Droge/gebrokkelde/gescheurde hoeven.. wat doen jullie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-09 14:51

sinds 2 maanden wordt hier Keratex gebruikt, de hardener en de gel.
Ook hier hebben we last van te droge hoeven gehad.
Het Keratex principe gaat er van uit dat de hoef zelf het vocht regelt.

Door deze behandeling wordt tevens een beschermlaag voor het binnendringen van urine ed gevormd.
Zit ook eigenlijk wel wat in:

als je je schoenen niet poetst, blijft het leer ook niet goed.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:04

Mijn paard heeft dit ook. Ze is beslagen en de stukjes springen er gewoon af boven het ijzer.

Ik voer nu biotine bij, spuit elke keer na het rijden de benen af en vet ze 2 keer per week in (gewoon stanaard hoefvet uit de winkel). tot nu toe heb ik niet de indruk dat het veel helpt. Nog iemand een goed idee?

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:08

E_special schreef:
Als de paarden ook op stal staan helpt het ook om ze gewoon wat viezer te laten staan.

@rapperijder: vetten ook niet ze mensen en verschillende hoefbekappers dat het het vocht binnen houd maar al maak je het eerst nat en dan vet je het maakt het niets uit.

dat juist niet de uitwerpselen van het paard en zijn plas tast zijn hoeven aan waardoor het nog droger word. (deze bijde dingen heb ik gehoord van hoefbekapper van natuurlijk bekappers en van traditioneele bekappers)

idd elke dag nat maken dat doe ik ook bij mijn haf en het werkt perfect !

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:11

Wauw goede oplossing, mijn pony moet toch met springschoenen in de wei dus deze kan ik wel aanschaffen!
Alleen even zoeken bij welke ruitershop ze hier in de buurt verkopen.

Downhill schreef:
Ik heb de oplossing voor je. :-)
Stop deze 1 minuut in een emmer water en doe ze zeiknat om bij je pony of paard.
Het zijn gewatteerde "springschoentjes" maar dan zacht. Ze hebben 3 lagen "watten" en die blijven wel een uur of 3 nat zonder dat je er zelf iets aan hoeft te doen (behalve natmaken en omdoen)
Als het extreem droog weer is doe ik ze ook om bij mijn paard in de wei of stal (voor en achter) en daaroverheen doe zn springschoenen die hij altijd omheeft in de wei.
Zie foto maar ik weet niet waar je ze kan kopen. Ik weet wel dat ze iets van 9,00 per paar kosten dus dat mag de pret van je bankrekening niet drukken :-)
Ze worden "waterboots" genoemd. Misschien even googlen met nog wat andere kernwoorden erbij?
Dit zijn ze:

Afbeelding

EsBianc

Re: Droge/gebrokkelde/gescheurde hoeven.. wat doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 11:39

Ja ik heb die waterboots. Ik heb ze gekocht bij cvs ruitersport in eindhoven. Maar ze hebben ze vast in meer winkels.

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 17:47

Ik heb die van mij achter van de ijzers. Nu gaan de nagelgaten scheuren was gister buiten geweest zit ook een flink stuk los..

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 18:13

Hm, de mijne staat op vlas, wat ook al vocht uit de hoeven schijnt te trekken! Zijn stralen zijn heel hard (haha ja, een half jaar geleden waren ze te zacht en nu te hard xD) en daarom heen zitten scheurtjes (binnen in zijn hoef!). modder in de wei maken
kan niet omdat ik op een pensionstal sta en ze daar niet van gediend zijn...

smeren, is dat nu wel of niet goed? je sluit alles inderdaad af,
maar als de hoeven eerst goed nat zijn houd je het vocht toch binnen? Lijkt me. Er is een helft mensen die dit wel vinden,
en sommige zijn het hier niet mee eens.
Op dit topic lijken de meeste ook te smeren.
Ik heb op dit moment 1x hoefvet gebruikt aan de binnen én
buitenkant van de hoef, straal is ietsjes minder hard maar
verder weinig verschil.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 20:13

