Poreuze hoefwand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Re: Poreuze hoefwand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 21:19

Kleine update, nog geen hoefsmid gezien, maar wel even gesproken met een van de medewerkers. Hij vertelde me het volgende:

Het paard is erg ziek geweest na een ernstige verwonding aan de boeg. Hij heeft met veel koorts gestaan en toen is de hoefbevangenheid opgetreden. Hij heeft het aan bij de hoeven, maar de ene hoef is er erger aan toe.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:26

CherokeeChum schreef:
geerke schreef:

niet alleen om cosmetische redenen word dit gedaan....ook om het hoefbeen weer goed te laten lopen met de hoefwand.
(de stand van het hoefbeen verandert uiteraard niet....maar jij bent toch hoefsmid?heb je dit soort voeten nog noit meegemaakt dan?....)

Het vermoeden dat er veel aan de hand is in de hoef is juist....verdiep je maar eens in hoefbevangenheid met kanteling van het hoefbeen...dan ga je deze hoef 'begijpen'.

En dit paard staat al 12(!!!) weken op dit beslag,en dan krijgt deze hoefsmid de schuld?
Niet helemaal eerlijk lijkt mij.

Hoefbevangenheid is mijn specialiteit,ik denk dat ik er meer van begrijp dan je denkt....
Dit paard is dus gewoon niet bevangen maar heeft wel een ernstig misvormde voet.
.

Oeps... foutje Geerke... ;-)[/quote]

niks foutje.....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:48

TS, ik ben benieuwd hoe ze dit willen gaan oplossen. Vrees dat ze het bij dezelfde smid houden?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 22:21

zou die smid zo slecht zijn?

Ieder paard wat drie maanden op een paar ijzers staat zullen de hoeven niet goed van uit zien...zeker niet bij een chronisch bevangen hoef(chronisch wil zeggen dat er veranderingen/misvormingen in groei en stand in de hoef zijn)

Als hij de hoeven weer gedaan heeft kunnen we dat beter bekijken denk ik.

Paard is dus aan beide voorhoeven bevangen geweest waarbij rechtsvoor een hoefbeen kanteling heeft plaats gevonden.

Daardoor staat het paard ook stijl op de hielen....en natuurlijk ook het feit dat er al 12 weken niets aan de hoeven gedaan is.
Dat stijl staan zie je vaker in combinatie met hoefbeenkantelingen....de diepe buigpees trekt het hoefbeen naar beneden en word dus als het ware korter.

Vroeger werd geadviseert de hielen laag te houden in dit geval....dus een aanslag op de diepe buigpees.
Ik vindt dat 'eng'.

Spaanse paarden staan zo wie zo iets stijler op de hielen.
(misschien door de harde grond met stenen daar?)

(maar goed....ik vertel de hoefsmeden hier niets nieuws natuurlijk...)

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:03

geerke schreef:
Oeps... foutje Geerke... ;-)

niks foutje.....[/quote]

Is de hoefbeenkanteling met foto's gediagnostiseerd?
Zo niet dan heb ik mijn twijfels daar de hoeven er na 12 weken nog veel beroerder uitgezien
hadden,sommige paarden hebben wel 2 cm hoornafgroei in 3 weken.
Maar het is niet onmogelijk dat het dier bevangen is geweest/is.
Wat ik al zei ik zou graag foto's van de onderzijde zien,omdat je hoefbeenkantelingen heel goed kunt zien in de zool en witte lijn.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:29

geerke schreef:
Paard is dus aan beide voorhoeven bevangen geweest waarbij rechtsvoor een hoefbeen kanteling heeft plaats gevonden

Waar baseer je dat op? de verandering in de hoornschoen?
Het is mogelijk maar er zijn meer oorzaken te bedenken.
Bij bevangenheid heeft het paard met name pijn in de toonzijde van de voet door de vochtophoping die daar ontstaat. Deze vochtophoping drukt de aanhechting van hoefbeen
kapot en maakt dat de witte lijn uitelkaar word gedrukt,dan spreek je van een hoefbeenkanteling.
Een bevangen paard gaat kenmerkend achter op zijn voet,de hiel,lopen om de toonzijde te ontlasten,ook dit geeft vervorming met knik,maar hoeft nog geen kanteling tengevolge te hebben. Elke standverandering geeft ook verandering in de ligging van het hoefbeen.
Hetgeen nog niet inhoud dat het dan gekanteld is,dit is alleen het geval als het hoefbeen losgeraakt is dwz geen verbinding meer heeft.
Over het terugkantelen van de hoornschoen t.ov het hoefbeen zijn zeer veel theorien en nog meer behandelingmethodes.
I.M.O kan je soms de hielen verlagen,als je ruimte aan de voet hebt om de toon gedeeltelijk weg te nemen,dwz vrij van druk te leggen.
In mijn ervaring is de snelste weg naar genezing een goed dieet,stofwisseling op orde maken,
paard op zachte liefst blubberige ondergrond plaatsen,foto's maken,en elke drie a vier weken gericht bekappen.Dit is een richtlijn. Echter er zijn zeer veel variaties in het ontstaan van bevangenheid (achtige) verschijnselen. Van white line disease tot mechanisch(trauma)
tot stofwisselingsproblemen,vergiftiging etc.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 00:34

geerke schreef:
Paard is dus aan beide voorhoeven bevangen geweest waarbij rechtsvoor een hoefbeen kanteling heeft plaats gevonden

Dat vind ik wel heel kort door de bocht Geerke. Op basis van wat een ons onbekende Spaanse medewerker zegt? Tricky...
Hoefbevangenheid ben ikzelf altijd zeer voorzichtig mee, veel zaken lijken op hbh nml.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 09:00

Het is in elk geval ontstaan toen het paard ziek was en veel koorts had, misschien dat daar iets uit is af te leiden?

