Natuurlijk bekappen en traditioneel bekappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 10:58

Kinke schreef:
Er zijn meer dan genoeg paarden in Nederland en volgens mij hebben de heren/dames bekappers/smeden het druk genoeg zodat het helemaal niet nodig is om elkaar af te kraken. Bovendien is dit niet professioneel (en daar bedoel ik jou ook mee FaberSmid, vertel eens over al die verpestte NB paarden of zwijg erover).

Je hebt kunnen lezen dat ik niet hier ben om elkaar af te kraken. Dus als ik in dit geval ook niet professioneel bezig ben Kinke, dan heb ik met jouw mening vrede.
Het is niet dat ik niks over al die verpestte mb paarden kan vertellen, om jouw woorden te gebruiken. Mijn mening is dat ik dan juist bezig ben, waar jij over schrijft met elkaar afkraken. Ik heb ook wel negatieve ervaringen met tb paarden, waarom niet hoefsmeden zijn ook maar mensen. En er zullen ook tb en nb zijn die wat over mijn werk te zeggen hebben.
Voor mij is belangrijk de voetas en het paard te volgen en niet te overdrijven. Maar hoe kun je overdrijven als het paard zelf de doorslag geeft?
Ook laat ik me niet beïnvloeden door de klant, aan de wensen voldoen prima maar niet ten koste van het paard. Is de klant het daar mee niet eens, is die vrij naar een ander te gaan. Ik wil eerlijk blijven tegenover het paard en niet deelnemen aan de rage en mode.
Ook niet met ijzers, als een paard zonder ijzers kan dan zullen ze naar een andere hoefsmid moeten voor dat paard te beslaan. En mocht het paard wel ijzers nodig hebben, dan ijzers die het beste zijn voor dat paard en niet zoek maar leuke ijzers uit klant.
Voor hoefschoenen stuur ik mijn klanten door, kan zijn dat een paard geen ijzers nodig heeft maar wel hoefschoenen voor de paar uitzonderingen.

Kinke

Re: Natuurlijk bekappen en traditioneel bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:02

Tja, sorry FaberSmid, je doet af en toe zeker mee aan stemmingmakerij. Eerst zeg je dat je zoveel verpestte nb-paarden ziet en vervolgens zeg je dat je er niets over wilt zeggen omdat dat niet professioneel is. M.i. is het al niet professioneel om dat eerste te melden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 11:10

Kinke schreef:
Maar dan ga je er dus vanuit dat alle nb-ers weinig ervaring hebben of een korte cursus hebben gedaan?
Ik zie het wel voor me hoor, de kennis/methodes van bijvoorbeeld Pete Ramey en Jaime Jackson geintegreerd in een vernieuwde opleiding smid/bekapper :)
Vrees alleen dat het erg lastig wordt om onbevooroordeelde leraren te vinden.

Dat heb ik niet geschreven Kinke? Ik weet uit eigen ervaring dat er in Amerika ook verschil is met de duur van de cursus natuurlijk bekappen. Met een cursus van 1 dag, gaan de natuurlijke bekappers al aan het werk. Al is de cursus een paard dagen of weken, dat is nog weinig in vergelijk met de hoefsmid opleiding. Het is belangrijk ervaring op te doen voor het echte werk en dat heeft tijd nodig. Stel je voor dat er een opleiding van 1 dag zou komen voor hoefsmeden? Zonder enkele ervaring van stage vooraf, deel nemen aan die ene dag en dan aan het werk gaan als hoefsmid.
Samenwerking lijkt me beter dan elkaar tegen werken, daar worden de paarden de dupe van.

beantsje schreef:
Op zich denk ik dat beide goed kan werken.
Mijn grootste vraagteken zit hem in de opleiding.
Helaas is de bescherming van de naam 'hoefsmid' al afgeschaft maar veel traditionals zoeken toch een rijksgediplomeerde hoefsmid om zeker te zijn dat ze een deskundige hebben.

