djoni schreef:@Beantsje: Dus je zou kunnen stellen dat dragend meer de beweging "omhoog" richt, en stuwend meer naar voren?

Klopt, wat je daar ziet, is een uitgestrekte draf. Dat is dus geen verzamelde draf. De passen worden veel ruimer. Wel is duidelijk te zien dat het achterbeen ver naar voren geplaatst gaat worden. Juist bij meer verzameling gaat de achterhand verder dalen. Overigens vind ik 'uit elkaar vallen' daarom hier niet een goede uitdrukking; er is duidelijk verband in het hele paard.Citaat:Die onderste foto, valt het paard daar niet juist helemaal uit elkaar? Misschien is mijn beeld door teveel dresuur wel vertroebeld, maar ik zie een (overigens bloedmooi)paard dat een hogere achterhand heeft, maar het heeft idd wel een achterhand dat beter meekomt dan de foto daarboven. Hier zal het achterbeen ws nog voor het voorbeen neerkomen, en over die foto daarboven weet ik het niet...
[/quote]
Citaat:Waarom is het paard hier wel aan de teugel? Ik moet zeggen dat het er idd anders uit ziet dan een gemiddeld paard dat z'n hoofd daar heeft, en het paard lijkt me ook een wat korte hals hebben om het knikje helemaal te maken.
Klopt; in de moderne dressuur wordt vaak (te) diep lopen beloond, maar ook de FEI schrijft voor dat het paard meer of minder vóór de loodlijn moet lopen (dus nooit erachter). Aan de teugel heeft wel gevolgen voor de hoofd/halshouding maar de hoofdhouding zegt niets over het aan de teugel lopen. Dat is een verhaal van het omdraaien van oorzaak en gevolg. Aan de teugel wil zeggen dat het paard de teugel gehoorzaam aanneemt en wendt op verzoek van de ruiter, nageeft als de ruiter dit vraagt en aanleuning blijft zoeken als de ruiter nageeft. Het is dus de ruiter die bepaalt hoe diep het paard loopt, en dus nooit het paard zelf. Dat kan alleen maar als het paard 'in de hand gesteld' is. Dat wil zeggen dat hij aan het been is, redelijk rechtgericht met een actief ondertredende achterhand en ontspannen bovenlijn. (misschien ben ik niet volledig hoor, ik heb er dit keer geen boekjes uitgepakt).
Het paard is overigens van een barok ras en bovendien een hengst, vandaar die enorme hals. Toch kan hij het 'knikje' echt wel maken, ik zal ter illustratie nog twee plaatjes neerzetten; 1 geeft de relatie tussen verzameling en hoofdhouding aan en daarnaast zoek ik nog een plaatje van hetzelfde paard terwijl hij meer verzameld is. Toch blijft hij in principe vóór de loodlijn! Al loopt het ene paard van nature iets dieper dan het andere en het gaat nogmaals niet om de loodlijn maar om het totaalbeeld