fysio of jack meagher methode

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kairouan

Re: fysio of jack meagher methode

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 01:14

De JM methode gaat idd diep op spieren in maar ook fysio hebben n opleiding van diverse jaren waar tegenwoordig ook de JM methode in voorkomt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:08

kairouan schreef:
De JM methode gaat idd diep op spieren in maar ook fysio hebben n opleiding van diverse jaren waar tegenwoordig ook de JM methode in voorkomt

Dat heb ik vaker gehoord maar het is mij persoonlijk nog niet opgevallen :o
Door wie worden ze dan opgeleid volgens de Jack Magher Methode?
Iemand uit Amerika?
Ellen Immink nl de enige in Nederland die er zo veel vanaf weet dat ze mensen mag opleiden volgens de Jack Megher Methode 8-)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:11

sammie18 schreef:
Ik zou inderdaad ook gaan voor de jack meagher methode. Ik ben bij een avond hierover geweest in ermelo, en het heeft eigenlijk me ogen geopend, naast hoe slecht sommige paarden zijn, maar ook hoe los een paard kan zijn. Het was wonderbaarlijk.
Alleen is het jammer dat er tot nu toe slechts 1 paard op de site staat met foto's voor en na massage van die avond en ik hoopte op meer en ook filmpjes. Dat werd immers gezegd op die avond, dat dit allemaal gepubliceerd zou worden.
Daarnaast wil ik iemand van happy athlete bij mijn paard gaan halen, maar het is mij niet echt duidelijk wie er echt werkzaam in mijn regio is. Binnenkort toch eens informeren.

Die filmpjes zijn niet gelukt, mensen zaten te ver uit elkaar
Het ontbreekt ellen gewoon aan tijd om dat voor elkaar te krijgen
Maar er zeker gaan meer foto's komen

Als je kijkt bij wie in welke regio kun je die mensen aanklikken en staat er een woonplaats bij

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:25

Ik laat mijn paard 3x per jaar masseren door iemand die dat doet volgens de JM methode.
Daarnaast laat ik mijn paard 1x per jaar checken door een ostheopaat. Beiden eigenlijk preventief, er is eigenlijk nooit serieus iets aan de hand, en dat wil ik zo houden.
Hij is super te rijden en los door zijn lijf.

Tot nu toe erg tevreden over. :)

Wat is zo jammer vind -maar dat is een andere discussie- is dat het merendeel van de paardeneigenaren maar heel weinig weten en snappen van hoe een lijf -paard, mens, whatever- WERKt.
En omdat velen het niet snappen vinden ze fysio, JM of osteopaat "onzin" en "zonde van het geld".
Op dit gebied is nog zo veel winst te behalen als ik om me heen kijk...

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 08:55

@amanda2

Absoluut! En hoeveel mensen ook met te kleine zadels rijden die nooit of zelden nagekeken worden.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:15

Nou inderdaad! Zadels zijn inderdaad ook zo'n ding.
Hoe meer je je in dit soort dingen verdiept hoe sneuer je de paarden in je omgeving vind. ;(

En als je die personen datn wat probeert uit te leggen, maak je je zelf er niet geliefder op...

Het enige wat je kan doen is zorgen dat je eigen paard er los en soepel bij loopt met een goed passend zadel.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:37

80 % van de paarden heeft last van een niet passend zadel!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 23:07

unamie schreef:

zolang daar geen bron met fatsoenlijk onderzoek aan vast kleeft is het voor mij een uit de lucht gegrepen nummertje :)

ik geef de voorkeur aan een fysio, ik ken een hele goede, maar zeg er eerlijk bij dat ik nog nooit van de jack meagher methode gehoord had en er dus ook geen ervaring mee heb. Mijn gezonde verstand vertelt mij dat een fysio eerder de oorzaak van het probleem aan zal pakken en je je paard daarna zelf verder los zou moeten kunnen werken.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 01:22

unamie schreef:

Er zijn zeker veel zadels die niet passen, maar ik merk ook wel dat als je een paard hebt met een niet ' normale' rug(lees een brede rug) dat je ook bijna niet kan slagen voor een zadel. Ben 3 jaar op zoek geweest voor een dressuurzadel en nu is mijn paard uit zijn springzadel gegroeid, mij staat een hel te wachten. Omdat ik een echt goed passend zadel wil kopen.

Ik zie nog vaak zat paarden lopen met slecht passende zadels en slecht bespierde ruggen daardoor. Je ziet eerder een te smalle boom op een paard liggen als een te brede. Als je dan een paard hebt met een goed zadel krijgt hij zo'n bespiering dat de medium boommaat niet gaat passen, kun je bijna geen zadel krijgen. Een raar beeld, als je eenmaal het gewenste beeld hebt kun je bijna niet meer verder.