Maar de naam rijks gediplomeerde hoefsmid is wel een beschermde erkenning.

Ongetwijfeld zijn er hele goeie NB'ers, ik ken er zelf ook zo eentje, maar hoe scheid je nou de echte van de beunhazen? Een keurmerk oid zou goed zijn. Ikheb ook geen idee welke opleidingen er voor de profs zijn.

Daar zou meer duidelijk in moeten komen, nu kom je natuurlijke bekappers tegen die niet als natuurlijke bekappers erkend worden door de vereniging van natuurlijke bekappers.

Waar ik tegenstander van ben, is dat mensen soms ingrijpend aan de hoeven van hun paard gaan knutselen na 1 dagje cursus.
Imo zou dat niet verder mogen gaan dan hooguit een beetje tussentijds bijraspen en verder zou een paard regelmatig onder handen genomen moeten worden door een professional met een gedegen opleiding.

Daarom is een samenwerking nodig, dan zou het stukken beter werken voor de paarden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:17

Uiteraard is samenwerking veel beter. Maar nu schrijf je het zelf al weer: Met een cursus van 1 dag, gaan de natuurlijk bekappers al aan het werk". Degenen die dat doen zullen dat neem ik aan bij hun eigen paarden doen (ook niet verstandig) en niet tegen betaling aan andermans paarden gaan prutsen. zo ja, dan zijn dat in mijn ogen geen NB-ers maar amateurs.
Een opleiding voor alle disciplines zou geweldig zijn, maar dan zou ik er nog steeds een probleem mee hebben aangezien een papiertje en dus opleiding nog steeds lang niet alles zegt over de kunde.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:18

@Kinke
Helaas zijn die er wel hoor.
Die zichzelf dan 'verhuren' en zich een echte NBer noemen.

Maar zo heb je die ook bij de TDs..

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 11:19

Kinke schreef:
Maar diegenen die na een dagje cursus gaan knutselen zijn geen nb-ers, dat zijn gewoon amateurs. Volgens mij kun je zelf uitpuzzelen wie een prutser is en wie niet door ervaringen bij anderen te vragen, net als bij een 'erkende' smid. Ik ken in ieder geval een gediplomeerd smid die nog niet eens de hoeven van mijn paarden mag optillen, wat een ongeloofelijke prutser is dat.

Het probleem blijft dus hetzelfde....ook al heb je een papiertje, dat betekent nog niet dat je een goeie smid of bekapper bent.
Dus hoe moet zo'n keurmerk geregeld worden, wie beoordeelt wie, kortom...hoe zou zoiets in elkaar moeten zitten??

In Amerika zijn dat toch echt erkende natuurlijke bekappers met hun certificaat in bezit, in Europa bemerk ik weinig verschil.
Uiteindelijk zullen de paarden het oordeel vellen, het is alleen jammer als dat met een lijdensweg moet. Dat is toch ook geen pretje voor de klant, slechte ervaring op te moeten doen.
Met samenwerken is verder te komen, dan elkaar tegen te werken en elkaar af te kraken.

Kinke schreef:
Tja, sorry FaberSmid, je doet af en toe zeker mee aan stemmingmakerij. Eerst zeg je dat je zoveel verpestte nb-paarden ziet en vervolgens zeg je dat je er niets over wilt zeggen omdat dat niet professioneel is. M.i. is het al niet professioneel om dat eerste te melden.

