Mijn lieve kleine Fleur, met hoefbevangenheid... Inslapen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Mijn lieve kleine Fleur, met hoefbevangenheid... Inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 08:32

Die komt er wel weer bovenop hoor, ik heb ze erger dan dat weer op de been gekregen. Alles valt of staat met goede voeding (geen suikers, geen gras, alleen goed hooi + liksteen), eventueel magnesium en een goede bekapping waarbij het hoefbeen weer parallel met de grond gezet wordt. Dan worden de ongezonde delen van de hoef ontlast.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/hbh.htm

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 10:56

Arabesk schreef:
Die komt er wel weer bovenop hoor, ik heb ze erger dan dat weer op de been gekregen. Alles valt of staat met goede voeding (geen suikers, geen gras, alleen goed hooi + liksteen), eventueel magnesium en een goede bekapping waarbij het hoefbeen weer parallel met de grond gezet wordt. Dan worden de ongezonde delen van de hoef ontlast.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/hbh.htm

nou ik moet zeggen dat ik dit toch wel een beetje vreemde reactie vind
tel de boel eens bij elkaar op
denk je dan dat dit beestje nog een waardig bestaan kan lijden
gezien de leeftijd bedoel ik dan he

als ze 10 jaar jonger was zou ik er zeker voor gaan, maar ze is sowieso niet meer in het werk.
dus staat als ik het goed begrijp eigelijk de hele dag maar te staan.

met heel veel pijn kan je haar er ongetwijfeld weer bovenop krijgen, maar voor wat...
daar moet naar gekeken worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:50

ik vind jouw reactie een beetje vreemd fluffyfox. Gezien de leeftijd kan het dier geen waardig bestaan meer leiden? En wat maakt het in vredesnaam uit of een dier nog aan 'het werk' is of niet?

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:53

omdat er dus niks meer mee gedaan wordt en er aangegeven is dat het beestje alleen op een stukje staat, niet meer in het land kan.

lees maar terug op eerdere pagina's
daar heb ik getracht uit te leggen dat je als eerste moet kijken naar de kwaliteit van leven van je dier naar mijn vinden dus.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 11:58

maar of er wel of niets mee gedaan wordt, dat maakt dus uit?
Mijn Fries komt bijna niet meer in de wei (alleen korte tijden als de fructaanindex laag is) en staat met een vriendje in de paddock, verder hobbel ik recreatief op haar als ik tijd heb (en da's niet zo vaak). Heeft ze wel of geen kwaliteit van leven?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:00

Er is hier een heel topic over hoefbevangenheid, met heel veel info en lotgenoten... zal kijken of ik een linkje kan maken

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=111&t=614495

voor je een beslissing maakt zou ik de eerste bladzijde goed doornemen en daar je vragen stellen. Er zitten heel wat 'ervaringsdeskundigen' die je graag op weg helpen en tips geven. Iedereen wordt in z'n waarde gelaten!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:10

countrygril wat goed geschreven

ts ik zou beginnen met het maken van rontgenfoto's om te kijken of het hoefbeen gekanteld is en je advies van je oom mee te nemen naar de kliniek.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:12

Kinke schreef:
maar of er wel of niets mee gedaan wordt, dat maakt dus uit?
Mijn Fries komt bijna niet meer in de wei (alleen korte tijden als de fructaanindex laag is) en staat met een vriendje in de paddock, verder hobbel ik recreatief op haar als ik tijd heb (en da's niet zo vaak). Heeft ze wel of geen kwaliteit van leven?

dat denk ik wel als ik het zo lees
en ik kan dus ook voor TS niet bepalen of het echt zo is,
maar zo weerspiegelt zij het.

jou paardje staat met een vriendje, niet alleen
en gaat af en toe met jou lekker op stap
ik denk dat je paardje je daar plezier aan heeft of tenminste dta kan ik mij voorstellen.
paardjes zijn gemaakt om iets te doen en niet hele dagen alleen te staan
als ze daarbij ook nog eens enorme pijn hebben en een toch zeer respectabele leeftijd hebben behaald moet je soms gaan denken aan je diertje
wat is eerlijk voor hem of haar.

