paard loopt slecht zonder ijzers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Diamantien

Re: paard loopt slecht zonder ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:30

worden de meeste hoeven niet vanzelf weer harder na het verwidjeren van ijzers? Al heeft het zijn tijd nodig. Of zie ik dat verkeerd?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:52

poownielover schreef:
worden de meeste hoeven niet vanzelf weer harder na het verwidjeren van ijzers? Al heeft het zijn tijd nodig. Of zie ik dat verkeerd?

De dunne, brokkelende hoefwanden van de hoeven van mijn paard worden niet vanzelf dikker en sterker bij het afhalen van de ijzers. Ik kan ze wel afhalen; hij kan zonder ijzers in de weide lopen, al loopt hij wel iets korter. Maar zodra ik weer ga rijden krijg ik direct problemen zonder ijzers.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:55

Arabesk schreef:
Op de klinieken hebben ze geen ervaring met hoefschoenen. Mijn eigen veearts, verbonden aan de kliniek, had er nog nooit eentje in het echt gezien....

Jouw veearts misschien, maar om nou te zeggen dat "de klinieken" (waarmee lijkt mij bedoeld wordt "alle klinieken") er geen ervaring mee hebben vind ik veel te ver gaan.

Ik vind om eerlijk te zijn jouw meningen in dit topic erg generalistisch en kort door de bocht.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:58

Arabesk schreef:
Als een paard niet zonder ijzers kan moet er direct een alarmbel gaan rinkelen; je paard heeft zulke slechte voeten dat hij niet zonder 'krukken' kan lopen. Nou kan hij zich mbv die krukken aardig voortbewegen, maar zonder komt hij geen stap vooruit. Hmm, probleem. Het is niet wenselijk dat hij heel lang op krukken blijft lopen, maar dat zijn voeten genezen van een medisch probleem dat er is.

Afbeelding

Het probleem waardóór het paard niet zonder krukken kan lopen moet worden opgelost. Dat gaat niet door hem maar op krukken te laten blijven lopen. De óórzaak moet opgespoord worden.

Dat kan in sommige gevallen betekenen voor ruiters dat het paard een herstel periode gegund moet worden en dus een tijd de weide opmoet om de zieke hoef te genezen. Pas als het paard weer fijn zonder ijzers kan lopen kun je weer met hem aan de slag. Immers een invalide jaag je ook niet de atletiekbaan rond op zijn krukken :+

Wel kunnen hoefschoenen in de tussentijd verlichting geven als het paard gevoelig loopt en je hem toch beweging wilt geven. Voordeel is dat je die áf kan doen en het paard dus niet 24 uur per dag met krukken moet lopen, omdat jij een uurtje wil rijden.

Dit is echt hele grote onzin!!!!!!!

De voeten van een paard worden zeker niet slechter van ijzers.
Je kan er veel afwijkingen mee corigeren. Dit kan soms niet alleen met bekappen.

Nadeel van ijzers is ook nog eens dat daar zoveel gezondheidsnadelen aan kleven, dat als een paard ijzers onder geslagen krijgt, de hoeven alleen maar slechter en slechter gaan worden. Omdat o.a. de doorbloeding van de hoef minder wordt. Bovendien kan een hoef niet op een natuurlijke manier afslijten als het op een ijzer staat.De verzenen slijten harder dan de toon, waardoor de stand van de hoeven al snel verandert na een beslagbeurt. Júist voor paarden die rug of schouderklachten hebben is zo'n standsverandering niet wenselijk en zou blootsvoets lopen beter zijn, omdat je dan de hoeven telkens tussentijds kan (laten) bijwerken zodat de juiste stand aangehouden wordt.

Draag jij ook schoenen?
In heel veel landen lopen ze op blote voeten.
Conclusie: jij hebt slechte zieke voeten.

vlaaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:05

daar ben ik het wel mee eens wij lopen toch ook allemaal op schoenen. maar voor de paarden geld dat het soms beter is zonder ijzers en de andere keer met ligt er ook aan of je veel op het harde komt.
maar er is bijn geen enkel sportpaard zonder ijzers?

