[filmpje] kreupel paard, wat zien jullie? *2e update pag 9*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: [filmpje] kreupel paard, wat zien jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 15:30

Geerke: Ze is 10

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:43

Hoi Stef,

Heb je al van een DA zijn mening gekregen hierover?
Geef ze maar een snoepje van me é :(:)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 16:52

DA weet het niet. In euhm... November denk ik heeft ze buigproeven gehad omdat ze niet rad liep. Daar reageerde ze niet op. Toen is ze op rust gegaan, daarna weer opgepakt en al snel liep ze weer niet lekker. Dit zo dus een poos volgehouden, met steeds langere tussenpozes rust, en dan weer rustig opbouwen aan de lijn.

Bij dit specifieke probleem heb ik nog geen DA gehad, dit omdat we toch al naar de kliniek gaan.

K zal dr een heel klein snoepje van je geven, ze is al veel te vet ;)

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:58

Getsie ziet er naar uit. Wat jammer dat je niet eerder naar de kliniek kunt gaan zeker voor je gemoedsrust ook. Wel lang al dat je met haar aan het tobben bent. Hoop dat het iets simpels is idd wat met kraken oid te verhelpen is. Veel sterkte in Bodegraven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:05

Lijkt mij extreme stijfheid of er zit idd iets wat vast schiet (kan ook door stijfheid vastschieten). Ik heb dit wel eens eerder gezien bij een paard (alleen nooit gevraagt wat het was). Omdat je zegt dat het is als je haar net van stal af hebt (tijd stilstaan) en bij hoeven uitkrabben (ook een andere houding) lijkt het idd met iets van stijfheid te maken te hebben. Als een paard z'n been ontziet ziet het er vaak wat anders uit en omdat het zo weer weg is.. Ik heb zelf zoiets in mijn knie, dan schiet er ineens een pijn in en loop ik ook even 'mank' na een tijdje lopen is het dan weer goed. Dan schiet er ook iets verkeerd. Ben benieuwd wat de da zegt. :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:08

Ik houd het op een probleem met de knieen of heupgewricht. Die peesblesure heeft het probleem denk ik alleen maar verergert doordat ze het pijnlijke been is gaan ontlasten.

Maar ook ik ben geen veearts. Ik houd het topic even in de gaten, ben heel benieuwd wat hier uit gaat komen. Sterkte ermee en ik hoop dat het mee valt.

Zo oud is je paard toch nog niet? jaar of 6 a 7 nu?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 17:08

nop, ze is al 10 ;) Tijd gaat hard, I know :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:09

Cowgirl schreef:
Ik houd het op een probleem met de knieen of heupgewricht. Die peesblesure heeft het probleem denk ik alleen maar verergert doordat ze het pijnlijke been is gaan ontlasten.

Maar ook ik ben geen veearts. Ik houd het topic even in de gaten, ben heel benieuwd wat hier uit gaat komen. Sterkte ermee en ik hoop dat het mee valt.

Zo oud is je paard toch nog niet? jaar of 6 a 7 nu?

Overbelasting van knie of heupgewricht kan het idd ook zijn, vooral ook omdat ze haar andere been waarschijnlijk een tijd ontzien heeft. Teveel (extra en vaak ook ander soort) druk op 1 been kan nooit goed zijn.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:43

Ik herken het specifieke loopje, het lijkt voor mij op een knie die niet lekker loopt, meestal is dat een kwestie van binnendoor zetten en het probleem is opgelost. Mij haf had dit ook en is door alle medische mallemolens gegaan, voordat iemand zei misschien is het wel een losse knie. Achteraf had het veel ellende bespaart als ik dat eerst getest had. Succes ermee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:18

misschien een domme opmerking....kan het geen artrose zijn?
omdat als ze even loopt beter loopt....ik denk dat je foto's moet laten maken....maar dat ging je ook doen begrijp ik...

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 19:58

Typisch loopje inderdaad. Heeft ze lang op rust gestaan, en was dit boxrust?

Die van mij was ook extreem stijf na de boxrust, dat duurt een tijdje voordat dat weer goed is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 19:59

nouja, dat neem ik aan. Ze gaat naar de kliniek, en daar hoor ik wel wat nodig is.

Morris: Ze staat wel op rust, maar absuluut geen box rust. Ze staat elke dag 2/4 uur in de wwei

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:06

Hopelijk is het alleen maar stijfigheid, maar dat wil je natuurlijk eerst bevestigd zien door de DA. Pas dan kun je weer verder.

Het lijkt me geen artrose.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:15

stef schreef:
nouja, dat neem ik aan. Ze gaat naar de kliniek, en daar hoor ik wel wat nodig is.

Morris: Ze staat wel op rust, maar absuluut geen box rust. Ze staat elke dag 2/4 uur in de wwei

en in de wei kan ze ook lekker dollen etc.? Loopt ze dan ook kreupel (misschien op een andere manier)?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 20:26

hoe loopt ze als ze 20 minuten heeft gestapt en gedraafd?

Nog steeds niet rad en stijf?

