Uit een handboek voor smeden Hoefkunde en Hoefbeslag

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:03

Anya schreef:
Professor schreef:
We wijken niet van het topic af, u zegt dat zonder ijzers geen western reining gereden wordt omdat je dan niet een sliding stop kunt maken, ik zeg die kan ook zonder ijzers.
Geeft u geen bevedigend antwoord op.

Beste professor: u kunt niet lezen ;)
Ik zeg dat ik mijn paard voor reining-wedstrijden SOMS op ijzers zet. Omdat langere stops nu eenmaal meer vragen van pezen en banden. Maar ik schrijf tot tweemaal toe dat ik rustig zonder ijzers train, ook op stops. Alleen zijn die stops dan wat korter.

Om dat nog even kracht bij te zetten.
Onderstaande een foto van een jonge KWPN-er van 1.80 hoog, tijdens zijn eerste stop vanuit galop, ZONDER ijzers. Let op de stofwolkjes achter en de doorlopende voorhand.. : hij glijdt ;)
Kortom: eerst even echt goed lezen en dan kunnen we verder praten ;) 8-)

Nogmaals: foto van paard in stop ZONDER IJZERS
Afbeelding

En verder blijf ik erbij dat een paard in balans uitstekend wendingen kan rijden op gras zonder ijzers ;)
Dus dit kunnen we nog wel een keertje of tig herhalen, maar dat worden we niet eens.

Dan begrijpt u of wilt niet begrijpen wat ik geschreven heb.
Bovendien wat is dan u inziens een lange en korte stop?????
Bij de stop gaat het mijn inziens niet om de lengte maar om de techniek op de eerste plaats, en op uw niveau heeft u dan ook geen ijzers nodig.

Die foto zegt mij niet veel dat is een moment opname, met naar mijn inziens te veel teugel druk.(maar daar gaat het hier op dit topic niet over)

Het gaat erover beslag of geen beslag, of wat is beter.
Ik zeg beslag is een noodzakelijk kwaad, die ik als wedstrijd ruiter nodig heb, om goed te presteren.

Vooral in Nederland om dat daar meestal op gras dressuur of Springen gereden wordt.
Het ijzer dient daar om kalkoenen onder te schroeven wanneer het nodig is vanwegen de gladheid. Dit is voor de veiligheid van paard en ruiter.
Wanneer er toevallig zand ligt zou het niet nodig zijn, maar haalt men natuurlijk niet de ijzers eronder weg.
Bovendien ben ik van de stelling, altijd rondom te beslaan, aangezien er anders een onbelans onstaat.
Omdat de achterbenen dan "lichter" zijn dan de voorbenen.

En dit ziet een rijks gediplomeerd hoefsmid ook zo, want daar heb ik het van geleerd.
Laatst bijgewerkt door Professor op 13-06-09 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:07

Afbeelding

Ik ga volledig met Anya mee :j
Er zijn zat voorbeelden van paarden die zonder ijzers op gras perfecte proeven neerzetten! Een wending en een stukje middendraf is echt geen probleem voor een paard hoor.
Een paard wat regelmatig op wei komt weet precies waar zijn grenzen liggen, en zal ook niet voorzichtiger gaan lopen als ie op gras wordt bereden.
Misschien heeft professor zijn paarden dag en nacht op stal staan, worden alleen getrained op stroef zand, ja dan begrijp ik het wel dat zo'n paarden geen evenwicht en balans kunnen opbouwen op gras..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:17

Eh teugeldruk.. dacht het niet.. kun je ook niet zien vanaf een foto. De teugels hangen niet door..Klopt, dit is een jong paard dat overgeschakeld wordt naar éénhandige teugelvoering. Je kunt hooguit zien dat de shanks niet in gebruik zijn.. teugels zijn omhoog geklikt voor tweehandige teugelvoering ;)

En kinderachtig om dan iets te gaan zeggen over 'mijn niveau'. Heb ik ergens gezegd europees niveau te rijden? Of grand Prix?
Maar daar hebben we het ook niet over. We hebben het over basissport!!! En dat kan prima op gras.

