rijden op het asfalt zonder hoefijzers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:31

Ik stap en draaf wel op de weg en we rijden ook aangespannen.
Draf moet je ook rustig opbouwen maar dan is het goed voor de pezen.
Galop doe ik niet omdat de impact op het beenwerk dan wel erg groot is en bovendien er een reeel risico op uitglijden is (deze argumenten wegen met ijzers trouwens nog zwaarder).
Ik heb de mazzel dat volgens mijn hoefsmid de hoeven heel mooi recht afslijten. Als het scheef zou gaan, zouden ijzers nodig zijn, maar nu kan ze mooi blootsvoets blijven lopen. De hoefsmid haalt er wel veel minder af, sinds we dit doen. maar hij komt niet minder vaak.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:33

lailapri schreef:
Ik voel het idd wel de schokken, maar soms demp gras (in droge of bevroren tijden) ook erg slecht, zou je de paarden dan ook niet op de wei mogen laten? En hoe zit dat dan met rijden op de wei (als deze rijdbaar is).

Op de weide hoeven ze u niet te dragen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:44

En op een bevroren weiland gaan rijden zou ik zeker heel voorzichtig mee zijn.
Nog afgezien van het glijgevaar;
Als je galoppeert op een oneffen bodem met bevroren klompen of bijv. steentjes, krijgen de zolen daar behoorlijke klappen van. Deze veroorzaken trauma's zoals kneuzingen (zeg maar blauwe plekken) en dat kan leiden tot een ontstekingsreactie.
En een ontstekingsreactie in de hoef/laminae = .......hoefbevangenheid!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:08

In Nederland is het verboden tijdens endurance wedstrijden op asfalt te galoperen. Lijkt mij niet voor niets...

Citaat:
De hoeven zijn helemaal aangepast op wat ik met mn paardjes doe.
Als je dat wilt bereiken moet je wel een jaartje volhouden.

Dit is niet met elk paard zomaar te bereiken, daarom moet je oppassen met dit soort info op een forum (waar ook onervaren mensen dit lezen) en het niet zonder de toevoeging plaatsen dat er wel regelmatig een smid naar je paard kijkt. Zoals je later wel als extra info geeft nadat ik daar een opmerking over heb geplaatst :)

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:41

Mijn tinker staat nu zonder ijzers maar die worden er deze zomer opgezet. Ze schraapt helaas haar hoeven af, dus ik heb geen keus. Op asfalt stap ik over het algemeen, soms ook draven maar galop nooit. Dit is onverantwoord.

http://www.youtube.com/watch?v=q6WOvYvQ ... re=related

En dit is nog maar draf op zand, stel je dan galop op asfalt voor.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:54

Stappen en draven doen wij ook op asfalt zonder ijzers.
Bergafwaarts altijd in stap omdat anders de hoeven te snel slijten.
Galloperen doen we nooit op asfalt.

Nell_

Re: rijden op het asfalt zonder hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:49

Ik stap en draaf ook op het asfalt zonder ijzers. Galop niet, omdat ik dit slecht vind voor de pezen.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:51

Ik rij regelmatig buiten met mijn paard, staat ook niet op ijzers, ik stap eigenlijk het meeste op verharde wegen, drafje wil ik wel eens doen maar ik merk dat haar hoeven daar snel slecht van worden (scheelt ook dat ze nu nodig naar de smid moet)

CrossHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:52

Rij altijd zonder ijzers, nu doe ik het niet zo vaak meer, want onze pensionstal is aan de dijk, en daar zijn ze een stukje verderop aan het werk, dus ligt veel zand op de weg, en dat stuift natuurlijk heel erg... Maar ik stapte altijd, soms ging ze zelf in draf als we bijna weer terug waren, maar heb nooit gegalloppeerd..

bono_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:53

m'n verzorgpaard heeft ook geen ijzers nu,
dus meestal stap ik als ik op een harde weg ben..
maar af en toe een drafje tussendoor kan geen kwaad toch?

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:53

Als je niet elke dag over het alsfalt draaft kan het best lijkt me hoor ;)
Zolang je niet galopeert, ik heb ook altijd geleerd dat dat erg slecht is voor de benen/pezen en spieren.

hilleke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:57

Sorry maar ook ik heb altijd geleerd dat het niet zo best is voor een paard zn beentjes om over het asfalt te rijden(draven/ galop).

Ik pak ook best wel eens een stukje draf als het niet anders kan, maar galloperen niet en zeker niet bewust!

SuperSvala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:03

ik stap en draaf ook over de verharde weg, mocht hij een galopje aanbieden dan neem ik dat ook weleens aan.
er word wel eens gesproken over een te grote belasting voor de pezen, maar als ik mijn paard laat kiezen tussen berm of asfalt en hij gallopeerd op asfalt dan is dat maar zo.
aangezien het hoefmechanisme zijn werk kan doen daar hij geen ijzers heeft lijkt mij dit ok.
maar inderdaad wel met mate.
als je de pezen immers nooit traint worden ze ook niet sterker.

er word hier nl wel weer veel gesproken over de beentjes, maar hoeveel van jullie rijden nog met bandages/beenbescherming terwijl recente onderzoeken hebben aangetoond dat dat ook niet goed is ivm verhitting

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:09

ik rijd met mijn paard dagelijks over het asfalt.. Stap en draf.. Galop niet..ze heeft geen ijzers.. En toch moet madam elke 6 weken naar de smid want haar hoeven groeien ongelooflijk hard..

