Goede beweging bij het paard herkennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:27

djoni schreef:
@Beantsje: Dus je zou kunnen stellen dat dragend meer de beweging "omhoog" richt, en stuwend meer naar voren?
:))
Citaat:
Die onderste foto, valt het paard daar niet juist helemaal uit elkaar? Misschien is mijn beeld door teveel dresuur wel vertroebeld, maar ik zie een (overigens bloedmooi)paard dat een hogere achterhand heeft, maar het heeft idd wel een achterhand dat beter meekomt dan de foto daarboven. Hier zal het achterbeen ws nog voor het voorbeen neerkomen, en over die foto daarboven weet ik het niet...
Klopt, wat je daar ziet, is een uitgestrekte draf. Dat is dus geen verzamelde draf. De passen worden veel ruimer. Wel is duidelijk te zien dat het achterbeen ver naar voren geplaatst gaat worden. Juist bij meer verzameling gaat de achterhand verder dalen. Overigens vind ik 'uit elkaar vallen' daarom hier niet een goede uitdrukking; er is duidelijk verband in het hele paard.
[/quote]
Citaat:
Waarom is het paard hier wel aan de teugel? Ik moet zeggen dat het er idd anders uit ziet dan een gemiddeld paard dat z'n hoofd daar heeft, en het paard lijkt me ook een wat korte hals hebben om het knikje helemaal te maken.

Klopt; in de moderne dressuur wordt vaak (te) diep lopen beloond, maar ook de FEI schrijft voor dat het paard meer of minder vóór de loodlijn moet lopen (dus nooit erachter). Aan de teugel heeft wel gevolgen voor de hoofd/halshouding maar de hoofdhouding zegt niets over het aan de teugel lopen. Dat is een verhaal van het omdraaien van oorzaak en gevolg. Aan de teugel wil zeggen dat het paard de teugel gehoorzaam aanneemt en wendt op verzoek van de ruiter, nageeft als de ruiter dit vraagt en aanleuning blijft zoeken als de ruiter nageeft. Het is dus de ruiter die bepaalt hoe diep het paard loopt, en dus nooit het paard zelf. Dat kan alleen maar als het paard 'in de hand gesteld' is. Dat wil zeggen dat hij aan het been is, redelijk rechtgericht met een actief ondertredende achterhand en ontspannen bovenlijn. (misschien ben ik niet volledig hoor, ik heb er dit keer geen boekjes uitgepakt).
Het paard is overigens van een barok ras en bovendien een hengst, vandaar die enorme hals. Toch kan hij het 'knikje' echt wel maken, ik zal ter illustratie nog twee plaatjes neerzetten; 1 geeft de relatie tussen verzameling en hoofdhouding aan en daarnaast zoek ik nog een plaatje van hetzelfde paard terwijl hij meer verzameld is. Toch blijft hij in principe vóór de loodlijn! Al loopt het ene paard van nature iets dieper dan het andere en het gaat nogmaals niet om de loodlijn maar om het totaalbeeld
Laatst bijgewerkt door beantsje op 16-12-09 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:36

ik lees even mee erg interessant!!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:42

De beloofde plaatjes:
allereerst eentje uit het filmpje. Hier geeft de rode lijn aan hoe het paard tov de loodlijn loopt en de groene laat zien wat het hoogste punt is (dat hoort direkt achter de oren te liggen.). Daar zit dus de zgn 'valse knik': de hals is geen gelijkmatige boog maar een lijn met een knik erin. Overigens zitten er ook betere momenten in de proef, hoor!
Afbeelding

Vervolgens de relatie tussen hoofd, kruis en verzameling:
Afbeelding
Het principe van de verameling en de oprichting. De achter de paarden getekende lijnen maken de toenemene buiging en daling van de achterhand duidelijk.
a=aan de hulpen, zonder verzameling
b=verzameld
c=buigen van de achterhand
d=piaffe
e=levade

Bron: Te Paard, W. Müseler

Nog een keertje Bent Branderup in de herhaling, maar dit keer geen uitgestrekte draf maar een passage (volgens mij)
Afbeelding

En tenslotte; een paard dat volgens de AdB-methode gereden wordt. dit is gebaseerd op de klassieke (academische) rijschool, met het accent op rechtrichten. Wat je hier ziet is een paard dat weliswaar in aan de hulpen is, maar zonder verzameling (vwnw dus). De achterhand treedt ver onder. Heel mooi is hier te zien hoe de bovenlijn bol is. Ziet er gewoon heerlijk uit, vind ik.
Afbeelding

zo, nu heb ik het copyright wel weer genoeg geschonden :D

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 20:39

Dankje voor je heldere uitleg!