Maar ik ben nu toch zo ontzettend benieuwd naar een foto van de professor zelf met perfecte techniek ;)
Want de 'professor' is overal op bokt blij aan het commentaar leveren, maar de 'professor' blijft zelf buiten schot. Misschien omdat de professor niet alleen niet zo goed kan lezen (of zichzelf de tijd daarvoor niet gunt), maar omdat de 'professor' zelf liever geen kritiek krijgt ;)

Want inderdaad een stop gaat om techniek. Dat wil zeggen dat de achterkant netjes glijdt, de voorkant niet blokkeert en het paard netjes gaat zitten, voeten bij elkaar houdt en niet breed glijdt. Je plust dan op de combinatie van rundown en stop. Niet op de stop alleen. En een KWPN-er laten stoppen (met de andere bouw dan een quarter) veronderstelt dat je in het begin dus wel een beetje helpt.

Maar ach.. ik verlaat deze zinloze disuccie. Want eerst wordt niet goed gelezen!! De professor is wat leesblind zullen we maar zeggen. En als ik dan aangeef dat je best zonder ijzers kunt stoppen gaat de professor rijtechnisch commentaar leveren.

Beste professor: ik zou zeggen, gauw naar de maatjes topsporters verhuizen. Hebben ze vast ook wel een leuk forum voor.

Ik wens je veel succes!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 21:29

MysticTinker schreef:
Afbeelding

Ik ga volledig met Anya mee :j
Er zijn zat voorbeelden van paarden die zonder ijzers op gras perfecte proeven neerzetten! Een wending en een stukje middendraf is echt geen probleem voor een paard hoor.
Een paard wat regelmatig op wei komt weet precies waar zijn grenzen liggen, en zal ook niet voorzichtiger gaan lopen als ie op gras wordt bereden.
Misschien heeft professor zijn paarden dag en nacht op stal staan, worden alleen getrained op stroef zand, ja dan begrijp ik het wel dat zo'n paarden geen evenwicht en balans kunnen opbouwen op gras..

Kijk die laatste zinnen eens.
Werkelijk geweldig, veronderstellen enz.
Eén ding weet ik nu dat u werkelijk maar ook werkelijk niet de intensie heeft, een discussie te voeren over het onderwerp, maar alleen maar tegen bent om tegen een persoon te zijn.

U schrijft: Een paard dat regelmatig op (de) wei komt weet precies waar zijn grenzen liggen.
Juist dat doen de paarden die ik train of rij ook.

Maar als ik bewust op een wedstrijd mijn paarden rij.
Dan kan ik in de dressuur geen paard onder mij hebben die tot een bepaalde grens gaat, want ik moet meer tonen dan korte bewegingen in de wendingen en takt fouten bij het verruimen.

Dat is op de wei niet van belang, maar wel wanneer ik rij.
En als ik een parcour spring of het nu 1.10 of 1.50 is, dan kan ik mijn paard en mezelf dat niet aandoen, door uit te glijden midden in een hindernis te belanden.

Dit hoeft een paard op de wei niet, die heeft dan niet een ruiter erop en kan dan ook beste voor zichzelf zorgen.

En daarom heeft men de geweldige uitvinding van hoefijzers, waar je diverse soorten van kalkoenen onder kan draaien, daar waar addidas zo groot mee geworden is met zijn voetbalschoenen.

Dus een goede hoefsmid met een staats/rijksdiploma die in Nederland zijn opleiding gedaan heeft, en die gevoel heeft voor de vele sparten van ruitersport kan ik alleen maar gebruiken.

Omdat deze mij adviesen geven kan, mijn paard zijn hoeven goed onderhoudt, die mijn paarden een veiligheid geeft, zowel met of zonder beslag.

Gelukkig hebben die meestal een gezond mensen verstand, en zijn niet op de persoon gericht, maar doen enorm goed werk.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:23

Arabesk schreef:
Dit schreef een collega laatst op zijn weblog en is wel interessant gezien de heftige discussies over tradtioneel bekappen-beslaan versus natuurlijk bekappen in Nederland maar ook in het buitenland en hier op bokt (dit nieuwe topic heb ik geopend omdat een ander topic offtopic dreigde te gaan door deze discussie, nou is met een inhoudelijk discussie niets mis, dus daarom wilde ik hier daar dan graag verder over bomen).