Dit hoeft niet zo te zijn die van mij is 4 dagen geleden bekapt maar door de droge weide gingen ze snel scheuren (was ze vergeten te olieèn )
inderdaad wat net al gezegd is indien mogelijk modder maken in de wei maar daar dit met warmte en wind snel opdroogd de hoeven ofwel even in een waterbadje zetten of een paar keer of zo vaak mogelijk per dag nat maken
verder ZEKER GEEN HOEVENVET vet houdt nl het vocht buiten waardoor de hoef nog meer uitdroogt
het beste een goede rijke hoefolie of zelfs het allerbeste de olijfolie
gewoon de goedkope van de aldi of liddl dit is echt het beste,
Arabesk schreef:
de hoeven weer bekappen, want dat betekent dat ze te lang zijn ;-)

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 10:59

indrasjacks schreef:
Dit hoeft niet zo te zijn die van mij is 4 dagen geleden bekapt maar door de droge weide gingen ze snel scheuren (was ze vergeten te olieèn )
inderdaad wat net al gezegd is indien mogelijk modder maken in de wei maar daar dit met warmte en wind snel opdroogd de hoeven ofwel even in een waterbadje zetten of een paar keer of zo vaak mogelijk per dag nat maken
verder ZEKER GEEN HOEVENVET vet houdt nl het vocht buiten waardoor de hoef nog meer uitdroogt
het beste een goede rijke hoefolie of zelfs het allerbeste de olijfolie
gewoon de goedkope van de aldi of liddl dit is echt het beste,
Arabesk schreef:

werkt invetten wel als je de hoef van tevoren nat hebt gemaakt? Je sluit met het hoefvet dan alles af, waardoor het vocht binnen blijft (zeggen sommigen, ik weet het niet).

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:19

Ja als je vooraf de hoef goed hebt gebaad in water wel maar dan adviseer ik toch olijfolie dat voedt beter dan vet en trekt beter en sneller in vet trekt niet echt in olie wel
m.n olijfolie hoefolie ligt ook weer aan de soort

Janike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:54

mijn pony heeft het zelf ook ze was net 1 weekje naar de hoefsmid geweest en scheurde en brokkelde allemlaal af !
het is nu ook zomer en wat ik dus doe en ook goed helpt is

het wei tje natmaken waar je voert waar hij/ zij meestal staat en bij de waterbak !
als je gereden hebt altijd eventjes na de tijd de hoeven en benen afspoelen zodat ze genoeg vocht krijgen.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:57

Janike schreef:
mijn pony heeft het zelf ook ze was net 1 weekje naar de hoefsmid geweest en scheurde en brokkelde allemlaal af !
het is nu ook zomer en wat ik dus doe en ook goed helpt is

het wei tje natmaken waar je voert waar hij/ zij meestal staat en bij de waterbak !
als je gereden hebt altijd eventjes na de tijd de hoeven en benen afspoelen zodat ze genoeg vocht krijgen.

ja dat werkt allemaal wel maar mijn paard staat niet op en vaste plaats op zijn wei daarbij is afspoelen bij mij niet mogelijk want we hebben geen stromend water zoals de meesten hier.
ik maak ze nat en olie ze in of zelfs aleen al een paarx per dag olijfolie werkt al
afh van hoe erg het is vooraf wel natmaken

daarnaast ik kan natuurlijk wel waterkannen leeggooien op de wei maar dat droogt binnen 3 minuten op het is open veld waar de zon brand en de wind giert dus niet veel nut

lien05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:08

Ik hoor best vaak van hoefsmeden dat je niet met hoefvet aan de slag moet, ook niet als je het eerst nat maakt. Dan smeer je het alleen maar dicht en kunnen er geen invloeden van buitenaf meer naar binnen. De hoeven van een paard zijn te vergelijken met de nagels van een mens: ik doen zelf weinig aan mijn nagels behalve dan tijdig knippen, vijlen en gezond eten en ze zien er prima gezond uit (de vergelijking van hoeven met leer is hetzelfde als appels en peren vergelijken). Ik ben geneigd te denken dat dit dus ook voor een paard geldt: tijdig bekappen, vijlen en gezond en gevarieerd eten geven. Met dit weer staan de paarden geregeld in de modder en als het wat droger is, dan zullen de hoeven ook wat droger zijn. Ben niet echt geneigd super veel aandacht aan de hoeven te geven qua verzorging (niet verkeerd opvatten, ik hou het natuurlijk wel goed in de gaten hoe de hoeven erbij staan). gewoon elke dag krabben en even de staat van de hoeven checken.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 13:31

