Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

countryrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 23:18

Ook hier in Tshechie laten we vanaf November de rubberen ringen tussen hoef en ijzers plaatsen. Wij zijn er bijzonder tevreden over. Ook als er nog geen sneeuw ligt maar het modderig is geeft het geen enkel probleem met schoonmaken o.i.d. En met sneeuw werken ze feillooos. De paarden kunnen de hele dag in de sneeuw lopen zonder dat het vastplakt. Na 8 weken worden ze weer bekapt en gaan dezelfde rubbers (als ze nog onbeschadigd zijn) er weer onder. Ideaal dus.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 23:26

Had eerst mijn voorkeur bij de Hufkitt, maar na de berichten dat die vaste rubberen ringen heel goed voldoen, denk ik dat ik die de volgende keer bij het beslaan er maar onder laat leggen.

Wel nog steeds een paar vragen:
- laten jullie bij die ringen speciale ijzers onder zetten of gebruiken jullie speciale nagels die wat meer grip geven in de sneeuw?
- En....hebben ze met bokken en galopperen in de wei (spelen) nog steeds evenveel grip met die ringen en de ijzers? Ook bij papperige sneeuw, of ijzige plekken op de wei als het dooit en waar ze de sneeuw vast gelopen hebben? En na de dooi als de bodem nog bevroren is en de bovenlaag is nat? Lijkt me wel heel erg glijden ondanks een ijzer met ringen.

m_Beau

Re: Ervaringen sneeuwzooltjes onder ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 18:03

Mijn paard heeft ook zooltjes, maar bij haar is heel der hoef gewoon dicht gemaakt! en ik het helemaal nergens last van!

countryrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 11:13

Bij de rubberen ringen gebruiken we geen speciale ijzers, de gewone ijzers gaar erover heen en er worden geen speciale nagels gebruikt. Geen problemen met spelen in de wei, de grip is prima, ook bij natte,papperige of vastgelopen sneeuw. Het glijden is absoluut niet erger. Natuurlijk glijden ze allemaal wel eens weg met of zonder ijzers, maar het voordeel van de ringen is dat er niets blijft plakken want dat maakt het zo gevaarlijk.
Het is een ideale uitkomst, geloof me wij zitten hier ca. 3 maanden in de sneeuw.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 11:15

Ok, bedankt voor je uitleg, ik ga de eerst volgende keer die ringen onder laten zetten!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 22:40

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 20:57

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 14:15

Geen idee? Misschien even met ze bellen?

cathyvans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:19

Tot die tijd kun je misschien doen wat wij hier doen: knip uit een placemat een passend zooltje en klem die tussen het ijzer...
Werkt hier prima en kost haast niks. Ook kun je even kijken bij hoefijzerfabriek Werkman.nl (Groningen)

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:27

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:36

Vanaf het moment dat er sneeuw lag en de wei bevroren was hebben wij de 2 pony's steeds buiten gezet, met beide ijzers aan de voorvoeten we krabben de hoeven niet uit, ze staan op vlas, waardoor er al een flinke laag in de voeten zit.

Ze staan nu dus al al die tijd iedere dag een uur of 3/4 buiten, ik heb ze nog nooit zien glijden of wat dan ook!!!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:27

marjoleinft schreef:
even een schopje,
kunnen deze rubber ringen ook bij http://www.kerckhaert.com/ bestelt worden?
groetje marjolein

Mijn smid heeft de no-snow sneeuwringen van Mustad besteld. Hij komt ze er woensdag of donderdag bij mijn paard ondermaken.
Jammer van het beslag wat er nu onder zit (pas 2 weken), maar liever deze extra kosten dan een geblesseerd paard door ijsklompen onder zijn voeten.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 13:55

:j Vind ik ook.

Mensen, die sneeuwringen zijn in NL ook te verkrijgen (groothandel voor smederijen in Zeeland, volgens mij idd http://www.kerckhaert.com/).

Wel grappig, eerst lees je vele topics over "die enkele dagen sneeuw, dus geen sneeuwbeslag nodig"....nu zie je steeds meer vraag naar sneeuwbeslag. Beter preventief in de winter, dan geen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:37

nadita schreef:
marjoleinft schreef:
even een schopje,
kunnen deze rubber ringen ook bij http://www.kerckhaert.com/ bestelt worden?
groetje marjolein

Mijn smid heeft de no-snow sneeuwringen van Mustad besteld. Hij komt ze er woensdag of donderdag bij mijn paard ondermaken.
Jammer van het beslag wat er nu onder zit (pas 2 weken), maar liever deze extra kosten dan een geblesseerd paard door ijsklompen onder zijn voeten.

De ringen zitten er onder. Ben benieuwd.
Voor heeft hij de Huf Grip, achter de no-snow van Mustad.

Heeft iemand van jullie toevallig foto's van de sneeuwringen tussen de ijzers???

