Bang bij hoefsmid en ik ben radeloos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:22

Ik heb echt precies het zelfde met mijn paad. Ik heb mijn paardje nu 8 jaar en het gaat gelukkig al een stuk beter. Ik zal het even toelichten:

Al vanaf dag 1 dat ik Angel heb, ik ze al bang geweest voor de hoefsmid. Ze stond vroeger rondom op ijzers, dus wilde we haar de eerste keer ook maar weer op ijzers zetten. Zo znel de hoefsmid begint te timmeren op het aambeeld, gaat ze helemaal door het lint. Zelfs een keer zo erg, dat ze is gaan hangen, het halster knapte en daar ging mijn paard, achterover. Echt verschrikkelijk. Gelukkig heeft ze daar niets aan overgehouden. Toen hebben we besloten om haar niet meer op ijzers te zetten. Angel kan ook al vanaf dag 1 niet vast staan, de eerste keer wist de hoefsmid dat niet en vandaar dat het toen zo mis ging. Nu moet ik er altijd bij zijn om Angel vast te houden als de hoefsmid er is. Sinds ongeveer 5 jaar, is het bekappen ook echt een drama! Er gaan 3 benen echt super, ze staat gewoon te slapen. Bij het 4e been, begint ze raar te doen. Ze doet er alles aan om zich eraan te onttrekken. Heb er al een DA bijgehad, en er is verder niets met haar aan de hand. Ook heb ik haar een tijdje sedelin gegeven, bij mij heeft dat ook niet geholpen ze brak er gewoon door heen. Mijn hoefsmid heeft gelukkig heel veel geduld, dus het gaat nu al een stuk beter. Hij zet dat achterbeen al niet meer op zo een paal (om de buitenkant van de hoef te vijlen) en hij werkt heel erg door bij dat beentje. Tijdens dit beentje, geef ik haar een bak met eten, zodat ze lekker afgeleid is. Ik hoop dat het bij jou paardje ook ooit net zo goed zal gaan, als dat het nu bij mij gaat. En wat betreft een harde aanpak, ik doe daar niet aan. Met geduld kom je een heel stuk verder!!!!!!
Succes

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:29

Harde aanpak is inderdaad niet altijd goed. Ik zou zelf eerst proberen of je paard het ook doet als jij zelf zijn been hoog optild als bij de buigproef. Als dat het punt is kun je er aan werken :) Anders moet je nog even verder kijken...

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:34

@Jolanda: Met dank aan een smid die op deze manier werkte en niet verder keek dan z'n neus lang was, is onze merrie hier flink verpest.
Ik denk dus dat je die harde aanpak wel even moet nuanceren: Voor een paard wat gewoon de draak met je steekt en flink aan het etteren is wil die harde aanpak wel werken. Voor een paard wat écht bang is werkt het alleen averechts. Die wordt alleen maar nog banger en ziet reden om de volgende keer nog eerder te slaan.

Overigens zijn de twee dochters van die bange merrie wel normaal te beslaan. Die worden dus beide heel ook heel anders aangepakt door de smid dan het bange paard. Bij het bange paard zal hij zijn stem nog niet verheffen, enkel omdat dit het alleen erger maakt. De beide anderen krijgen toch best een snauw als ze wat aan het etteren zijn en die twee zullen het niet in hun hoofd halen te slaan. Smid is gewoon erg duidelijk in zijn taal. Een vijl in een buik is niet nodig, zover komen ze niet, dan is er allang wat gezegd.