daar heb je ook gelijk in, mijn paardje had op een gegeven moment zó'n droge hoeven dat de straal zelfs af begon te brokkelen... dan moet er toch wel wat aan gebeuren...
ik ben toen met haar naar de smid geweest en ze zien er weer keurig uit, alleen nu ook met dit weer alweer erg droog.
ik doe er zó weinig hoefvet op omdat ikbang ben dat ik het dichtsmeer, dat het weinig nut heeft denk ik :p
ik zal eens kijken hoe ze er dalijk uit zien, aangezien het gisteren en ook vanmorgen weer, flink geregend heeft :)

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:00

Arabesk schreef:

Zelfs als ze net bekapt zijn, gaan er na een paar dagen weer brokkeltjes ontstaan.

Al heel dr leven lang, heb inmiddels heel wat hoefsmeden versleten en allemaal zeggen ze dat
ze hele moeilijke hoeven heeft.

Wat ik doe...weer es een rotgevoel krijgen, brok in mijn keel en moedeloos worden ervan..

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:45

ukoldaatje schreef:
Wat ik doe...weer es een rotgevoel krijgen, brok in mijn keel en moedeloos worden ervan..

Vervelend hè ;(
Zo zit ik ook met mijn pony, heeft allemaal bultjes en geeneen DA die het weet.. vanalles al geprobeerd maar telkens weer komt er niks uit, wordt je zo moedeloos van! ;( Over 3 weken wordt er dan maar als laatste kans een biopt genomen, hopen dat we dan meer weten! ff heel off-topic maarja :p

Olijfolie werkt dus ook? Ga ik dat eens proberen, want het hoefvet wat ik nu gebruik trekt niet echt in inderdaad.
Ik hoop dat het de komende 2 weken ook gaat regenen ipv heel droog weer hier, want ik ga op vakantie dus kan niks aan haar hoefjes doen :(

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 10:58

[/quote]

Zelfs als ze net bekapt zijn, gaan er na een paar dagen weer brokkeltjes ontstaan.

Al heel dr leven lang, heb inmiddels heel wat hoefsmeden versleten en allemaal zeggen ze dat
ze hele moeilijke hoeven heeft.
[/quote]

ik heb er ook zo eentje, zonder ijzers houdt ze het geen week uit, alles scheurt, brokkelt totdat ze super super kort en kreupel staat en geen voet meer wil verzetten van de pijn. Met ijzers ook een ramp met dit droge warme weer. hoeven gaan toch scheuren en lichtjes brokkelen waardoor de ijzers los komen te zitten en dan is het zaaks zo snel mogelijk de smid erbij te halen.
Ik probeer elke dag de hoeven nat te spuiten, 's nachts buiten zodat de hoeven nat worden van de dauw en af en toe wat hoefolie met laurier (5-10minuten na het afspuiten).

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 18:28

dus ik zou het beste elke dag even de hoefjes insmeren met olijfolie?
en de onderkant van de hoeven doen jullie die ook ergens mee?
vroeger gebruikte we altijd afgewerkte olie om de hoeven mee in te smeren, maar ja dat is al lang geleden dus weet niet of dat nog steeds goed is.
de onderkant van de hoeven deden we nog wel eens teren, is dat nog steeds nodig?
a.s. vrijdag word sanne bekapt, was heel erg nodig!