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:11

mijn paard loopt zonder ijzers bijna op z'n straal waardoor hij
snel gaat kreupelen

Rebecca83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:37

ik krijg de neiging heel veel te gaan zeggen over sommige reacties die hierboven staan, maar denk dat het verstandig is mijn mmond te houden..
misschien is het een tip om de site http://www.hoefnatuurlijk.nl eens lezen en eventueel misschien ook de site http://www.paardnatuurlijk.nl
ik heb zelf goede ervaringen met natuurlijk bekappen. het kost wel wat tijd als je echt probleemhoeven hebt maar je hebt er de rest van het leven van je paard plezier van!
ikzelf ben echt geen echt "NH type" (sorry als ik met deze uitdrukking mensen tegen het hoofd stoot maar wist niet hoe ik het anders moest formuleren) ik was altijd nogal traditioneel en dat ben ik in sommige opzichten nog steeds en was daarom eerst ook nogal sceptisch toen ik het voor het eerst hoorde maar het werkt echt! ook ik had een paard wat "officieel" niet zonder ijzers kon lopen. haar hoeven waren echt heel slecht, maar MET ijzers ging het ook steeds slechter haar hoef werd zwakker en zwakker en ze struikelde veel dus ik moest gewoon iets anders voor mijn meisje verzinnen.. toen de ijzers er net af waren liep ze natuurlijk nogal gevoelig, maar na 2 maanden (en 4 natuurlijke bekapbeurten verder) stampte ze al door het bos en over het asfalt. en nu loopt ze ZONDER ijzers met gemak op ALLE soorten ondergronden! ook vervelende grintpaden!
en zoals ik hierboven al een paar keer gelezen heb: als je paard echt heel gevoelig loopt zonder ijzers kunnen hoefschoenen misschien een optie voor je zijn? geloof me, het is het proberen waard!
als het echt niet lukt en je paard blijft overgevoelig lopen dan kun je er altijd weer ijzers onder slaan toch? dan is het gewoon niet anders en heb je het in ieder geval geprobeerd! :) veel succes/sterkte ermee!

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:07

@rebecca83:
Ik begrijp je redenering maar bij ons is het gewoon geen optie om paarden zonder ijzers te laten lopen. We doen dikwijls 40 tot 50 km op een dag waarvan toch de helft van de banen geasvalteerd zijn.
Ook zie ik het niet zitten om 16 hoefschoenen aan te trekken voor we gaan rijden. We rijden nl 4-span :-)

Rebecca83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:27

@KarminaP:
dat is begrijpelijk! dan ben je wel even zoet ja.. :D
het was ook meer een antwoord aan degene die dit topic geopend heeft: ponyfee :)
zij geeft aan dat ze liever zonder ijzers wil.
het was zeker niet bedoeld om jou te benadelen! ik ga echt niet tegen mensen die gewoon happy met hun paarden zijn die op ijzers lopen en waar het prima mee gaat verkondigen dat ze op blote voeten moeten. :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:42

Rebecca83 schreef:
maar MET ijzers ging het ook steeds slechter haar hoef werd zwakker en zwakker en ze struikelde veel dus ik moest gewoon iets anders voor mijn meisje verzinnen..

Ik vind het wel een groot verschil...
Paarden die het goed doen op ijzers - daarvan zie ik het probleem echt niet :roll:

Elke hoef is anders en ook elke hoefsmid.
Imo is niet 1 manier heilig, je kijkt hoe het paard erop reageerd.