@magica: Hier werkt het zo dat de persoon waar ze het best naar luistert en die ze het meest vertrouwd bij haar hoofd staat. Doet ze het braaf, prijzen we haar de hemel in en kan er een snoepje verdient worden. Is ze niet braaf, krijgt ze van degene bij haar hoofd op d'r donder (alleen stem verheffen is genoeg, dan is het weer klaar) en is het snoep weg.
Aangezien ze voor snoep of brokjes toch behoorlijk wat over heeft, was dit in het begin de truc. Voor elke goede handeling een paar brokjes. Nu is het inmiddels een snoepje per voetje en voor de rest belonen met stem. We streven naar ooit een snoepje na een braaf rondje vierkant beslaan :D

FaberSmid

Re: Bang bij hoefsmid en ik ben radeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:52

Ben het met de anderen eens, dat rust en geduld de manier is het vertrouwen van het paard te winnen als hoefsmid.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:00

Daar heb je gelijk ik in Magica. Echte angsthazen corrigeer je zo niet. Je kan ze hooguit zo afbluffen maar de volgende keer kom je vaak niet eens meer in de buurt. Beetje heftige correctie bij een gevoelig, angstig paard en je kan weer opnieuw beginnen met voetjes leren geven...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:29

Weet je zeker dat er niets in de achterbenen of rug zit? Een smid pakt inderdaad de benen wat hoger op dan dat je met hoeven krabben doet. Als ze door dat hogere oppakken pijn krijgt reageert ze natuurlijk ook zo. Probeer zelf het been eens hoger te houden met uitkrabben. Steeds maar even en dan weer loslaten. Als het echt pijn doet houd je verzet en anders zul je merken dat ze er door oefening aan went. En ze gaat snappen dat de pijn weg is en ze niet meer bang hoeft te zijn.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:55

Hoefsmid kunnen dat wel aanvoelen en zich aanpassen. Hoefsmid gymnastiek en joga, hobby van hoefsmeden.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 21:12

Ik zal in elk geval met haar oefenen, maar op zich tilt hij haar been niet eens zo hoog op. Dat had ze ook al wel door bij haar andere achter been want daarbij had ze ineens zoiets van hé dat is nog niet zo gek. Maar bij haar andere been begon de paniek weer.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:20

Ken het!! Heb een tuiger met rillerig bloed erin. Als de hoefsmid kwam 1½ uur van te voren ging er een tube sedanpasta in. Nu ben ik zo ver dat er geen hele tube meer in hoeft.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:22

Onze jaarling die raakt ook in paniek bij de achterhoeven... Wat wij dus doen is eerst de achterbenen en dan pas de voorbenne. En dat werkt echt heeeel goed!

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 00:29

het is een zeer goede hoefsmid, die ook geduld heeft met paarden, maar hij en wij weten precies wie de draken zijn.
beesten krijgen alleen staf wanneer ze zelf slaan.

Paarden worden niet mishandeld hoor. :=
er staan 120 paarden hier en als alles op de 'de liefdadigheidsmanier' gedaan moet worden schiet dat niet altijd op. overigs zijn alleen de ruinen/jonge hengsten lastig, dus die worden even op hun plek gezet (ook wegens zorgboerderij met cliënten) dus nee, zielig is het niet.

Ook bedoel ik niet hiermee dat 'ieder' paard maar zo moet behandeld worden, het is een suggestie..

Women2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:26

Als het komt door het geluid wil het nog wel eens helpen om m 'doof' te maken. (Grote) prop watten/ schuimrubber nemen, strak oprollen en in zn oor stoppen, muts op zetten. En anders gewoon heeeel veel oefenen. Laat desnoods de smid een keer langs komen om een paar keer voeten op te nemen en verder nets te doen. Kan ze uitvinden dat het niet altijd eng is...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:36

Harde aanpak heeft zin als een paard echt lastig is zonder aanleiding, vaak de wat dominantere paarden.
Maar als een paard echt bang is werkt hard aanpakken, met schreeuwen en flinke klappen/schoppen geven, vaak averechts...
Ze worden nog banger en verkrampen vaak waardoor het nog moeilijker wordt...

Een hoefsmid die rustig en duidelijk is werkt vaak het beste.
En inderdaad, de benen veel optillen, ook eens wat hoger, en wat verder naar achteren, en er eens op tikken met een hamer wil ook al wat eens wat helpen.
En het door anderen laten doen zodat ze daar ook aan wennen...