Lees nog eens wat ik allemaal heb geschreven, dat wat jij nu schrijft heb ik niet geschreven.
Maar ik heb vrede met jouw mening.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:21

Tja...dat roep ik de hele tijd al, ze kunnen het wel doen maar dat maakt hun nog geen NB-er. En inderdaad, zulke 'traditionele' smeden zullen er ook zijn. En dat is in dit soort topics vaak het probleem, er wordt naar 1 partij gewezen en de andere partij wordt voor het gemak vergeten.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 11:24

Kinke schreef:
Uiteraard is samenwerking veel beter. Maar nu schrijf je het zelf al weer: Met een cursus van 1 dag, gaan de natuurlijk bekappers al aan het werk". Degenen die dat doen zullen dat neem ik aan bij hun eigen paarden doen (ook niet verstandig) en niet tegen betaling aan andermans paarden gaan prutsen. zo ja, dan zijn dat in mijn ogen geen NB-ers maar amateurs.
Een opleiding voor alle disciplines zou geweldig zijn, maar dan zou ik er nog steeds een probleem mee hebben aangezien een papiertje en dus opleiding nog steeds lang niet alles zegt over de kunde.

De mens zijn hele leven moet blijven leren, niet arrogant worden door te denken alle wijsheid in bezit te hebben.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:26

Gelukkig zijn er ook mensen die dat niet doen.. (Applausje voor ons zou ik zeggen :+ )
Nee heb meer TB zien prutsen dan NBers. (bij mijn omgeving)
Maar qua horen weer meer NBers.
Dus sja het is net in welke omgeving je zit en wie er komt.
Wij hebben op stal voor 2 paarden Marco krul als NBer.
Prima kerel volgens mij, al zouden de hoeven van de paarden er beter uit kunnen zien.
Maar hij is zeker geen prutser!

De rest van de stal hebben verschillende TBers.
Waarvan ik sommige het liefst toch echt zou verbannen :(

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 11:27

Kinke schreef:
Tja...dat roep ik de hele tijd al, ze kunnen het wel doen maar dat maakt hun nog geen NB-er. En inderdaad, zulke 'traditionele' smeden zullen er ook zijn. En dat is in dit soort topics vaak het probleem, er wordt naar 1 partij gewezen en de andere partij wordt voor het gemak vergeten.

En daar wil ik niet aan deel nemen, anders had ik wel anders geschreven of beter hier niet geschreven.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 11:33

FaberSmid, in het andere topic heb je gezegd dat je alleen maar slechte ervaringen hebt met natuurlijk bekappen??? Hoe kan dat dan??

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:05

FaberSmid schreef:
Daarom schreef ik rekening houden met voetas en paard. Niet alleen voetas volgen en geen rekening houden met het paard, vraagt om problemen.
Waarom een oordeel vellen over een beroep bij een of meer slechte ervarin(gen)? Aan het beroep ligt het niet, maar een hoefsmid kan ook fouten maken die is ook maar een mens? Natuurlijke bekappers hebben toch ook dat probleem, of moeten mensen met slechte ervaringen dan natuurlijk bekappen slecht vinden?

Vindt je het raar dat ik na drie slechte ervaringen liever niet meer naar een traditionele smid ga?
Dat mijn paard twee weken kreupel is geweest na een bekapping en pijnstillers nodig had is zeker normaal?

Toen ik op deze stal kwam ging mijn paard naar de smid die daar op stal komt. Dat was dus toevallig een natural balance smid die haar opleiding in Amerika heeft gevolgd en bijscholingen volgt. Feit is iig dat mijn paard nu goed loopt en blijft lopen ook als ze net is geweest. En van een paard met probleemhoeven is het nu een paard met goede hoeven.
Waarom zou ik dan mijn paard er aan wagen en nog weer een andere TB óf NB zoeken met de kans dat het weer fout gaat.

Als ik ergens ontevreden over ben dan zoek ik wat anders, of het nou een smid is of een hotel. Heb nu een smid die me bevalt, waarom zou ik veranderen? Er zullen best goede traditionele smeden zijn, die kijk ik ook niet aan op het werk van hun collega's, wel die personen die dat gedaan hebben.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:28

Esther schreef:
die kijk ik ook niet aan op het werk van hun collega's, wel die personen die dat gedaan hebben.

Amen!