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:31

Wat misschien nog een optie is, is een heel andere vorm van ijzer. Mijn rijpaard merrie loopt op deze ijzers van Kerckhaert:

Afbeelding

en mijn menpony op 'gewone' vlakke ijzers.
gewoon ijzer

Bij de merrie, met die afgeronde ijzers, heb ik totaal geen last van sneeuw/ijs, maar bij de pony wel. Voorheen had ik de merrie ook op gewone vlakke ijzers, en ook altijd vol met sneeuw. Dus aan het feit dat elk paard zijn hoeven anders neer zet kan het niet liggen. Ik vind dit een mooie bijkomstigheid van deze afgeronde ijzers. :j

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:51

mijn smid heeft gisteren de sneeuw zooltjes er onder geslagen met een ijzer.
tot nu toe nog geen klonten in der hoeven dus wie weet.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:49

Citaat:
Heeft iemand van jullie toevallig foto's van de sneeuwringen tussen de ijzers???

even m'n eigen foto van de vorige pagina af geplukt:
Afbeelding

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:33

ik zal morgen even fotos voor je maken.

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:08

@ divine: dat ijzer is een cross country ijzer :-)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 21:05

Dit is geen speciaal cross-country ijzer, maar een nieuw soort ijzer van Kerckhaert, het zgn. Classic Roller ijzer.

Het bevordert het afrollen van de hoef, zonder meer inspanning van pezen en spieren te vragen.

Het paard wat hier op loopt is oud, en heeft een behoorlijke opzet op het ijzer nodig om prettig te kunnen lopen. Met dit ijzer loopt ze vele malen vrijer, en kan ze haar voorbenen makkelijker wegzetten. Voor haar is dit een uitkomst.

Ik zie niet in waarom dit een cross-country ijzer zou moeten zijn, op de site van Kerckhaert wordt daar ook niets over gezegd....

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 01:27

ff schopje, werkt dit ook bij een ijzer met een balk, heb vorig jaar peesblessure opgelopen door die p... sneeuw en wil t dit jaar voorkomen, paard heeft dus een volledig rond ijzer. Staat op die breakover + balk ivm orthopedisch beslag, zonder ijzers loopt mn paardje niet

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 09:41

kim1207 schreef:
ff schopje, werkt dit ook bij een ijzer met een balk, heb vorig jaar peesblessure opgelopen door die p... sneeuw en wil t dit jaar voorkomen, paard heeft dus een volledig rond ijzer. Staat op die breakover + balk ivm orthopedisch beslag, zonder ijzers loopt mn paardje niet

Volgens mij moet dat gewoon mogelijk zijn.
Ik was ook erg huiverig voor blessures met de sneeuw maar ben vorig jaar creatief geweest met een plastic deksel van een emmer.
Dat moet wel soepel plastic zijn. Ik heb daar een omtrek van haar voet van genomen en die toen kleiner gemaakt.
Die kon ik dan met de hand onder de rand van het ijzer drukken. In het begin was het een beetje modderen, maar ik had er al snel een aardige slag in ontwikkeld.
Ik heb mijn smid vorige week ook al gevraagd voor de sneeuwzolen, wil geen gedoe meer en zeker geen blessures!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 10:35

@ Kim1207: volgens mij moet dat geen probleem zijn. De ringen worden tussen het ijzer en de hoef geslagen, dus of het ijzer nu dicht is aan de achterkant of gewoon open is geen probleem.

Ik laat mijn paard over 3 weken al op sneeuwbeslag zetten. Wil geen gedoe meer hebben dat er twee weken later wel sneeuw valt en alles er weer onderweg moet om de sneeuwringen er tussen te maken.
De sneeuwringen zijn mij vorig jaar supergoed bevallen. Mocht er sneeuw gaan vallen, dan kan mijn paardje veilig naar buiten.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 21:13

Ik denk inderdaad ook niet dat het een probleem is en de functie zal evengoed blijven :j

Hier gaan ze er over 2,5 week ook weer onder, het is mij vorig jaar supergoed bevallen en mijn paardje heeft geen enkele dag binnen hoeven staan (staat vierkant op ijzers). Ik laat er trouwens ook altijd wideapuntjes inzetten voor extra grip op het ijs als het op de grens zit met dooi enzo. Daar hebben ze verder geen hinder van met lopen op harde achtergrond, maar het geeft wel de extra grip bij gladheid en je hebt geen gedoe met stiften indraaien :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 11:23

Kim1207, gewoon even kijken wat er te koop is. Misschien hebben ze ook sneeuwbeslag dat het balkje ook afdekt. Als dat niet het geval is, kun je altijd nog een los stukje onder dat balkje laten slaan. Als je een maat groter neemt, zullen ze best geheel rond te leggen zijn (het materiaal is buigzaam). Gewoon overleggen met je hoefsmid. ;)
Mijn paard heeft afgelopen week zijn sneeuwbeslag er al weer onder gekregen. Het beviel vorig jaar prima, die rubberen ringen die vast onder het ijzer geslagen worden. +:)+