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 09:17

Ik begin steed meer te denken dat het misschien een kwestie is van gedrag op dit moment.
Het is namelijk zo; als ik sta te poetsen en ik ga met mn borstel over haar bovenbeen, dan tilt ze soms haar been zelfs op. Het lijkt er op dat ze dan dreigt te slaan. Dit is me nu al een paar keer opgevallen. Ik was er wat door overdonderd en heb haar er niet echt op gestrafd maar zoals gisteren had ik echt zoiets van: verdorie! Ik heb dus flink op haar gescholden en heb haar een tik gegeven! Mevrouw schrok hier blijkbaar ineens van want bij het hoeven uitkrabben gaf ze zelf al haar voetjes aan.
Het lijkt alsof ze mij enigsinds wat aan het uitproberen is.
Daardoor denk ik dat het nu misschien iets is geworden wat te maken heeft met haar gedrag want als ik haar terecht stel, dan is er niks aan de hand. Wat denken jullie hiervan?

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 12:10

Wat ook nog wel eens wil helpen is een flinke berg hooi weg leggen zodat er afleiding is of iedere keer een paar brokjes geven zodat ze niet aan de smid denkt die bij haar benen bezig is.

Ga ook zelf eens doen of je smid bent, pak haar voeten op en hou die een tijd vast en tik daarbij bv met je hoevenkrabber overal op de hoef, bij goed gedrag natuurlijk uitvoering belonen met je stem. Trekt ze haar voet terug dan opnieuw pakken en weer vasthouden net zolang tot ze geen commentaar meer geeft.

verana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:10

Ik heb er hier ook 1 staan met een redelijke gebruiksaanwijzijng bij de smid. Deze merrie wordt al panisch als je, je stem verheft dus dat weet mijn smid en hij zal dan ook nooit zijn stem verheffen. Hij begint meestal met een momentje van kroelen want het is niet 1tje die je meteen even alles mee kan doen als ze je niet kent.

Daar in tegen heb ik er ook een jonge merrie staan die echt wel eens een tik krijgt van mijn smid want die is heerlijk aan het puberen en als haar iets gewoon niet zint mept ze.

Ik heb het geluk dat mijn smid zich aanpast aan de paarden en zich ook verdiept in mijn paarden.
Hij weet precies hoe hij met elk paard moet omgaan en dat geeft mij een vertrouwd gevoel.

Je kan het proberen met een keertje te laten verdoven door de DA maar aan de andere kant een keertje op der flikker geven kan ook wel eens helpen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:21

Mijn paard was ook doodsbenauwd voor de hoefsmid.
Ik heb in eerste instantie een andere smid laten komen omdat ze constant toch wel een week kreupelde nadat hij was geweest.
Normaal gesproken was ik er ook nooit bij als ze bekapt werd en ging ik er vanuit dat alles prima ging en ze redelijk braaf was.
Tot ik voor het eerst erbij was toen de nieuwe hoefsmid kwam.
Ze rilde erover toen ze m alleen al zag met alle gereedschappen en begon ongans te zweten.
Deze smid kende ik al en wist dat hij erg veel geduld had. Hij heeft dan ook 3 kwartier besteed aan het bekappen. De voorhoeven waren niet zo'n groot probleem als achter en ik schrok er echt van hoeveel angst ze had.
Maar hij heeft haar nu 2x bekapt en de 2e keer was hij in 20 minuten al klaar en was ze nog wel iets angstig, maar lang niet meer zo erg.
En ze kreupeld niet meer sinds hij dr bekapt!! Ben onwijs blij met deze smid.

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:39

Ook hier een pony die bang is bij de smid, mijn vorige hoefsmid heeft haar waarschijnlijk een keer in het leven geraakt met ijzers er onder slaan, bekappen gaat goed nu bij mijn smid maar zodra ze iets met tikken hoort begint ze te flippen en word helemaal bang, mijn hoefsmid bekapt haar ook op een speciale manier dit gaat prima als ze tikken hoort reageert ze bij iedere hoefsmid hetzelfde begint ze te flippen ze zal waarschijnlijk nooit weer op ijzers kunnen..