Maar als paarden echt ongeveer voor de loodlijn moeten lopen, dan gaat dat wel érg vaak mis zeg :oo En als de hals één lijn is, zijn de oren ongeveer het hoogste, en is het volgens mij ook anatomisch onmogelijk om achter de loodlijn te gaan lopen?
Even checken of ik het snap hoor, aan de teugel is dus in feite dat als jij je paard meer ruimte qua teugel geeft, hij daar ook gebruik van maakt, en als je de teugel weer wat oppakt, dat het paard ook omhoog in de oprichting volgt oid? En aanleuning betekend dan gewoon een constant contact met de mond, en niet per se verzameling/hoofd in een mooi krulletje?

Oh, en dat onderste plaatje ziet er echt goed uit! Zo te zien worden de rugspieren daar goed gebruikt, paard heet ook bijna geen onderhals als ik het goed zie. Paarden met een bolle bovenlijn zullen ook beter bewegen? Maar als ik bv. naar dat paard van Bent Branderup kijk, die is behoorlijk verzameld, hals redelijk hoog ed, kun je dan wel een bolle bovenlijn krijgen? Bij de onderste schimmel kun je echt zo dat boogje van de rug over zien lopen in het boogje van de hals, maar bij hem zou het boogje van de rug overgaan in een nekspier die helemaal omhoog gaat, als je snapt wat ik bedoel :+

Kan iemand mij ook nog uitleggen wat het verschil is tussen een 4 takts en een 3 takts galop? Daar meen ik wel eens wat over gelezen te hebben, het ene was goed en het andere niet.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:09

@djoni
Jouw eerste alinea ben ik het helemaal mee eens. Ik begrijp ook niet waarom je toch zoveel paarden achter de loodlijn ziet, en dat ook nogeens vaak beloond wordt.

Aan de teugel heb je denk ik goed omschreven. Inderdaad hoort bij 'aan de teugel' niet één bepaalde houding, maar zit er een variatie in. Voor de volledigheid; oprichting staat natuurlijk nooit los van meer de achterhand eronder aan de achterkant, maar goed.
Aanleuning is stap 1 en randvoorwaarde voor 'aan de teugel'.
In de FNRS-proeven wordt vanaf een bepaald niveau aanleuning gevraagd, en een paar niveaus hoger 'aan de teugel'. Ik denk dat dat een hele goede zaak is.
Aanleuning= paard zoekt voortdurend contact met bit; als jij nageeft, zoekt hij het contact weer op. Dat kan je normaal gesproken bereiken door simpelweg een vriendelijke hand, die vertrouwen biedt, in combinatie met een actieve achterhand (dus randvoorwaarde; je paard moet goed aan het been zijn).
Nageeflijkheid (=jij vraagt/begrenst, paard geeft als reactie na) is heel gemakkelijk af te dwingen (in feite doet een bijzetteugel dat ook) maar de aanleuning kan daarbij heel gemakkelijk verloren gaan, als de rest niet klopt. Gevolg; een paard dat feitelijk niet áán, maar achter de teugel is. En dat is van de regen in de drup.
Misschien kan je wel stellen, dat 'aan de teugel' een evenwicht is tussen nageeflijkheid en aanleuning. Ben benieuwd wat andere bokkers van deze stelling vinden.

bij Branderup is het natuurlijk een ander plaatje dan de onderste. Daar is een maximale verzameling bereikt en dat geeft toch een ander plaatje. De bolle lijn is er toch wel, hoewel minder zichtbaar omdat het hele paard veel korter is, maar dat klopt toch, doordat het kruis ook is gedaald. Sorry, vind ik lastig uit te leggen. Als je het plaatje zou kantelen, is het beter te zien dat het toch klopt. Probeer eens te spelen met een fotoprogramma.

Tenslotte de galop.
Galop is officieel een 3taktsbeweging. Bijv. linkergalop:
takt 1 = RA
takt 2 = LA+RV
takt 3 = LV

Rengalop daarentegen is een 4takt.
takt 1 = RA
takt 2 = LA
takt 3 = RV
takt 4 = LV
De Engelsen hebben er 2 verschillende termen voor zodat duidelijk is dat het een andere beweging is; galop = canter, rengalop = gallop.

