advies gevraagd: achterijzers wél of níet af?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: advies gevraagd: achterijzers wél of níet af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 08:48

Als je ze eraf laat halen, zeg dan wel tegen je smid dat hij de hoeven niet korter maakt. Hooguit de hoefwand een beetje bijvijlt. Maar niks van de zool en straal af laten halen. Dat bovenste laagje kun je nl vergelijken met een eeltlaag, en beschermt de hoef tegen steentjes enzo :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 08:51

mijn paard stond ook zijn "hele leven" al op ijzers, voor en achter.. maar als ze bij hem eraf gingen liep hij 1 à 2 week niet goed, omdat hij het niet gewend was, maar dit is bij elk paard anders natuurlijk..

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:07

Ik had mijn paard bijna altijd op ijzers. Maar omdat ze enorme brokkelhoeven had, verloor ik die dingen altijd.

Na jaren van tobben heb ik ze eraf gelaten. Ze heeft wel 2 jaar gevoelig gelopen, echt dat ik me er niet fijn bij voelde. Heb hoefschoenen gekocht (krengen van marquis die ik standaard verlies), maar omdat dat niet werkte gewoon op de blote voetjes gegaan.

Gewoon veel in de berm rijden of zand maakt niet uit..nu kan ik over keitjes en asfalt zonder enkel probleempje. En brokkelhoeven zijn ook verleden tijd.

Dus om je weidegenootjes te beschermen (en zij jou neem ik aan) gewoon de ijzertjes eraf halen..

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 10:13

Op het moment dat ze het land op gaan, hoe lang zitten je ijzers er dan onder??
Dat zou voor mij ook een belangrijk punt zijn, als ze toch opnieuw eronder moeten dan kun je ze wel even eraf laten en als het niet gaat er weer makkelijk onder slaan, als ze nog goed zitten en de hoeven niet te lang zijn is het lastiger om nieuwe ijzers goed vast te zetten mocht ze niet goed lopen.
Opzich geen probleem om alleen voor ijzers te hebben, alleen als ze het niet gewend is heb je kans dat ze even wat gevoelig loopt, en de eerste dagen iets minder intensief arbeid op harde ondergrond.
Troy staat rondom op ijzers omdat hij zijn hoeven (vooral achter) te hard slijt en scheef slijt met onze ritten richting het bos.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 11:48

Dikke kans dat je er niks van merkt als je de achterijzers eraf laat halen.

Hier zie je de resultaten van een enquete onder 600 paardeneigenaren die hun paarden van de ijzers haalden en overgingen op blootsvoets.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/overgang.htm

Je ziet in tabel 1 dat 86% geen enkel probleem ondervond toen de ijzers eronderuit gingen. Slechts 5% had grotere problemen.

Tijdens de overgangsfase had maar 50% last van gevoeligheid op grind.

De periode van gevoeligheid was bij de meeste paarden ongeveer een maand en een paar procent deed er drie maanden over.

Dus alle reden om aan te nemen dat het waarschijnlijk wel probleemloos zal verlopen. En mocht het niet lukken bestaan er gelukkig hoefschoenen. Voordeel daarvan is dat je ze alleen om hoeft te doen als het echt nodig is, als het niet nodig is laat je ze lekker in de kast staan :D

Wellicht bevalt het je zo goed, dat je ook de voorijzers eraf laat halen :j

Ik rij al jaren met mijn paarden blootsvoets op asfalt en nog moet ik bekappen. Het beval me prima; ze glijden niet onverwachts weg, geen hoef een beenproblemen, niet meer afhankelijk van een smid, geen gezeur met loszittende ijzers etc. Vroeger heb ik met mijn verzorgpaarden weleens een flinke schuiver gehad op het asfalt, plus dat ik een keer een ijzer op mijn kop kreeg dat eraf vloog :+

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 22:12

Wat een hoop reacties!
Ik heb nu weinig tijd om ze te lezen, maar zal er morgen uitgebreid de tijd voor nemen en reageren.
En die website zal ik ook nog even goed doornemen.

Luitjes, hardstikke bedankt +:)+

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 01:07

Ik had een paar weken geleden hetzelfde gevraagd en de knoop doorgehakt. Na 5,5 jaar mijn pony te hebben en alltijd rondom beslagen te zijn geweest heb ik ze achter eraf laten halen. Pony liep meteen goed. Randjes gingen wel een beetje brokkelen, maar de hoeven moeten nog wennen. Ook natuurlijk omdat er nog gaatjes inzitten waar de hoefnagels hebben gezeten. Het gaat er nu al steeds mooier uitzien.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:21

mijn paarden hebben in de zomer ook ijzers (ivm wedstrijden) in de winter laat ik ze er altijd weer onderuit halen. Is immers in de winter niet nodig ;).

Hoefsmid vijlt het dan altijd een beetje bij, maar probeert ze (zeker de eerste keer zonder) iets langer te laten, nooit problemen mee gehad :).

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 21:54

Hallo,
zoals beloofd zou ik even reageren.
Veel tips en adviezen gekregen waar ik heel blij mee ben :j
Lees dat het ook wel per paard verschillend is hoe er op gereageerd wordt.
Volgende week vrijdag zou Janus zowieso visite van de smid krijgen. A.s. vrijdag worden de ijzers achter eraf gehaald.
De vrijdag daarna komt de smid terug om alle hoeven te "bewerken", zoals gepland.
Ik kan in deze week alvast bekijken hoe het mij (lees paard) bevalt zonder achterijzers.
De paarden hebben dan in ieder geval een week aan elkaar kunnen wennen, zonder dat Janus zijn achterijzers omheeft.

Nogmaals iedereen bedankt +:)+

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 00:05

Ik denk dat dat een verstandige keuze is. Zal waarschijnlijk reuze meevallen maar ik zou wel in dei week dan ook even kijken hoe hij reageert op kiezelsteentjes. want die ga je toch echt etegnkomen met buiten rijden. Op de wei had de mijne ook weinig last maar bij het kleinste steentje liep ie al op eieren.