maar let wel als eigenaar zie je dingen soms niet.
dit heb ik zelf meegemaakt
en daar heb ik van geleerd.
mijn paard komt op 1
als dat betekend dat ik daar emotionele pijn aan zal hebben dan is dat maar zo
als mn dier maar niet staat weg te kwijnen.

lees mijn gedichtje op pagina 1
dit zegt het allemaal vind ik

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:14

tita schreef:
countrygril wat goed geschreven

ts ik zou beginnen met het maken van rontgenfoto's om te kijken of het hoefbeen gekanteld is en je advies van je oom mee te nemen naar de kliniek.

als je kijkt naar de foto op pagina 1 zie je dat dit echt al heel ver gevorderd is
en dan moet je je naar mijn idee dus af gaan vragen of alle onderzoeken en gesleur aan het lijf van je dier het voor haar wel waard zijn.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:19

:o zie wel dat die foto's niet zo best zijn maar ik ben geen expert op dit gebied sterker nog ik moet hier nog heel veel van leren.

Toen de mijne foto's ging maken zagen ze dat hij bevangen was geweest maar ik weet niet meer wat ze zeiden spier of hoefbevangen iig licht..ik kreeg geen advies en al die tijd donder ik mijn paard gewoon in de volle weide..zal wel goed zijn (hij is 27)

Maar juist foto's vind ik zo belangrijk die liegen niet..nu weet ts niet of het hoef gekanteld is, en kan het juist als het niet gekanteld is helemaal goedkomen.
Als je foto's maak dan zie je dat meteen en bespaar je een lange lijdensweg en niet alleen die van je pony maar vooral van jezelf

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:22

tita schreef:
Als je foto's maak dan zie je dat meteen en bespaar je een lange lijdensweg en niet alleen die van je pony maar vooral van jezelf

en dat vind ik dus storend
jij rekent jezelf op 1
moet je paard niet het belangrijkst zijn hierin???
hij/zij kan niet zeggen het gaat niet meer en ze zullen dit ook echt niet snel laten zien. het zijn vechters
jij moet dit aan kunnen geven, maar vind jezelf dus het belangrijkst....
egoisme is dat

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:26

nou jij begrijp mij dus helemaal vekeerd mijn eigen pony heeft 2 weken op sterven gelegen en wij kozen toendertijd voor de pony omdat Utrecht daar hoop in had.
Maar de onmacht en ellende die ik toen 2 weken voelde en al het verdriet wat ik had omdat mijn pony zo'n pijn had wil ik nooit meer voelen.

Als ik de TS was zou ik iid naar mijn oom luisteren...ze houdt van die pony en oom geeft het een kans...maar naar aanleiding van aantal posten hier en verhaal over kanteling zou ik juist de keuze maken voor foto's

Want neem je geen fotos en je gaat zo nog op een goede manier 3 maanden verder dan weet je niet beter. Maak je wel foto's en zie je een kanteling dan weet je gelijk dat komt niet meer goed en dan kun je juist sneller een spuitje geven zo bedoelde ik dat..

Ik zou het mezelf zo kwalijk nemen als ik mijn paard maanden probeer op te lappen terwijl hij eigenlijk niet kan herstellen ..en zou me extra rot voelen omdat je dit had kunnen uitsluiten door middel van foto's

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:27

Ik zie hier maar één optie in en dat is inslapen.
Ik heb afgelopen Augustus mijn shet in moeten laten slapen door hoefbevangenheid dus ik weet wat het is.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:30

Onze shetlander was ook in de 20 toen hij zwaar bevangen werd. Hij is toen in Emmeloord behandeld. Loopt nu (29) als een kiviet, hij moet alleen altijd voorijzertjes hebben.....
Heeft uiteraard best wat geld gekost, maar hij gaat dus nu al weer 10 jaar 'mee'!

