Kosten hoefschoenen versus ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Kosten hoefschoenen versus ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:05

is in de berekening van de hoefschoenen ook de kosten van bekappen meegenomen?
het gros van de mensen laat zijn paard door een smid of bekapper bekappen
dit komt natuurlijk wel bovenop de kosten van cdie schoenen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 00:11

Sonja_vR schreef:
is in de berekening van de hoefschoenen ook de kosten van bekappen meegenomen?
het gros van de mensen laat zijn paard door een smid of bekapper bekappen
dit komt natuurlijk wel bovenop de kosten van cdie schoenen

staat in mijn eerste post:

Citaat:
Als je niet zelf kunt bekappen, komt er dus om de 8 weken ook nog eens zo'n 20 euro gemiddeld bij. Deze kosten heb ik als een aparte lijn weergegeven, die je dus evt. kunt optellen bij de kosten voor hoefschoenen, als je niet zelf kunt bekappen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:25

Ik heb easyboots epics gehad en die waren na 5 maanden finaal versleten. 50 km per week over de stenige zuid-limburgse veldwegen is heel doorsnee voor mij (in het winterseizoen is dat natuurlijk wat minder). Dit zal niet voor iedereen gelden, maar alles bij elkaar geteld waren hoefschoenen duurder dan ijzers (320 euro per 5 maanden voor alleen de schoenen al)).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 17:21

De zolen of de volledige schoenen? Herzolen is namelijk helemaal niet zo duur.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:12

Ik heb meerdere malen gelezen dat de renegades niet heel slijtvast zijn. Op het enduranceforum was bij iemand al na 2 maanden de teen door. Dat komt ook door de manier van lopen van het paard maar toch..

Daar komt bij dat het vaak ook een hele zoektocht is naar de juiste pasvorm en die kosten zo je dan ook mee moeten rekenen.

Er wordt bij de berekening uitgegaan dat je toch wel 2 jaar met die hoefschoenen doet maar hoeveel kilometers zijn dat :)

Overigens is de Renegade de enige hoefschoen waar ik nog wat in zie. Bij de anderen ben ik helemaal bang voor schuurplekken op o.a. de hoefballen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 22:53

herzolen? bij welke schoenen kan dat allemaal?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:55

Bij de easyboots kun je niet herzolen. Ze gaan zo'n 1000 km mee. Dt lijkt veel, maar dat kan dus sneller gaan dan je zou denken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:12

Speedster schreef:
Bij de easyboots kun je niet herzolen. Ze gaan zo'n 1000 km mee. Dt lijkt veel, maar dat kan dus sneller gaan dan je zou denken.

In mijn geval kunnen ze dan een maand of 3 mee....tenzij ik echt aan echt op trainen ben..dan minder..

Een kilometerprijs berekening per hoefschoen lijkt mij wel wat :D

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 11:13

Ik heb bijde, hoefschoenen van smit.
Maar hij krijgt nu ijzers, vind ik persoonlijk toch veel makkelijker.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:40

Speedster schreef:

dat dat snel kan gaan snap ik. beetje trainen en een enkel wedstrijdje en je bent er al bijna.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:57

Marquis kun je herzolen maar ik vind het enorme lompe dingen. Daarnaast is het vaak een geklooi met het oppompen.
Leuk als je die verliest, onder het zadel gaat nog wel maar wat als je een 2 span hebt en 1 paard verliest zo'n ding aan het binnen achterbeen? }> Kun je de hele zooi uitspannen.(geld denk ik wel zo'n beetje voor alle schoenen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 13:07

fransje23 schreef:
Speedster schreef:

In mijn geval kunnen ze dan een maand of 3 mee....tenzij ik echt aan echt op trainen ben..dan minder..

Een kilometerprijs berekening per hoefschoen lijkt mij wel wat :D

Als iemand mij kan vertellen hoeveel km ijzers meegaan wil ik dat best doen!

Ik kan me nog wel herinneren dat 'vroegah' toen ik nog met ijzers reed, die ook binnen de kortste keren zo plat als een dubbeltje waren en of om mijn oren vlogen (klats! op mijn cap!)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:24

Ik rij rond de 360 km op een setje ijzers. Daarna zijn het scheermesjes. Let op: ik rij vrij veel over de weg, waar mogelijk rij ik in de berm. Dat kan hier echter niet altijd. In een omgeving met minder verharde wegen zou ik zeker verder komen met een setje ijzers.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:10

Ik heb in al die jaren nog nooit ijzers om mijn oren geslingerd gehad. Wel hoefschoenen en daarna dus een hoefzweer :(

Maar even praktisch... Je weet dus van te voren niet welke schoenen goed gaan passen. Dus met een beetje pech zul je meerdere merken moeten uitproberen om te zien of het wat voor je is. Dat zijn dus ook weer extra kosten.

