bestaat er iets tegen ijsklompen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 12:44

Ik heb bij mijn paard achter de ijzers laten verwijderen en voor sneeuwringen eronder laten zetten. Werkt prima! Het sneeuw gaat er soms nog wel onder zitten maar krijgt niet de kans om een ijsklomp te worden die steeds groter wordt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:00

Ik heb drie van onze IJslanders van de week laten beslaan met sneeuwbeslag: ijzers met kalkoengaten en vaste sneeuwringen. Van drie andere paarden hebben we de ijzers eronder weggehaald. Met sneeuwbeslag hebben ze supergrip (heb zelfs flink gegaloppeerd), alleen op opgevroren stukken weg is het een beetje uitkijken. Vandaag met die sneeuwjacht heb ik met twee paarden die blootsvoets waren ook heerlijk door de sneeuw gereden, het was door hele lichte dooi nergens echt glad. Ik denk wel dat paarden zonder ijzers een stuk minder grip hebben als de boel weer gaat opvriezen en je dan weer van die ijzige stukken stukken op de weg krijgt. Maar dan ga ik wel in de berm rijden!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:15

fenna1995 schreef:
Hoefschoenen?

Daar zat ik ook al aan te denken.
Ik heb nog wel een paar spoelschoenen staan. Mss dat dat werkt...

In ieder geval laat ik volgende winter sneeuwringen tussen de ijzers slaan.

pubelia

Re: bestaat er iets tegen ijsklompen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:18

Heeft er toevallig iemand hier een foto van ijsklompen?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:18

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:23

Bravura schreef:

Oei, dat zijn wel hele grote klompen. Zo heeft die van mij het gelukkig nog niet gehad.

Ik heb trouwens besloten om mijn paard zijn beslag te laten verwijderen en er sneeuwringen tussen te laten zetten.
Jammer van de extra kosten, want de ijzers zitten er nog maar 2 weken onder.
Maar een paard wat zijn pezen scheurt omdat er ijsklompen onder zijn voeten zitten, das nog erger.

kiaraaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:30

mijn verzorgfries heeft ijzers, en die heeft nooit klompen onder zijn hoeven! maar mijn pony heeft het wel. ik denk dat het ook per paard verschillend is.