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 14:07

Vorige week zou de smid komen dus ik had mn pony al de verdovings gel gegeven, en na een dik kwartier werkte het al (halve spuit) maar ja helaas had hij een ongelukje gehad met de auto. Nu komt hij morgen weer. Kijken of ze dan net weer zo stoned is want dan werkt het gel in elk geval goed ;-)

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:12

bij ons werkt een praam erg goed, daarvan valt het beestje in kwestie ook bijna in slaap en is wat natuurlijker dan verdovingspasta.
Maar ik neem aan dat de hoefsmid dat wel heeft geprobeerd??

Het is wel een lastig probleem trouwens. Dieren voelen gewoon aan dat er wat moet gebeuren.

FMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:16

Vind het toch raar dat het paard ook reageert als je haar been poetst. Lijkt mij toch ergens een medisch probleem. Is het been niet ergens veel warmer. Misschien zit er een ontsteking. Ineens uitproberen dat doen paarden niet.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 14:27

Een praam is al geprobeerd maar daar trok ze zich niks van aan, maar op dat moment had ze al stress dus daarom werkte die niet meer.

Ik heb me het ook afgevraagd of het niet iets medisch is maar dat weet ik bijna 100% zeker ;-)
Want als ik boos op haar wordt en mn stem verhef dan ineens is het klaar. Dus het is mij wel duidelijk dat het een gedragds probleem is.

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat paarden nooit uit zullen proberen. Hoe vaak hebben mensen dat niet gehad met rijden? Dat een paard toch iets probeert om onder het werk uit te komen o.i.d

TanteCay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:29

Mijn pony is ook ontzetend bang voor de hoefsmit. (Nouja niet alleen de hoefsmit maar voor alle mannen)
Hij moet eerst door de vee-arts verdoofd worden en dit is al een hele ramp voordat de hoefsmit kan beginnen. Ook de praam heeft geen nut bij hem voor dat je die om hebt.. We hadden eerst ook pasta geprobeerd maar dat hielp niet echt dus nu krijgt die een spuitje van de vee-arts..
We hebben al verschillende hoefsmeden geprobeerd maar niks helpt, maar het is ook niet zodat die bang is voor de hoefsmit maar hij is gewoon bang voor alle mannen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:44

Onze newforest vorig jaar als hengst gekocht (is inmiddels ruin).
Was 3 jaar en had al een jaar gedekt.
Zo gek as een deur.
Had hele lange hoeven.
Onze hoefsmid gebeld.
Zelf al geprobeerd om aan de achterbenen te komen. Was niet vertrouwd. Hij was heel vlug met z`n achterbeen.
Heb hem voordat de hoefsmid kwam een sedatie gegeven.
Pony was best wel rustig met bekappen.
Zei de hoefsmid tegen me....heb liever niet dat je hem een sedatie geeft....
Hij zei dan reageren ze altijd anders dan normaal.
Volgende keer daarop niets gegeven.
Duurde wel wat langer maar onze hoefsmid blijft heel rustig.Hij kan ook heel goed met paarden omgaan.
Nu gaat het super.Hij is nog wel wat angstig maar laat het wel toe.
Wij hebben dus ook een super hoefsmid. :D

FMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 14:53

Toen mijn paard een wond had aan zijn been sloeg mijn paard zowat het licht uit mijn ogen en ik hoefde maar naar het been te wijzen en meneer tilde het al op. Gaf ik dan een goede schreeuw dan deed hij normaal, dat wil niet zeggen dat dat een gedragsprobleem heeft. Dat wil gewoon zeggen dat je paard denkt van oeps ik moet haar toch aan mijn been laten want anders wordt ze boos. Ik noem dat gewoon respect voor de baas. Ik zou op die grond iets medisch zeker niet uitsluiten.