Benen wel of niet afspuiten na het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:40

Citaat:
Ik ben de betreffende vriendin en dit is dus exact wat ik zei ;) Ik ga na het rijden toch ook me voeten, benen en handen niet afspuiten met ijskoud water... Ik spuit zelf als ik in de blub gereden heb de benen wel af maar dan met lauw water omdat ik zelf ook geen koude straal op me zou willen hebben zeg ik altijd :P

een paard heeft hele andere grenzen dan ons, veel hogere pijngrens, staan in de winter gewoon buiten. en hebben daar de weerstand voor.

Ja maar je kan de benen van het paard toch echt niet vergelijken met die van jou! Dat is wel een beetje naief hoor!

Whitepanther

Re: Benen wel of niet afspuiten na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:57

Kijk ik begrijp ook wel dat er een degelijk verschil zit in mijn benen en die van mijn pony.

En of ik naief ben of niet heeft niet veel met deze discussie te maken. Ja ik vermenselijk mijn paard soms misschien iets te veel, maar gelukkig weet ik dat zelf en sla ik daar niet in door.

Maar om weer even terug te komen op de discussie. Verhalen over het koelen van de pezen ken ik ook, maar nu dus dat over de bloedvaten en het vernauwen daarvan waardoor afvalstoffen niet goed afgevoerd worden. Nu ga ik me dus toch afvragen wat is nu juist en wat niet....

Overigens hoor ik veel mensen die de benen van hun paard weer wel 'even' afspuiten en dat heeft dus weer geen nut... Maar dan weer de opmerking dat je dat doet om de bloedsomloop te stimuleren... Als de vaten vernauwd worden door de kou wordt de bloedsomloop dus niet gestimuleerd (schijnbaar). Het komt er dus op neer dat al die mensen de benen van hun paarden afspuiten om de bloedsomloop te stimuleren, maar ze eigenlijk het tegengestelde effect verkrijgen....

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 09:43

RT --> BEH

thysvisscher

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 22:34

Nu kan ik me weer aansluiten bij whitepanther! :+
Ik wordt echter regelmatig geciteerd zie ik zo en das altijd leuk :D , maar mijn tekst wordt ietwat uit de context gehaald. Ik ben absoluut niet voor het vermenselijken van een paard en alle troelala eromheen, ik heb alleen het voorbeeld van het vergelijken met je eigen been gegeven omdat dat het hopelijk wat op zou helderen. Dit voorbeeld heb ik trouwens "geleend", want ik heb het ook zo gehoord op de faculteit... daar was indertijd ook deze discussie gaande. :list:
De anatomie is in die zin verschillend tussen mens en paard dat het paard veel minder spierweefsel heeft in het onderbeen en de mens veel meer. Bij het paard zit er vnl peesweefsle, dat is sowieso al slechter doorbloed, dus die doorbloeding afremmen, zorgt inderdaad voor ophoping van afvalstoffen. Dat het afspuiten de bloedsomloop "stimuleert" is een beetje oude-wieven-praat in mijn ogen......

Anna15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 21:50

Wat wij altijd doen.
Als een paard bij de zadel plek nat is dan spuiten wij hem af.
Dan beginne we rustig bij de bennen met spuiten en gaan we zo omhoog dat ze kunnen wennen aan de temp.
Dan waar het paard gezweet heb daar maken we het nat.
Dan haal we zweetmes er over heen dat al het water weg is.
Dan zetten we het paard in de longeerbak dat ze even lekke kunnen rollen.
En dan zetten we hem pas in wei

Dit is toch ook goed?

En als het heel mooi weer is wassen we de paarden soms ook(A)

:o

en ja ik heb dyslexie

Marliesjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 17:20

Mijn paard heeft 4lange sokken en die zijn altijd wel vies dus ik doe er meestal even snel na het rijden water over heen.
en dat het slecht is voor de hoeven is volgens mij ook onzin

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 10:01

In de zomer als het lekker warm is wel.. In de winter niet hoor! Alleen soms gewoon wassen voor een wedstrijd (sokjes) maar na het rijden niet..
En altijd goed droogmaken, mn paard is gevoelig voor mok..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 14:06

gewoon je paard goed lang uit stappen en dan het liefst op een harde ondergrond (buiten)

Als afspuiten zou helpen kost het je een vermogen aan water (en tijd) elke keer omdat het minimaal 10 min per been moet zijn wil je echt koelen. Die tijd kan je beter benutten door je paard goed uit te stappen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:30

Ik heb mijn paard nu acht jaar, en nog nooit de benen afgespoten. Niet na een rustige rit, niet na een zware training en niet na een flink pittige buitenrit. Ik denk dat goed uitstappen een veel betere koeling is. Op die manier koel je stapsgewijs, en blijft de bloedsomloop ook gewoon goed. En daarna weer hop het land in, rollen, drinken en een rondje wandelen. Paard is nog nooit kreupel geweest, bikkelharde pezen.
Enige keer dat mijn paard wordt afgespoten is op hete zomerdagen, het druipende zweet eraf. Verder niet.

niron_amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:49

Ik spuit altijd me pony's benen af..alleen na het rijden/longeren anders niet of ze moeten erg vies zijn.
Je kan ook zien aan hem dat hij het heerlijk vind en staat er ook lekker rustig bij zonder te draaien.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 21:53

Ik spuit ze nooit af, ook niet als ze vies zijn, dat droogt wel weer en dan borstel ik het er zo vanaf.

