Wat is het verschil tussen bekappen en natuurlijk bekappen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe laat jij je paard/pony bekappen?

Natuurlijk
42 (40%)
Gewoon
62 (59%)

Totaal aantal stemmen: 104

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:16

iedere week?wat doe je dan?....de wand rond vijlen ofzo?
ik zou ik het zelf willen doen...mijn fries heeft zulke keiharde hoeven dat ik er niets afkrijg....wel met de vijl ,maar dat is niet nodig....hij word iedere 8 weken bekapt,dit omdat mijn chronische hoefbevanger dan gedaan word.....en wat daar mee gebeurt is verre van NB.....(het is niet anders jammergenoeg)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:17

ik denk ook dat beide methodes uitersten hebben en dat ze ook idd vrij dicht bij elkaar kunnen liggen. maar ook heel ver uit elkaar, bijv. bij Strasser.

Bijv. mijn traditionele hoefsmid laat de stralen voor een traditionele methode relatief lang. Daar ben ik heel blij mee, want onze tinkers hebben nooit meer rotstraal gehad sinds ik deze hoefsmid heb. Ja, 1 x toen hij in het ziekenhuis lag en ik voor 1 x een andere hoefsmid erbij heb gehad. Toen hadden beide tinkers weer rotstraal...

Ik geloof ook best dat NB heel goed kan uitpakken voor paarden, (alleen strasser ben ik niet voor). Maar dan moet het wel uitgevoerd worden door een degelijk geschoolde en ervaren bekapper en niet door iemand die een weekendje met een slachthuis-hoef heeft gespeeld.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 24-04-09 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Re: Wat is het verschil tussen bekappen en natuurlijk bekappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:19

was strasser niet verboden/omstreden?
of ben ik in de war?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:19

Zeker omstreden en volgens mij al in een aantal landen verboden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:20

inderdaad iedere week even een rasp er over om de hoef rond te vijlen zodat je geen scheurtjes krijgt
losse stukjes hoorn even wegsnijden

het hangt natuurlijk wel af hoe je je paard houdt, wat de ondergrond is waarop hij staat en het voer wat er in gaat en of je bijvoorbeeld veel buitenrijdt op kiezelwegen

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:20

mijn paard word ook natuurlijk bekapt, maar heb geen id wat het verschil is.
Heb deze man gekozen omdat ik ijzers neit nodig vind bij een goed onderhouden hoef en omdat hij heel
goed en vriendelijk met mijn paard omgaat. De vorige hoefsmit sloeg en schopte hem steeds uit voorzorg omdat het een hengst is,
dat gaat er bij mij dus neit in, want hij is ongelovelijk braaf bij de smit... dus nu word het natuurlijk gedaan :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:22

Ik laat mijn pony's iedere 8 weken traditioneel bekappen. Ik heb nog nooit overwogen om over te stappen, omdat ze gewoon goed lopen en ik ook erg tevreden ben met mijn smid (niet boers en lomp, wel duidelijk en consequent. Hoefijzers raadt hij pas aan als het op de normale manier niet lukt. Met mijn hoefbevangen pony raadde hij eerst aan om het met bekappen te proberen en dat is uiteindelijk ook gelukt. Aan de straal zit hij nauwelijks). Ze hebben eigenlijk nooit last van brokkelen en scheuren als de smid gewoon netjes optijd komt.

Verder ben ik van mening dat ieder paard anders is en dat er dat het ene paard baat kan hebben bij nb terwijl een ander paard er niks mee verbeterd. Als eigenaar moet je dan naar je paard kijken en daar de beste manier voor uitzoeken :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:02

WildWings schreef:
Wauw. Heb jij even een slechte hoefsmid gehad dan zeg!