Daarnaast ben ik een groot fan van flair, veel mensen houden het bij het oude wol en staan er niet eens voor open.

En unamie dat die filmpjes niet gingen lukken vind ik jammer, dan was de verandering misschien nog beter zichtbaar. Ik vond het rondje instructie overigens wel heel interessant, heb even mijn mening kunnen delen met mensen die er veel verstand van hebben. Haha heb even met unamie aan tafel gezeten. Ik ga nog eens kijken wie bij mij het dichts in de buurt zit, maar zijn nog beste afstanden, volgens mij wel 60 km enkele reis.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:01

Jade schreef:
ik geef de voorkeur aan een fysio, ik ken een hele goede, maar zeg er eerlijk bij dat ik nog nooit van de jack meagher methode gehoord had en er dus ook geen ervaring mee heb. Mijn gezonde verstand vertelt mij dat een fysio eerder de oorzaak van het probleem aan zal pakken en je je paard daarna zelf verder los zou moeten kunnen werken.

Mijn gezonde verstand zegt dat je met een zachte massage en strechten geen spieren los kan krijgen
Een spier losmaken doet pijn , ook bij mensen

Bovendien is een paard een athleet
Menselijke athleten laten zich ook zeer regelmatig masseren door een sportmasseur
Dat zijn geen massages die voor het lekker zijn.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 10:52

unamie schreef:
Mijn gezonde verstand zegt dat je met een zachte massage en strechten geen spieren los kan krijgen
Een spier losmaken doet pijn , ook bij mensen

Bovendien is een paard een athleet
Menselijke athleten laten zich ook zeer regelmatig masseren door een sportmasseur
Dat zijn geen massages die voor het lekker zijn.

een zachte massage en stretchen is dan ook niet wat mijn fysiotherapeute doet, als zij een plek tegenkwam die vastzat, stond ik klaar met een dubbelgevouwen halstertouwtje voor mijn paard om in te bijten, want dat vond hij echt niet lekker.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 12:45

Dan zal een HA maseuse waarschijnlijk nog meer problemen vinden als de fysiotherapeute omdat die dieper inwerkt. Natuurlijk is het je goed recht te kiezen voor een fysio en op neurologisch gebied en pezen kunnen zij een hoop doen maar het verschil in de inwerking op de spieren moet je denk ik ervaren. Ga met hetzelfde paard eens naar een HA maseuse en kijk wat die ervan maakt.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:26

pasdedeux schreef:
Dan zal een HA maseuse waarschijnlijk nog meer problemen vinden als de fysiotherapeute omdat die dieper inwerkt. Natuurlijk is het je goed recht te kiezen voor een fysio en op neurologisch gebied en pezen kunnen zij een hoop doen maar het verschil in de inwerking op de spieren moet je denk ik ervaren. Ga met hetzelfde paard eens naar een HA maseuse en kijk wat die ervan maakt.

dat zal niet meer lukken, paard is een paar weken terug ingeslapen.
ik weet van dat paard dat zijn problemen voortkwamen uit een tweetal chronische blessures, dat kon ik vaak periodes in balans houden en hem los houden, en sommige periodes ging dat niet en kon de fysiotherapeute ons helpen om die balans terug te vinden. Dit waren geen problemen op neurologisch gebied, dit waren heel duidelijk problemen die ontstonden door een afwijkend bewegingspatroon doordat hij bepaalde gebieden probeerde te ontlasten. Aangezien wij altijd fantastisch geholpen waren met 1 tot 3 behandelingen heb ik nooit de noodzaak gevoeld om op zoek te gaan naar iemand anders.
Daarnaast vind ik het een gevaarlijke stelling om te zeggen dat een HA masseuze waarschijnlijk nog meer problemen vindt; ik ben er vooralsnog namelijk nog niet van overtuigd dat deze methode de enige is die naar rome leidt en dat er geen andere en/of vergelijkbare methodes zijn ontwikkeld zonder deze merknaam die hetzelfde effect behalen. daar komt bij dat de ene fysio de andere niet is, ik weet niet of paardenfysio ondertussen al een beschermd beroep is, maar in het verleden was dat niet zo; ik kende dus ook een 'humane' fysio die paarden behandelde (behandelt?) precies zoals hier omschreven, een zachte massage die niet al te diep inwerkt.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 13:59