Tessa_Nolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 09:41

Mijn paard haar benen spuit ik alleen af waneer ze vies zijn of waneer ze niet goed loopt! voor de rest vind ik het niet nodig.

SpeTTerDesi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:14

Juist na het rijden benen afspuiten is goed voor de bloedsomloop!

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:22

Ik doe dit eigenlijk alleen afentoe in de zomer. Sowiso is goed uitstappen erg belangrijk. Het liefst op het harde en zonder beschermers!
Verder gebruik ik afentoe ook coolingsgel.
Heeft iemand daar mening(en) over ? Heb namelijk nog nooit gehoord dat dat slecht is?!

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:27

ik heb een cooling gel
dat ik speciaal ontworpen voor he langzaam koelen en dan niet te extreem
smeer het er ook al op onder de bandages

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 10:18

Ik rijd met peesbeschermers of 3-in-1-beschermers en na het rijden stap ik altijd goed uit.
Als ik hem dan afzadel kijk ik even of het erg nat is onder de beschermers. Is dat zo, dan spuit ik het even schoon met koud water (alleen in de zomer). Zijn de benen niet erg nat, dan borstel ik ze gewoon even schoon.
In de winter spuit ik eigenlijk de benen helemaal niet af.

Ik doe het niet om mok te voorkomen, maar puur om aangekoekte zweetplekken te voorkomen.Daarbij ben ik ook van mening dat koelen minstens 5min. per been moet.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 10:23

Morrie05 schreef:
Op Anky haar site staat ook iets over koelen van de benen. Ben zo terug ga het even opzoeken!

Edit:

We vroegen dierenarts Maarten Aarts van DAP St. Oedenrode om advies: ‘De temperatuur in de pees loopt op tijdens het werk. Als deze temperatuur heel hoog oploopt is dat niet goed voor de structuur van de pees die opgebouwd is uit allerlei eiwitten, bijvoorbeeld collageen. Die structuur kan bij hele hoge temperaturen als het ware ‘uit elkaar vallen’ en dat kan weer allerlei vervelende gevolgen hebben (denk aan peesblessures). Door te koelen, daalt de temperatuur in de pees weer.’

De temperatuur kan wel gevaarlijke waarden bereiken als je met peesbeschermers of bandages werkt maar als je 'bloot' rijdt, gebeurt dat niet!
Ik rijd dus liever zonder. Liever die temperatuur voorkomen dan achteraf de schade proberen te beperken.
(overigens is koelen voor mij niet echt een optie; als die dikke sokken van mijn tinker elke dag kletsnat worden, heeft ze binnen no time mok.)

NinetyFour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 14:51

Ik denk dat het niet erg veel kwaad kan hoor. Bijna overal zitten voor en na- delen aan.
Zelf spuit ik de beentjes in de zomer wel altijd af. Maar in de winter niet, dan is het water buiten afgesloten. En dan vind ik het ook wel erg koud :P

noorah89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:10

Ik spuit altijd de benen van mijn paarden af na het werk. Ze gaan na het uitstappen nog even de stapmolen in en dan spuit ik de benen af en droog ik ze grondig af...

devy26

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:17

Niet elke keer maar ik zou het soms wel doen
want de pony/paard heeft heel hard gewerkt of zijn/haar benen zijn vies geworden naar het (buiten)rijden.

:o

__thalisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:44

ik spijt mij paard zijn hoeven/benen ook bijna elke dag af,
en ze zeggen dat die hele mooie hoeven heeft dus het zou echt niet slecht zijn een beetje water ze staan ook wel eens in de blubber is toch ook water!

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 21:50

ik spuit ze af en toe af (alleen in de lente/zomer) alleen naar het rijden.
meestal als is meer dan een uur heb gereden of als hij heel erg vies of bezweet is

laura_julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 09:00

Ik heb een pony waar ik op buitenrit ga en in de bak rijd.
Maar die bak bij ons is echt gigantisch zwaar waar je haast niet vooruit komt en niet goed is voor de benen :(
Maar als ik daar dan toch wat in rijd (ongeveer een kwartier halfuurtje) dan spuit ik ze alleen in de zomer wat af , met koud water.
Volgens mij kan het niet kwaad maar de ene paard kan er beter tegen dan een ander paard.
Mijn pony kan daar gewoon tegen dus voor mij is het geen probleem.
Maar voor sommige andere paarden zou ik maar gewoon daarna even droogvrijven met een doek of met stro ofzo. :P

Kpjekoffieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 16:08

ik doe het ook meestal niet, ik heb zo iets van van het een op andere moment worden ze weer koud en dat lijkt mij ook niet echt goed

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:19

Ik spuit ze nooit af :)

Springstal waar ik tijdje heb geholpen eng gereden deed haast iedereen het daar..
Net zoals Nies_ zegt kun je de viezigheid laten drogen en dan afborstelen :)
Ik stap liever wat langer uit.