Waarom heten kalkoenen eigenlijk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Re: Waarom heten kalkoenen eigenlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:35

Waarom heten ze dan geen klauwen?

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:39

Dan zou je die smid even moeten vragen, dat weet ik ook niet. Kalkoenen is al een hele oude term bij hoefbeslag.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:42

Het is vaak moeilijk te achterhalen waar bepaalde woorden vandaan komen. Mijn opa heeft het altijd over: "het op scherp zetten". Die wist geen eens dat die dingen stiften/kalkoenen heette.
Ik zal het volgende week even aan mijn hoefsmid vragen, mss dat hij wat weet.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:43

Op scherp zetten wordt nog vaak gebruikt maar dat komt idd van de oude garde. Als je ze vraagt waarmee ze ze op scherp zetten, zullen ze zeggen: met kalkoenen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:46

De eerste keer dat ik over kalkoenen hoorde was uit de penny ofzo.
Ik noem ze gewoon proppen.

En hier zetten ze ze ook op scherp met proppen. Dus ik vermoed dat de herkomst van het woord in het westen of zuiden van het land ligt.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 11:33

heel soms zijn boeken dus handiger dan mister Google!

in het boekje Paardenpraat van W. Geldof wordt de volgende verklaring gegeven voor de herkomst van kalkoenen:

kalkoenen noemt men de rechthoekig naar beneden omgebogen takken van een hoefijzer. het woord is via het oudfranse 'calkain'(hoef,ijzeren haak, hiel)afgeleid van het latijnse woord calcare, dat 'trappen' betekent; calcar = hanespoor. het woord heeft niets te maken met de vogelnaam kalkoen, omdat dit dier pas in 1524 hier uit florida ingevoerd is.

kwam wel nog de engelse benaming calkin tegen voor vaste kalkoen, wij hebben dus de naam kalkoen weer geadopteerd voor indraaibare stiften, bij de tuigers in ons gebied meestal bouten genoemd, wat het ook letterlijk zijn, meestal met de maat M13 en dan nog 1 of 2 moeren eropgedraaid voor ze in de takken van de ijzers gedraaid worden, de oude smid hier vond dat kalkoenen altijd vast waren en vond onze vraag naar kalkoengaten de eerste keer maar raar!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:05

Nou tug, dan klinkt wel als een aannemelijke ethymologische verklaring. Goed dat je dat gevonden hebt!

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 14:30

Mooi hoor Tug. We hadden er met de menles ook al een heel debat over. Ik neem dit stuk de volgende keer even mee.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 16:26

Jaaa !!
Wat goed zeg.

Dat klinkt heel plausibel, dank jewel.

Maar wat is ... een
Myca schreef:
ethymologische verklaring
:roll:

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 17:49

De etymologie is een gebied van de taalkunde dat de herkomst van woorden bestudeert.

De etymologie van een woord is de historische verklaring voor de manier waarop de vorm van het woord tot stand is gekomen.

Tux is dus even in de schoenen gestapt van etymoloog door de herkomst van 'Kalkoen' te achterhalen via het oudfranse 'calkain' via het latijnse woord calcare. Een knap staaltje werk +:)+

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:41

wel erg veel eer, ik hoefde alleen de juiste bladzijde te vinden, de rest is puur plagiaat!

is echt een leuk boekwerkje, staat vol met allerlei aparte verklaringen, spreekwoorden, niet alles, zo vraag ik mij al jaren af waar de benaming lamoen of lemoen vandaan komt, wat door de oudere koetsiers hier trouw weer een burry genoemd wordt, wel beetje of topic!

de engelsen vinden trouwens dat hun woorden voor kalkoen (calk,caulk en calkin)afgeleid zijn van het latijnse calx, wat hiel zou betekenen, mijn latijn is beperkt van omvang, maar kan best een vervoeging zijn van het zelfde werkwoord.

de paardenwereld heeft natuurlijk een vrijwel onuitputtelijke bron van vreemde woorden of onverwachte betekenis van iets heel gewoons, daar komt dan per streek nog een flinke hoeveelheid dialectwoorden bij! kortom je kunt ze onmogelijk allemaal weten!

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:37

Hier in België zijn het gewoon "vijzen".Als je hier achter kalkoenen vraagt krijg je volgens mij alleen het gevleugeld exemplaar! :-)
In 't engels zijn het "studs" dus ook geen turkey's of iets dergelijks...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:39

dan heb ik er nog een paar voor jullie.

Waarom heet een tafel een tafel? En een stoel een stoel? Waarom heet een stoel geen tafel en een tafel geen bord?

Als je erover nadenkt is het toch allemaal maar gek? hoe komen we er ook op.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:42

haha ja dat heb ik me ook wel eens afgevraagd hoe mensen aan de benamingen komen van iets

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:55

Maartje1990 schreef:
dan heb ik er nog een paar voor jullie.

Waarom heet een tafel een tafel? En een stoel een stoel? Waarom heet een stoel geen tafel en een tafel geen bord?

Als je erover nadenkt is het toch allemaal maar gek? hoe komen we er ook op.

Die is eenvoudig:
Het woord tafel is te herleiden tot het Latijnse tabula, dat zoveel betekent als: plaat, plank, plat vlak.
Stoel, stal, stel(len), stil, stol(len), staal, steel, steil en stijl. Hebben allemaal te maken met 'staan' :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 14:59

Waar komt het Latijnse woord tabula dan vandaan?
Wie is wanneer begonnen om dingen een naam te geven en te gaan praten ipv "dierengeluiden" te gebruiken?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 16:21

De geschiedenis van de taal begon zo'n 400 miljoen jaar geleden. De mens heeft zijn spraak misschien wel te danken aan een grommende vis. Het geluid van de paddevis is waarschijnlijk de oudste vorm van spraak.

Het eerste dier dat communiceerde via geluid was een voorouder van de paddevis of kikvorsvis. Deze voorouder deelt de paddevis met de mens en alle andere gewervelden. Dat heeft er voor gezorgd dat wij vandaag zo'n bout in een hoefijzer 'kalkoen' noemen. ;)

De studie die deze hypothese staaft, verscheen in 2008 in 'Science'.
http://www.youtube.com/watch?v=b4fn5So1Z1A