Rontgenfoto's zijn niet gemaakt denk ik zomaar, en gaat niet gebeuren ook, paard is toch niet meer bruikbaar is de gedachtengang.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 09:09

ach nee, daar was ik al bang voor. Had ik nu die loterij maar gewonnen ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:28

CherokeeChum schreef:
geerke schreef:
Oeps... foutje Geerke... ;-)

niks foutje.....

Is de hoefbeenkanteling met foto's gediagnostiseerd?
Zo niet dan heb ik mijn twijfels daar de hoeven er na 12 weken nog veel beroerder uitgezien
hadden,sommige paarden hebben wel 2 cm hoornafgroei in 3 weken.
Maar het is niet onmogelijk dat het dier bevangen is geweest/is.
Wat ik al zei ik zou graag foto's van de onderzijde zien,omdat je hoefbeenkantelingen heel goed kunt zien in de zool en witte lijn.[/quote]

je hebt verschil in gradaties van bevangenheid...als je een denkbeeldige lijn trekt van kroonrand naar beneden zie je dat de hoefwand niet recht loopt...de 'bult' in de hoef wil zeggen dat de verbinding tussen de witte lijn en hoefbeen 'los' is...het moet wel heel vreemd zijn wil dit hoefbeen niet gekanteld zijn....daar heb je trouwens ook gradaties in..

inderdaad een foto van de onderkant witte lijn zou mooi zijn....mijn paard zijn voeten hebben dezelfde afwijking,maar dan niet verwaarloosd.
Bij een verbrede witte lijn,kun je er bijna vanuit gaan dat het hoefbeen iets verzakt is...uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Bij een lichtelijk hoefbeenkanteling hoef je niet per definitie iets in de zool te zien,wel als het paard dunne gevoelige zolen heeft.
Een bolling in de zool hoeft niet altijd.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 11:53

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal offtopic berichten verwijderd. Graag weer ontopic en respectvol naar elkaar reageren.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:47

geerke schreef:
niks foutje.....

Jawel hoor,want er word van een aanname uitgegaan,en niet van foto's :(:)

Wat er werkelijk aan de hand is weet je niet eerder als dat er foto's zijn gemaakt.
Er zijn tal van scenario's te bedenken.
Die hoefbevangenheid -achtige! belden kunnen geven. Zelfs constitutionele bevangenheid laat zich niet altijd aan de buitenkant zien.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:02

geerke schreef:
je hebt verschil in gradaties van bevangenheid...als je een denkbeeldige lijn trekt van kroonrand naar beneden zie je dat de hoefwand niet recht loopt...de 'bult' in de hoef wil zeggen dat de verbinding tussen de witte lijn en hoefbeen 'los' is...het moet wel heel vreemd zijn wil dit hoefbeen niet gekanteld zijn....daar heb je trouwens ook gradaties in..

.

Dat weet je dus bij foto's en anders niet, de toonwand word trouwens teruggevijld om de druk van de toon te halen en eventuele vochtopbouw die de eventuele hoefbeenrotatie bewerkstelligen weg te laten vloeien.Het doorprikken van een blaar bwzv.
Soms word er een gaatje geboord om de druk te verlichten.
Het vrijleggen van de toon word gedaan om te voorkomen dat deze uitzakt en de schade aan de wittelijn vergroot.
Bij deze hoeven ligt de toon niet vrij en is het terugvijlen van de wand dus eigenlijk alleen cosmetisch.De hoef groeit vanuit de kroonrand en kan dus niet terplekke meer groeien in dit geval de toon en heeft dus niet vrij gelegen van dracht.
Vandaar mijn twijfels over bevangenheid,ik zie wel een ernstig misvormde voet die zou kunnen duiden op bevangenheid -achtige problemen. Maar waardoor die ontstaan zijn?
Beetje kip en ei verhaal.
Het koortsverhaal kan een indicatie zijn,maar ook gevolg van pijn in de voeten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:35

koorts kan inderdaad een indicatie zijn...maar ik denk in dit geval meer aan een overbelasting,voor al bij de rechter voorvoet ....door de verwonding aan de boeg...

Het afvijlen van de toon is hier meer bedoelt om de evenwijdigheid van het hoefbeen/hoefwand te bewerkstelligen...vermoed ik.
Want ik kan uiteraard alleen maar vermoeden...ik ken het paard niet en heb nieteens bewegende beelden gezien.

De toon word meestal vrijgelegd van dracht net na de bevangenheid,als het paard weer in staat is een been op te tillen.
En al je geluk hebt word de witte lijn weer als voorheen en is de verbinding herstelt...als je geluk hebt....

Bij wat minder geluk blijft de witte lijn erg breed en is de smid genoodzaakt de hoef iedere 6 weken weer te 'normaliseren'.
Dit ook om het afrollen te bevorderen...

Trouwens bedankt voor je PB....je hebt gelijk...er zijn 1001 soorten bevangenheid waarvan heel vaak de oorzaak niet te achterhalen is.
En ook nog 1001 soorten misvormde/vervormde voeten als gevolge daarvan.

Deze voeten leken alleen erg veel op die van mijn paard.