Paard raar kreupel/onregelmatig

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

muppetmayo

Re: Paard raar kreupel/onregelmatig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 18:16

Ze hebben de rug niet meegenomen in het onderzoek. Dat komt eigenlijk omdat hij de 1e keer in Januari dikke benen had, dus ze gingen er vanuit dat het in de benen zou moeten zitten...

sheshe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:23

Heb de filmpjes even goed bekeken en vind het toch erg lijken op hoe Thunder loopt. Als hij recht uit loopt loopt hij gewoon goed laat ik hem op de volte lopen gaat hij onregelmatig lopen met ze achterbenen. Al loopt Daims wel wat onregelmatiger, maar Thunder krijg je bijna niet aan het lopen in de bak die gaat gewoon stil staan en krijg je niet meer vooruit.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 20:38

ik mis eigenlijk beweging aan de longe op het harde... heb je daar een filmpje van?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 20:41

Nee helaas. Hebben erg weinig ruimte om dat goed op film te zetten.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:54

muppetmayo schreef:
Ze hebben de rug niet meegenomen in het onderzoek. Dat komt eigenlijk omdat hij de 1e keer in Januari dikke benen had, dus ze gingen er vanuit dat het in de benen zou moeten zitten...

Normaal gesproken legt Bodegraven juist heel snel de link tussen vage kreupelheden en rugproblemen.
Ik hoop dat je snel wat meer duidelijkheid krijgt.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 23:05

Sheshe Thunder had toch verkeerde knieschijven om het zo maar te noemen? Zijn knieën zijn al op de foto geweest, dan hadden ze dat moeten zien op de foto's... Tnx voor het meedenken iig :)

sheshe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:43

Ja klopt dat is wat de DA dacht maar er zijn natuurlijk geen foto's gemaakt dus dat is niet 100% zeker.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 08:55

normaal gesproken heb ik op dit soort dingen altijd wel een antwoord....... maar bij elke "diagnose" tot nu toe was het altijd...... "jamaar, dan zou hij ook dit, of zou hij niet dat" Niks klopt!!

ik snap er geen hout meer van bij dit paard......... echt.......

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 15:00

Het is inderdaad erg lastig, maar ik vind hem rechtsachter slecht en (daardoor?) linksachter ook niet zuiver. Het lijkt alsof hij niet wil buigen in het spronggewricht. Maar aangezien het spronggewricht ook weer in verbinding staat met knie en hoger, weet je niet goed waar je het zoeken moet.

Aangezien de foto's van zijn benen goed zijn ga ik eerder denken aan
1) een blessure hogerop (rug, heup, SI-gewricht), wat niet op de foto is gezet
2) een blessure in de spieren/aanhechtingen/pezen, wat ook vrij lastig te zien is op de foto.

Je kunt natuurlijk altijd een second opinion aanvragen. Ik zou dan ook kiezen voor Wassenaar. En ik zou zelf "onderzoek" doen. Overal voelen, iedere dag en notities maken hoe hij loopt. Alleen als je die gegevens bij houdt kan op een gegeven moment misschien een patroon ontdekken. Hoe is hij verder met voetjes geven achter? Doet hij dat gewoon of gaat dat moeilijk?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-09 15:03

Met voetjes geven is geen enkel probleem. Ook langer bij de smid is geen probleem. Overal op de rug kun je drukken, voelen, hij geeft geen krimp..

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:58

Maar wat verwacht je hier nu voor antwoord te krijgen? :)

Ik zou toch de keuze maken om naar een kliniek te gaan. En of dat dan Bodegraven, Wassenaar of een arts in het meer alternatieve circuit is, is aan jou. Daar zijn de meningen toch over verdeeld. Maar ik denk toch dat ze je alleen daar verder kunnen helpen....

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 20:54

Lijkt wel op mijn paardje qua lopen, die loopt ook niet helemaal zuiver. Ik ben op bodegraven geweest, echo van ondervoet kwam uit een blessuren van calatraalbanden in hoefgewricht, als nog ben ik niet tevreden, en gaan we woensdag naar Utrecht voor second opinion.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 08:10

Richtje ik was heel erg benieuwd of mensen het herkennen...
Bodegraven heeft namelijk ook geen idee waar ze moeten beginnen. Benen zijn al op de foto, maar ze weten het eigenlijk ook niet. Aangezien ze me wel altijd netjes helpen bij Bodegraven, wilde ik daar nog wel even blijven. Maar als iemand het herkent, is het misschien makkelijker zoeken ;)
Het is absoluut niet zo dat ik alleen van het advies van de bokkers uitga, laten we dat even duidelijk hebben ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 08:15

Ik blijf erbij dat ik het erg vind ogen als gewoon flink slappigheid.