Die vergelijking met krukken heeft me iig weer een lachbui bezorgd -> bedankt Arabesk :')

Rebecca83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:47

@superwoman ik geloof dat je mij topic niet goed gelezen hebt.. ik heb niks tegen paarden op ijzers als de paarden er goed op lopen en de bazen er tevreden mee zijn. dit meisje zegt echter dat ze de ijzers er bij haar pony ONDERUIT wil.. maar dat de vorige eigenaar zegt dat dit niet kan! dat probleem ken ik dus. en toen ik eenmaal toch "eigenwijs" deed bleek het uiteindelijk reuze mee te vallen! ik probeer HAAR gewoon een suggestie te geven omdat ik hiermee een goede ervaring heb. en het is (nogmaals) niet mijn bedoeling mensen te benadelen/tegen het hoofd te stoten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:55

Dat begrijp ik,
maar ik vond de vergelijking toch minder omdat het bij "jou" met ijzers ook niet goed ging. De pony van de ts heeft geen problemen met deze ijzers...
Mijn buurmeisje der pony was ook verkocht met de mededeling dat hij op ijzers moest.
Mensen hebben de ijzers er onder vandaan gehaald en daar heeft die pony onnodig onder geleden (brokkelhoeven werden dus abnormaal/pijnlijk kort)

Imo moet je dus eerst goed onderzoeken waarom die waarchuwing is gedaan,voordat je het gaat veranderen...
In jouw situatie had je imo geen keuze en moest je zoeken naar een goede verandering.

Rebecca83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:34

ik had op zich nog genoeg keuzes hoor. hoeveel orthopedisch beslag bestaat er wel niet? in eerste instantie was dat ook mijn idee te proberen maar toen ben ik es een beetje gaan rondkijken op i-net of er geen andere opties waren. op zich ging het ook best als de ijzers er eenmaal onder zaten maar tijdens het beslaan werdt ze steeds narriger en had ze duidelijk pijn. haar hoeven werden steeds zachter en zwakker. en haar ijzers begonnen steeds schever af te slijten waardoor ik het idee kreeg dat ze verkeerd liep/ging lopen. omdat het toch winter werd heb ik toen besloten haar ijzers er onder uit te laten. ze is toen eerst nog een tijdje traditioneel bekapt, maar haar hoeven bleven zwak en bleven erg kort. vooral achter! sinds ik over ben gestapt op natuurlijk bekappen zijn haar hoeven keihard geworden en staat ze weer recht op haar voetjes. :) natuurlijk is daar wel wat tijd overheen gegaan. toen haar ijzers er net onder vandaan waren brokkelden haar hoeven ook en was ze gevoelig. je kunt niet verwachten dat de hoeven dan gelijk in perfecte staat zijn nee.. (daarom kunnen hoefschoenen dan ook handig zijn) het is wel de bedoeling dat je de hoeven goed bijhoud en niet de ijzers er afhaald en het dier het verder zelf laat uitzoeken!
natuurlijk is dit niet bij alle paarden en pony's zo maar ik ben in ieder geval blij dat ik het geprobeerd heb! zoals ik al zei, als het niet gaat dan gaat het niet en dan moet je dat beest niet met pijn in zijn voeten laten rondlopen.
maargoed.. verder ga ik nu in dit topic mijn mond houden. ik ben uitgepraat en wordt toch maar alleen verkeerd begrepen.. ik hoop dat de TS mischien wel wat aan mijn verhaal heeft.

Maryooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:58

Hoi ,

Het kan ook zijn dat je paard/pony zo gewend is aan zijn of haar ijzers dat ze daarom erg gevoelig loopt.
Je kan het dus aankijken of ze daadwerkelijk slecht blijft lopen of eventueel een da naar laten kijken.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:41

Rebecca83 wat voor orthopedisch beslag heeft u paard voor wat allemaal gehad?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 20:05

Johanna59 schreef:
Arabesk schreef:
Als een paard niet zonder ijzers kan moet er direct een alarmbel gaan rinkelen; je paard heeft zulke slechte voeten dat hij niet zonder 'krukken' kan lopen. Nou kan hij zich mbv die krukken aardig voortbewegen, maar zonder komt hij geen stap vooruit. Hmm, probleem. Het is niet wenselijk dat hij heel lang op krukken blijft lopen, maar dat zijn voeten genezen van een medisch probleem dat er is.