En hoeveel kilometers ijzers meegaan hangt toch af van de ondergrond en de manier van belasting door het paard. Maargoed, dit geldt ook voor de schoenen natuurlijk...

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:21

Ik had het zelf ook al uitgerekend, want ik wil ook graag hoefschoenen voor mijn paard. Ze heeft erg korte hoeven en heeft nu 2x in korte tijd een hoefzweer gehad.

De hoefsmid heeft mij geadviseerd om haar weer op ijzers te zetten en de da heeft niet gezegd (had ik wel gevraagd) wat het beste is, maar had op het papier dat ik had meegekregen: ijzertjes overwegen.

Nu wordt Dioos elke 12 weken (nu is ze al 14 weken ver) bekapt a la €30 = 4 a 5x per jaar = €120-150 per jaar
Eerder werd Dioos elke 6 tot 8 weken beslagen a la €85 = ongeveer €650 per jaar

Ik ben geen fanatieke buitenrijder, dus voor die keren dat ik ga buitenrijden schaf ik liever hoefschoenen aan. Paard zat met ijzers altijd onder de wondjes, elke keer lag het ijzer er weer af (niet inde winter, maar met weideseizoen als het nat was). Wat mij dus heel vaak heeft opgeleverd dat ik niet kon rijden (of uberhaupt iets doen)

Ik zit alleen te twijfelen welke ik zal nemen :)

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:33

ik gebruik de hoefschoenen voor het mennen en rijd dus wat kilometers over het asfalt. De epics ben ik heel tevreden mee . En herzolen kan wel gewoon bij de schoenmaker laten doen. Inlegzolen laat ik ook maken bij de schoenmaker geodkoper dan bestellen. Voor de ander heb ik marquis omdat hij geen enkele andere hoefschoenen past. Jammer dat er niet naar andere rassen worden gekeken met andere heoven . Zijn dus ronder en wijder dan de lengte zeg maar. Maar de marquis gaan onder het menen af en toe dus af omdat mijn paard ze wel eens aan tikt. En onder het mennen deze omdoen is niet zo handig ivm het oppompen. Dus met mijn tinker weer op ijzers is alleen voor het lente en zomer seizoen daarna weer zonder. De andere kan geen enkel ijzer om want dan loopt ie kreupel. Dus ben ik erg blij met de epics. Ik heb zo wie zo mijn geld met de epics en marquis er wel binnen een jaar eruit. Zelf vijl ik bij en kan ik ook bekappen als het moet. Ik zou zelf nooit de renegades nemen passen echt alleen maar op de mooei hoefjes zeg maar en zijn ontzettend duur en gaan zeker niet zo lang mee over asfalt. Ik vind e hoefschoenen van easycare de epics en de bare de betere. Verder met buiten ritten worden ze zonder hoefschoenen gereden.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:58

Arabesk schreef:
Als je niet zelf kunt bekappen, komt er dus om de 8 weken ook nog eens zo'n 20 euro gemiddeld bij. Deze kosten heb ik als een aparte lijn weergegeven, die je dus evt. kunt optellen bij de kosten voor hoefschoenen, als je niet zelf kunt bekappen.

Nu weet ik wel dat mijn pony zowiezo een beetje raar is, ik moet hem elke 4 weken laten bekappen, 8 weken zonder bekappen red hij echt niet. (En dan werk ik tussendoor nog zelf bij ook) Hoefschoenen heeft hij dus ook niet nodig, hoeven groeien hard genoeg en zijn supersterk.

Maar als je hoefschoenen gebruikt en je werkt de hoeven zelf niet bij, is voor een gewoon paard 8 weken dan niet te lang? De hoeven groeien wel maar slijten niet zo hard met de hoefschoenen aan. Passen de hoefschoenen dan nog wel goed genoeg 7 weken na die bekapping?
Het lijkt mij dat je vaker moet bekappen als je hoefschoenen gebruikt?

yEStraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:46

Om de kostprijs berekening en analyse van hoefschoenen versus hoefijzers nog een groter verschil te geven:
ik verdeel sinds NU hoefschoenen in belgie en nederland en ze kosten ... 35 euro t stuk!! Dat is nog minder dan 1 bezoek van de smid!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 21:33

Leuk zo'n overzichtje Arabesk!! Toch leuk om het zo bij elkaar te zien.