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:32

tita schreef:
nou jij begrijp mij dus helemaal vekeerd mijn eigen pony heeft 2 weken op sterven gelegen en wij kozen toendertijd voor de pony omdat Utrecht daar hoop in had.
Maar de onmacht en ellende die ik toen 2 weken voelde en al het verdriet wat ik had omdat mijn pony zo'n pijn had wil ik nooit meer voelen.

Als ik de TS was zou ik iid naar mijn oom luisteren...ze houdt van die pony en oom geeft het een kans...maar naar aanleiding van aantal posten hier en verhaal over kanteling zou ik juist de keuze maken voor foto's

Want neem je geen fotos en je gaat zo nog op een goede manier 3 maanden verder dan weet je niet beter. Maak je wel foto's en zie je een kanteling dan weet je gelijk dat komt niet meer goed en dan kun je juist sneller een spuitje geven zo bedoelde ik dat..

Ik zou het mezelf zo kwalijk nemen als ik mijn paard maanden probeer op te lappen terwijl hij eigenlijk niet kan herstellen ..en zou me extra rot voelen omdat je dit had kunnen uitsluiten door middel van foto's

hoi ok
ja dan heb ik je idd verkeerd begrepen
excuses hiervoor

ik kan me gewoon zo opwinden over mensen die zichzelf op 1 zetten omdat ze de pijn van het verlies niet aan denken te kunnen
en zo'n beestje weg staat te kwijnen

het nemen van fotos zou idd in deze een zeer juiste keuze zijn voor het rationeel nemen van een beslissing

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 12:44

countrygirl schreef:
Rina, ik ben het niet met je eens. Ik heb zelfs een chronische HB klant die nu helemaal genezen is!
Chronisch was hij in de tijd dat ik nog niet wist dat de meeste paarden HB worden van dat fructaangehalte (suikers!) in het gras. Sinds ik dat weet, dat hij daar heel gevoelig voor is, heb ik hem van het gras afgehaald in de fructaanhoge perioden.

Fructaan is de pest, ze raken gelijk weer hoefbevangen.

Je hoeft het niet met mee eens te zijn, maar genezen is jou paardje ook niet. Je zegt het zelf al, zie je quote. Dus is hij niet genezen want anders zou hij net als elk ander paard gewoon op het gras kunnen ;) Snap je nu wat ik bedoel met eens bevangen altijd bevangen. Een paard wat 1 keer bevangen is geweest zul je altijd onder een regime moeten houden. Uitkijken met fructaan/voer enz enz. Bij een paard wat genezen zou zijn, zou je daar niet op hoeven letten.
Ik ben het met je eens dat ik het eerste stuk van mijn antwoord iets uitgebreider had moeten doen :D ;) Het hoe en of ze nog te gebruiken zijn om te rijden is afhankelijk van of er een kanteling is geweest. Maar is die kanteling er geweest kan je er (mits niet accuut) niets meer aan doen. (en gezien dat de TS aangeeft dat haar paardje al eens eerder HB heeft gehad, ga ik er vanuit dat het een chronische HB is, en er toch al iets van een kanteling is in de hoef :o Zou ik niet moeten doen, er zijn zoveel gradaties in HB).

countrygirl schreef:
Als het wél een ernstige kanteling is... of nog erger: punt van het hoefbeen door de zool.... dan zou ik haar in laten slapen. Zelfs dát zou eventueel nog goed kunnen komen, maar is een hele lange weg... en je moet goed weten waar je aan begint en of je je paardje dát nog aan wil doen. Gezien de leeftijd en de andere problemen... denk ik niet dat ik dit met 1 van mijn paarden nog zou overwegen.

Wil je mij uitleggen hoe je dat bedoeld? Zover ik weet is een kanteling alleen nog enigzins terug te draaien als het om een accuut geval gaat. Een chronisch geval die dus al eerder eens bevangen geweest is, kan volgens mij niet terug gezet worden. Je kan bij een "iets" gekanteld hoefbeen veel aanpassen kwa stand (zoals je ook al uitlegt) maar het hoefbeen blijft daar waar het naar toe is gekanteld.
Ik weet dat de medische heren en dames de laatste jaren veel hebben uitgevonden over HB en dat er veel nieuwe technieken zijn. Maar ik weet ook niet alles, geef ik ook grif toe. Dus als jij meer info hebt graag.

