hoefijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:17

Je mag het wat mij betreft omkeren, het is eerder zo dat het hebben van ijzers in veel gevallen zelfs nadelig kan zijn (uitzonderingen daar gelaten). Het belemmerd o.a de natuurlijke bloedsomloop van de hoef en zo ook de schokabsorberende werking.

Als je buiten rijdt op harde ondergrond kan dit prima zonder ijzers, maar als je pony/paard dit niet gewend is moet je dit wel langzaam opbouwen. het is net als met het kweken van eelt op je vingers. De hoef past zich aan, maar je moet het wel de tijd geven. Als je echt lange afstanden wilt rijden op asfalt (zoals soms bij endurance wel het geval zou zijn) zou ik persoonlijk kiezen voor hoefschoenen.

zie ook http://www.hoefnatuurlijk.nl
In mijn mening staat het erg duidelijk uitgelegd.

loes_united

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:41

Het ligt er inderdaad aan wat je met het paard doet, hoe het paard zijn hoeven zijn etc.
Paarden die veel op straat komen is het aan te raden, ook paarden die op concour lopen ('s zomers met gras) is het aan te raden ijzers met stiftgaten te nemen voor stiften. Verder is het ook een utivinding voor paarden die bijvoorbeeld gecorrigeerd moeten worden bij de hoef..

gvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:37

In alles schuilt een kern van waarheid. Maar dat vde hoef minder doorbloeding heeft op de ijzers is natuurlijk onzin.
Wat zou nu beter glijden denk jezelf. een hoef op een glad stuk ijzer of een hoef op het ruwe asfalt of beton.
Het antwoord lijkt mij vrij duidelijk.
Daarom durf ik te stellen dat een hoef op goed beslag meer hoefmechanisme dus betere doorbloeding heeft dan op blote voeten over het harde.
Ik wil hier niet mee zeggen dat ijzers altijd noodzakelijk is. Ik wil alleen maar duidelijk maken dat er zo maar wat geroepen wordt, terwijl men blijkbaar niet goed weet waar men het over heeft.

Peelie

Re: hoefijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:53

GVO? hoe wil je het voor elkaar krijgen een hoef MEER hoefmeganisme te geven door hem op ijzers te zetten.

De hoef kan niet meebewegen met ongelijke ondergrond waardoor oa meganisme plaatsvind en er nagels doorheen zitten waardoor de hoef 'vast' zit... Dat is niet logies...

gvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:32

Peelie schreef:
GVO? hoe wil je het voor elkaar krijgen een hoef MEER hoefmeganisme te geven door hem op ijzers te zetten.

De hoef kan niet meebewegen met ongelijke ondergrond waardoor oa meganisme plaatsvind en er nagels doorheen zitten waardoor de hoef 'vast' zit... Dat is niet logies...

Dat zeg ik. Kijk naar wat er met een hoef gebeurd als ie op de ijzers staat.
De hoef wordt groter en breder, mits die op een goed passend ijzer staat.
En ik spreek alleen tegen dat het hoefmechanisme door een hoefijzer belemmerd wordt.
De beweging van de hoef zit in de achterste hoefhelft en daar zitten geen hoefnagels.
En we spreken over het lopen over het harde en dan stel ik dus dat een hoef meer beweging heeft op het hoefijzer dan op de harde (ruwe) ondergrond.

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 02:07

Welnee, het is juist veel lekkerder voor een paard al heeft die geen ijzers. Mijn mening is dat het veel beter is een ijzerloze hoef, maar dat is mijn mening en er zijn gerust mensen die er anders over denken. Tenzij het paard hoefijzers nodig heeft om een verkeerde stand of iets anders te corrigeren, ook al heb ik hier soms bij bepaalde gevallen ook mijn bedenkingen bij.

Het ligt er aan per paard al zou je veel over de weg rijden. Mijn paard rij ik nu al 2 maanden elke dag over de verharde weg, maar de hoeven zien er super uit. Daarvoor reedt ik zo'n 3/4 keer per week over de weg, ik heb wel een paard jaar biotine gegeven, hier bleef ze super van op haar hoef staan. Nu heeft ze kneiterharde hoeven, waar absoluut géén ijzers onder hoeven. Die wil ik er het liefst nooit meer onder. Ook al rij ik vele kilometers buiten, bijne geen slijtage en de volgende dag geen gevoelige hoeven. Het kan dus wel.

tamarake__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:38

ik heb jaren zonder ijzers gereden maar reed toch veel buitenritten, hij had dus altijd korte hoefjes waar weinig aan bekapt hoeft te worden. Toen kreeg hij een keer hoefschimmel en dat moet eruit groeien en toen moest hij op ijzers. Sindsdien staat hij op ijzers want z'n hoeven zijn nu helemaal zacht geworden zeg maar, en als ik hem nu van die ijzers afhaal gaat 't mis. Zijn hoeven zijn nu niet hard meer.

RobinandBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:34

Mijn pony heeft nooit op ijzers gestaan en ben ook niet van plan dit te doen. Hij wordt overigens 1 keer in de 7/8 weken bijgeschaafd enzo door mijn vader die de cursus Natuurlijk Bekappen heeft gedaan.
Verder ben ik het met de meesten hier eens wat de hoefijzers betreft.

Laarvv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 19:44

licht er aan wat jij met je paard wil doen!

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:37

gvo schreef:
In alles schuilt een kern van waarheid. Maar dat vde hoef minder doorbloeding heeft op de ijzers is natuurlijk onzin.
Wat zou nu beter glijden denk jezelf. een hoef op een glad stuk ijzer of een hoef op het ruwe asfalt of beton.
Daarom durf ik te stellen dat een hoef op goed beslag meer hoefmechanisme dus betere doorbloeding heeft dan op blote voeten over het harde.
Ik wil hier niet mee zeggen dat ijzers altijd noodzakelijk is. Ik wil alleen maar duidelijk maken dat er zo maar wat geroepen wordt, terwijl men blijkbaar niet goed weet waar men het over heeft.

Kan ik hieruit dan concluderen dat je dus eigenlijk zegt dat de mensen achter bijv: http://www.hoefnatuurlijk.nl maar slap uit hun nek l*llen en dat bijv het stuk van arabesk [BEH] Schadelijke effecten hoefijzers al ontdekt rond 1800 hier op bokt ook maar uit de lucht gegrepen is..?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:40

tamarake__ schreef:
ik heb jaren zonder ijzers gereden maar reed toch veel buitenritten, hij had dus altijd korte hoefjes waar weinig aan bekapt hoeft te worden. Toen kreeg hij een keer hoefschimmel en dat moet eruit groeien en toen moest hij op ijzers. Sindsdien staat hij op ijzers want z'n hoeven zijn nu helemaal zacht geworden zeg maar, en als ik hem nu van die ijzers afhaal gaat 't mis. Zijn hoeven zijn nu niet hard meer.

langzaam opbouwen.. dus heel voorzichtig weer op het harde.. Maar vooral veel geduld hebben, duurt wel een jaar. Ik vond het bij mijn vorige ruin wel lonen! na 1 jaar weer prachtige hoeven waar bijna niets aan gedaan hoefde te worden.

gvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:56

gvo schreef:

Kan ik hieruit dan concluderen dat je dus eigenlijk zegt dat de mensen achter bijv: http://www.hoefnatuurlijk.nl maar slap uit hun nek l*llen en dat bijv het stuk van arabesk [BEH] Schadelijke effecten hoefijzers al ontdekt rond 1800 hier op bokt ook maar uit de lucht gegrepen is..?[/quote]

Als je het zo wilt stellen. kan ik mij ook wel in vinden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:43

Jij beweert méér hoefmechanisme, maar de schokdemping is wel volledig om zeep wanneer er ijzers onder een paard zitten. En alle andere nadelen zijn nog steeds van toepassing. Nadelen die hoefsmeden notabene zélf opnoemen:

Niet alleen natuurlijk bekappers vinden dat ijzers nadelen hebben, hoefsmeden zélf vinden dat ook:

Nadelen van hoefbeslag: (Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau)

- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkerlijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verzenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)

Leg dit eens naast deze lijst

Schadelijke effecten van hoefijzers (uit de ijzerloze hoek)

• Gebrek aan slijtage, de hoef wordt langer dan in de natuur
• Hoogfrequete trillingen door het neerkomen van ijzers op harde ondergrond vernietigen haarvatenweefsel in de hoef
• Verminderd hoefmechanisme
• Vermindering van de natuurlijke schokabsorptie met zo’n 70 tot 80%. Een beslagen paard dat op straat stápt ondervindt driemaal de impactkrachten dat een onbeslagen paard ondervindt in draf. Dit speelt een rol bij artrose, verbening etc
• Beperking van beweeglijkheid van de zool, met als gevolg keuzingen van de zool.
• Nagels doorboren de hoornschoen, verstoren de isolerende functie en langs de nagelgaten kunnen bacterieën en schimmels de hoef binnendringen
• Groter gevaar op (zelf)verwonding bij aantrappen of klappen van andere paarden
• Gewicht van het ijzer verandert de vliedende kracht bij bewegingen
• Verstoorde afwikkeling van de voet bij beweging, wat leidt tot overbelasting en of verbening van hoefkraakbeen
• Versmalling van de hoef
• Veranderde grip op de ondergrond (hoefijzer is gladder, of juist stroever met kalkoeken)
• ‘Orthopedisch’ beslag met zooltjes, balken etc belemmeren de doorbloeding nog meer en veroorzaken nog grotere ongevoeligheid in de hoef en blokkeren zo de pijn. Dit geeft de indruk dat ‘orthopedisch’ beslag genezend werkt.