Ja, een paar op een rij zelfs, ik kon het zelf amper geloven destijds, en dan heb ik het nog niet over de smeden bij mijn verzorgpaarden gedurende de jaren. ;(

Maar ach, als mijn persoonlijke ervaringen meteen als onzin uitkramen bestempeld worden, dan lach ik daar maar om (hoe triest het ook is :+ ). Gelukkig zijn er hier wel mensen met goede ervaringen met traditionele hoefsmeden, ben blij voor die mensen, maar ik vond het 3x niets :n . Ben nu heel blij met mijn NBer (en zijn collega's). Niks geen gepruts en bovendien hebben ze een goede opleiding gehad. Zij zijn ook voor erkenning van deskundigheid trouwens. :j

Voor mij blijft het NB en komt er geen traditionele bekapper of hoefsmid meer in de buurt van mijn paard.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:19

als de bekapper zijn/haar werk naar behoren doet en gedegen geschoold is, zou er geen enkel verschil moeten bestaan ...

ik laat mijn merrie traditioneel knippen/bekappen
en hier ben ik zeer tevreden over
smid gaat geweldig met de dieren om , is geduldig , kundig en weet waar hij het over heeft
bij mij komt er in ieder geval niemand aan mijn paard zonder dat diegene een gedegen opleiding heeft gehad
bekappers(traditioneel, of nb of wat dan ook) die die kennis, opleiding en kunde niet hebben (denk aan korte cursusjes hier en daar ) die komen bij mij niet aan mijn paard
laat ze maar aan hun egen paarden gaan knutselen, maar niet aan die van mij

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:56

Mijn paard wordt bekapt op een natuurlijke manier. Een paar keer per jaar komt de bekapper zelf (op mijn verzoek, ter controle of als ik raad en daad nodig heb) en verder kan ik op zijn aanwijzingen (en een jaar meekijken zodat ik weet hoe ze op haar voeten staat, welke kleine correcties ze nodig heeft etc etc etc en uiteraard theorie en praktijk cursusje) zelf om de week een vijl erover halen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:35

xxxNaatjuhxx schreef:
mijn paard word ook natuurlijk bekapt, maar heb geen id wat het verschil is.

Ik mag toch hopen dat je bekapper het verschil uitlegt en je ook heeft vertelt dat je paard zoveel mogelijk naar buiten moet en dat je zelf ook onderhoud zult moeten gaan plegen. :7

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:43

Sonja_vR schreef:
als de bekapper zijn/haar werk naar behoren doet en gedegen geschoold is, zou er geen enkel verschil moeten bestaan ...

ik laat mijn merrie traditioneel knippen/bekappen
en hier ben ik zeer tevreden over
smid gaat geweldig met de dieren om , is geduldig , kundig en weet waar hij het over heeft
bij mij komt er in ieder geval niemand aan mijn paard zonder dat diegene een gedegen opleiding heeft gehad
bekappers(traditioneel, of nb of wat dan ook) die die kennis, opleiding en kunde niet hebben (denk aan korte cursusjes hier en daar ) die komen bij mij niet aan mijn paard
laat ze maar aan hun egen paarden gaan knutselen, maar niet aan die van mij

even nog een toevoeging, die van mij doet het afgelopen jaar (ruim) aan zelfonderhoud
er is al dik een jaar niets aan de hoeven gedaan en ze staat er nog steeds netjes op/bij
maar ik ben dan ook gezegend met een merrie met spijkerharde rechte hoeven/voeten en ze staat op grasland, zangrond en bestrating met schuilstal

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 22:44

Chevano schreef:
natuurlijk bekappen bestaat niet wel eens een paard in de natuur gezien die bekapt word!! Raar gekozen hoor dat natuurlijk bepappen.

Een hoef wordt toch ook niet gesmeden? Raar gekozen hoor, dat 'hoefsmid'. Volgens mij smeedt je niet de hoef maar het ijzer. :+

Wat een baggerargument... _O-

Roozie1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 16:48

Twiggy, bedank voor je informatie.
Ik heb er veel van geleerd!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:08

Arabesk schreef:
Het grootste verschil zit 'm in voeding en huisvesting. Wij bekappen geen paarden meer die een of meerdere uren per etmaal op stal staan, omdat we zien dat de hoeven hierdoor heel erg in kwaliteit achteruit gaan.