Kinke schreef:
ik vind jouw reactie een beetje vreemd fluffyfox. Gezien de leeftijd kan het dier geen waardig bestaan meer leiden? En wat maakt het in vredesnaam uit of een dier nog aan 'het werk' is of niet?

Ik niet. En denk dat Fluffyfox gelijk heeft. Waarom, naast de dingen die ze al aandraagt ook: de behandeling om het paardje er weer bovenop te krijgen is erg pijnlijk, intensief en duurt lang. Wil je dat een 25 jarige nog aandoen? En voor wat, hoeveel jaar heeft ze nog te gaan?? Wil je die laatste jaren die ze nog heeft overspoelen met pijn??? Ik zou dat niet kunnen.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 14:08

Nou Fluffyfox, ze heeft hier niet zo'n zielig leven hier zoals je denkt hoor :) Ze hoort gewoon bij ons, en de familie. Mijn broertje van 5 heeft er al enkele keren mee gereden, en moest ze nog lekker fit zijn, dan is dit een toppony voor hem om een beetje rond te hobbelen. Mijn andere pony is nog nu van in mei weg, dus 't is niet dat ze haar hele leven alleen gestaan heeft. Normaal gingen we nog een kleiner sportpony'tje kopen voor mn broertje. En ze heeft toch lekker veel aandacht van ons?

De kans dat dit helemaal gaat genezen is nihil, maar als het hoefbeen nog niet teveel gekanteld is kan ze wel pijnloos verder. Mits dieet & goede verzorging. We gaan eerst & vooral foto's laten maken, en dan kan ik beslissen. Ik heb er geen goed gevoel bij, ik vrees er een beetje voor, maar ik wil eerst en vooral foto's gezien hebben. Als op de foto's blijkt dat het al te ver gekanteld is (Het is hoogstwaarschijnlijk al wat gekanteld), dan staat de beslissing vast. Ik wil ze niet nutteloos laten lijden. Maar als ze nog kans heeft op een pijnloze oude dag, dan wil ik die haar graag geven. Omdat zij mij zoveel gegeven heeft.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:13

Rina, OK, ik begrijp wat je bedoeld. Mijn paard z'n voeten zijn helemaal genezen, echter de gevoeligheid voor fructaan blijft.
Op die manier is hij 'ziek'. Denk dat dit zo duidelijker is.
Hij kan wel op gras hoor, alleen de fructaanperiodes echt gewoon niet. Daar moet je als eigenaar je verantwoording nemen.
1 uur fructaanrijk gras kan echt al de aanleiding zijn tot HB.
Jouw 'regime' is dus ook korrekt.

Er zijn diverse casestudies, voornamelijk in de USA en de UK, die uitwijzen dat een eventuele kanteling wel weer terug gedraaid kan worden.
Onderschat de kracht van genezing niet van het dier zelf. Het lijkt zowat onmogelijk, maar het kan wél.
Ook zijn er gevallen waarbij een sinker, dus een hoefpunt door de zool heen, weer helemaal goed kan komen.
Echter, dat is dermate professioneel en een behandelplan van zowat 1 jaar, je kunt dat niet aan een leek adviseren.
En.... ik vraag me dan ook af in hoeverre het dier moet lijden omdat de eigenaar er geen afstand van of kan doen.
Rekening houdend met leeftijd, omstandigheden, misschien nog andere aandoeningen....
Ieder paard is anders, maar iedere eigenaar/verzorger ook.

Ik zal vanavond eens zoeken of ik de filmpjes hiervan nog kan vinden. Eh... niet geschikt voor gevoelige magen.

Groetjes!

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 14:18

countrygirl schreef:
En.... ik vraag me dan ook af in hoeverre het dier moet lijden omdat de eigenaar er geen afstand van of kan doen.
Rekening houdend met leeftijd, omstandigheden, misschien nog andere aandoeningen....
Ieder paard is anders, maar iedere eigenaar/verzorger ook.