En juist het doorglijden met een ijzer geeft een enorme ruk telkens aan de diepe buigpees. Een paard moet dan continu lopen alsof het op glad ijs loopt, dat lijkt mij niet gezond. Ooit weleens een mens zien sporten op ijzeren platen??

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:03

Arabesk schreef:
Jij beweert méér hoefmechanisme, maar de schokdemping is wel volledig om zeep wanneer er ijzers onder een paard zitten. En alle andere nadelen zijn nog steeds van toepassing. Nadelen die hoefsmeden notabene zélf opnoemen:

Niet alleen natuurlijk bekappers vinden dat ijzers nadelen hebben, hoefsmeden zélf vinden dat ook:

Nadelen van hoefbeslag: (Uit 'Hoefproblemen' Rob van Nassau)

- Het is tegennatuurlijk. Een lichaamsvreemd voorwerp wordt met nagels aan de hoef bevestigd
- Het fixeert de hoef en vermindert altijd enigszins de normale beweeglijkheid van de hoornschoen
- De hoefnagels beschadigen de hoornwand
- De hoef droogt gemakkerlijker uit
- De tegendruk van de bodem tegen de zool en de straal wordt iets verminderd
- Het hoefijzer vermindert de natuurlijke schokbreking
- Paarden met hoefijzers glijden eerder uit dan paarden zonder hoefijzers
- Doordat in de voorste hoefhelft genageld wordt, slijt de draagrand in het toongedeelte nauwelijks en in het verzenen gedeelte juist wel. Hierdoor verandert na enkel weken de hoefvorm en dus de VOETAS (!!!)

Leg dit eens naast deze lijst

Schadelijke effecten van hoefijzers (uit de ijzerloze hoek)

• Gebrek aan slijtage, de hoef wordt langer dan in de natuur
• Hoogfrequete trillingen door het neerkomen van ijzers op harde ondergrond vernietigen haarvatenweefsel in de hoef
• Verminderd hoefmechanisme
• Vermindering van de natuurlijke schokabsorptie met zo’n 70 tot 80%. Een beslagen paard dat op straat stápt ondervindt driemaal de impactkrachten dat een onbeslagen paard ondervindt in draf. Dit speelt een rol bij artrose, verbening etc
• Beperking van beweeglijkheid van de zool, met als gevolg keuzingen van de zool.
• Nagels doorboren de hoornschoen, verstoren de isolerende functie en langs de nagelgaten kunnen bacterieën en schimmels de hoef binnendringen
• Groter gevaar op (zelf)verwonding bij aantrappen of klappen van andere paarden
• Gewicht van het ijzer verandert de vliedende kracht bij bewegingen
• Verstoorde afwikkeling van de voet bij beweging, wat leidt tot overbelasting en of verbening van hoefkraakbeen
• Versmalling van de hoef
• Veranderde grip op de ondergrond (hoefijzer is gladder, of juist stroever met kalkoeken)
• ‘Orthopedisch’ beslag met zooltjes, balken etc belemmeren de doorbloeding nog meer en veroorzaken nog grotere ongevoeligheid in de hoef en blokkeren zo de pijn. Dit geeft de indruk dat ‘orthopedisch’ beslag genezend werkt.

En juist het doorglijden met een ijzer geeft een enorme ruk telkens aan de diepe buigpees. Een paard moet dan continu lopen alsof het op glad ijs loopt, dat lijkt mij niet gezond. Ooit weleens een mens zien sporten op ijzeren platen??

Er zijn onderzoeken waarin aangetoond is dat schokken in het been, evt veroorzaakt door hoefijzers, minimaal zijn en te verwaarlozen zijn. Naar mate de metingen hoger in het onderbeen gedaan werden werden de schokken minder, boven het kogelgewricht viel er nagenoeg niets meer te meten. Arabesk ik weet zeker dat ook jij op de hoogte van dit schrijven bent.