Afbeelding

Het probleem waardóór het paard niet zonder krukken kan lopen moet worden opgelost. Dat gaat niet door hem maar op krukken te laten blijven lopen. De óórzaak moet opgespoord worden.

Dat kan in sommige gevallen betekenen voor ruiters dat het paard een herstel periode gegund moet worden en dus een tijd de weide opmoet om de zieke hoef te genezen. Pas als het paard weer fijn zonder ijzers kan lopen kun je weer met hem aan de slag. Immers een invalide jaag je ook niet de atletiekbaan rond op zijn krukken :+

Wel kunnen hoefschoenen in de tussentijd verlichting geven als het paard gevoelig loopt en je hem toch beweging wilt geven. Voordeel is dat je die áf kan doen en het paard dus niet 24 uur per dag met krukken moet lopen, omdat jij een uurtje wil rijden.

Dit is echt hele grote onzin!!!!!!!

De voeten van een paard worden zeker niet slechter van ijzers.
Je kan er veel afwijkingen mee corigeren. Dit kan soms niet alleen met bekappen.

Nadeel van ijzers is ook nog eens dat daar zoveel gezondheidsnadelen aan kleven, dat als een paard ijzers onder geslagen krijgt, de hoeven alleen maar slechter en slechter gaan worden. Omdat o.a. de doorbloeding van de hoef minder wordt. Bovendien kan een hoef niet op een natuurlijke manier afslijten als het op een ijzer staat.De verzenen slijten harder dan de toon, waardoor de stand van de hoeven al snel verandert na een beslagbeurt. Júist voor paarden die rug of schouderklachten hebben is zo'n standsverandering niet wenselijk en zou blootsvoets lopen beter zijn, omdat je dan de hoeven telkens tussentijds kan (laten) bijwerken zodat de juiste stand aangehouden wordt.

Draag jij ook schoenen?
In heel veel landen lopen ze op blote voeten.
Conclusie: jij hebt slechte zieke voeten.

Ja ik draag SCHOENEN inderdaad en voor paarden waarvan de voeten te snel slijten heb je ook hoefSCHOENEN.

Schoenen zijn dingen die je aan en uit kan doen en die niet vastgespijkerd zitten aan je voet en de beweging en afrol belemmeren.

Of loop jij ook dagelijks op stalen sandalen??

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:19

Mijn paard heeft 6 maanden zonder ijzers gestaan, liep moeizaam over de straat, over asfalt ging het goed, maar hij was met rijden niet zijn eigen vrolijke zelf.
Nu staat hij sinds het weekend weer op ijzers en ik heb gewoon een ander paard, hij heeft er zin in, dribbelt er weer op los. kortom, voor mij nooit meer anders.
Zijn hoeven waren te kort afgesleten, waardoor zijn straal in contact kwam met de stenen in de straat, nu hij hoger staat, is dat verholpen.
Mijn paard heeft echt knetterharde en goede voeten, hij heeft zijn jeugd altijd in Spanje in de bergen gelopen, dus kan best wat hebben, maar blijkbaar is dit voor hem toch fijner, en daar draait het uiteindelijk om.

Rebecca83

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:27

FaberSmid schreef:
Rebecca83 wat voor orthopedisch beslag heeft u paard voor wat allemaal gehad?

nog 1 keertje dan omdat mij een vraag gesteld wordt...