Er zijn genoeg slechte en goede Smeden ongeacht TB of NB.
Maar de discussie was volgens mij het verschil tussen beide ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 12:40

Eerst even wat duidelijkheid schrijven en dan ga ik lezen wat er geplaatst is.
Waarom ik negatieve ervaringen heb met natuurlijk bekappen en ook met hoefsmeden, komt doordat ik met name problemen mag oplossen. Dat is een bewuste keuze van mij geweest, door mijn interesse en ik zo veel mogelijk wil leren en ervaring wil op doen.
Er zijn klanten gekomen met de vraag hoe ze zich konden verdiepen voor hun eigen paarden. Die hebben stage gelopen bij hoefsmeden of een opleiding hoefverzorging gedaan. Wie weet zijn er inmiddels ook die een cursus natuurlijk bekappen gedaan hebben, dat weet ik niet zal ik moeten vragen.
Die zijn nog steeds klanten bij hoefsmeden en doen tussen door de hoefverzorging bij hun eigen paard.
Het zal voor een groot deel mee spelen, dat de klanten die tevreden zijn niet klagen omdat ze niks te klagen hebben gelukkig. Of ze nu klanten van natuurlijke bekappers of hoefsmeden zijn.
Maar dat alles wil niet zeggen dat ik een tegenstander van natuurlijk bekappen ben, in tegendeel juist maar ik ben wel voorstander van een betere begeleiding. En daar is samenwerking voor nodig, dat werk toch beter voor de paarden, klanten, natuurlijke bekappers en hoefsmeden?

Kinke schreef:
FaberSmid, in het andere topic heb je gezegd dat je alleen maar slechte ervaringen hebt met natuurlijk bekappen??? Hoe kan dat dan??

Toevallig heb ik daar net wat over geschreven, zonder dit bericht te lezen.

Esther schreef:
Vindt je het raar dat ik na drie slechte ervaringen liever niet meer naar een traditionele smid ga?
Dat mijn paard twee weken kreupel is geweest na een bekapping en pijnstillers nodig had is zeker normaal?

Mijn mening heb je kunnen lezen, dat ik het jammer is dat dan iedere hoefsmid en ambacht veroordeeld wordt. Net als dat het niet juist is na slechte ervaringen met natuurlijk bekappen, het natuurlijk bekappen slecht te vinden.
De ervaringen die je omschrijft zijn er met hoefsmeden en natuurlijke bekappers. Dat is ook niet zo raar, omdat we altijd met mensen te doen hebben. Is het daarom niet belangrijk samen te werken en niet elkaar af te kraken?
De keuze is aan jou, om te kiezen wat voor jouw paard het beste is. En als jouw paard en jij tevreden zijn is dat goed, daar gaat het uiteindelijk om.

Toen ik op deze stal kwam ging mijn paard naar de smid die daar op stal komt. Dat was dus toevallig een natural balance smid die haar opleiding in Amerika heeft gevolgd en bijscholingen volgt. Feit is iig dat mijn paard nu goed loopt en blijft lopen ook als ze net is geweest. En van een paard met probleemhoeven is het nu een paard met goede hoeven.
Waarom zou ik dan mijn paard er aan wagen en nog weer een andere TB óf NB zoeken met de kans dat het weer fout gaat.

Als ik ergens ontevreden over ben dan zoek ik wat anders, of het nou een smid is of een hotel. Heb nu een smid die me bevalt, waarom zou ik veranderen? Er zullen best goede traditionele smeden zijn, die kijk ik ook niet aan op het werk van hun collega's, wel die personen die dat gedaan hebben.

Als jouw paard en jij tevreden zijn, blijf dan waar jullie zijn niet veranderen als dat niet nodig is. Waarom veranderen wat goed gaat, zoals je zelf al schrijft? Met de laatste zin, kan ik me alleen maar aansluiten.

Zack schreef:
Esther schreef:
die kijk ik ook niet aan op het werk van hun collega's, wel die personen die dat gedaan hebben.