Ik ben zoo blij met blote voeten & hoefschoenen! En scheelt idd enorm in kosten!!
Zelf heb ik ook een keer eventjes zitten rekenen, en scheelt in een jaar al een paar 100 euro.
Voor mij was het elke 5 hooguit 6 weken rondom beslaan (85 euro). 52 wkn = ongeveer 736-884 euro.
Nu: om 6 wkn bekappen (straks langer waarschijnlijk) a 30 euro. 52 wkn = 260 euro + 4 epics a ong. 320.

Das dus op basis van 52 wkn al een stuk minder en eigenlijk nog minder als mijn merrie langer met haar hoefjes kan doen tot de hoefsmid moet komen, en de schoenen die langer mee gaan dan een jaar. Verder ook zo'n mooie bij komst zijn de gedaalde DA kosten vanwege afgestrapte en los liggende ijzers en open benen daardoor. EN hoeven die gezond aan het groeien zjin ipv aan het suf-brokkelen zijn.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:25

IcePrincess schreef:
Maar als je hoefschoenen gebruikt en je werkt de hoeven zelf niet bij, is voor een gewoon paard 8 weken dan niet te lang? De hoeven groeien wel maar slijten niet zo hard met de hoefschoenen aan. Passen de hoefschoenen dan nog wel goed genoeg 7 weken na die bekapping?
Het lijkt mij dat je vaker moet bekappen als je hoefschoenen gebruikt?

Bij mij wilde ze na een week of 4 al echt niet lekker meer om.
Mijn hoefsmid heeft mij ook eerst hoefschoenen aangeraden (Als het niet hoeft moet je immers geen gaten in een gezonde hoef gaan slaan) maar dit hielp echt weinig. Ik wilde ze niet 24/7 om laten en met alleen over het asfalt was er geen verschil in de groei van haar hoef. Met pijn en moeite er dus ijzers onder laten slaan voor zij pijn en moeite kreeg. Eerst voor en ik zie na 11 weken meteen verschil, echt snel slijten doet ze niet dus ze gaan 11 weken mee. (minder dan 5x per jaar dus..)
Met het buitenseizoen heb ik er stiftgaten in laten zetten, en weer met pijn en moeite haar achter ook op ijzers gezet. met stiftgaten kost voor mij 40 euro, en achter hetzelfde (zou ook 35 kunnen zijn)

Ik betaal dus 5x80 = 400 euro per jaar.. (of zonder stiftgaten in de winter 2x70 + 3x 80 = 380)
De easyboot epics die had geleent hadden na 5x rijden een kapot ijzerdraadje.. wat we dus los hebben kunnen bestellen.
Ik moet elke week zowiezo 5-6 km over het asfalt en tel daar een leuke buitenrit bij op en ik zit aan de 20-30 km per week.. 1000/20-30 = 34 tot 50 weken.
Dus ik ben niet veel voordeliger uit, en tel daar bij op het vervelende aan en uit doen en daarom ben ik toch voor ijzers gegaan
Mijn paard kan af en toe echt te keer gaan in de wei maar heb nog geen enkel ijzer verloren..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 10:59

11 weken met ijzers? Woei, dat is wel lang. Groeien de hoeven dan niet zo snel? Ik zou dan bang zijn voor te grote veranderingen omdat er dan weer zo'n groot stuk van de hoeven af kan. Ik kijk wat ijzers betreft niet nar de dikte van mijn ijzers, maar naar hoe de hoeven groeien. Die te lang? Dan hoefsmid. Helaas gingen ze bij mij na 4 weken alweer rammelen (en ze sleten ook heel snel) en moest ik elke 5 a 6 rondom nieuwe ijzers.