Gecondoleerd met het verlies van je paard.
Je zal er absoluut de beste zorg aan hebben gegeven, het leek mij interessant als je jouw visie had kunnen geven als je de 2 methodes had kunnen vergelijken. Dat kan dus niet en dat wist ik niet sorry daarvoor.
Eens ben ik het met je stelling dat het absoluut niet de enige weg naar rome is. Ik zie de gezondheid van een paard van vele factoren afhangen en ik weet ook dat sommige HA alles als spierprobleem zien, waar soms toch ook een wervelprobleem ten grondslag ligt of iets anders. Bij een paard met problemen blijf je soms zoeken en vind je het helaas niet.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:07

dank :) dat soort dingen kan je ook niet ruiken :)

ik vind het ook een interessant topic, niet alleen vanwege de lopende discussie, maar ook omdat het als niet-ervaringsdeskundige mogelijk is om een relatief korte opleiding te volgen om de methode te leren beheersen.
Daar zie ik zowel positieve als negatieve kanten aan; het lijkt mij persoonlijk leuk om de opleiding te volgen (hoewel dat voorlopig niet in het budget zit :+ ) en realiseer me dat het onvoldoende diagnostische kennis geeft om DA (en naar mijn mening fysio) overbodig te maken. Aan de andere kant zie ik het ook wel gebeuren dat er mensen zijn die deze opleiding volgen en daar anders over zullen denken. Het lijkt mij van wat ik er nu van gelezen heb niet dat een dergelijke opleiding de ervaring en kennis die een DA (en fysio) in meerdere jaren opdoen kan vervangen.

ik had het ook zeker leuk gevonden om er een keer te gaan kijken, maar heb momenteel geen mogelijkheden om een paard mee te nemen :) het klinkt toch wel alsof we min of meer dezelfde ideeen hebben :)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 14:34

Zoals bij elke opleiding kort of lang zul je goede en slechte leerlingen hebben en mensen die er wel gevoel ervoor hebben en welke niet. Een fysio en Da hebben absoluut een bredere kennis over meer dingen van het paard dan de Ha. De Ha beperken zich dan ook alleen tot het gedeelte spieren waar ze dan weer heel veel kennis op hebben.
Ik zie het, hetzelfde als mijn vorige baan als artsenbezoeker. Ik verkocht medicijnen voor maagklachten. Ik leerde maanden alles over de maag, de werking, hoe het product werkt enz. Vervolgens ging ik naar de huisartsen vertellen hoe goed het medicijn was en ik kon op al zijn vragen antwoorden geven en zelfs nog meer vertellen zolang het maar over de maag ging. Kortom ik had meer kennis over maagproblemen dan menige huisarts. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de huisarts met zijn jaren studie minder weet dan ik. Nee natuurlijk niet, maar ik durf wel te zeggen dat ik meer wist over dat stukje over de maag dan de huisarts en zo zie ik dat ook met een fysio en ha. Je kan dus wel degelijk in een redelijke korte periode heel goed worden in een bepaald gebied, ik kan het je zeker aanraden. En hoe goed je wordt, hangt af van je drive, aanleg en gevoel met paarden. Wat mij nog wel een raadsel is, is waarom er nog zo weinig fysio's deelnemen aan een ha cursus. Dat is toch alleen maar een aanvulling.

whoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:16

Mijn paard had al bijna 2 jaar ernstige problemen, ik ben zelfs gestopt met rijden omdat ze duidelijk pijnhad, de da kon niet goed duidelijk krijgen wat er aan de hand was, die gaf een diagnose die gelukkig niet klopte.
Waarschijnlijk zijn de lendewervels beschadigd door een val waarbij ze heeft vastgelegen, ook haar l-achterbeen functioneerd niet helemaal goed. ze struikelde veel. Ze is behandeld door een ostheopaath/chiropracticur, hielp allemaal wel maar voor korte tijd.
Ze is nu een aantal keren behandeld door iemand van happy athlete, ze is een ander paard geworden, ze kan en wil weer bewegen, zo heerlijk om te zien. De problemen zijn niet geheel opgelost maar wel flink verbeterd, ik heb een veel vrolijker paard terug gekregen en ben daar erg dankbaar voor.
De behandelingen zijn idd heftig maar de moeite waard.

Ze ziet het paard van vorm veranderen, ook gaat alles idd 'lillen ahw", dit omdat de spieren los zijn. Ik kan het echt aanraden.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:41

pasdedeux schreef:
De Ha beperken zich dan ook alleen tot het gedeelte spieren waar ze dan weer heel veel kennis op hebben.
Ik zie het, hetzelfde als mijn vorige baan als artsenbezoeker. Ik verkocht medicijnen voor maagklachten. Ik leerde maanden alles over de maag, de werking, hoe het product werkt enz. Vervolgens ging ik naar de huisartsen vertellen hoe goed het medicijn was en ik kon op al zijn vragen antwoorden geven en zelfs nog meer vertellen zolang het maar over de maag ging. Kortom ik had meer kennis over maagproblemen dan menige huisarts. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de huisarts met zijn jaren studie minder weet dan ik. Nee natuurlijk niet, maar ik durf wel te zeggen dat ik meer wist over dat stukje over de maag dan de huisarts en zo zie ik dat ook met een fysio en ha. Je kan dus wel degelijk in een redelijke korte periode heel goed worden in een bepaald gebied, ik kan het je zeker aanraden. En hoe goed je wordt, hangt af van je drive, aanleg en gevoel met paarden. Wat mij nog wel een raadsel is, is waarom er nog zo weinig fysio's deelnemen aan een ha cursus. Dat is toch alleen maar een aanvulling.

