Vervolg kreupelheid na ongelukje met de stijgbeugel

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Re: Vervolg kreupelheid na ongelukje met de stijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 11:22

@astridelise.
Dat is het precies, je krijgt een soort tunnelvisie als je tegen een probleem aanloopt waardoor zich makkelijk een nieuw probleem aandient. Die oogkleppen moeten we alleen voor het aangespannen rijden houden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 11:50

oke dit topic is dan wel wat ouder ,maar toch ben ik wel heel benieuwd hoe het inmiddels gaat met jullie?
is de rotstraal al weg?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 12:02

Leuk dat je nog reageert!
Het gaat eigenlijk boven verwachting goed. We rijden nu bijna 5x per week, tot nu toe zonder een stap verkeerd te hebben gedaan. De rotstraal is ook weg.

Dat was een stomme valkuil. Minder rijden, daardoor minder hoeven uitkrabben maar ook minder doorbloedt en toen ging het mis.

We zijn overigens niet meer in Utrecht geweest omdat onze auto total loss gereden was. Maar inmiddels hebben we weer een ander dus kunnen we weer wat plannen.

Ik heb inmiddels wat zitten fantaseren of we geen trail of zelfs trec kunnen gaan rijden. Ik ben blij dat we nog zo goed teruggekomen zijn, maar alleen maar rondjes door de bak roept toch wel om afwisseling.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 12:03

ik zag je in het topic van ikenindi en dacht van vraag es hoe het is :D
mooi dat het nu weer goed gaat.

trail en trec is allebei leuk om te doen :j

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 13:00

Nuance is eigenlijk een springpaard, maar dat durf ik niet meer aan. Ik wil haar ook niet tot de grens belasten, want ik hoop vooral dat ze nog heel lang mee gaat. Ik heb zelf nog maar heel weinig kracht in mijn armen over door een neurolosche aandoending en op Nuance voel ik me vertrouwd.

Ik kan me voorstellen dat dat nog veel sterker bij ikenindi speelt. Knap hoor hoe ze dat allemaal doet, ik hoop voor ze dat het helemaal goed komt met Indiana.

Zarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-10 17:42

Jeetje! Dit had echt iedereen kunnen overkomen volgens mij, zoiets verwacht je echt niet! Pony van mij heeft op jonge leeftijd ook is haar griffelbeentje gebroken gehad, maar dit is volledig hersteld, later heeft ze ook nog in het Z gesprongen!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-10 18:56

@Zarena, leuk om te zien dat het bij jullie zo goed is verlopen. Misschien ligt er nog een springtoekomst in het verschiet voor ons. ;)

Bij Nuance was het vervelende dat bij het herstel van het griffelbeentje 'nieuwvorming' van botweefsel kwam op een plek waar het niet hoorde. Dat extra botweefstel heeft haar diepe buigpees beschadigd. Waarschijnlijk toen ze in die stijgbeugel vast kwam te zitten.

En die rotstraal kwam en nog achteraan omdat ik haar hoeven te weinig had uitgekrabt in een periode dat ze veel op stal stond en we nog niet mochten rijden. Hoeven uitkrabben is voor mij een hele klus omdat ik maar weinig kracht in mijn armen heb. Ik kan niet veel meer dan ze tegen de zwaartekracht omhoog brengen. Maar Nuance helpt geweldig mee. Ze tilt vanzelf al haar voetjes op.

Gelukkig heb ik een goede hoefsmid met een geheim middeltje in een flesje zonder etiket wat erg goed helpt tegen rotstraal. Ik zou wel willen weten wat daar in zit, want ik heb ernstige vermoedens dat het recept zeer eenvoudig is. Maar het enige wat er echt toe doet is dat het helpt, en het werkt als een trein.

Ik probeer nu een tijdje met de stijgbeugels onder het zweetblad te rijden. Eigenlijk vind ik dat niet zo lekker (te gedwongen), maar als ik ze nu opsteek is het absoluut onmogelijk voor Nuance om nog een keer in die stijgbeugels te happen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 14:51

Het is een tijdje geleden en alles gaat goed, maar ik bleef toch wel onzeker. Bij een gewone misstap toch weer schrik dat het misschien weer fout is.

Daarom heb ik vandaag toch weer een echo laten maken, nu niet in Utrecht, maar door Annemarie Groenveld.

Alle zorgen zijn voor niets, de pees is helemaal hersteld op de echo is er niets aan te zien.
Ik mag gewoon lekker door rijden.

Alleen het is me niet aangeraden om nog echt te gaan springen met Nuance. De peesblessure is helemaal hersteld, maar er is wat nieuwvorming van het bot ontstaan na de breuk van het griffelbeentje. De pees loopt er net langs en de dierenarts is bang dat als ik echt zou gaan springen dat die pees wel langs die nieuwvorming gaat schuren en dan weer irritatie kan veroorzaken.

Maar naast de gebruikelijke rondjes in de bak kunnen wel wel weer eens een strandrit of een bosrit maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:07

toch fijn dat het nu goed gaat.
springen durf ik ook niet meer hoor,in gedachten hoor ik de boel dan alweer scheuren bij mijn pony >;)
( heeft scheur in griffelbeentje gehad)

gelukkig zijn er dan nog de bosritjes :D

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 15:13

Zeker fijn, ik ben er erg blij mee!

Ik zat nog te fantaseren om misschien trec of trail te gaan rijden, maar dat laat ik schieten. Voor de afwisseling is een bos- of strandrit ook leuk en dan houd ik Nuance heel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:15

herkenbaar hoor die bezorgdheid :j
helemaal na zo'n blessure heb je zo'n band met zo'n dier dat je eigenlijk niet wilt dat je "kind" nog wat gebeurd :P

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 15:51

Precies, het voelt zo "eigen".
Geen ander paard kan daar bij in de schaduw staan.

Daar hebben die beesten dan toch weer mazzel mee, uiteindelijk gaan we in allerlei bochten liggen om het zo goed mogelijk voor ze te maken.

Zoech

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 11:47

Ojee,
Is die gedraaid?
Vet vervelend
Succes!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 16:26

@Zoech, ik geloof niet dat ik je begrijp. Vet vervelend gedraaid :o?

Ik heb geen foto's van het onderzoek gisteren, maar als ik het vergelijk met deze van vorige keer:

Afbeelding

Dan zie je duidelijk dat de botrand in die cirkel wat verdikt is. Dat heuveltje is nieuwvorming.
De pees op deze echo boven die nieuwvorming heeft duidelijk echo-arme zwarte vlakken. Daar is de peesblessure.
Gister zag je dat heuveltje nog steeds, alleen de pees daarboven liep mooi egaal door. Het was mooi genezen, geen lelijk littekenweefsel, geen gaten, dus eigenlijk gewoon goed.

Alleen de pees zou wel tegen dat heuveltje aan kunnen schuren als Nuance echt zou gaan springen. Dat kunnen we dus beter niet meer doen. Maar hier kunnen we goed mee leven hoor.