Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
kairouan schreef:De JM methode gaat idd diep op spieren in maar ook fysio hebben n opleiding van diverse jaren waar tegenwoordig ook de JM methode in voorkomt
sammie18 schreef:Ik zou inderdaad ook gaan voor de jack meagher methode. Ik ben bij een avond hierover geweest in ermelo, en het heeft eigenlijk me ogen geopend, naast hoe slecht sommige paarden zijn, maar ook hoe los een paard kan zijn. Het was wonderbaarlijk.
Alleen is het jammer dat er tot nu toe slechts 1 paard op de site staat met foto's voor en na massage van die avond en ik hoopte op meer en ook filmpjes. Dat werd immers gezegd op die avond, dat dit allemaal gepubliceerd zou worden.
Daarnaast wil ik iemand van happy athlete bij mijn paard gaan halen, maar het is mij niet echt duidelijk wie er echt werkzaam in mijn regio is. Binnenkort toch eens informeren.
unamie schreef:80 % van de paarden heeft last van een niet passend zadel!
unamie schreef:80 % van de paarden heeft last van een niet passend zadel!
Jade schreef:ik geef de voorkeur aan een fysio, ik ken een hele goede, maar zeg er eerlijk bij dat ik nog nooit van de jack meagher methode gehoord had en er dus ook geen ervaring mee heb. Mijn gezonde verstand vertelt mij dat een fysio eerder de oorzaak van het probleem aan zal pakken en je je paard daarna zelf verder los zou moeten kunnen werken.
unamie schreef:Mijn gezonde verstand zegt dat je met een zachte massage en strechten geen spieren los kan krijgen
Een spier losmaken doet pijn , ook bij mensen
Bovendien is een paard een athleet
Menselijke athleten laten zich ook zeer regelmatig masseren door een sportmasseur
Dat zijn geen massages die voor het lekker zijn.
pasdedeux schreef:Dan zal een HA maseuse waarschijnlijk nog meer problemen vinden als de fysiotherapeute omdat die dieper inwerkt. Natuurlijk is het je goed recht te kiezen voor een fysio en op neurologisch gebied en pezen kunnen zij een hoop doen maar het verschil in de inwerking op de spieren moet je denk ik ervaren. Ga met hetzelfde paard eens naar een HA maseuse en kijk wat die ervan maakt.
pasdedeux schreef:De Ha beperken zich dan ook alleen tot het gedeelte spieren waar ze dan weer heel veel kennis op hebben.
Ik zie het, hetzelfde als mijn vorige baan als artsenbezoeker. Ik verkocht medicijnen voor maagklachten. Ik leerde maanden alles over de maag, de werking, hoe het product werkt enz. Vervolgens ging ik naar de huisartsen vertellen hoe goed het medicijn was en ik kon op al zijn vragen antwoorden geven en zelfs nog meer vertellen zolang het maar over de maag ging. Kortom ik had meer kennis over maagproblemen dan menige huisarts. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de huisarts met zijn jaren studie minder weet dan ik. Nee natuurlijk niet, maar ik durf wel te zeggen dat ik meer wist over dat stukje over de maag dan de huisarts en zo zie ik dat ook met een fysio en ha. Je kan dus wel degelijk in een redelijke korte periode heel goed worden in een bepaald gebied, ik kan het je zeker aanraden. En hoe goed je wordt, hangt af van je drive, aanleg en gevoel met paarden. Wat mij nog wel een raadsel is, is waarom er nog zo weinig fysio's deelnemen aan een ha cursus. Dat is toch alleen maar een aanvulling.
Ireen_ schreef:Zou daar ook niet juist een groot gevaar in kunnen zitten als je daadwerkelijk een wezend leven gaat behandelen? Je kunt je blind gaan staren op datgene waar jij juist zo veel verstand van hebt, terwijl spieren bijvoorbeeld een enorme invloed hebben op de rest van het lichaam, en andersom.. Mijn ervaring is dat spierproblemen ook vaak een onderliggende oorzaak hebben ergens anders in het lichaam, zoals een gewricht bijvoorbeeld. Je kunt dan de problemen in de spier aan gaan pakken, maar uiteindelijk is dat in zo'n geval symptoombestrijding.
Wat ik heb gezien bij paarden die door een JM therapeut behandeld zijn (dat zijn er niet zo veel), is dat de behandeling even een verbluffend effect heeft, maar dat de problemen er uiteindelijk wel weer insluipen. Daar zaten ook paarden bij met behoorlijke problemen, naar mijn idee zou je daar om bovenstaand verhaaltje als masseur niet aan moeten komen. Niet als enige therapeut in ieder geval.
woods schreef:maar is het dan niet de taak van een fysio om dit te herkennen en je de oefeningen mee te geven om je paard op de juiste manier te gymnasticeren?