Zou daar ook niet juist een groot gevaar in kunnen zitten als je daadwerkelijk een wezend leven gaat behandelen? Je kunt je blind gaan staren op datgene waar jij juist zo veel verstand van hebt, terwijl spieren bijvoorbeeld een enorme invloed hebben op de rest van het lichaam, en andersom.. Mijn ervaring is dat spierproblemen ook vaak een onderliggende oorzaak hebben ergens anders in het lichaam, zoals een gewricht bijvoorbeeld. Je kunt dan de problemen in de spier aan gaan pakken, maar uiteindelijk is dat in zo'n geval symptoombestrijding.

Wat ik heb gezien bij paarden die door een JM therapeut behandeld zijn (dat zijn er niet zo veel), is dat de behandeling even een verbluffend effect heeft, maar dat de problemen er uiteindelijk wel weer insluipen. Daar zaten ook paarden bij met behoorlijke problemen, naar mijn idee zou je daar om bovenstaand verhaaltje als masseur niet aan moeten komen. Niet als enige therapeut in ieder geval.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 22:39

Klopt dat er weer problemen insluipen als er wervelproblemen of andere problemen zijn. Een goede JM therapeut zal dat herkennen en je doorverwijzen. Ikzelf ben juist met de botten begonnen en doe nu JM erbij, inderdaad om een completer pakket te kunnen aanbieden.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 10:31

pasdedeux schreef:
Klopt dat er weer problemen insluipen als er wervelproblemen of andere problemen zijn. Een goede JM therapeut zal dat herkennen en je doorverwijzen. Ikzelf ben juist met de botten begonnen en doe nu JM erbij, inderdaad om een completer pakket te kunnen aanbieden.

hoe bedoel je dat?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:56

Ireen_ schreef:
Zou daar ook niet juist een groot gevaar in kunnen zitten als je daadwerkelijk een wezend leven gaat behandelen? Je kunt je blind gaan staren op datgene waar jij juist zo veel verstand van hebt, terwijl spieren bijvoorbeeld een enorme invloed hebben op de rest van het lichaam, en andersom.. Mijn ervaring is dat spierproblemen ook vaak een onderliggende oorzaak hebben ergens anders in het lichaam, zoals een gewricht bijvoorbeeld. Je kunt dan de problemen in de spier aan gaan pakken, maar uiteindelijk is dat in zo'n geval symptoombestrijding.

Wat ik heb gezien bij paarden die door een JM therapeut behandeld zijn (dat zijn er niet zo veel), is dat de behandeling even een verbluffend effect heeft, maar dat de problemen er uiteindelijk wel weer insluipen. Daar zaten ook paarden bij met behoorlijke problemen, naar mijn idee zou je daar om bovenstaand verhaaltje als masseur niet aan moeten komen. Niet als enige therapeut in ieder geval.

Spijker op zijn kop ;-)

Mijn persoonlijke ervaring met fysio e.d. is toch dat het slechts een enkele dag/dagen werkt, immers oorzaak wordt door een fysio danwel masseur niet weggenomen.

Het kan eventueel ondersteunend zijn in het werk zelf.... kleine verlichting.... maar effectiever is gymnastisering op correcte wijze onder het zadel.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:11

maar is het dan niet de taak van een fysio om dit te herkennen en je de oefeningen mee te geven om je paard op de juiste manier te gymnasticeren?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:57

woods schreef:
maar is het dan niet de taak van een fysio om dit te herkennen en je de oefeningen mee te geven om je paard op de juiste manier te gymnasticeren?

of je door te verwijzen naar een DA. ja. ik heb deze begeleiding dan ook altijd gehad.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 14:01

Vanmiddag komt "mijn" JM mevrouw... :D

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 19:11

woods schreef:

Uiteraard! Daar heb je gelijk in.
Maar staat de fysio-therapeut wekelijks je aanwijzingen te geven, gelijk een instructrice o.i.d.
Dat is dan een "minder" punt, zeg maar.
Een instructrice met fysio-achtergrond zou dan ideaal zijn!