Inderdaad countrygirl, ze is tenslotte 25. Ik weet ergens al welke keuze ik ga moeten maken, maar ik wil de foto's afwachten.
Daarna ga ik overleggen met mijn oom. Dat jarenlange proces van het terugdraaien van de kanteling wil ik haar niet meer aandoen.
Ik wil alleen ook geen overhaaste beslissing maken, tenslotte heeft ze 10 jaar van mijn leven gedeeld.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:21

ik denk dat ik bijna zeker weet dat het hoefbeen gekantelt is van de pony van TS..
TS heb je ook een foto van de gehele hoef?

Mijn paard is 10x bevangen geweest en heeft kantelingen zowel voor als achter(nee,was niet mijn schuld...niet te dik,geen gras,geen krachtvoer....cortico's).
Mijn paard is nu 22 en is al 5 jaar niet meer bevangen geweest.
Het zou mooi zijn als je erachter kwam waardoor de pony bevangen is geraakt...een begin van cushing of IR?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:22

Wat een heftige en uitgesproken meningen durven jullie hier neer te zetten.

T.s.: heb je al in het centraal topic over hoefbevangenheid gekeken?

(Mijn eigen ervaring: paard met flinke kantelingen loopt weer als locomotief, is wel 9 maanden af en aan zwaar kreupel geweest, hoefbeen loopt weer paralel aan de hoefwand dankzij veelvuldig en goed bekappen, paard krijgt zelfs een uur of drie weidegang per dag, gaat al weer anderhalf jaar goed)

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 14:45

mysa schreef:
Wat een heftige en uitgesproken meningen durven jullie hier neer te zetten.

Schrok er ook van, maar ze duwen me hier wel met mijn neus op feiten. Uiteindelijk heb ik dit topic niet opgericht om van iedereen 'ojee, wat erg' te horen.
Ja, daar heb ik al in gekeken, maar over het algemeen zijn er dingen die ik al wist, ik heb hier thuis een mapje liggen over info die we jaren terug verzameld hebben.

@geerke: Doordat ze op dieet was is haar weerstand achteruit gegaan, dus kreeg ze last van haar longen. We zijn terug meer beginnen bijvoederen (dieetmengeling & hooi)+ een voedingssuplement waar waarschijnlijk heel wat suiker in zat), maar dat was natuurlijk buiten de hoefbevangenheid gerekend, 't is wat een tweestrijd. We hadden eigenlijk gewoon mineralen ed moeten bijgeven, maar ja, achteraf is alles makkelijk gezegd...
Laatst bijgewerkt door X__Trees op 01-04-10 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 14:46

mysa schreef:
T.s.: heb je al in het centraal topic over hoefbevangenheid gekeken?

Had ik ook al aangegeven op de vorige pagina! Denk dat daar heel veel ervaring zit en heel veel tips van lotgenoten en er wordt niet zo snel over je geoordeeld...

Nogmaals: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=111&t=614495

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 18:08

Mijn paardje is pas hoefbevangen geweest, gelukkig niet heel erg, hadden het snel ontdekt, en ze is er weer helemaal boven op.
Zij kreeg pijnstiller in het begin, en alleen hooi te eten, en ze heeft heel lang drainage gehad, dat werkt ook goed. Kan je gewoon in een ruitersportzaak kopen of via internet. Dat zuivert de stofwisseling.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 19:01

Update: De DA is langsgeweest, en hij ziet er nog goede hoop in. De hoef is al redelijk wat gekanteld, maar hij is optimistisch. Moest hij in onze plaats zijn, zou hij er ook nog mee doorgaan. Ze zal zelf wel aangeven wanneer ze echt niet meer kan. En hij had niet de indruk dat dit nu zo was. Wat ik momenteel moet doen is inwrijven met isobetadine en suiker, en met verband een soort schoentje maken. Ze heeft een spuit gekregen, & krijgt antibiotica en pijnstillers. & het dieet natuurlijk.