Stom is dat eigenlijk. Ijzers waren in de zomer maanden na 6 weken echt FLINTER dun. Dacht dat dat nooit goed zou komen met ijzerloos. Maar achter heb ik amper hoefschoenen aan, eigenlijk nooit, en dat gaat prima! Voor heb ik voornamelijk hoefschoenen vanwege haar stand, die wat 'gecorrigeerd' en bijgehouden moet worden door de hoefsmid, en haar hoeven dan wel weer een stukje moeten zijn gegroeid zodat hij er ook echt wat mee kan.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:30

Tancreda4 schreef:
11 weken met ijzers? Woei, dat is wel lang. Groeien de hoeven dan niet zo snel? Ik zou dan bang zijn voor te grote veranderingen omdat er dan weer zo'n groot stuk van de hoeven af kan. Ik kijk wat ijzers betreft niet nar de dikte van mijn ijzers, maar naar hoe de hoeven groeien. Die te lang? Dan hoefsmid. Helaas gingen ze bij mij na 4 weken alweer rammelen (en ze sleten ook heel snel) en moest ik elke 5 a 6 rondom nieuwe ijzers.

Stom is dat eigenlijk. Ijzers waren in de zomer maanden na 6 weken echt FLINTER dun. Dacht dat dat nooit goed zou komen met ijzerloos. Maar achter heb ik amper hoefschoenen aan, eigenlijk nooit, en dat gaat prima! Voor heb ik voornamelijk hoefschoenen vanwege haar stand, die wat 'gecorrigeerd' en bijgehouden moet worden door de hoefsmid, en haar hoeven dan wel weer een stukje moeten zijn gegroeid zodat hij er ook echt wat mee kan.

Ik moet wel toegeven dat ik ze er onder heb omdat haar hoeven het slijten niet konden bijhouden.
Die van mij staat op de wei en het gaat helemaal super 11 weekjes. Alles zit nog vast en ze heeft ook geen problemen met haar stand..
Zal misschien ook aan de manier waarop het paard loopt liggen
Na 4 weken zaten die van mij erop als nieuw na 8 weken zag je dat ze er al even onder zaten en na 11 werd de hoef net effies te lang, maar het ijzer zat nog goed vast en haar stand was ook nog goed.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 07:55

Bij ons op stal heb ik veel hoefschoenen gezien, ook de aangemeten versie.
Paarden verloren die dingen of paarden liepen er niet goed op en sommige geven zelfs drukkingen op de ballen van de voet.
Ik heb er nog geen goede ervaringen mee gezien.
Het zal misschien zeker goedkoper zijn, maar het moet ook functioneel zijn.
Ik ben nog steeds niet overtuigd van de hoefschoenen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 07:58

jesito schreef:
Bij ons op stal heb ik veel hoefschoenen gezien, ook de aangemeten versie.
Paarden verloren die dingen of paarden liepen er niet goed op en sommige geven zelfs drukkingen op de ballen van de voet.
Ik heb er nog geen goede ervaringen mee gezien.
Het zal misschien zeker goedkoper zijn, maar het moet ook functioneel zijn.
Ik ben nog steeds niet overtuigd van de hoefschoenen.

Als de aangemeten hoefschoenen (Smit) uitgaan is het opmeten niet goed gebeurd :)*

Wij hebben hoefschoenen zelf aangemeten bij onze draver en die blijven zelfs in galop door modder en mul zand zitten.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:11

goh wat handig zon staatje.En wat een werk!
Omdat mijn paard kreupel gaat lopen op ijzers( zijn hoefmechanische word tegen gehouden) en verder heb ik nog nooit ijzers gebruikt voor hem en hij is nu 22 jaar. Nu gebruik ik hoefschoenen. Dit is puur omdat wij alleen mennen op asfalt en ze anders veels te snel slijten . We gebruiken ze alleen zomers en gaan zon 3 a 4 keer per week weg met een ritje van zon 1,5 a 2 uur. Ik heb ze nu al 2 jaar en kunnen nog een jaartje mee hoor. *heb de easyboots epics met gater. Alles wat er kapot aan gaat laat ik maken door de schoenmaker. Is goedkoper. Verder heb ik maar 1 keer in het half jaar een smit nodig om goed te bekappen voor de rest houd ik dat zelf bij . swinters gaan we ook wel weg met de kar maar vanwege het weer zal dit maar 1 keer per week a 2weken zijn en doen we het blootsvoets. We rijden wel altijd blootvoets en ijzers kan je er niet zomaar vanaf halen. Ik krijg wel altijd leuke reacties van mensen over de hoefschoenen en veel vragen van paardeneigenaren gelukkig zijn de meeste positief op een enkel na dan. We gaan er ook mee ringsteken en er is al door de jury na gekeken en zelfs die waren positief erover.