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:15

FaberSmid schreef:
YelaBrenda11 schreef:
eigenlijk staat in de titel alles wat ik wil weten .
wat vinden jullie van rijden op het asfalt zonder ijzers.

ik rijd zonder ijzers of het asfalt , stap , draf en soms een galopje ( maar galop nauwelijks)

is dit verkeerd , en kan het kwaad?

liefs femke

?
Waarom rijden over verharde wegen, als er alternatieven zijn zoals berm en zandwegen? Stap en draf kan nog maar galop waarvoor is dat goed?
Als uw paard zonder ijzers kan, wees dan zuinig op zijn hoeven voor u spijt krijgt omdat u uw paard moet laten beslaan.

Omdat er niet altijd bermen en zandwegen zijn. Ik moet ook gemiddeld 30/45 min stappen/draven voordat ik in de berm kan rijden aangezien ik in de randstad woon.

Ik stap en draaf ook altijd op het harde. Galop niet, omdat dit gewoon niet goed is.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 15:52

Van RT-->BEH.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 16:44

Ik heb vandaag gewoon een lekker stuk over het asfalt gedraaft. Goed voor de voetjes en de pezen.
Sinds de voeten weer regelmatig over het asfalt gaan lijkt het wel of de hoef zich aan het herstellen is van een probleem wat we van de winter hadden. Ze groeien ook flink in tegenstelling tot de hoeven van mijn fjord. Deze staat met een gebroken poot op de wei en de voeten groeien amper, puur omdat ze met niks dan zachte ondergrond in aanraking komen.
Over 2 weken komt de smid ben benieuwd wat die vind.

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:50

SuperSvala schreef:
als je de pezen immers nooit traint worden ze ook niet sterker.
er word hier nl wel weer veel gesproken over de beentjes, maar hoeveel van jullie rijden nog met bandages/beenbescherming terwijl recente onderzoeken hebben aangetoond dat dat ook niet goed is ivm verhitting

Ik ben het met je eens pezen kan je er op trainen. Je kan ook niet op de 1 of
andere dag eens denken van zo, nu ga ik even een half uur over het asfalt draven. Dat moet je op bouwen.
Ik gebruik ook geen bescherming voor de benen. Ik ben van menig dat dit
ook niet geheel goed is voor de paarden benen. Mijn paarden hebben ook nog nooit
wat aan zijn benen gehad.
Kreeg laatst nog een compliment van de veearts dat mijn merrie van 21 jaar
mooie droge benen heeft.

Ik denk dat iedereen wel een menig heeft over wel of geen ijzers.
Wel of geen bescherming dus ieder heeft ook zo zijn mening over het rijden op asfalt.

Professor schreef:
Arm paard, vooral de gewrichten.
Sorry dit moest verboden worden.

Ik kan je zeggen dat mijn paarden het goed hebben hoor. En met de gewrichten is niets mis.
Maar hoe moet het dan met de paarden die regelmatig voor de koets lopen, bijv trouwkoets ed.................

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 00:22

Ik stap en draaf ook geregeld over het verharde. Nooit problemen mee gehad. :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 00:30

Een te zachte, ongelijke ondergrond kan ook veel schade toebrengen. Vooral als het beenwerk niet goed is getraind.
Het valt mij op dat veel paarden tegenwoordig een peesblessure oplopen.
Stappen en (soms) draven over een harde ondergrond, versterkt het beenwerk (pezen etc.)
Natuurlijk, alles met mate.

WeCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 00:38

Mijn hoefsmid geeft aan dat het goed is voor de "paardenbenen" en hoef om over verhard te stappen en draven. Ze loopt ook "blootsvoets" aangespannen. Als ze onder het zadel is en ik draaf in de berm dan moet ik haar daar steeds houden, als zij de vrije keuze heeft gaat ze gewoon het asfalt op. Dus pijnlijk zal het niet zijn.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 00:56

Haha mijn paard wil ook altijd op het asfalt lopen, moet altijd heel veel moeite doen om haar in de berm te houden. Dus ik weet het ook niet....

Bloempjeh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 01:05

Mijn paard staat in de zomer altijd op ijzers, maar in de winter gaan ze er altijd af. Hoefsmid zegt altijd dat het goed voor haar hoeven is om deze even te laten 'bekomen'. Als ik dan buiten ga stap of draaf ik wel gewoon op de asfalt. Galop doe ik nooit op verharde weg. Niet enkel omdat het niet goed is voor de pezen, ik vind het gewoon niet veilig dat mensen dat doen. Verharde wegen zijn toch meestal plaatsen waar auto's passeren? Zou deze nooit in galop kruisen..

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 01:07

Stappen is geen probleem op het harde. Juist erg goed. Bij blessures wordt niet voor niks aangeraden om te stappen op harde, egale ondergrond.

Draven kan ook zonder ijzers op het harde, maar rustig aan opbouwen, zoals hierboven al vermeldt staat.

Galop is echt Not done..... Hiermee kan je de pezen goed verpesten.
Buiten dat het slecght voor de pezen is, paarden glijden ook sneller uit op het harde.

yesrno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 18:04

Draven moet wel kunnen toch als je het niet overdrijft