Overigens zijn er ook paarden die juist in een hele rustige galop een 4taktsbeweging hebben; zij zetten dus het diagonale benenpaar niet gelijktijdig neer. Je ziet dat deze paarden meestal achter niet echt actief zijn, de achterhand lijkt dan in draf en de voorhand in galop. Je hebt dan geen goede sprong. Dat wordt ook wel schoolmeestersgalop genoemd. Dat is een zware taktfout en zal in een proef behoorlijk bestraft worden.

alovej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:35

Weet je wanneer een paard goed loopt:

Als het paard goed opgericht is.
Goed zijn achter benen onder zich zet.
Zijn voorbenen mooi uitstrekt.
En als je paard niet lui gaat hangen ofzo.

Dat is eigenlijk nog een basis van het goede lopen van een paard.
Maar je kan het zo mooi maken als jij & je paard willen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 22:38

alovej schreef:
Weet je wanneer een paard goed loopt:

Als het paard goed opgericht is.
Goed zijn achter benen onder zich zet.
Zijn voorbenen mooi uitstrekt.
En als je paard niet lui gaat hangen ofzo.

Dat is eigenlijk nog een basis van het goede lopen van een paard.
Maar je kan het zo mooi maken als jij & je paard willen!

Ja, maar dit is een kwestie van goede training. We hebben het nu min of meer over goede bewegingen 'zonder' training.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:18

Goede beweging..
Jaa moeilijk :D

Als eerst heb je natuurlijk het exterieur.. Dat is voor een groot deel bepalend voor een goede beweging..
En dat is vrijwel niet uit te leggen van de computer :D

En je hebt natuurlijk springpaarden en dressuur paarden, bij springpaarden is het niet heel belangrijk als ze niet opwaarts gebouwd zijn, dan mogen ze wel ietsjes neerwaarts gebouwd zijn. Een dressuurpaard daarintegen, is het niet geliefd dat ze neerwaarts gebouwd zijn.
Neerwaarts gebouwd zijn kan komen door of een kort voorbeen, of een lang achterbeen..
Ja wanneer is het een kort voorbeen of lang achterbeen? Als het voorbeen een kleinere lengte heeft dan de romp (elleboog naar schoft) heeft het paard een kort voorbeen, anders heeft hij een lang achterbeen..
Ook kan het achterbeen steil zijn, waardoor de achterhand hoger komt, dan is het paard ook neerwaarts gebouwd.

Een neerwaarts paard heeft meer moeite met opwaarts te lopen, vrij logisch :)

Dan kan je naar de romp gaan kijken, is hij vierkant of rechthoekig?
een romp is vierkant wanneer de lengte boeg naar zitbeenknobbel gelijk is aan de schofthoogte..
een vierkant paard is makkelijker aan elkaar te rijden, maar zoals je weet gaat het voorbeen gelijk aan het achterbeen. Met een rechthoekmodel kan het achterbeen verder onderkomen en het voorbeen dus verder wegzetten :)

Zijn de rug en de lendenen strak of week? Bij een paard met erg strakke lendenen, moet je kijken of hij deze ook los kan laten in beweging, jeweetwel, het dijnen van de lendenen als het achterbeen onderkomt :)

De kruisligging, hellend of recht.. Een hellende kruisligging (Heupbeen -> zitbeenknobbel) geeft mogelijkheid om meer te buigen.. Meer buiging, meer draagkracht..

Nou snel beetje exterieur :D (GOED EXTERIEUR BETEKENT NIET STANDAARD GOEDE BEWEGING :) )
Nu de beweging..

Het paard moet regelmatig en zuiver bewegen.. achterbeen moet krachtig afzetten en veerkrachtig neerkomen.
De stap moet ontspannen en ruim zijn, en uiteraard regelmatig en zuiver..
De draf moet elastisch en krachtig zijn, niet te vlak boven de bodem, maar ook niet naar de hackney..
De galop moet krachtig, elastisch ruim en ritmisch zijn..
Belangrijk is dat het paard altijd een drang naar voren heeft..
Hij moet lekker van achter naar voren door het lijf lopen...

De gangen kunnen verbetert worden door training, maar als het er niet in zit, komt het er ook nooit uit ;)

Hoop dat jullie het snappen en de vraag hiermee wat beantwoord is :)

Sorry voor de lap tekst :D