Anya schreef:Professor schreef:We wijken niet van het topic af, u zegt dat zonder ijzers geen western reining gereden wordt omdat je dan niet een sliding stop kunt maken, ik zeg die kan ook zonder ijzers.
Geeft u geen bevedigend antwoord op.
Beste professor: u kunt niet lezen
Ik zeg dat ik mijn paard voor reining-wedstrijden SOMS op ijzers zet. Omdat langere stops nu eenmaal meer vragen van pezen en banden. Maar ik schrijf tot tweemaal toe dat ik rustig zonder ijzers train, ook op stops. Alleen zijn die stops dan wat korter.
Om dat nog even kracht bij te zetten.
Onderstaande een foto van een jonge KWPN-er van 1.80 hoog, tijdens zijn eerste stop vanuit galop, ZONDER ijzers. Let op de stofwolkjes achter en de doorlopende voorhand.. : hij glijdt
Kortom: eerst even echt goed lezen en dan kunnen we verder praten![]()
![]()
Nogmaals: foto van paard in stop ZONDER IJZERS![]()
En verder blijf ik erbij dat een paard in balans uitstekend wendingen kan rijden op gras zonder ijzers
Dus dit kunnen we nog wel een keertje of tig herhalen, maar dat worden we niet eens.
Dan begrijpt u of wilt niet begrijpen wat ik geschreven heb.
Bovendien wat is dan u inziens een lange en korte stop?????
Bij de stop gaat het mijn inziens niet om de lengte maar om de techniek op de eerste plaats, en op uw niveau heeft u dan ook geen ijzers nodig.
Die foto zegt mij niet veel dat is een moment opname, met naar mijn inziens te veel teugel druk.(maar daar gaat het hier op dit topic niet over)
Het gaat erover beslag of geen beslag, of wat is beter.
Ik zeg beslag is een noodzakelijk kwaad, die ik als wedstrijd ruiter nodig heb, om goed te presteren.
Vooral in Nederland om dat daar meestal op gras dressuur of Springen gereden wordt.
Het ijzer dient daar om kalkoenen onder te schroeven wanneer het nodig is vanwegen de gladheid. Dit is voor de veiligheid van paard en ruiter.
Wanneer er toevallig zand ligt zou het niet nodig zijn, maar haalt men natuurlijk niet de ijzers eronder weg.
Bovendien ben ik van de stelling, altijd rondom te beslaan, aangezien er anders een onbelans onstaat.
Omdat de achterbenen dan "lichter" zijn dan de voorbenen.
En dit ziet een rijks gediplomeerd hoefsmid ook zo, want daar heb ik het van geleerd.