelf af en toe een beetje vijlen als er haakjes zitten ook stukken. Ik moet zeggen dat mijn Haf sinds hij op het land staat hele goede hoeven heeft. Weinig scheuren, en als hij eens wat heeft dan pak ik zelf even de vijl, de hoefsmid ervoor bellen is zelden nodig. Nu in de zomer maak ik de hoeven wel meerdere keren per week nat en vet ik ze in, hiermee voorkom je ook al een hoop doordat ze soepel blijven. Het vocht blijft in de hoef als je na het bevochtigen invet en daardoor blijft het langer soepel. Nooooooit alleen vetten en niet nat maken, hierdoor kan er juist geen vocht meer in de hoef en droogt het extra uit, zeker met de volle zon erop s'zomers. Een natte plek maken rond de drinkplaats is ook handig, zodat ze regelmatig even in de natte grond staan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 08:37

Het moet wel mogelijk zijn. Ik zou ook het liefst bij het drinkwater een modderpoel willen.
Maar drinkbak staat op zand wat goed gedraineerd is. Dat werkt dus niet.
De wei is niet te bereiken met water (stal met uitloop en daarachter wei waar ze 24/7 instaan).

Ik ben begonnen met Rainmaker van de Paardendrogist. Natmaken en vetten was ook niet praktisch vanwege zandbodem. Dit werkt beter, ik smeer het er in de wei op.
Nu hopen dat het effect heeft.