Nou dat is wel erg zwart wit, dus paarden die bijvoorbeeld een koliekoperatie hebben gehad en dus echt wel even beperkt moeten worden in hun bewegingsruimte worden gewoon niet meer bekapt. Tsja het is maar wat het zwaarste weegt. Gelukkig deed mijn bekapper het wel zonder vooroordelen.
Ik zie ook wel paarden in baggerweitjes amper een goede droge plek om te staan, hoeven gaan ook daar van achteruit ook dat lijkt me meespelen bij de keuze voor wel of niet 24 uur buiten plus de mogelijkheden die er zijn in dat geval.

Roozie1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 17:15

Wat is er zo erg aan de strasser manier en wat is dat voor manier?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:29

Roozie1997 schreef:
Wat is er zo erg aan de strasser manier en wat is dat voor manier?

ik heb me er in verdiept en het valt allemaal erg mee, wel vind ik haar manier van bekappen meer geschikt voor ernstige medische gevallen en wat minder geschikt voor normale gezonde hoeven.

Zij krijgt vaak heel ernstige gevallen voor haar neus, met name HKO. Paarden die eigenlijk al opgegeven zijn, als zij ze van de ijzers haalt, komt de doorbloeding weer op gang en dat doet pijn. Vergelijk het maar met een voet die slaapt, dat kan ook weleens zeer doen als er dan weer bloed in komt. De paarden lopen daar in haar kliniek op rubber matten en krijgen alle zorg die ze nodig hebben.

Van alle HKO paarden die ze binnenkrijgt is 90% binnen enkele maanden genezen en 10% doet er wat langer over, maar álles geneest.

Dit valt niet in goede aarde bij sommige veeartsen (ze is zelf ook veearts) en hoefsmeden, omdat zij hun prutswerk eigenlijk weer op weet te knappen. Daarom zijn ze een soort laster campagne tegen haar gestart en beweren ze dat ze paarden helse pijnen laat lijden, die beter uit hun lijden verlost hadden moeten worden (want ja dat was immers hun advies en ze konden het niet hebben natuurlijk dat al die paarden toch weer genezen werden).

Grofweg zegt ze het zelfde als wat je kunt lezen op paardnatuurlijk: ijzers hebben enorme nadelen en schadelijke gevolgen voor de gezondheid van hoef en paard, stalarrest is al even schadelijk voor het paard, voeding en huisvesting staan bij haar ook centraal.

De manier van bekappen is iets anders, ze snijdt soms de zool wat dunner om de hoef flexibeler te maken zodat het hoefmechanisme beter werkt, ik vind dat ok als dat bij paarden is die ernstig samengeknepen hoeven hebben die heel stug geworden zijn.

Ik zie het echt als een medische bekapping voor ernstige gevallen.

Voor wikipedia heb ik ooit dit artikel geschreven:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Strasser

en hier kun je de verschillen lezen tussen natuurlijk bekappen, natural balance (is ook weer wat anders!) en strasser

http://www.hoefnatuurlijk.nl/bekappen/strategy.htm
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 25-04-09 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 18:30

EstherHegt schreef:
Arabesk schreef:
Het grootste verschil zit 'm in voeding en huisvesting. Wij bekappen geen paarden meer die een of meerdere uren per etmaal op stal staan, omdat we zien dat de hoeven hierdoor heel erg in kwaliteit achteruit gaan.

Nou dat is wel erg zwart wit, dus paarden die bijvoorbeeld een koliekoperatie hebben gehad en dus echt wel even beperkt moeten worden in hun bewegingsruimte worden gewoon niet meer bekapt. Tsja het is maar wat het zwaarste weegt. Gelukkig deed mijn bekapper het wel zonder vooroordelen.
Ik zie ook wel paarden in baggerweitjes amper een goede droge plek om te staan, hoeven gaan ook daar van achteruit ook dat lijkt me meespelen bij de keuze voor wel of niet 24 uur buiten plus de mogelijkheden die er zijn in dat geval.

zo'n paard staat dan tijdelijk op stal, dat is geen probleem, maar als mensen vragen of wij hun paarden bekappen die structureel meerdere uren op stal staan, doen we het niet.