Amen!

Er zijn genoeg slechte en goede Smeden ongeacht TB of NB.
Maar de discussie was volgens mij het verschil tussen beide ;)

Van mij mag er van alles hier geplaatst worden, niet alleen de verschillen of overeenkomsten.
Gewoon een topic over natuurlijk bekappen en hoefsmeden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 13:27

Ik zou er iig voor zijn, als hoefsmid weer een beschermd beroep zou worden, dus dat je je alleen hoefsmid mag noemen als je een officieel erkende beroepsopleiding gedaan hebt.
analoog daaraan zou er dan ook een officiele studierichting voor NB'er moeten komen, met dus ook een beschermde titel voor een NB'er.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 13:40

Daar ben ik ook helemaal voor, zoals je zelf schrijft voor hoefsmeden, hoefverzorgers en natuurlijke bekappers.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:17

Mijn NBer heeft zijn opleiding in Amerika gedaan en ik ken zijn andere twee collega's hier in NL (er zijn er maar 3 van in NL met die opleiding) ook. De een heeft mijn paard ook een tijdje bekapt, de ander doet het paard van mijn vriendin. Prima, kundige mensen. Ik ken persoonlijk geen NBers die na een dagje cursus roepen dat ze professioneel NBer zijn. En bestaan ze, dat zou absoluut niet mogen. :n

FaberSmid, als ik bij jouw genoemde website mijn postcode intyp, krijg ik helemaal geen naam van een erkende hoefsmid. Niet dat ik op zoek ben, ik hou me bij NB ;) , maar ik was even nieuwsgierig. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:20

Twiggy2008 schreef:
FaberSmid, als ik bij jouw genoemde website mijn postcode intyp, krijg ik helemaal geen naam van een erkende hoefsmid. Niet dat ik op zoek ben, ik hou me bij NB ;) , maar ik was even nieuwsgierig. :D

Zojuist ook maar even gedaan en ook in mijn regio is geen erkende hoefsmid te bekennen. :D
Geeft niet, ook ik hou me bij NB. :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:24

Dat schiet dus lekker op met die website. :D

Overigens zijn de NBers die ik persoonlijk ken dus ook van mening dat mensen gecertificeerd en/of gediplomeerd moeten zijn, hoor. Ze vinden het prima als er richtlijnen komen hiervoor, omdat er dus ook beunhazen rondlopen in beide kampen.
En daar zijn paarden de dupe van.... ;(

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 17:43

JoviBan schreef:
Twiggy2008 schreef:

Zojuist ook maar even gedaan en ook in mijn regio is geen erkende hoefsmid te bekennen. :D
Geeft niet, ook ik hou me bij NB. :D

Ik heb het nu uit nieuwsgierigheid ook even geprobeerd, maar inderdaad... geen reslutaat. Terwijl ik weet dat er toch echt wel erkende hoefsmeden hier in de buurt zitten ;)

Ik heb totaal geen ervaring met NB. Ik zou wel het 1 en ander daarvan irl willen zien, maar geen idee of dat mogelijk is. Ik wil niet dat er een NB nu mijn paarden zou doen, dus denk dat het moeilijk is om eens met 1-tje mee te mogen lopen om te bekijken over het hoe en wat. Reden van nu geen NB aan mijn paarden is, dat ik nu een heel fijne hoefsmid heb en dus geen reden zie om over te gaan op NB, maar interesse heb ik er wel degelijk voor...

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:11

NB is okay maar dan wel all the way!

Dus paard natuurlijk houden en onderhouden. Natuurlijk houden vind ik op tig ha land met gras, zand, steen, water enz. Natuurlijke prikkels zoals (extreme) weersomstandigheden, roofdieren zijn ook zeker niet ondergeschikt. Wat mij betreft mag je er wel op rijden (ook al is dit ook onnatuurlijk) maar dan wel op dezelfde ondergrond en onder dezelfde omstandigheden als waar het paard natuurlijk op gehuisvest wordt. Geen extra voer, geen dekens, geen vaccinaties, geen hoefschoenen enz.

