Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Peelie schreef:GVO? hoe wil je het voor elkaar krijgen een hoef MEER hoefmeganisme te geven door hem op ijzers te zetten.
De hoef kan niet meebewegen met ongelijke ondergrond waardoor oa meganisme plaatsvind en er nagels doorheen zitten waardoor de hoef 'vast' zit... Dat is niet logies...
gvo schreef:In alles schuilt een kern van waarheid. Maar dat vde hoef minder doorbloeding heeft op de ijzers is natuurlijk onzin.
Wat zou nu beter glijden denk jezelf. een hoef op een glad stuk ijzer of een hoef op het ruwe asfalt of beton.
Het antwoord lijkt mij vrij duidelijk.
Daarom durf ik te stellen dat een hoef op goed beslag meer hoefmechanisme dus betere doorbloeding heeft dan op blote voeten over het harde.
Ik wil hier niet mee zeggen dat ijzers altijd noodzakelijk is. Ik wil alleen maar duidelijk maken dat er zo maar wat geroepen wordt, terwijl men blijkbaar niet goed weet waar men het over heeft.
tamarake__ schreef:ik heb jaren zonder ijzers gereden maar reed toch veel buitenritten, hij had dus altijd korte hoefjes waar weinig aan bekapt hoeft te worden. Toen kreeg hij een keer hoefschimmel en dat moet eruit groeien en toen moest hij op ijzers. Sindsdien staat hij op ijzers want z'n hoeven zijn nu helemaal zacht geworden zeg maar, en als ik hem nu van die ijzers afhaal gaat 't mis. Zijn hoeven zijn nu niet hard meer.
gvo schreef:In alles schuilt een kern van waarheid. Maar dat vde hoef minder doorbloeding heeft op de ijzers is natuurlijk onzin.
Wat zou nu beter glijden denk jezelf. een hoef op een glad stuk ijzer of een hoef op het ruwe asfalt of beton.
Het antwoord lijkt mij vrij duidelijk.
Daarom durf ik te stellen dat een hoef op goed beslag meer hoefmechanisme dus betere doorbloeding heeft dan op blote voeten over het harde.
Ik wil hier niet mee zeggen dat ijzers altijd noodzakelijk is. Ik wil alleen maar duidelijk maken dat er zo maar wat geroepen wordt, terwijl men blijkbaar niet goed weet waar men het over heeft.
Arabesk schreef:Jij beweert méér hoefmechanisme, maar de schokdemping is wel volledig om zeep wanneer er ijzers onder een paard zitten. En alle andere nadelen zijn nog steeds van toepassing. Nadelen die hoefsmeden notabene zélf opnoemen:
Niet alleen natuurlijk bekappers vinden dat ijzers nadelen hebben, hoefsmeden zélf vinden dat ook:
Nadelen van hoefbeslag: (Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau)
- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkerlijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verzenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)
Leg dit eens naast deze lijst
Schadelijke effecten van hoefijzers (uit de ijzerloze hoek)
• Gebrek aan slijtage, de hoef wordt langer dan in de natuur
• Hoogfrequete trillingen door het neerkomen van ijzers op harde ondergrond vernietigen haarvatenweefsel in de hoef
• Verminderd hoefmechanisme
• Vermindering van de natuurlijke schokabsorptie met zo’n 70 tot 80%. Een beslagen paard dat op straat stápt ondervindt driemaal de impactkrachten dat een onbeslagen paard ondervindt in draf. Dit speelt een rol bij artrose, verbening etc
• Beperking van beweeglijkheid van de zool, met als gevolg keuzingen van de zool.
• Nagels doorboren de hoornschoen, verstoren de isolerende functie en langs de nagelgaten kunnen bacterieën en schimmels de hoef binnendringen
• Groter gevaar op (zelf)verwonding bij aantrappen of klappen van andere paarden
• Gewicht van het ijzer verandert de vliedende kracht bij bewegingen
• Verstoorde afwikkeling van de voet bij beweging, wat leidt tot overbelasting en of verbening van hoefkraakbeen
• Versmalling van de hoef
• Veranderde grip op de ondergrond (hoefijzer is gladder, of juist stroever met kalkoeken)
• ‘Orthopedisch’ beslag met zooltjes, balken etc belemmeren de doorbloeding nog meer en veroorzaken nog grotere ongevoeligheid in de hoef en blokkeren zo de pijn. Dit geeft de indruk dat ‘orthopedisch’ beslag genezend werkt.
En juist het doorglijden met een ijzer geeft een enorme ruk telkens aan de diepe buigpees. Een paard moet dan continu lopen alsof het op glad ijs loopt, dat lijkt mij niet gezond. Ooit weleens een mens zien sporten op ijzeren platen??