Dier is nu 4,5 en had al veel meer in het werk mogen staan.

Ik ken ontieglijkveel paarden met slappe knieen, die zo gaan lopen als ze te weinig getraind worden.
Misschien zijn het bij Daim niet zijn knieen, maar wellicht het hele bekkensysteem wat te weinig gebonden is door de banden.

Ik zou zelf pony meer in training gaan zetten, en kijken wat er dan gebeurd.
Want als je deze pony bij een kreupelheidsonderzoek aanbied, kunnen dierenartsen er ook niets mee.. zeker als alle foto's goed waren.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:24

CM_ klinkt logies...

Mayo, misschien moet je dat maar gewoon gaan proberen en als het echyt niet gaat en hij echt gaat kreupelen dan een kreupelheidsonderzoek doen.

Want op zig vind ik hem nog niet eens zo heel slecht lopen. Hij is gewoon uit balans en krijgt zijn achterhand niet lekker mee....

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 12:05

CM dan nog wel een vraagje. Is het ook mogelijk dat dit de enige keer erger toont als de andere keer? Niet afhankelijk ook van intensiteit van trainen?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 12:06

Ja hoor, zeker gezien ie in de wei loopt.
Als ie een keer een glijertje maakt zal ie daarna flink wat spierpijn hebben,

en gezien ie wss licht atactisch is , is de kans op een glijer extra groot.

En nu pas was het toch weer erger... sinds die andere pony erbij is komen te staan ? (rennen=meer glijers=meer spierpijn)

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 12:55

Kijk, dat is dan weer fijn om te horen (nouja, fijn... maar je snapt wat ik bedoel ;) )

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:05

Peelie schreef:
CM_ klinkt logies...

Mayo, misschien moet je dat maar gewoon gaan proberen en als het echyt niet gaat en hij echt gaat kreupelen dan een kreupelheidsonderzoek doen.

Want op zig vind ik hem nog niet eens zo heel slecht lopen. Hij is gewoon uit balans en krijgt zijn achterhand niet lekker mee....

Dat was ook mijn idee, echt slecht lopen doet hij niet, wel stijf. Heb je hem wel eens balkjes laten lopen, zodat hij goed zijn achterbenen op moet tillen?

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 13:51

misschien is het toch verstandig het dier eerst eens op het harde te laten lopen, kijken wat het dan doet.
eerst rechtuit, daarna op een volte links en rechtsom.

Als het op het harde wel goed loopt, kun je belastingskreupelheid uitsluiten.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 13:52

Ff dit topic omhoog halen ;) Er hebben nog niet heel veel mensen gereageerd, jammer!

Richtje schreef:
Maar wat verwacht je hier nu voor antwoord te krijgen? :)

Ik zou toch de keuze maken om naar een kliniek te gaan. En of dat dan Bodegraven, Wassenaar of een arts in het meer alternatieve circuit is, is aan jou. Daar zijn de meningen toch over verdeeld. Maar ik denk toch dat ze je alleen daar verder kunnen helpen....

Ze is daar al meerdere keren geweest.

CM_ schreef:
Ik blijf erbij dat ik het erg vind ogen als gewoon flink slappigheid.

Dier is nu 4,5 en had al veel meer in het werk mogen staan.

Ik ken ontieglijkveel paarden met slappe knieen, die zo gaan lopen als ze te weinig getraind worden.
Misschien zijn het bij Daim niet zijn knieen, maar wellicht het hele bekkensysteem wat te weinig gebonden is door de banden.

Ik zou zelf pony meer in training gaan zetten, en kijken wat er dan gebeurd.
Want als je deze pony bij een kreupelheidsonderzoek aanbied, kunnen dierenartsen er ook niets mee.. zeker als alle foto's goed waren.

Daar dacht ik dus ook aan! Ik heb weinig verstand van kreupele paarden, maar het komt op mij ook een beetje over als slappigheid.
Maar misschien is dat ook wel te simpel gedacht.

@Muppetmayo: Ben je hem nu al meer aan het trainen?

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 14:16

Ik heb hem op advies van Bodegraven inmiddels weer opgepakt. Hij wordt er iig niet kreupeler van... Gelukkig!