Als je niet volledig aan de natuurlijke criteria kunt voldoen dan ben je het paard al in meer of mindere mate aan het domesticeren. Het is je plicht als paardeneigenaar het paard hierin dan zoveel mogelijk te ondersteunen. Dus voer, beschutting/stal, veearts, traditioneel hoefonderhoud enz. zijn dan steeds meer van belang.

Helaas zijn er velen van mening dat als ze hun 2-5 paarden 24/7 buiten laten staan op 1 ha gras/zand dat ze hun paard natuurlijk houden. Dit in combinatie met het fenomeen NB kan ik enkel de conclusie trekken dat het in schril contrast staat tot het natuurlijk (onder)houden zoals hierboven beschreven.

NB houdt enkel de zool aan bij het bekappen, voetas wordt niet erkend. Ze houden zelfs hele theorien er op na dat de voetas niet te beoordelen is daar hij altijd anders is als het been op verschillende wijzen belast wordt. Als het NB betreft heb ik hier vrede mee, de "wilde paarden" worden niet op keuringen voorgebracht, in de sport uitgebracht noch werden zij op exterieur gefokt. Standafwijkingen (mits niet te extreem) zijn van minder belang bij de zgn wilde paarden, bij het gebruikspaard zoals wij die fokken is het van meer belang deze te voorkomen.

Bij NB dragen de zool en straal meer mee dan bij het traditioneel hoefonderhoud. Gezien de eisen die wij aan onze paarden stellen is dit niet meer dan normaal. In het "wild" heeft het paard meer keus uit bodem en hoeveelheid beweging die hij die dag krijgt, bij "ons paard" wordt dit door ons opgedragen en heeft het paard geen keus. Reden te meer om "ons" paard zoveel mogelijk te helpen dat hij op een prettige manier aan onze (hoge of minder hoge) eisen kan voldoen.

TB wordt door NB altijd in verband gebracht met hoefijzers. Niets is minder waar. Wij zijn van mening dat als een paard geen ijzers nodig heeft hij deze ook niet hoeft te krijgen. Als hij ze nodig heeft dan schromen wij niet om deze te plaatsen, de paarden eigenaar heeft ten slotte de plicht om zijn paard zo prettig mogelijk te laten functioneren om aan zijn verwachtingen te kunnen voldoen.

Wie je bij je paard haalt als hij geen hoefijzers nodig heeft zou mij eigenlijk een zorg zijn... mits er rekening gehouden wordt met de leefomstandigheden van het paard. Helaas is dit in NL altijd onnatuurlijk dus: voetas dient erkend te worden, kwartierboogjes laten we normaal gesproken achterwege, de voet wordt niet te kort gekapt of te lang gelaten, enz enz. Leden van de NVvH bekappen, over het algemeen, allen volgens deze principe dus dit is een prima hulpmiddel om de juiste persoon bij je gedomesticeerde paard te vinden maar het is zeker geen verplichting om enkel een lid van deze vereniging aan te nemen als je hoefsmid.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 18:16

Twiggy2008 schreef:

Een erkende staats rijks gediplomeerde hoefsmid, heeft zijn opleiding behaald bij de erkende staats rijks hoefsmidopleidingen. Niet alle staats hoefsmeden zijn aangesloten bij de Nederlandse Vereniging Van Hoefsmeden. Alleen rijks gediplomeerde hoefsmeden kunnen lid worden. Ook zijn er leden die niet vermeld worden als hoefsmid en het wel zijn.
Net als dat alle natuurlijke bekappers niet lid en erkend zijn door de vereniging van natuurlijk bekappen.
Het gaat niet om het overstappen van hoefsmid naar natuurlijke bekapper of anders om, maar wat het beste is voor jouw paard. Dus mocht je wel een erkende hoefsmid vinden of op zoek zijn, dan wel met de juiste reden(en). Zo ook anders om, het gaat om het paard laten we dat niet vergeten.