Op stal staan is net zo slecht als een modderweitje, in beide gevallen moet je op zoek gaan naar wat beters. Voor je paard en voor z'n hoeven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:04

Roozie1997 schreef:
Twiggy, bedank voor je informatie.
Ik heb er veel van geleerd!

Graag gedaan (heb je zijn website gelezen?). :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:06

Chevano schreef:
natuurlijk bekappen bestaat niet wel eens een paard in de natuur gezien die bekapt word!! Raar gekozen hoor dat natuurlijk bepappen.

Chevano, mijn bekapper legt de term 'natuurlijk bekappen' heel goed uit op zijn (hier al eerdergenoemde) website. Ik kan het hier over gaan typen, maar misschien moet je je eerst zelf eens ergens in verdiepen, voordat je met zulke opmerkingen komt. :)*

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:28

Wat ik erg lastig vind is dat er geen "diploma" bestaat voor natuurlijk bekappers.. ik ben in principe voor, maar ik laat een traditionele hoefsmid komen omdat ik van hem weet dat hij een deugdelijke achtergrond heeft.. (eerlijk toegeven.. hij is wel heel erg van de nh kant voor een trad hoefsmid..)

Ik zou het fijn vinden als er een nationaal of europees diploma komt.. zodat je het kaf van het koren kunt scheiden.

Ook ben ik er niet van overtuigd dat ik na een korte cursus mijn eigen paard kan bijhouden..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:42

FitzChivalry, ik ben heel blij met de bekappers van de AANHCP, waarvan er momenteel maar drie in NL zijn.
Korte cursusjestypes komen ook echt niet aan mijn paard. :n

Het is wat anders als je het alleen mag doen bij je eigen paard na een gedegen cursus en daarbij de begeleiding krijgt van een goede NBer. Ik zou het best willen leren om mijn eigen paard te doen, maar ik vind het te zwaar werk. :+

Bovendien, als jouw hoefsmid al aardig natuurlijk bekapt, dan is het toch prima zo?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 20:03

Arabesk schreef:
.

zo'n paard staat dan tijdelijk op stal, dat is geen probleem, maar als mensen vragen of wij hun paarden bekappen die structureel meerdere uren op stal staan, doen we het niet.

Hoe dan met de talloze voorbeelden waar de dierenbescherming mee komt, Shetlanders met kromgegroeide hoeven, staan altijd buiten heel natuurlijk gehouden, vaak moddervet.
Er is momenteel onderzoek gaande naar natuurlijk gehouden paarden in een natuurlijke setting. The Australian Brumby Research Unit
Het is de bedoeling van dat project de voeten van gehouden paarden en wilde paarden te vergelijken i.v.m de omgevingsfactoren, het is niet de bedoeling om een oordeel te vellen. Ze meten bijv ook de afstanden die de paarden afleggen en welke grondsoort de paarden leven wat voor voedsel er is etc. Ik durf te wedden dat er ook voedselschaarste zal zijn in bepaalde seizoenen waardoor paarden zichzelf misschien wel eens kunnen corrigeren om niet te dik te worden, anders dan bij gehouden paarden die krijgen onbeperkt hooi.
Let wel dit gaat over hoeven.
Ik denk dat het voorals nog te kort door de bocht is om Nederlandse paarden uit principe te vergelijken met wilde paarden, ik volg dit wetenschappelijk onderzoek dan ook met veel interesse.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 21:27