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:19

onderkant kun je ook met olie doen werkt altijd prima

@lien05 fijn dat jij met dit weer nogal een modder in de wei hebt
ik helaas niet zelden dat ik een modderpoel in de wei heb du dat werkt voor sommigen niet
vandaar de olijfolie goedkope van ali of liddl gebruikte ik bij mijn vorrige merrie van 35 ook was super

Daantje29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 19:41

als hij het ook in fe hoef zelf heeft (als de straal verot is) met teer;)

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 20:32

Downhill schreef:
Ik heb de oplossing voor je. :-)
Stop deze 1 minuut in een emmer water en doe ze zeiknat om bij je pony of paard.
Het zijn gewatteerde "springschoentjes" maar dan zacht. Ze hebben 3 lagen "watten" en die blijven wel een uur of 3 nat zonder dat je er zelf iets aan hoeft te doen (behalve natmaken en omdoen)
Als het extreem droog weer is doe ik ze ook om bij mijn paard in de wei of stal (voor en achter) en daaroverheen doe zn springschoenen die hij altijd omheeft in de wei.
Zie foto maar ik weet niet waar je ze kan kopen. Ik weet wel dat ze iets van 9,00 per paar kosten dus dat mag de pret van je bankrekening niet drukken :-)
Ze worden "waterboots" genoemd. Misschien even googlen met nog wat andere kernwoorden erbij?
Dit zijn ze:

Hé dat ziet er handig uit. Ben even gaan zoeken en zag ze op http://www.hippocare.nl/ staan onder het kopje verzorging en dan hoefbevochtiger. Ga eens kijken of plaatselijke ruitershop ze ook heeft.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:16

indrasjacks schreef:

Sorry dat ik nu nog reageer in dit topic! :o

Kun je de binnenkant van de hoef ook met olijfolie insmeren?

En de stralen ook? Moet je ze dan ook nog eerst natmaken, of is alleen olijfolie erop genoeg? De hoef moet wel goed schoon zijn neem ik aan? :)

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 15:02

lien05 schreef:
Ik hoor best vaak van hoefsmeden dat je niet met hoefvet aan de slag moet, ook niet als je het eerst nat maakt. Dan smeer je het alleen maar dicht en kunnen er geen invloeden van buitenaf meer naar binnen. De hoeven van een paard zijn te vergelijken met de nagels van een mens: ik doen zelf weinig aan mijn nagels behalve dan tijdig knippen, vijlen en gezond eten en ze zien er prima gezond uit (de vergelijking van hoeven met leer is hetzelfde als appels en peren vergelijken). Ik ben geneigd te denken dat dit dus ook voor een paard geldt: tijdig bekappen, vijlen en gezond en gevarieerd eten geven. Met dit weer staan de paarden geregeld in de modder en als het wat droger is, dan zullen de hoeven ook wat droger zijn. Ben niet echt geneigd super veel aandacht aan de hoeven te geven qua verzorging (niet verkeerd opvatten, ik hou het natuurlijk wel goed in de gaten hoe de hoeven erbij staan). gewoon elke dag krabben en even de staat van de hoeven checken.

Inderdaad, dat zegt mijn smid ook. Geen hoefvet, want dat stoot het water alleen maar af.

Gewoon lekker (indien mogelijk) een modderpoeltje maken bij de drinkbak, en regelmatig de hoeven natmaken.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 17:52

hoi was op vakantie vandaar late reactie
ja je kunt olijfolie ook aan de onderkant en op de straal doen wordt wel als je hem neerzet natuurlijk vies maar goed heb je met andere dingen ok
CCindy schreef:
indrasjacks schreef:

Sorry dat ik nu nog reageer in dit topic! :o

Kun je de binnenkant van de hoef ook met olijfolie insmeren?

En de stralen ook? Moet je ze dan ook nog eerst natmaken, of is alleen olijfolie erop genoeg? De hoef moet wel goed schoon zijn neem ik aan? :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 22:40

Hallo,

Een van mijn paarden heeft ook hoeven met een dunne hoefwand die langzaam groeien en snel afbrokkelen. Zo erg zelfs dat de hoefsmid er op een gegeven moment geen ijzers meer onder kon slaan omdat er te weinig hoefwand over was! We hebben hem toen 8 weken in de weide moeten zetten zonder ijzers en zonder hem te gebruiken (zonder ijzers rijden was ook geen optie; dan brokkelden zijn hoeven nog verder af). Daarna hebben we hem op ijzers gezet met zooltjes en siliconekit er tussen. Dit zorgt voor een goede ondersteunig van de hoef en de hoefwand. Het is vrij duur, maar het werkt perfect! Sindsdien nergens meer last van.

Succes!