Twiggy2008 schreef:
Dat schiet dus lekker op met die website. :D

Overigens zijn de NBers die ik persoonlijk ken dus ook van mening dat mensen gecertificeerd en/of gediplomeerd moeten zijn, hoor. Ze vinden het prima als er richtlijnen komen hiervoor, omdat er dus ook beunhazen rondlopen in beide kampen.
En daar zijn paarden de dupe van.... ;(

Zie mijn reactie daar over.
Die er net zo over denken, die kunnen stappen ondernemen.

Zammie schreef:
Ik heb het nu uit nieuwsgierigheid ook even geprobeerd, maar inderdaad... geen reslutaat. Terwijl ik weet dat er toch echt wel erkende hoefsmeden hier in de buurt zitten ;)

Ik heb totaal geen ervaring met NB. Ik zou wel het 1 en ander daarvan irl willen zien, maar geen idee of dat mogelijk is. Ik wil niet dat er een NB nu mijn paarden zou doen, dus denk dat het moeilijk is om eens met 1-tje mee te mogen lopen om te bekijken over het hoe en wat. Reden van nu geen NB aan mijn paarden is, dat ik nu een heel fijne hoefsmid heb en dus geen reden zie om over te gaan op NB, maar interesse heb ik er wel degelijk voor...

Zie mijn reactie voor het antwoord.
Informatie winnen over natuurlijk bekappen kan, daar hoef je niet jouw paard natuurlijk te laten bekappen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:24

Ik vraag me in dit soort topics wel eens af waar de fabel toch elke keer vandaan komt dat het hoefbeen helemaal evenwijdig met de grond hoort te lopen? :?
Ik moet er niet aan denken onze paarden zo te laten lopen, wat een giga-belasting voor de buigpezen! Dan is bovendien de voetas in bijna alle gevallen naar achteren gebroken, wat weer extra slijtage in de gewrichten veroorzaakt. Juist de vetkussentjes onder het achterste deel van de hoef, waar het hoefbeen dus verder van de grond is, zorgen voor de pompwerking van het hoefmechanisme. Kussentje weg, pomp stuk.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 18:31

FaberSmid schreef:
Zammie schreef:

Zie mijn reactie voor het antwoord.
Informatie winnen over natuurlijk bekappen kan, daar hoef je niet jouw paard natuurlijk te laten bekappen.

De enigste NB-er hier in de buurt geeft alleen cursussen met eigen paard erbij. Ik wil juist meerdere paarden met verschillende hoeven in praktijk zien.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-09 18:38

Hoeftniet schreef:
NB is okay maar dan wel all the way!

Dus paard natuurlijk houden en onderhouden. Natuurlijk houden vind ik op tig ha land met gras, zand, steen, water enz. Natuurlijke prikkels zoals (extreme) weersomstandigheden, roofdieren zijn ook zeker niet ondergeschikt. Wat mij betreft mag je er wel op rijden (ook al is dit ook onnatuurlijk) maar dan wel op dezelfde ondergrond en onder dezelfde omstandigheden als waar het paard natuurlijk op gehuisvest wordt. Geen extra voer, geen dekens, geen vaccinaties, geen hoefschoenen enz.

Leuk vooruitzicht, denk dat de ruiters eerder ten prooi zullen vallen dan de paarden.

Als je niet volledig aan de natuurlijke criteria kunt voldoen dan ben je het paard al in meer of mindere mate aan het domesticeren. Het is je plicht als paardeneigenaar het paard hierin dan zoveel mogelijk te ondersteunen. Dus voer, beschutting/stal, veearts, traditioneel hoefonderhoud enz. zijn dan steeds meer van belang.