Als je dit onderstaande leest zou je denken dat de werkelijke verschillen eigenlijk minimaal zijn en vraag ik me eigenlijk af wat nou precies het probleem is :? Wat 'natuurlijk bekappen' vertelt komt overeen met wat in 1953 in boeken voor hoefsmeden stond.

......

Overigens zijn de 'uitvinders' van natuurlijk bekappen (Jaimey Jackson en Pete Ramey) gediplomeerde hoefsmeden. Na hun bevindingen hebben ze hun ijzerwinkel in de prullenbak gegooid en zijn ook boeken gaan schrijven en cursussen gaan geven zodat eigenaren zélf de hoeven kunnen gaan onderhouden, want zij zagen in dat zonder dat goede hoefverzorging niet mogelijk was.

Gelukkig bestaat het boek uit veel meer paginas om je te kunnen realiseren dat er toch nogal wat verschil zit tussen beide methodes. Overigens hoeven de volgelingen van "het groene boekje" niet hun klanten te adviseren hun paarden "natuurlijk te houden om de paarden op de door hun gevolgde methode slagings kans te geven. Als u zoveel overeenkomst ziet in beide methodes dan begrijp ik niet waarom "uw paarden" zo broodnodig natuurlijk gehouden moeten worden.

Een erg groot verschil is dat Huet schrijft dat ijzers verwijderd kunnen worden bij langdurig verblijf op stal. Uw methode schrijft voor dat de paarden buiten gehouden moeten worden en pertinent niet op stal gehouden kunnen worden om zonder ijzers (en natuurlijk bekapt) door het leven te kunnen.

Als Jamie Jackson en kameraden gewoon hun ijzers in de auto hadden laten liggen dan hadden ze hun tijd veel nuttiger kunnen besteden dan met het schrijven van boeken e.d.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 22:57

Nou, meneer de professor, niet iedereen kan zo perfect zijn als jij..
Hmm.. nu ik erover nadenk.. als we het over 'tegen een persoon zijn' hebben, je reactie tegen Arabesk in het andere topic was niet echt aardig, of wel? :Y)

Het is nogal moeilijk om je serieus te nemen, als je helemaal niets over jezelf wil laten weten.. Voor hetzelfde geld ben je een stereotype computernerd die voor de lol wat wikipedia info naar bokt kopieert.. want dat gevoel krijg ik af en toe als ik deze teksten lees! Achterhaalde informatie.
Sterker nog, je verandert ook nog vaak ineens van mening..
Voorbeeldje, uit het vorige topic:
Professor schreef:
de straal geen maar helemaal geen schokdemper mag en kan zijn.
...
Lopen op de straal, nee dommer moet het niet worden, ga zelf op blote voeten op spijkers lopen.
...
Op zandbodem is dat normaal dat de straal bodem contact heeft maar op lopen niet, maar op de harde bodem onnormaal

En dan wordt een aantal keren door verschillende bokkers vertelt dat de straal wel degelijk de grond hoort te raken..
En ineens verander je van gedachten:
Professor schreef:
De straal heeft bodem contact.

En verder, naast de onlogische vergelijking tussen paardenhoeven en mensenvoeten.. werd me ook duidelijk dat je lang niet alles weet over het natuurlijk bekappen, alleen info die rond wordt geroddeld bij maneges en onder traditionele smeden.. zoals:
Professor schreef:
alleen niet dat het paard op de straal loopt.
Dat is het verschil van opvatting, en daarmee gaan de zg NB bekappers in de fout.

Niks van waar. Natuurlijk bekappers houden de straal altijd gelijk aan de hoefwand..