Mijn bijrijdpaard heeft artrose, als hij de nacht op stal heeft gestaan komt hij ook heel erg stijf de stal uit.

Pas na 20 minuten gaat hij weer soepel en goed lopen, omdat dan het gewrichtsvocht (?) weer warmer is (volgens mij).

Nu hij 24/7 op het land staat loopt hij echt als een zonnetje!

Zijn er ooit foto's voor artrose gemaakt?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 21:54

buiten dit loopt ze zowiezo niet zuiver, dat is waar we in oorsprong voor naar de kliniek gaan. Dit probleem is erbij gekomen. 20 minuten laten stappen en draven is dus geen optie. Als alle weides bezet zijn laat ik haar aan de lijn stappen in de bak, maar alles op eigen initiatief van het paard en puur als beweging geven.
Longeren is op dit moment echt al teveel (zo draaft ze niet aan maar "springt" ze aan als het ware, om vervolgens haar rug eruit te drukken en te gaan galoperen)
Het enige wat er nu dus gebeurt is een klein stukje van stal naar de wei en weer terug, en in de wei.
In de wei kan ze doen en laten wat ze wil, ze staat samen met een rustige pony zodat er niet gejakkerd wordt.
Dit probleem is dan al over, want dat is over het algemeen al over nog voor ze de stalgang uit is. Het is echt steeds een paar stappen.

Ze is nog nooit op de foto geweest omdat dat nog nooit aan de orde is geweest.

Juul: In de wei loopt ze niet zozeer kreupel, maar niet zoals het hoort, dat is dus het andere probleem waar we in basis voor gaan. Vind dat alleen heel erg moeilijk om te omschrijven

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:51

Het is inderdaat van hieruit alleen op een filmpje voortgaande niet echt mogelijk alles te zien, en wij zijn ook geen dokters, maar ook ik denk dat het niet het been is maar hoger , heup , bekken of rug.
Ook dacht ik op het filmpje te kunnen opmerken (maar het was zo kort dus twijfel wel) dat zijn ganse rug en bekken niet gans recht zijn tijdens het rechtdoor stappen, en dat zou het natuurlijk wel moeten zijn. (dus rechtrichten en dit kan soms in extreme gevallen ook tot zulke kreupelheden leiden).
succes verder
Kan je laten weten wat er uit het onderzoek komt ? (stuur maar een pb als dat zou kunnen)

sernet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 00:11

Ik denk te zien dat haar knie op slot slaat.
Toevallig, een shire bij ons op stal had regelmatig deze beweging zoals die van jou. ivm zwakke knieband
Hij liep dan of helemaal niet meer óf liep net als die van jou even heel beroerd.(als hij net zn stal uitkwam)
Z'n hoefsmid heeft m tijdelijk op een beslag gezet.
Ook kreeg hij als tip mee, wanneer de knie weer 'op slot' ging, een stapje achterwaarts te doen, zodat de knie weer goedklikte.

Heel bizar, maar heb t zelf gezien én t werkte.

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit bij jou ook t geval is van je haflinger.
T ziet er igg wel bijna hetzelfde uit.
Hopelijk wordt je straks iets wijzer bij de kliniek
Sterkte

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 00:17

Volgens mij heeft ze last van beide benen en ik denk dat het hoger zit, in de knie of daarboven, denk dat er iets mis zit in haar rug of bekken. Misschien ataxie?
Lijkt me slim om er snel naar te laten kijken, dit is duidelijk niet goed.

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:58

Het lijkt er wel iets op wat ik ook in mijn been soms heb.. Dat zit meer in de heup/bekken..

Dan lijkt het alsof een spiertje verkeerd zit/verkramd en je niet normaal door kan lopen. Als ik dan gewoon dom door loop wordt en vanzelf weer wat minder..

Ik hoop dat je snel een diagnose hoort!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:01

ik zou niet weten wat dit kan zijn, heb wel het vermoeden dat het van hogerop komt!
ik hou dit topic in de gaten, zou graag weten hoe dit afloopt!
succes met je paardje..

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:40

Ik zou niet wachten tot het einde van de maand maar eerder langs de kliniek gaan, zo door blijven gaan betekend zoizo extra belasting op de pees die al niet je van het is. Daarnaast belast ze ook de voorbenen weer extra en is ze wel echt echt stokkreupel! En zoals je zelf al zegt veel te dik, extra gewicht is ook weer extra belasting!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 18:07

Romy: Ik begrijp je punt, ze wordt verder niet belast behalve wat ze zelf doet, maar ze wordt uiteraard niet gereden of gelongeert of iets. Gewicht is altijd al een probleem geweest met haar, en ik doe mn best, maar het gaat er gewoon heel moeilijk af.
Eerder naar de kliniek is geen optie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-09 18:33

Afspraak is gemaakt, dinsdag gaan we naar bodegraven.

Inmiddels worden haar kogels achter ook dik(ker)... we zullen het zien

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 18:46

ik ben benieuwd Sref, zie het filmpje net en schrok ervan.. sterkte