Traditioneel bekappen:
- hoef wordt zodanig bekapt dat de voetas zowel van voren als van opzij recht is
- hoef wordt normaal gesproken vlak bekapt
- mustang rol wordt niet toegepast. De hoef wordt gewoon afgerond (hetzelfde dus!)
- niets wordt TE veel gedaan. Er wordt niet te veel zool en straal verweiderd noch wordt er te veel in/aan de hoef gelaten
- stralen worden schoon gesneden. Niets meer en niets minder, uit hygienisch oogpunt
- een traditioneel hoefsmid kan zowel traditioneel als natuurlijk werken waar nodig is
- De klant en de manier waarop hij zijn paard gebruikt wordt zoveel mogelijk gerespecteerd. Het paard wordt dusdanig behandeld dat hij zo goed mogelijk kan functioneren zoals de klant het wenst. Bepaalde manier van huisvesting en gebruik wordt niet aan de klant opgedrongen om de bekap/beslag methode te kunnen laten functioneren. Functioneel hoefonderhoud wordt toegepast dus!

Naturlijk bekappen:
- in de eerste plaats wordt de zool "gevolgd" bij het bekappen. Voetas schijnt veelal bij het natuurlijk bekappen niet erkend te worden. Consequentie is dat veelal de hielen korter bekapt worden als bij de traditionele bekapping, gevolg is vaak een naar achteren gebroken voetas.
- hoef wordt niet vlak bekapt, er worden kwartierboogjes aangebracht
- Er wordt een mustangrol toegepast. Bij traditioneel bekappen heet dit gewoon het afronden van de wand
- Zool en straal wordt over het algemeen minder aan gesneden. Uit traditioneel oogpunt blijft er vaak TE veel zitten met alle gevolgen van dien
- Stralen worden niet schoon gesneden. Rotstraal krijgt de kans om onder de straal te ontwikkelen, snijd je hem open dan kom je de rotstraal tegen. Rotstraal is namelijk een anaerobe bacterie.
- Natuurlijk bekapper kan over het algemeen alleen natuurlijk bekappen en niets anders
- Klant wordt minder gerespecteerd. Om het natuurlijk bekappen tot een evt succes te laten leiden moet het paard op een bepaalde manier gehuisvest, gevoerd en onderhouden worden. Je wordt als klant dus een bepaalde richting opgeduwd.

Vaak lijkt het werk van de traditioneel smid en dat van de natuurlijk bekapper erg veel op elkaar. Toch is de filosofie achter beide manieren anders wat als gevolg heeft dat het werk ook vaak niet op elkaar lijkt.

Verwarrend? Ja! Kies daarom een smid met een gedegen opleiding die bij je past.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:55

Gister was hier een hoefsmid op cursus. Hij bevestigde dat mensen in de dagcursus meer theorie krijgen over hoeven, bekappen, huisvesten en voeden, dan dat hij in z'n hele opleiding was tegengekomen.

Hij vertelde ook dat het bekappen dat je op de opleiding leert heel anders is dan natuurlijk bekappen. Daar leerden ze dat je alleen de toon bekapt en de hielen nooit korter maakt. (die worden dus steeds langer) En dat de zool vaak hol wordt gesneden en de straal ook schoon wordt gesneden.

Hij bekapt allang al niet meer zo en bekapt eigenlijk al een tijdje meer zoals dat met NB gebeurt.

Hij was heel positief over de dagcursus en vond ook dat mensen na de cursus heel goed in staat zijn om zelf het tussentijdse onderhoud aan de hoeven te plegen.

Ik zal met alle plezier onze excursisten in zijn regio aan hem doorverwijzen, ook al heeft hij nog steeds ijzers in het assortiment. Hij heeft de moeite genomen om kennis te nemen van de inhoud van deze cursus en baseert zijn mening niet op 'horen zeggen' of gewoon 'een ander napraten'.

We krijgen hier wel vaker smeden op cursus en ik ben heel blij dat er heel veel zijn die die moeite nemen. Ik vind het jammer dat er smeden zijn die dat niet doen en als een dolle stier in de rondte blijven rennen en dingen roepen die niet waar zijn.