Maargoed, ontopic, als jouw paarden niet goed op gras lopen, hoeft dat niet direct te betekenen dan geen een paard dat aan kan. Er zijn zat voorbeelden.
Waarom wil je niet dat een paard zijn grenzen kent? Dat is toch prima? Zolang die grenzen maar buiten je vraag liggen! Als jij een middendraf moet laten zien, en je paard weet dat hij dat aankan op nat gras, dan is dat toch prima?
Als jij voor ijzers kiest, so be it, er is niemand die zegt dat je daar vanaf moet stappen.. Maar is het nu zo moeilijk om toe te geven dat een simpele dressuurproef zonder ijzers op gras gewoon mogelijk is?
Maar nee, in plaats daarvan ren je weg van Anya om een volgend 'slachtoffer' te zoeken om van proberen te winnen :Z

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 09:01

MysticTinker schreef:
Nou, meneer de professor, niet iedereen kan zo perfect zijn als jij..
Hmm.. nu ik erover nadenk.. als we het over 'tegen een persoon zijn' hebben, je reactie tegen Arabesk in het andere topic was niet echt aardig, of wel? :Y)

Het is nogal moeilijk om je serieus te nemen, als je helemaal niets over jezelf wil laten weten.. Voor hetzelfde geld ben je een stereotype computernerd die voor de lol wat wikipedia info naar bokt kopieert.. want dat gevoel krijg ik af en toe als ik deze teksten lees! Achterhaalde informatie.
Sterker nog, je verandert ook nog vaak ineens van mening..
Voorbeeldje, uit het vorige topic:
Professor schreef:
de straal geen maar helemaal geen schokdemper mag en kan zijn.
...
Lopen op de straal, nee dommer moet het niet worden, ga zelf op blote voeten op spijkers lopen.
...
Op zandbodem is dat normaal dat de straal bodem contact heeft maar op lopen niet, maar op de harde bodem onnormaal

En dan wordt een aantal keren door verschillende bokkers vertelt dat de straal wel degelijk de grond hoort te raken..
En ineens verander je van gedachten:
Professor schreef:

En verder, naast de onlogische vergelijking tussen paardenhoeven en mensenvoeten.. werd me ook duidelijk dat je lang niet alles weet over het natuurlijk bekappen, alleen info die rond wordt geroddeld bij maneges en onder traditionele smeden.. zoals:
Professor schreef:
alleen niet dat het paard op de straal loopt.
Dat is het verschil van opvatting, en daarmee gaan de zg NB bekappers in de fout.

Niks van waar. Natuurlijk bekappers houden de straal altijd gelijk aan de hoefwand..

Maargoed, ontopic, als jouw paarden niet goed op gras lopen, hoeft dat niet direct te betekenen dan geen een paard dat aan kan. Er zijn zat voorbeelden.
Waarom wil je niet dat een paard zijn grenzen kent? Dat is toch prima? Zolang die grenzen maar buiten je vraag liggen! Als jij een middendraf moet laten zien, en je paard weet dat hij dat aankan op nat gras, dan is dat toch prima?
Als jij voor ijzers kiest, so be it, er is niemand die zegt dat je daar vanaf moet stappen.. Maar is het nu zo moeilijk om toe te geven dat een simpele dressuurproef zonder ijzers op gras gewoon mogelijk is?
Maar nee, in plaats daarvan ren je weg van Anya om een volgend 'slachtoffer' te zoeken om van proberen te winnen :Z

Zo mevrouw, waarom moet ik mij geheel persoonlijk aan u voorstellen???
U zegt mij dat ik van mening verander??

Met de straal en daarom zeg ik dat u niet lezen kan, heeft bodem contakt, maar u zegt loopt erop.
Daarom moet de hoefwand hoger zijn de straal, anders lopen ze op de straal.
Iets wat contact heeft is heel iets anders dan er op staan.

En waarom het vergelijk tussen blote voeten en de het lopen OP de straal?
Dat was een vergelijking van PIJN.

En als u niet begrijpt dat een naakte hoef minder grip heeft dan een hoef met ijzers dan moet u maar weer eens wat lezen wat u in school geleerd hebt bij Fysiek geloof ik.

En dat men op een wedstrijd dat beste wil laten zien wat in de combinatie erin steekt, dan moet je dat ook doen.
Bovendien had ik het steeds over NAT GRAS.
Hoe kan een jury je beoordelen, objectief, wanneer jouw paard TAKT fouten maakt?
En door mijn beroep, kan ik u wel zeggen dat een paard op een gladde bodem op blote voeten glijdt, wanneer hij goedgereden een proef rijdt, omdat hij in balans (gelijk gewicht) geen GRIP meer heeft.

Bodemcontact en erop lopen is heel iets anders!!!