- Evt nadelen van hoefijzers genoemd door hoefsmeden: komen voort uit ervaringen van hoefsmeden die kritisch zijn op hun vak en zichzelf.
- Evt nadelen van hoefijzers genoemd uit de ijzerloze hoek: worden enkel genoemd om hun tegengestelde beweringen t.o.z. van hoefbeslag te kunnen benadrukken. De ijzerloze hoek heeft jammer genoeg erg veel moeite om nadelen van ijzerloos te noemen hetgeen zou kunnen betekenen dat veel van deze lieden dus minder kritisch zijn op zichzelf en hun "werk"

Doorglijden rukt aan de diepe buiger: zijn hier metingen naar gedaan? Waar kan ik deze vinden? Rukt het alleen aan de diepe buiger of doen de andere pezen en bandjes ook mee? Een paard welk op glad ijs loopt anders dan op hoefijzers, in deze dagen moet je dit toch goed kunnen onderzoeken...

gvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:42

Een paard op goed passend beslag krijgt een grotere voet, dit geeft meer vering en betere schokdemping dan een kleine smalle voet.
Natuurlijk heeft een hoefijzer ook nadelen maar de nadelen wegen in veel gevallen niet op tegen de voordelen.
De hele discussie tussen wel of geen ijzers is mijns inzien een gevolg van dat iedere malloot tegenwoordig maar een ijzer onder een voet mag rammen.
Want van een te klein of niet passend ijzer wordt geen enkel paard beter van maar jullie moeten niet alles hoefsmexden over een kam scheren.
Mijn paarden lopen allemaal zonder problemen op de ijzers en als het niet nodig is op blote voeten.
En wat is er nou "natuurlijk" aan de hoefwand vijlen en/of hoefschoenen?

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 23:05

aan het vijlen van de hoefwand is ook niets natuurlijks en op het moment dat een hoef op natuurlijke wijze kan slijten vaak ook niet nodig. En nee ik heb ook nog nooit een paard geboren zien worden met hoefschoenen, maar het voordeel van een hoefschoen is dat het de hoef niet beschadigd, want het hoeft niet vastgenageld te worden en het kan dus na de werkzaamheid weer gewoon verwijderd worden. het paard kan dus het grootste gedeelte van de tijd zonder hoefschoenen doorbrengen. Deze keus is er niet als er een ijzer onder zit, deze zet je er niet voor een uurtje even onder..

Verder ben ik persoonlijk van mening dat de meeste paarden het beste afzijn zonder ijzers. Ik sta absoluut open voor de uitzondering op de regel, maar denk dat er vaak te snel (en in het ergste geval ook nog op de verkeerde wijze) een ijzer onder getimmerd wordt.
Dus in die zin ben ik het met je eens dat een groot deel van de ijzer discussie idd gebaseerd is op de onkunde van veel hoefsmeden en wellicht ook de behoefte tot zakkenvullen.

Ik heb dus ook absoluut niet de behoefte, nog de intentie om alle hoefsmeden over 1 kam te scheren. Integendeel ik sta altijd open voor de mening en inzichten van een ander MITS goed onderbouwd en het was nu net dat stukje wat ik in je eerdere (je laatste bericht maakt het voor mij alweer een stukje duidelijke) berichten miste ;)

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 22:32

zijn er hier nu echt mensen die gaan beweren dat een paard zijn poten eigenlijk niet gemaakt zijn om het paard te dragen of zijn schokken op te vangen tijdens het lopen???
dat zou dan toch het enige dier ter wereld zijn dat geen functionele poten heeft!
en een beetje doorschuiven zou beter zijn dan stabiel met grip landen? ja want rennen op ijs gaat echt beter dan op straat...
moet je mij eens uitleggen HOE (stap voor stap) je tot die redenering komt hoor?
nu breekt mijn klomp echt wel hoor

Marisca78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:44

Als de hoeven van je paardje gewoon goed blijven en je regelmatig je paardje laat bekappen is het toch prima. Ik heb mijn haffie sinds een maand of 10 op ijzers staan, omdat haar hoeven heel erg afbrokkelde en er dus geen hoef meer overbleef. Nu groeien haar hoeven netjes. Zodra het kan laat ik haar weer op haar blote voetjes staan hoor en gaan de ijzers er in overleg met mijn hoefsmid er weer onderuit. Ik heb het liever niet dan wel!

d_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:35

mijn pony loopt ook zonder ijzers.
het is niet slecht denk ik.