geen, want ik ben eerst eens gaan rondvragen en lezen of er nog meer mogelijkheden waren toen las ik over natuurlijk bekappen. ik ben toen mensen gaan vragen naar hun ervaringen en vanuit al die info heb ik besloten dat eerst te gaan proberen aangezien er aan orthopedisch beslag meestal een aardig prijskaartje hangt, en ik het gevoel kreeg dat ijzers aan haar voeten het alleen maar erger maakte. het was/is altijd een lief vriendelijk paard ook met beslaan maar de laatste paar keren dat ze beslagen werdt probeerde ze de hoefsmid zowat te vermoorden! ze deelde gerichte trappen uit, en kwam constant omhoog wat ze echt nog NOOIT had gedaan naar/bij een mens en ze stond te grommen als een hond ze boos was ze. ze had duidelijk pijn als ze beslagen werd en ik wilde haar dit besparen als het even kon. en gelukkig kan dat nu! :) ze staat nu weer lekker te dromen als ze bekapt wordt en loopt uiteindelijk prima op blote voeten. beter zelfs! haar gangen zijn veel ruimer geworden en ze struikeld ook niet meer.

mijn reden dat ik orthopedisch beslag erbij haalde in mijn topic is omdat er tegen mij gezegd werdt dat ik geen andere keus had dan haar gewone ijzers er onderuit te laten halen. othopedisch beslag had een keus voor mij kunnen zijn.. vandaar. maar ik wilde eerst wat anders proberen. niet dat ik iets tegen orthopedisch beslag heb, ik ben blij dat het bestaat want sommige paarden hebben dit echt nodig! maar de mijne blijkbaar dus toch niet.. :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 22:53

Citaat:
Of loop jij ook dagelijks op stalen sandalen??

Wat een absurde vergelijking, wederom.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:57

dat filmpje :D

als de vergelijking met de ijzeren slippers nu ook met gewone slippers was geweest had het iets minder lachwekkend geweest, deze vergelijking slaat echt nergens op :+

BarbaRapinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:31

Joceline schreef:
mijn paard heeft 8 jaar op ijzers gelopen, nu zijn ze eraf. Ze heeft vanaf dat moment slecht gelopen maar begint heel langzaam te herstellen.

hoe lang heeft je paard slecht gelopen voordat het weer beter ging dan? ik wil ook mijn ijzers eraf halen na 7 jaar...

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:35

@narya, Arabesk heeft het over pijnstilling bij HB (Hoefbevangen) paarden, ik mag toch hopen dat je HB paarden inderdaad pijnstilling geeft ja :j.

@BR, die van mij heeft 12 jaar met ijzers gelopen (tot 15jr) en die ander bij ons op stal tot zijn 21e en die waren allebei in staat om binnen een half jaar over grind heen te lopen zonder gevoelig te zijn. Asfalt hadden ze eigenlijk sowieso weinig moeite mee.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:40

Ah! Die HB had ik niet als hoefbevangen geïnterpreteerd, ik dacht dat het over een gezond paard ging en vond het al vreemd :P Hoefbevangen vind ik een apart verhaal. Ik heb mijn paard verloren aan hoefbevangenheid, dus ik weet wel enigszins waar dat over gaat. In haar geval waren ijzers de allerlaatste mogelijkheid, en toen hebben we ook ijzers eronder gezet. Dat heeft helaas niet mogen helpen, maar als je de keuze hebt, doe je alles wat in je mogelijkheden ligt.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:47

Juist, dat vermoedde ik al :D. Ik heb ook een aantal paarden hoefbevangen zien staan, maar daar deed de eigenaar niets mee, en de AID/LID/DBS helaas ook niet :n. Dat snap ik niet, met zoveel pijn moet je alles doen wat in je bereik ligt om ze er doorheen te helpen :j.

Maar je moet natuurlijk geen gezond paard pijnstillers gaan geven, als ie blijvend pijn heeft, dat begin je aan de verkeerde kant.

BarbaRapinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 01:32

hyppolyte schreef:
@BR, die van mij heeft 12 jaar met ijzers gelopen (tot 15jr) en die ander bij ons op stal tot zijn 21e en die waren allebei in staat om binnen een half jaar over grind heen te lopen zonder gevoelig te zijn. Asfalt hadden ze eigenlijk sowieso weinig moeite mee.

dat is dan wel hoopgevend toch... thanx