En wat mij aangaat, ik heb honderde boeken over Paarden en paardrijden.
Maar er blind van overschrijven, dat is uw veronderstelling, waarvan u er veel heeft.

Nog één voorbeeld:
Waarom zijn er Winterbanden in vele Europese landen verplicht??
We hebben toch vaak vierwielandrijving, ESP,ABS Tractioncontrol.
Gewoon, omdat de Banden een grens hebben van grip.
En dan doen we er toch nog in de Bergen Sneeuwkettingen onder.
Hij kan zijn krachten niet op de bodem krijgen zeggen ze bij autorijden.Dat is grip.
U zult wel weer zeggen kan je niet met elkaar vergelijken, dat zijn appels en peren vergelijken,

Maar hoe kan ik u aan het verstand brengen dat contact en erop lopen, iets heel anders is.
Hoe kan ik u aan het verstand brengen dat ik en vele met mij die les geven, en die rijden dat de grip op nat gras, een gevaar is voor de Benen en voor de Balans wanneer men daarop rijd, en dat het paard niet optimaal kan bewegen, omdat de grip er niet is.
Dat heeft ja veel met Basis te doen, een paard met taktfouten wordt DQ.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 09:22

Oke.. Even een kort antwoord (want we gaan zometeen naar het strand *\o/* )

Dit is een plaatje dat door heel veel TRADITIONELE én NB bekappers als voorbeeld wordt gebruikt op hun sites (zoals de site van hoofcare, hoefsmidschellingerhout.nl maar ook op hoefnatuurlijk)
Afbeelding
Duidelijker dan dit kan ik het toch niet maken..
Een straal staat gelijk aan de hoefwand. Een straal heeft dus altijd contact met de grond (dat wordt OOK wel genoemd dat het paard op de straal loopt, doet ie ook, maar uiteraard niet ALLEEN op de straal, dat leek me wel logisch :Y) ) en de hoef is elastisch, als het paard gewicht op de hoef zet dan zet deze iets uit, en werkt de straal dus WEL mee als schokdemper. Dit is gewoon zo, natuurlijk of traditioneel, elke goede, moderne smid weet dit, zo hoort het :j

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 09:45

MysticTinker schreef:
Oke.. Even een kort antwoord (want we gaan zometeen naar het strand *\o/* )

Dit is een plaatje dat door heel veel TRADITIONELE én NB bekappers als voorbeeld wordt gebruikt op hun sites (zoals de site van hoofcare, hoefsmidschellingerhout.nl maar ook op hoefnatuurlijk)
Afbeelding
Duidelijker dan dit kan ik het toch niet maken..
Een straal staat gelijk aan de hoefwand. Een straal heeft dus altijd contact met de grond (dat wordt OOK wel genoemd dat het paard op de straal loopt, doet ie ook, maar uiteraard niet ALLEEN op de straal, dat leek me wel logisch :Y) ) en de hoef is elastisch, als het paard gewicht op de hoef zet dan zet deze iets uit, en werkt de straal dus WEL mee als schokdemper. Dit is gewoon zo, natuurlijk of traditioneel, elke goede, moderne smid weet dit, zo hoort het :j

Dit laatste klopt niet geheel, het hoefmechanisme werkt anders, niet door druk op de hoef maar door er bloed in te pompen, daardoor zet de hoef uit voor dat de hoef de grond raakt.
En natuurlijk daarna ietje door de druk.
En de zg natuurlijke bekappers hebben de hoefwand op één hoogte met de straal.
Daardoor heeft men wel het effekt van erop lopen.
En contact is anders als erop lopen, dat doet het paard op de veel sterkere hoefwand.

En deze hoefwand is gelijk aan de straal, wat u in uw betogen steeds schrijft.
Deze afbeelding (plaatje) ken ik, is mooi gedaan, maar de beschrijving klopt niet helemaal.

En het meer grip daardoor hebben kan ik ook niet geheel begrijpen, wanneer dit zo zou zijn als de NB bekappers de paarden op de straal zetten.
Want de grip wordt er niet beter van.

Daarom is het nog altijd beter een rijkshoefsmid te vragen wat het beste voor mijn paard is, daar heb ik meer aan als van dat halve werk.
Die hebben een erkende opleiding die in één richting gaat en die bewezen hebben dat er paarden zonder problemen in het bewegings apparaat oud kunnen worden.