Daar zijn wel onnatuurlijke oplossingen voor te vinden het zo natuurlijk mogelijk te maken. De natuurlijke bekappers kunnen niet om de hoefsmeden heen, omdat het een eeuwen oude ambacht is die in de toekomst zal blijven bestaan. Maar de hoefsmeden kunnen ook niet om de natuurlijke bekappers heen, er zullen altijd natuurlijke bekappers blijven die hun eigen paarden doen. De begeleiding verbeteren zou geen overbodige luxe zijn en daar is samenwerking wel voor nodig.

Helaas zijn er velen van mening dat als ze hun 2-5 paarden 24/7 buiten laten staan op 1 ha gras/zand dat ze hun paard natuurlijk houden. Dit in combinatie met het fenomeen NB kan ik enkel de conclusie trekken dat het in schril contrast staat tot het natuurlijk (onder)houden zoals hierboven beschreven.

Dat is geen vergelijk met de natuurlijke leefomstandigheden van de wilde paarden. Er zijn wel onnatuurlijke oplossingen bedacht door de natuurlijke bekappers. Maar om nu te zeggen dat ze hun paarden als wilde paarden houden?

NB houdt enkel de zool aan bij het bekappen, voetas wordt niet erkend. Ze houden zelfs hele theorien er op na dat de voetas niet te beoordelen is daar hij altijd anders is als het been op verschillende wijzen belast wordt. Als het NB betreft heb ik hier vrede mee, de "wilde paarden" worden niet op keuringen voorgebracht, in de sport uitgebracht noch werden zij op exterieur gefokt. Standafwijkingen (mits niet te extreem) zijn van minder belang bij de zgn wilde paarden, bij het gebruikspaard zoals wij die fokken is het van meer belang deze te voorkomen.

Bij wilde paarden is de voetas ook van belang, de natuurlijke selectie zal de selectie maken.

Bij NB dragen de zool en straal meer mee dan bij het traditioneel hoefonderhoud. Gezien de eisen die wij aan onze paarden stellen is dit niet meer dan normaal. In het "wild" heeft het paard meer keus uit bodem en hoeveelheid beweging die hij die dag krijgt, bij "ons paard" wordt dit door ons opgedragen en heeft het paard geen keus. Reden te meer om "ons" paard zoveel mogelijk te helpen dat hij op een prettige manier aan onze (hoge of minder hoge) eisen kan voldoen.

Arabesk schrijft dat de straal helemaal draagt, de vereniging van natuurlijke bekappers schrijft: dat de straal passief mee draagt.

TB wordt door NB altijd in verband gebracht met hoefijzers. Niets is minder waar. Wij zijn van mening dat als een paard geen ijzers nodig heeft hij deze ook niet hoeft te krijgen. Als hij ze nodig heeft dan schromen wij niet om deze te plaatsen, de paarden eigenaar heeft ten slotte de plicht om zijn paard zo prettig mogelijk te laten functioneren om aan zijn verwachtingen te kunnen voldoen.

Daar gaat de theorie dat hoefsmeden ijzer fans zijn. Het gaat om de paarden, niet de ijzers.

Wie je bij je paard haalt als hij geen hoefijzers nodig heeft zou mij eigenlijk een zorg zijn... mits er rekening gehouden wordt met de leefomstandigheden van het paard. Helaas is dit in NL altijd onnatuurlijk dus: voetas dient erkend te worden, kwartierboogjes laten we normaal gesproken achterwege, de voet wordt niet te kort gekapt of te lang gelaten, enz enz. Leden van de NVvH bekappen, over het algemeen, allen volgens deze principe dus dit is een prima hulpmiddel om de juiste persoon bij je gedomesticeerde paard te vinden maar het is zeker geen verplichting om enkel een lid van deze vereniging aan te nemen als je hoefsmid.

Zo zijn niet alle hoefsmeden lid van de vereniging en zijn er ook leden die niet vermeld worden. Ook de hoefsmeden zijn daar toe niet verplicht..