De NB bekappers zijn het onderling al niet met elkaar eens.Zelf vind ik dat bij het doorlezen van alles, dat de rijkshoefsmid het hoefmechanisme meer vrijheid geeft dan de NB bekappers.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:20

Professor schreef:
Dit laatste klopt niet geheel, het hoefmechanisme werkt anders, niet door druk op de hoef maar door er bloed in te pompen, daardoor zet de hoef uit voor dat de hoef de grond raakt.

OMG die heb ik nog nooit gehoord :') Waar heb je dat gehoord als ik vragen mag? Ik zou graag de bron hiervan lezen!
Hoe moet ik me dat voorstellen?

Zoals ik al zei (lezen is moeilijk!); dit plaatje heb ik niet van een NB site, maar van een traditionele smid, sterker nog, de beste van het land wat betreft probleemhoeven (hoofcare), en ook zij vinden dat de straal gewoon gelijk moet zijn aan de hoefwand. ALLE GOEDE TRADITIONELE SMEDEN WETEN DAT!

De straal is een soort anti-slip mechanisme. Deze is ruwer en zachter dan de zool en hoefwand, en heeft een speciale vorm, waardoor het paard dus VEEL meer grip heeft op een gladde ondergrond, in de wei, en ook op asfalt, dan een hoef zonder straal. Mijn paard heeft er bv absoluut geen problemen mee om op nat asfalt te draven, maar dat moet je met een paard met ijzers dus echt niet proberen, ik heb er al meerdere een spagaat zien maken! Straal = anti-slip

Niet elke rijkshoefsmid is een goede hoefsmid. Kijk maar eens naar de foto's die ik heb geplaatst op de eerste pagina. Allebei gediplomeerde rijkshoefsmeden die zelfs als vaste hoefsmid op maneges werken!

Nu zou ik eigenlijk wel graag eens een illustratie zien van hoe jij je het hoefmechanisme voorstelt :Y) Hoeft niet mooi te zijn, gewoon een schets, ik ben benieuwd!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 10:56

Vergelijk maar eens de echte hoef, en de afbeelding die u gegeven hebt:
http://www.gesundehufe.com/hufmechanismus.html

Men vergeet dat er een horzontale- en vertikalehoefmechanismewerking is.
De ene is door de bloedsomloop (extra herzen) de tweede door de druk.
Hoop dat deze beide afbeeldingen u veel wijzer zullen maken.
Lezen hoeft u het niet, maar het ging toch om de plaatjes???

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:34

De eerste kende ik dus al ;) Een (overdreven) weergave van wat er in het echt gebeurd en hoort te gebeuren in een hoef die neerkomt.
Op het tweede plaatje zie je datzelfde uitzetten van de hoef terug, de druk die op de straal komt, maar wel bij een hoef die nodig bekapt moest worden, en waar (volgens mij..) helemaal geen paard aan vast zit ?!? o_O
Desalniettemin wel te zien hoe het hoefmechanisme MET de straal werkt.
(als er 1000 kilo op die ene hoef neerkomen dan begrijp je wel dat de hoef nog verder uitzet en de straal wel degelijk een schokdemper wordt, en hier is ook te zien dat ie als anti-slip werkt..)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 11:40

Naar uw inziens is dat allemaal.
U haalt dingen doorelkaar, leest u nu eens de tekst erbij, dan begrijpt u misschien ietjes meer.
Vertikaal is het tegenovergestelde van horizontaal.
U heeft het steeds over de vertikale beweging.
En daarom schreef ik het is niet geheel waar, wat u over het hoefmechanisme schrijft.
Er is nl een horizontale beweging, en die wordt door een bloedsomloop inwerking gezet.
Hoe komt u trouwens op 1000 kg???
Bij mijn weten is een paard niet zo zwaar.
En naar mijn weten is bij een rijpaard alleen in galop één been op de aarde.
Bij de landing bij het springen dito, waarbij daar de belasting enorm veel meer is op het been.

En verdere "schokbrekers" van het paardenbeen zijn de boogvormigewerking van de gewrichten, ze werken als een voorvork van een Fiets, Wanneer het paard galopeert op een harde ondergrond, dan zakt de kogel zo ver af, dat hij bijna de grond raakt. Deze natuurlijke beweging is daarom ontwikkeld, om het gevoelige lichaam voor stoten en slagen te bewaren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-09 19:01

@ professor

Ik ben met bijlezen tot de posts gekomen over de sliding stops, ik moet nog naar mijn eigen paarden, maar ik wilde vast deze plaatsen:

en deze over het hoefmechanisme

en deze

de ene filmpjes zijn van www.naturhov.dk en de andere van www.swedishhoofschool.com kennelijk zijn niet alleen in NL mensen hun verstand verloren :7. Ik vrees dat de NB revolutie wereldwijd plaatsvindt, het ziet er naar uit dat 'you are surrounded by idiots' :+

Anya

Re: Uit een handboek voor smeden Hoefkunde en Hoefbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:07

Das geen bodem waar ik graag zou willen glijden Arabesk. Dat paard graaft zich in. Zou ie mét plates ook doen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:28

:+ Vreemde actie eigenlijk,een sliding stop.Stoppen om zover mogenlijk door te schieten.Beetje tegenstrijdig.... }:0

En persoonlijk(!) vind ik dat spring-parcoursen op gras gewoon verboden zouden moeten worden.Het is gevaarlijk en verplicht iedereen te overleven met kunstgrepen.Waarom niet springen op een goede ondergrond?

KiWiKo

Re: Uit een handboek voor smeden Hoefkunde en Hoefbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:33

gezellig hier :D

volgens mij roep ik al jaren dat NB niks nieuws is........ en dat dit door een goede hoefsmid ook gewoon uitgevoerd word OMDAT deze dat geleerd heeft in de opleiding :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:35

Arabesk schreef:
Ik vrees dat de NB revolutie wereldwijd plaatsvindt, het ziet er naar uit dat 'you are surrounded by idiots

Sorry maar kijk maar eens naar de stelling van de hoeven en het been, gewoon om tranen van in je ogen te krijgen.
Hoop dat er nog mensen zijn die nog denken en zien kunnen.
En dat de paarden bewaard mogen blijven van deze paardenhoeven verkrachters.

Oh ja dat derde filmpje, ze vergeten de horizontale beweging dus de bloeddruk.
Ook bij het derde filmpje moet ik lachen omdat door meer op de hiel te zetten het lijkt dat de rechterzijde gelijk is aan de linker, maar ze functioneren nog steeds niet gelijktijdig.
Bovendien als het zo makkelijk was het hoefmechanisme als ze dat laten zien is het niet.
Gewoon een verkoop schow, meer en niet minder.
Laatst bijgewerkt door Professor op 14-06-09 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:36

KiWiKo schreef:
gezellig hier :D

volgens mij roep ik al jaren dat NB niks nieuws is........ en dat dit door een goede hoefsmid ook gewoon uitgevoerd word OMDAT deze dat geleerd heeft in de opleiding :)

Volkomen mee eens.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:38

jodi schreef:
:+ Vreemde actie eigenlijk,een sliding stop.Stoppen om zover mogenlijk door te schieten.Beetje tegenstrijdig.... }:0

En persoonlijk(!) vind ik dat spring-parcoursen op gras gewoon verboden zouden moeten worden.Het is gevaarlijk en verplicht iedereen te overleven met kunstgrepen.Waarom niet springen op een goede ondergrond?

Gras kan maar met het juiste beslag, in Aachen het grootste paardensport evenement ter wereld wordt ook op gras gereden (springen).
Daar zie je echt niemand zonder ijzers galoperen.
En ook indoor hebben de meeste paarden ijzers en kalkoenen onder.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 19:54

Ik zit regelmatig te schrijven bij B en L proeven en inderdaad, ik zie dr een heleboel glijden bij nat gras. Vooral in de wendingen.
@Anya; je hebt het over "in balans", nou, zoveel drie- en vierjarigen kom ik nog niet tegen hoor in de B en de L.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-09 21:27

De bodem in het eerste filmpje is wel erg zacht, het paard boort zich in de grond met zijn achterbenen.
Hij gaat ook met de toon de grond in.